Valg av lp spiller, tips ?

DennisNyg

Hi-Fi interessert
Ble medlem
14.01.2021
Innlegg
52
Antall liker
38
Sted
Porsgrunn
Heisann.
Aldri kjøpt dette før. Lurer derfor på hva som skiller en god og en dårlig lp spiller ?
Kan det være like greit å kjøpe en brukt eldre lp spiller istedenfor en moderne en fra butikk ? Forskjell ?
Fortell gjerne hva som er viktigst å få med seg i en lp spiller.
Takk på forhånd 😊
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
DennisNyg: LP er et morsomt format, det. Er du HELT ny på det er mitt forslag å kombinere topp lyd med superb enkelhet og en legendarisk driftssikkerhet. Men hva du skal ha avhenger av hva du allerede har. Altså hva du skal koble det opp med og hvilke preferanser du selv har. På musikk, bruk, budsjett og generelt. Fortell!! Gå så definitivt etter en NY...da slipper du evt bruksslitasjeproblemer, har full kontroll på eierskapsforløpet, full garanti om det skulle skje noe uforutsett. Eldre brukt er for "viderekomne"...

Fullautomatiske spillere er det enkleste, rent bruksmessig. Legg på skiva, trykk på play. Men svært kompliserte , rent mekanisk- og enkelte er også skjøre. Noen har innebygget phonoforsterker også- den trengs for å få platespilleren til å samarbeide med en linjeinngang på forsterker. Mitt forslag i den kategorien: DENON. Musikalske dyr fra Japan som gir glede i årevis- og forstår å formidle. Dyre er de heller ikke...En DP300F er så Plug & Play som det går an å bli..

Vil du ha en VIRKELIG musikkfokusert spiller, hent en REGA PLANAR 1. Utrolig enkel, lite som kan gå feil, helmanuell, tåler oppgradering av pickup seinere. Kombiner med en god, separat RIAA- for eksempel den Musical Fidelity V90LPSen som ligger ute på Torget her nå! Da har du en spiller som rundspiller det meste, både i sin klasse og LANGT over, Rega stripper vekk unødvendigheter, for så å istedet legge penga der de gjør en forskjell...Mitt valg, hvis det skulle være tvil...
 
Sist redigert:

DennisNyg

Hi-Fi interessert
Ble medlem
14.01.2021
Innlegg
52
Antall liker
38
Sted
Porsgrunn
Takk for begge innspill. Skal ta en titt på alle lenkene.
Jeg har per dags dato klipsch rf82mk1 (+senter, bakHT og svs sub) som er kobla til en onkyo 636 reciever. Får parasound HCA 2200 II effektforsterker til uka. Planen videre blir nok å bytte onkyoen ut med en 2017 eller nyere marantz reciever å kjøre den videre med parasound. Rf82ene blir nok med tida oppgradert til rf63 muligens, hvis ikke det blir Arendal oppsett.
Grunnen til ønske om lp spiller er den følelsen av å legge på en fysisk plate kontra bare kjøre musikk over bluetooth, nostalgi. Også håper jeg at lyden blir god 😊
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
DennisNyg: Helt ærlig: Du burde istedet låne øre til en rein, tokanals pakke med en litt dyrere Rega amp/dac, en ny Planar 1 og liten/mellomstor Klipsch i RP-serie ;) Absolutt gullmatch!! Alternativ, test Neat Acoustics på Rega og Naim. Og film ER like morsomt i to kanaler dersom du gjør det ordentlig...Faktisk er det imo BEDRE..Dessuten slipper du alle boksene, raffinerer lyden MASSE og beholder livet, leken, musikaliteten og dynamikken..

For eksempel:

-Rega Aethos
-Rega DAC-R
-Rega Fono av valgfri type
-Ny Rega Planar
- Liten/mellomstor Klipsch RP
-Kabling fra van den Hul eller Chord...

Pluss evt BD-maskin, BT-receiver++
 
Sist redigert:

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Innlegg
22.603
Antall liker
58.099
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Hei. Dette er det mange som spør om.
Flere hver måned. 😊
Se linkene til Hassebasse. 👍
Du vil få mange ulike svar, og antagelig være like klok.
Det kan være lurt å lese tråder i vinyl avdelingen, så ser du hvilke svar og diskusjoner som er aktuelle.
Lykke til!

PS. Det heter platespiller, og ikke lp spiller. 😊
 

DennisNyg

Hi-Fi interessert
Ble medlem
14.01.2021
Innlegg
52
Antall liker
38
Sted
Porsgrunn
Skal vurdere RP serien. Kikka på planar 1, grei pris og ser jo fin ut, kan absolutt være aktuell. 👍😊
 

hpm-1100

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.04.2011
Innlegg
729
Antall liker
489
Sted
Askøy
Torget vurderinger
26
Du finner en brukt rega planar 3 til en grei pris. Det er en enkelt og god spiller syns jeg. Er du heldig får du en bra pickup på kjøpet. Kjøp lokalt helst og hent selv, å sende en platespiller er veldig risikabelt.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
DennisNyg: Jeg vil gå så langt som å si at Rega er ENESTE riktige valg til det du har. Lykke til!!
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.402
Antall liker
17.093
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Om du leser litt i de ulike trådene det er linket til tidligere her så vil du få litt innblikk om ulike alternativer i ulike prisklasser. Med platespillere er det slik at pris/kvalitet ofte henger sammen.
Mht brukt vs nytt så er det helt klart at man får mye mer spiller for samme sum om man handler brukt. Samtidig er det da noen sjekkpunkter man må kjenne for å verifisere at spiller er helt i orden. En platespiller kan vare i mange ti-år med litt vedlikehold - og en ny spiller kan ødelegges på minutter.

