Valg av spolebåndopptaker

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.216
    Antall liker
    4.836
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    En bekjent av meg har en strøken og lite brukt Tandberg 9100X stående, som han har sagt at jeg kan få dersom jeg vil ha den. Er det kun 2-spors 15ips og 10-toms spolekapasitet som gjelder, eller er 9100X noe å samle på?

    bandgerat_9200xd_370798.jpg


    (Bildet er av den Dolby-utstyrte 9200X, som ellers er identisk.)
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Vil du avspille nyutgivelser, bør du få tak i en maskin som har 2-spors/15ips. Men man kan få tak i masser av bånd via ulike nettauksjoner o.a. som er 4-spors og 7,5ips, og det å ha en maskin som takler disse er å anbefale. Nyutgivelsene er temmelig dyre, og ikke akkurat det man legger i bulk i hyllene, tror jeg. I tillegg er det moro å begynne å kikke etter bånd ulike steder, det er en del å finne rundt omkring - og disse vil være 4-spors.

    De som kjører i enda lavere hastighet, altså 3 3/4 ips, er bulk-kopierte bånd som ikke er like mye verdt som de som skal avspilles i høyere hastigheter. Dessverre ble denne båndhastigheten dominerende når pop-musikken tok av fra midten av 1960-tallet - det kryr av utgivelser av kjente innspillinger i 3 3/4" ips, og de lyder helt greit, men 7,5" ips av samme utgivelse hører man er bedre (mindre sus, bedre gjengivelse.)

    Lavere hastighet betydde lavere pris, og vekt - så plateselskapene tjente mer og fikk større distribusjon.
     
    Sist redigert:

    unison

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.08.2004
    Innlegg
    426
    Antall liker
    58
    Sted
    Otta
    Torget vurderinger
    0
    Har denne her, en kjempemaskin. Fås ny idag på bestilling til den nette sum av 8000USD. Min er fra rundt 1983. Otari MX-5050 BII-2

    Ser du har Sony Elcaset er det mod 5 eller mod 7 du har? Selv har jeg en mod 7 med tresider.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.691
    Antall liker
    7.929
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Det er sikkert lurt å ta seg ein tur til Audio-Aktøren i Horten om du skal ha bandopptakar. Einaste butikken (i verda?) der eg har sett 7 operative spolbandopptakarar på ein gong, og der du kunne fått A/B-testa om du ville. Veldig greitt å høyre sjølv....
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.106
    Antall liker
    9.412
    En bekjent av meg har en strøken og lite brukt Tandberg 9100X stående, som han har sagt at jeg kan få dersom jeg vil ha den. Er det kun 2-spors 15ips og 10-toms spolekapasitet som gjelder, eller er 9100X noe å samle på?

    Vis vedlegget 251034

    (Bildet er av den Dolby-utstyrte 9200X, som ellers er identisk.)
    Hvis du ikke vil ha den, sleng den over til meg. :)
     

    TANDBERGEREN

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.10.2013
    Innlegg
    314
    Antall liker
    93
    Sted
    Fosser
    Det som var problemet både med TCD 3004, 3014, 910 og TD20A var at capstanmotoren gikk hele tiden i stedet for å værte relèstyrt via modeswitch. Hadde de vært det fra børjan, så hadde det ikke vært noe problem med de i det hele tatt. :)

    Hva er egentlig problemet med at capstanmotor gikk mens maskinene var slått på da?
    TEAC kjørte samme sak de. (X2000M og X1000R for å nevne to maskiner derfra)

    Og med den massen som svinghjulene representerer, så ville oppstarten blitt nokså treg om motorene skulle stått idet man aktiverte "play".
     
    L

    Laban MK2

    Gjest
    Vil du avspille nyutgivelser, bør du få tak i en maskin som har 2-spors/15ips. Men man kan få tak i masser av bånd via ulike nettauksjoner o.a. som er 4-spors og 7,5ips, og det å ha en maskin som takler disse er å anbefale. Nyutgivelsene er temmelig dyre, og ikke akkurat det man legger i bulk i hyllene, tror jeg. I tillegg er det moro å begynne å kikke etter bånd ulike steder, det er en del å finne rundt omkring - og disse vil være 4-spors.

    De som kjører i enda lavere hastighet, altså 3 3/4 ips, er bulk-kopierte bånd som ikke er like mye verdt som de som skal avspilles i høyere hastigheter. Dessverre ble denne båndhastigheten dominerende når pop-musikken tok av fra midten av 1960-tallet - det kryr av utgivelser av kjente innspillinger i 3 3/4" ips, og de lyder helt greit, men 7,5" ips av samme utgivelse hører man er bedre (mindre sus, bedre gjengivelse.)

    Lavere hastighet betydde lavere pris, og vekt - så plateselskapene tjente mer og fikk større distribusjon.
    Var meget fornøyd med et pre bånd 4 track kjøpt som en test kjipeste fart med kvaliteten måler seg kanskje litt over LP kvalitet ikke tull en gang :)

    Mvh
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Ligger en Technics 1500 på Finn, ser jeg. Det er tilsvarende maskin som den jeg har (1506). Forskjellen ligger i hodekonfigurasjonen - og den på Finn er attraktiv fordi den har 2-track Record/Playback og 4-track Playback. Mao vil man kunne avspille både eldre 4-sporsbånd og nyutgaver i 2-spors 15ips, men også kunne gjøre opptak i 2-spors, og dermed bruke mer av båndet på hvert spor, hvilket er en audiofil fordel.

    Selger skal ikke ha stort, syns jeg, om den er som beskrevet.

    PDF som forteller om disse fantastiske spillerne, og arbeidet som har gått med på utviklingen:
    http://soundtheology.org/HA-pdf/Technics-1500.pdf
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.958
    Antall liker
    13.285
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    ligget lenge så tipper det er et catch
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.223
    Antall liker
    9.461
    Torget vurderinger
    2
    Er på jakt etter en god spolebåndopptaker og er veldig usikker på vilket merke.Har kikket litt på Akai,Revox,Teac...

    Hva skal man velge:)
    Hva skal du med den? Fattern har en gammel klassisk Tandberg og jeg har aldri hørt dårligere lyd...
    Men Nostalgi kan jo være gøy da:rolleyes:
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Er på jakt etter en god spolebåndopptaker og er veldig usikker på vilket merke.Har kikket litt på Akai,Revox,Teac...

    Hva skal man velge:)
    Hva skal du med den? Fattern har en gammel klassisk Tandberg og jeg har aldri hørt dårligere lyd...
    Men Nostalgi kan jo være gøy da:rolleyes:
    Gammel, klassisk Tandberg betyr nok feiljustering av avspillingshode, dårlig kalibrering og masse wow/flutter, så slik sett kan jeg godt forstå deg. Har hørt mye rart fra både platespillere og båndspillere. For den saks skyld kan avspillingshodet til og med være helt nedslitt - det er tross alt metall i det magnetbåndet, og det gnir over hodet - med tiden betyr det slitasje.

    Men jeg har også hørt utrolig mye godt fra både platespillere og spolebåndspillere (og det var altså sistnevnte som var foretrukket dengang da, av de to) - og om mana er på jakt etter en god spolebåndopptaker, er det mange som leverer utrolig lyd å velge mellom.
     

    TANDBERGEREN

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.10.2013
    Innlegg
    314
    Antall liker
    93
    Sted
    Fosser
    Er på jakt etter en god spolebåndopptaker og er veldig usikker på vilket merke.Har kikket litt på Akai,Revox,Teac...