Som Blues nevner så vil det neppe skorte på forslag og alternativer - og noen her inne er litt i overkant opphengt i bestemte merker/fabrikat ;) .
 

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2010
Innlegg
7.116
Antall liker
7.742
Sted
Oslo
Ikke for det, Rega lager anstendige snurrer, og var kanskje de beste budsjett spillerene i mange år Men de siste åra har det kommet mange andre konkurrenter på banen.
 

pekaill

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2011
Innlegg
1.672
Antall liker
1.091
Sted
Averøy
Torget vurderinger
5
Kjøp for eksempel en japansk DD fra 70-80 tallet så får mulighet til å prøve om platespiller er noe for deg.
Enkel betjening, god lyd og du får igjen det samme som du gav hvis du bestemmer deg for å selge.

Fisher mt 6330.jpg
En slik får du for en tusenlapp og er en god platespiller
 

DennisNyg

Hi-Fi interessert
Ble medlem
14.01.2021
Innlegg
52
Antall liker
38
Sted
Porsgrunn
Takk for mange gode innspill, gjør det lettere å lete seg frem til en god beslutning for meg selv. 😊 Skal si ifra hva det ble tilslutt når jeg finner noe snadder 😊
 

DennisNyg

Hi-Fi interessert
Ble medlem
14.01.2021
Innlegg
52
Antall liker
38
Sted
Porsgrunn
Endte opp med å kjøpe en brukt Rega planar 1. Ble greit prismessig for meg med tanke på at jeg ikke vet enda om hvor aktivt jeg kommer til å bruke dette. Blir morro å prøve. 😊 Takk for alle innspill. Skal ha noen av de andre innspillene bak i hodet hvis jeg blir bitt av basillen og vil bruke mer penger på dette 😊
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
DennisNyg: Ny type m /Carbon på? Eller en eldre P1 bestykket med Ortofon? Uansett, grattis!
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
DennisNyg: Planar 1 av ny type, ja. Pickupen er en Rega Carbon. Og den kombinasjonen er det beste et så lavt budsjett noensinne har levert for avspilling av plastpannekaker :coffee: Det "verste" er at drivverk og arm tåler pickups man ellers venter å finne på drivverk til 15-20 000..Så den vil dere kose dere med...
 

lurvis

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2015
Innlegg
2.766
Antall liker
5.255
Sted
Totenvika
Torget vurderinger
0
DennisNyg: Planar 1 av ny type, ja. Pickupen er en Rega Carbon. Og den kombinasjonen er det beste et så lavt budsjett noensinne har levert for avspilling av plastpannekaker :coffee: Det "verste" er at drivverk og arm tåler pickups man ellers venter å finne på drivverk til 15-20 000..Så den vil dere kose dere med...
Hurrah!
Plastpannekaker, ja sikker på Astronauten ville anbefale Abra Cadabra og Sabra Cadabra, Hocus Pocus og Halvejula med Stiv Bust og hennes orkester på én Rega juletallerken året rundt.
F..n, skulle hørt på ?..... den gang jeg kjøpte brukt? Eller?
 

lurvis

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2015
Innlegg
2.766
Antall liker
5.255
Sted
Totenvika
Torget vurderinger
0
Gratulerer med fin platespiller, men ikke ta alle råd bokstavelig er dere snille! Unnskyld og takk for meg.
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.216
Antall liker
9.443
Torget vurderinger
2
Grattis og Velkommen I klubben. Det morsomme med vinyl er at msn kan snu platene og spille musikk fra begge sider. ( dårlig spøk men faktisk ble noen unge på en hifimesse overrasket over det da jeg snudde LPen)
Og så bråvåkner man når stiften når innerste rille...
Også trenger man å skru litt mer opp på volumet et iforhold til CD/strømming

og så trenger du en platespillerforsterker (RIAA) om forsterkeren din ikke har det innebygget. Velg MM settingen.

Besøk hos Rega her...første av 5 deler
 
Sist redigert:

DennisNyg

Hi-Fi interessert
Ble medlem
14.01.2021
Innlegg
52
Antall liker
38
Sted
Porsgrunn
Takk.
Har fått gjennomslag på en Marantz Pm7000n integrert forsterker som platespilleren skal kobles til. Etter en del prøvelser frem og tilbake med hva jeg følte passet i mitt rom, så gikk jeg vekk fra planen om 5.1 å går for 2.0 eller 2.1 fremover. Bruker fremdeles mine klipsch rf82 da sammen med marantz pm7000n, også har jeg en Arendal 1.5 subwoofer som jeg skal vurdere om er nødvendig å fortsatt ha til film eller ei. klipschene kan jeg muligens vurdere å bytte ut etter en viss tid. Hadde for mange år siden patos lyric 402mk2 som jeg var glad i, så er ikke fremmed for å kjøpe en mer allround høyttaler som ikke er like skarp og åpen som klipschene, men samtidig er jeg såpass glad i film at det må være litt morrofaktor der å. En ting er sikkert, jeg er fryktelig glad i marantz, så det blir nok en fellesnevner i tiden fremover.

Det var litt avsporing, men da vet dere hva platespilleren har å forholde seg til 😊

Tar gjerne imot tips til en fin forklarende guide til hvordan man burde vedlikeholde en platespiller, hva man kan bytte ut og forandre på den og litt generelt. Rett og slett en ABC guide for meg som er helt fersk på dette området. 😊
 
Topp Bunn