    Hva skal man velge:)
    Hva skal du med den? Fattern har en gammel klassisk Tandberg og jeg har aldri hørt dårligere lyd...
    Men Nostalgi kan jo være gøy da:rolleyes:

    Sku hørt TEACen jeg akkurat hadde innom her du. :D

    Var en befrielse å la TD20An surre i bakgrunnen med egeninnspilt musikk ja.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.564
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Sikkert flere som har spurt om nesten det samme, men jeg drister meg allikevel:

    Vurderer en Revox B77. Den har 2 spor og 9,5 og 19cm/s.
    Lampene lyser ikke i vu meterne.

    Er dette noe å samle på?
    Hva skal jeg spørre om eller sjekke?

    b77al.jpg

    b77bl.jpg

    b77cl.jpg
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Sikkert flere som har spurt om nesten det samme, men jeg drister meg allikevel:

    Vurderer en Revox B77. Den har 2 spor og 9,5 og 19cm/s.
    Lampene lyser ikke i vu meterne.

    Er dette noe å samle på?
    Hva skal jeg spørre om eller sjekke?

    Vis vedlegget 251217
    Vis vedlegget 251218
    Vis vedlegget 251219
    Ulempen med den er at den har rett hastighet for 4-spors kjøpebånd fra gamle dager, men ikke 4-spor. Og den har rett antall spor for 2-spors nyutgivelser, men ikke rett hastighet. (38cm/sek).
     
    L

    Laban MK2

    Gjest
    Hvem var den heldige ? Det gikk en Teac A 7300 2T RX til 1000,n lappen på finn .
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Hvem var den heldige ? Det gikk en Teac A 7300 2T RX til 1000,n lappen på finn .
    Ja, der gikk det et funn. Den hadde til og med DBX-kontrollen (som fulgte med opprinnelig, men som ofte er blitt borte. En toppmaskin - kanskje noen her inne?


    42_564531213.jpg
    42_2126596606.jpg
     
    L

    Laban MK2

    Gjest
    Litt rart med det , mye tape liggende ubrukt så fikk litt ånden over meg huff vik fra meg spolebåndspillere .
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.958
    Antall liker
    13.285
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    hadde en slik på hånden fra Italia men stod over
    Capstanmotorene på de har en tendens til og gå og kan ikke skaffes!
    sjekket med Dalens som sjekket med Tascam og den finnes ikke lenger....sjekket over hele verden og de er umulige å oppdrive
    stort sett alle andre Teac og Tascam er enkle å få deler til, bare ikke denne og en modell til.
    mvh
    Leif
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.958
    Antall liker
    13.285
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    Konas kommentar:
    gratulerer med ny hobby :D
    hun beholder jeg!

    mvh
    Leif
     
    • Liker
    Reaksjoner: H.R
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Tror Ultra Analogue bruker butterfly heads til sine opptak og kopiering - det betyr at maks båndbredde brukes til hver kanal.

    Lytterapport!
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.958
    Antall liker
    13.285
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    Butterflyheads.....se nøyere på lydhodende
    spalten er 0,75mm istedet for 2...dette gir videre frekvensrespons
    ja det bruker de sier Ed i mail før i dag
    neste er å få lagt til et 4 sporshode så man kan switche mellom 2 og 4 spors
    en av guruene sa at selv kommersielle 7,5ips 4 sporstapes låter fantastisk på disse maskinene
    time will tell
    prøvde å vaske det gule skinnet i aluminiumen med oppvaskmiddel etter råd fra ekspert, men det hjalp ikke stor
    da kom jeg på at HEL ga meg en boks for å rense metalldustcapsene på et par JBL 12 tomemre til juniors JBL 4344 kloner
    de tok øl/cola/glassbit ketchup klinet som en lek...tolvtommerne kom fra noen bakoverlente stagemonitorer som var fyl til det ugjenkjennelige med søl
    Multifoamet til HEL løste det opp
    spayet på topp-platen på A80 og den blir helt strøken!
    tar resten imorgen.....

    Studer A80 multifoamcleaned 2014-04-02 21.59.46.jpg
     
    Sist redigert:

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.958
    Antall liker
    13.285
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    var hakket større enn jeg forestilte meg, men trøsten er at kona liker den bedre enn A807
    er det noen sak? :rolleyes:
     

    unison

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.08.2004
    Innlegg
    426
    Antall liker
    58
    Sted
    Otta
    Torget vurderinger
    0
    Flott maskin du har skaffet deg der.
    Det blir morro og følge med på dette, denne gir nok ekstrem god lyd!!!
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.958
    Antall liker
    13.285
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    A80 reprokort......industri-kvalitet og ikke noe Mikke Mus

    A80 repro-amp bottom2014-04-04 10.36.36.jpg

    A80 repro-amp top 2014-04-04 10.36.28.jpg
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.958
    Antall liker
    13.285
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    TIPS
    ligger en godt skjult studiomaskin som burde være interessant for en god pris i Trondheim
    en legendarisk Otari MTR-12 konsoll med VU og the works
    ligger litt skjult i annonsen
    hyggelig kar
    sender bilder på forespørsel hils fra Leif i Drøbak
    Båndspillere og DAT-Maskin til salgs - FINN Torget
    mvh
    Leif
     
    Sist redigert:

    slowmotion

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Innlegg
    6.400
    Antall liker
    3.183
    Sukk. Ultrakult.

    Av og til er det helt greit å ikke ha penger. Jeg har ingen problemer med å la være å hoppe på den karusellen! :)
     
    L

    Labbis

    Gjest
    Frank Sinatra hadde også spolebåndopptaker...

    Et kjekt lite 3-kanals system: (og fin hund)



    "The Chairman in front of his bespoke 3-channel system. Presto 825 (?) 3-track between the Left and Center speaker. Fisher R200 tuner and McIntosh C22 preamp to the right of the Center speaker.
    Below those again, are probably three separate amps, one for each channel"

    I en annen del av stua platespiller og litt tape/vinyl:



    Lyd-entusiasten Louis Armstrong også:



    Mvh
     
    Sist redigert:
    V

    vredensgnag

    Gjest
    ^ Vi har hatt gleden av å diskutere det anlegget i noen tråder.

    Her er formannen med noen venner i samme rom.
     

    Vedlegg

    Sist redigert:
    L

    Labbis

    Gjest
    ^ Vi har hatt gleden av å diskutere det anlegget i noen tråder.

    Her er formannen med noen venner i samme rom.
    Korrigerer litt; dette er hjemme hos Peter Lawford hvor Marilyn Monroe er med i diskusjonen om hva de skal høre på:eek:
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    ^ Vi har hatt gleden av å diskutere det anlegget i noen tråder.

    Her er formannen med noen venner i samme rom.
    Korrigerer litt; dette er hjemme hos Peter Lawford hvor Marilyn Monroe er med i diskusjonen om hva de skal høre på:eek:
    Det er hva enkelte påstår - men sjekk vinduet i bakgrunnen her, og vinduene hjemme hos Sinatra. Bildet er feilidentifisert på enkelte nettsteder.
     
    L

    Labbis

    Gjest
    ^ Vi har hatt gleden av å diskutere det anlegget i noen tråder.

    Her er formannen med noen venner i samme rom.
    Korrigerer litt; dette er hjemme hos Peter Lawford hvor Marilyn Monroe er med i diskusjonen om hva de skal høre på:eek:
    Det er hva enkelte påstår - men sjekk vinduet i bakgrunnen her, og vinduene hjemme hos Sinatra. Bildet er feilidentifisert på enkelte nettsteder.
    Da er de nok hjemme hos formannen ja! En liten lyttekveld kanskje?
    Mvh
     
    Sist redigert:
    V

    vredensgnag

    Gjest
    En morsom spolebåndrelatert historie til Sinatras anlegg.

    Bing Crosby var seed-investor til Ampex, og følgelig kunne ikke Frank Sinatra satse på samme merke spolebåndspiller hjemme ...
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.736
    Antall liker
    497
    Ser at Armstrong hadde to stk Tandberg modell 6. Kvalitet! Johnny Cash spilte inn på samme type maskin.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn