Britiske platespillere, Nottingham vs Michell vs Garrard

Lancaster

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.08.2013
Innlegg
851
Antall liker
2.105
Torget vurderinger
1
Godt folk,

jeg har planer om å investere i ny platespiller i det nye året, siden jeg har en hang til britisk hifi, begrenser utvalget seg en del, forhåpentligvis mer på godt enn vondt.
Aller mest ønsker jeg meg en strøken Garrard 301 med en god 12" arm, dog er nok en slik for tiden utenfor mitt budsjett, som forøvrig er på ca 20.000,- inklusive arm. Kan jeg kjøpe brukt, gjør jeg mer enn gjerne det. Jeg har ikke full oversikt over alle engelske produsenter, men to produsenter synes å være av interesse, i tillegg til eventuelt å kjøpe brukt Garrard.

Fra Nottingham, er Interspace Junior og Spacedeck aktuelle. I tillegg har jeg også sett en del på Michell Gyro SE, som også ser ut til å være en spennende spiller.
Begge har remdrift, både Spacedeck og Gyro SE har etter det jeg forstår også flere muligheter hva gjelder ulike typer armer enn IJ. Leser også her på forumet at det kan være en utfordring med å justere fjæringen på Michell når det gjelder å få den til å fungere optimalt, dog lar deg seg gjøre.

Etter å ha lest gjennom en del av trådene her inne som tar for seg Nottingham og Michell, ser det ut til å være to meget gode spillere, begge har etter det jeg forstår også norske forhandlere, hvilket er en fordel. Hvis det er noen som har erfaring med begge (eller alle tre spillerne), setter jeg stor pris på om dere kan dele noen tanker om fordeler og bakdeler med driftsikkerhet, og i den grad det er mulig, si noe om lydbildet/styrken og svakheten til spillerne. Jeg vet at dette naturligvis ikke er det enkleste, da det henger sammen med såvel arm, pickup og flere andre faktorer.

Jeg kan også nevnte at det i all hovedsak er disse to/tre spillerne som er av interesse for min del, slik at vi holder fokus på temaet. Når det gjelder arm og pickuper, tar jeg gjerne i mot innspill på dette, dog ha i mente mitt ca. budsjett, samt at jeg først ønsker å lande på spiller før jeg går videre til arm og pickup.
 

ou812rh

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2006
Innlegg
5.420
Antall liker
14.442
Sted
Oslo
Torget vurderinger
10
Bra spillere alle sammen, men de spiller vel litt forskjellig vil jeg tro! Jeg kan bare svare for GyroDec og spørsmålet om det er vanskelig å få fjæringen til fungere optimalt. Ja, det tar litt tid (ca 15-20 min) å få stilt de inn riktig. D.v.s du må først finne ut hvordan, men her er nettet og youtube fint verktøy. Det var i hvertfall det jeg gjorde en gang i tiden. Siden så har jeg egenlig gjort svært lite, men tar en sjekk sånn en gang gi året og som regel er det svært lite å gjøre bortsett fra å ha litt olje i lageret og evt. nytt drivbelte.

Det er også muligheter for å oppgradere GyroDecen opp til nesten Orbe nivå. Oppgradert psu, tallerken, platestrammer og dempekitt (til kringla). Jeg har aldri skjønt de som klager over vanskeligheter med fjæringen. Ok, den har ikke samme bouncen som f.eks Avid Acutus, men men:)
 

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2010
Innlegg
7.032
Antall liker
7.635
Sted
Oslo
Michell Gyro er et sikkert valg.
Kontinuerlig produksjon i snart 40 år sier sitt.
Du får en ny til ditt budsjett, men arm kommer i tillegg.
Brukt markedet er selvfølgelig et alternativ, de holder seg bra i pris, men det kan jo være en fordel.
Norsk forhandler og en produsent som har bra rykte for etter marked service.
Også en bra plattform for seinere oppgraderinger
 

hogen

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.12.2003
Innlegg
2.801
Antall liker
2.358
Torget vurderinger
2
Jeg har en Gyrodec, det er en veldig bra spiller, anbefaler på det varmeste. Til prisen er den fantastisk bra. Det er også en av de peneste spillerne som finnes (subjektivt selvfølgelig;)). Jeg har aldri hørt Nottingham, så kan ikke uttale meg om den.
 

Atlerovik

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.08.2019
Innlegg
3.450
Antall liker
10.879
Sted
Oslo
Torget vurderinger
16
Spennende tråd! Jeg har hatt Gyro SE og Nottingham Spacedeck en periode nå. Jeg har prøvd å bestemme meg for å beholde en av dem og selge den andre, men jeg har vekslet frem og tilbake et utall antall ganger. En uke tenker jeg at Spacedeck’en er fantastisk og vil beholde den, neste uke setter jeg opp Gyroen igjen, og tenker at dette er den jeg må beholde... :) Kort sagt, fantastiske spillere, begge to, som gir mye glede i mange, mange år.

Gyro og Spacedeck er veldig bra, men på litt ulike måter. Jeg har testet dem med med samme pickup (2 stk), men ikke samme arm. Skal prøve å sette dem litt opp mot hverandre:

Gyro
Jeg synes den er vanskelig å sette opp med fjærene. Jobbet lenge med dette, men syntes aldri jeg fikk det riktig til. Til slutt kjøpe jeg meg SolidAir pylons, som bytter ut fjæropphenget med hyssingoppheng. Det gjør at spilleren ikke lenger beveger seg vertikalt, men fremdeles noe horisontalt. Den blir veldig mye lettere å justere. Og enda viktigere; den låter etter min mening mye bedre. Strammer opp bassen, rydder opp i en litt sølete nedre mellomtone og gir generelt et mye ryddigere lydbilde med mørkere bakgrunn. Så kort oppsummert, så mener jeg at på den negative siden er det justeringen som original spiller.
Det positive er det mye mer av. Den spiller skikkelig engasjerende. Limer sammen de ulike delene av lydbildet og gjør at det meste låter veldig fra. Den er noe «tilbakelent» i stilen, litt mørkere, med et mer avslappet atakk enn Spacedeck. Den er jo helt nydelig å se på, både stillestående og i bruk. Man får virkelig forsterket opplevelsen av at dette er mekanisk avspilling. Det er faktisk den eneste komponenten jeg har fått skryt av når det gjelder utseende, av både kona og min søster. Jeg liker også at den kan oppgraderes nesten i det uendelige, både med originale og uoriginale komponenter. Supersolid og kan «aldri» gå i stykker mekanisk, med mindre du slår den med slegge.

Spacedeck
Her kan jeg jo begynne med det jeg sluttet med for Gyroen. Denne er enda mer solid enn Gyroen. Stor og tung. Mekanisk veldig enkel og ekstremt solid bygget. Mens Gyroen kan være vanskelig å justere, er denne nesten latterlig enkel. Set and forget. Liker veldig godt at man dytter tallerkenen i gang med hånda. Liker at den er smalere enn Gyroen, og dermed plass til mer på hylla ved siden av den. Liker den bedre i praktisk bruk enn Gyroen. Det er deilig med en spiller som står heeelt i ro, og ikke beveger seg hverken horisontalt eller vertikalt. En spiller man bare bruker, uten å tenke så mye over den, på en måte. Lydmessig, så er den strammere enn Gyroen. Mer attakk og en enda mørkere bakgrunn.
Bakdelen her er at det ikke er så mange oppgraderingsmuligheter som på Gyro. Den er også ganske tung, noe å tenke på om man har dårlig vegghylle, for eksempel.

Håper dette var til hjelp. Send meg gjerne en pm om jeg kan forklare mer.
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
10.994
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
1
Lydmessig, så er den strammere enn Gyroen. Mer attakk og en enda mørkere bakgrunn.
Bakdelen her er at det ikke er så mange oppgraderingsmuligheter som på Gyro.
Stram, stødig og sort bakgrunn summerer opp Spacedeck godt ja.
Kan den ikke trenger så mye oppgradering som Gyro? :LOL:
 

Atlerovik

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.08.2019
Innlegg
3.450
Antall liker
10.879
Sted
Oslo
Torget vurderinger
16
Stram, stødig og sort bakgrunn summerer opp Spacedeck godt ja.
Kan den ikke trenger så mye oppgradering som Gyro? :LOL:
Er ikke helt uenig i det. Men samtidig har de to ganske ulike signaturer, som begge er tiltrekkende på sin måte.
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.415
Antall liker
7.906
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Spacedeck
....Stor og tung. Mekanisk veldig enkel og ekstremt solid bygget. Mens Gyroen kan være vanskelig å justere, er denne nesten latterlig enkel. Set and forget. Liker veldig godt at man dytter tallerkenen i gang med hånda......Det er deilig med en spiller som står heeelt i ro, og ikke beveger seg hverken horisontalt eller vertikalt. En spiller man bare bruker, uten å tenke så mye over den, på en måte. Lydmessig, så er den strammere enn Gyroen. Mer attakk og en enda mørkere bakgrunn.
Bakdelen her er at det ikke er så mange oppgraderingsmuligheter som på Gyro. Den er også ganske tung, noe å tenke på om man har dårlig vegghylle, for eksempel.

Som mangeårig (15 eller så) eier av Spacedeck/Ace Spacdeck samstemmer jeg med dette, bortsett fra at det skulle være en bakdel at den ikke kan oppgraderes noe videre. Jeg ser dette som en kjempestor fordel, idet du kan kjøpe et ferdig produkt som verken trenger eller tjener på DIY oppgradering og bare kan sette deg ned og begynne å lytte til musikk, vel vitende om at du nå er ferdig med platespillerdelen av anlegget.

Lydmessig har jeg hverken før eller siden hørt noe som har gitt meg trang til å oppgradere, med ett unntak. En Roksan TMS/TMS II er det imidlertid poengløst å tenke på, siden den er omtrent like enkel å finne som tenner hos høns og koster "noe" mer. Hverken Michell, større ting fra Nottingham, Acoustic Solid, SME, Transrotor eller andre har i mine ører noe å tilføre som det er verdt å vrenge lommeboka mer for. Dermed har Spacedecket forblitt hele tiden, mens alt annet rundt har forandret seg flere ganger.
 

ou812rh

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2006
Innlegg
5.420
Antall liker
14.442
Sted
Oslo
Torget vurderinger
10
....bortsett fra at det skulle være en bakdel at den ikke kan oppgraderes noe videre. Jeg ser dette som en kjempestor fordel, idet du kan kjøpe et ferdig produkt som verken trenger eller tjener på DIY oppgradering og bare kan sette deg ned og begynne å lytte til musikk, vel vitende om at du nå er ferdig med platespillerdelen av anlegget.
I den perfekte verden så ville dette være en virkelighet! Med at et produkt kan oppgraderes til siste versjon uten å måtte kjøpe en helt nytt produkt er for meg et eneste stort pluss. GyroDecen så sitt lys i begynnelsen av 80-tallet og mk1 versjonen kan oppgraderes helt til siste versjon. Det er både bærekraftig og godt gjennomtenkt design helt fra bunnen. Utviklingen har ikke stått stille i de nesten 40 årene GyroDec har vært på markedet.
 
Sist redigert:

Lancaster

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.08.2013
Innlegg
851
Antall liker
2.105
Torget vurderinger
1
Takk så langt for gode tilbakemeldinger og innspill, dette er betryggende lesning og informasjon dere kommer med. At begge spillerne beskrives som solide og driftsikre er bra, så ser jeg også at de er skrudd sammen og fungerer på litt ulike måter. Jeg har skjønt at fjæringen på Michell kan være utfordrende, dog ikke uløselig, så det er ikke en stopper for min del. Stort pluss med godt etablert produsent, og at det er oppgraderingsmuligheter på alle spillerene. Skal også si meg enig i at det er en vakker spiller å se på.

På den andre siden er det også kjekt å lese om Nottingham som er enklere i oppsett, "set and forget" filosofien liker jeg, i tillegg til at den er solid. Når det kommer til komponenter, pleier jeg som oftest å ha de lenge før de byttes ut, dermed er jeg ikke så veldig opptatt av at spilleren må kunne oppgraderes, og at det er noe jeg kommer til å gjøre med jevne mellomrom. Der tenker jeg nok litt som deg JMM, det er bare godt å vite at den spiller og leverer slik den skal, og at det er mulig å endre/oppgradere om man vil eller føler for det på et tidspunkt..

Veldig spennende å lese om dine direkte sammenligninger Atle, jeg synes du beskriver styrker og svakheter godt. Lydbildet er jo det viktigste, det høres ut som begge kan levere kvalitetslyd med enkelte fellestrekk og mer særegne trekk. At du går for den ene spilleren en dag og den andre den neste sier vel også noe om at det er gode produkter som engasjerer og leverer.

Jeg liker tradisjonelt sett det "typiske" utseendet på en platespiller, slik som vi ser på feks Linn LP12 (som også er en spiller jeg ikke har slått helt fra meg enda), tenkte lenge at jeg ikke skal ha en slik som ligner på en oljeplattform som jeg ser flere bruker som beskrivelse. Samtidig er det spennende med nye ting, og jeg skal innrømme at både Spacedeck og Gyro vokser utseendemessig hos meg, med et bittelite forsprang til Gyro så langt.

Ingen har kommentert på Nottingham Interspace Junior enda, er det fordi ingen har erfaring med den, eller er de to andre bedre spillere/utgangspunkt?
Den leveres også med Interspace tonearm, har noen av dere kjennskap til denne armen?
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.415
Antall liker
7.906
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Interspace låter også veldig, veldig bra. Dog er det alt for lenge siden jeg hørte den til å kunne si noe videre vettugt om forskjellen mellom den og Spacedeck. Vil man ha en spiller med et mer "normalt" utseende er den dog garantert et godt valg, mens Spacedeck tross alt er den "klassiske" Nottingham-spilleren som gjorde salige Mr. Fletcher viden kjent.

Armene til Nottingham kjenner jeg lite til utover å ha sett dem. Jeg er ikke så glad i utseendet og ei heller i unipivots generelt (selv om de ikke er tradisjonelle unipivots), så jeg har aldri vurdert å anskaffe en. Det eneste jeg kan attestere for er at SME V, Syrinx PU3b, Jelco 750-serie, Micro-Seiki MA-505 og Thomas Schick tonearmer alle fungerer helt fortreffelig på en Nottingham-spiller.

Ellers må jeg innrømme at når det gjelder utseende når ingen annen spiller opp til Michell Gyrodecks sublime design. Spesielt om den er i svart. Lyden er det heller på ingen måte noe galt med, når man bare har fiklet seg ferdig med å justere fjæringene.
 
Sist redigert:

ou812rh

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2006
Innlegg
5.420
Antall liker
14.442
Sted
Oslo
Torget vurderinger
10
Jeg liker tradisjonelt sett det "typiske" utseendet på en platespiller, slik som vi ser på feks Linn LP12 (som også er en spiller jeg ikke har slått helt fra meg enda), tenkte lenge at jeg ikke skal ha en slik som ligner på en oljeplattform som jeg ser flere bruker som beskrivelse. Samtidig er det spennende med nye ting, og jeg skal innrømme at både Spacedeck og Gyro vokser utseendemessig hos meg, med et bittelite forsprang til Gyro så langt.
Ligger både Linn LP12 og to GyroDecs på Finn.
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.420
Antall liker
25.777
Torget vurderinger
24
Nottingham kan vel også oppgraderes med heavy-kit.

Michell har sine utfordringer mht arm. De kan ikke være tunge, og de kan ikke være lange. Og min oppfatning er at den kanskje trenger mer matching mht arm enn f.eks Nottingham. Men det er spekulasjon.

Hva med en Garrard 301 i rimelig/enkelt plint og så ta det derifra? Kan jo oppgraderes inn i himmelen eller beholdes enkel. Varighet og deletilgang de andre aldri kommer til å matche. Eller hva med en brukt Avid Volvere? Jeg har hatt Michell Orbe SE og hadde tatt en Volvere fremfor Orbe om jeg skulle valgt. Michell har er rimelig dumt fjæringssystem som er knotete, men ikke umulig. Volvere matcher ikke Acutus på fjæring men går likevel Michell en høy gang. Poenget fjæringen er at man kun skal ha bevegelse vertikalt, ikke horisontalt, og det er vanskelig å få til på Michell (ja, vet det er mulig).
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
10.994
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
1
Har inntrykk av at brukte Spacedeck sjeldent er til salgs.
Kanskje en grunn til det?
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.415
Antall liker
7.906
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Man bør i alle fall ikke kjøpe de billigste armene fra Origin Live, gitt opplevelsene til mange på nett. Kundeservice når noe har gått galt er tilsynelatende heller ikke alltid mye å skryte av.
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.134
Antall liker
9.292
Torget vurderinger
2
Hør begge på rolig piano og fløyte for å sjekke stabiliteten. Har til gode å høre en platespiller som ikke har hørbar wow&flutter på testplaten , men på musikk er det ofte ikke hørbart. . Se om du finner noen reelle data på hastigheter osv. Så et sted data på at at en viss Nottingham var meget stabil med lav wow og flutter. Jeg har selv Michell Gyro med HR supply og kan fortelle at stabiliteten avhenger av oppsettet , dvs vatring og nivå på motor og tallerken og belte tilstand. Med skjevt satt opp spiller er hadde jeg variasjon på 0.25% .,med klart galt oppsett 0.4% og med optimalt oppsett 0.05% som faktisk er bedre enn jeg målte på en Technics 1200 som skal være den beste i denne tekniske øvelsen. Michells Tecnodec lå faktisk på samme nivå 0.06 %Max variasjon fra snitthastighet . Ta dette med en klype salt da det blant annet var mobil apper som ble brukt. ( og at peak variasjon er noe helt annet enn de veide snittene som DIN og målestandarene angir, Peak verdien kan være 3 ganger høyere enn RMS verdien) . Men jeg ser godt samsvar mellom apper og reell hastighetsvariasjon.

Første prioritet på platespiller er riktig hastighet . Det kan nås med Michells Technodec som er er mer plug and play enn Gyro som i min erfaring krever nøyaktig oppsett og tuning før man er i mål. Men begge krever at man har strømforsyning med hastighetsjustering , dvs HR Supply om man vil ha tilgjengelig stilleskrue , mens standard supply krever at man åpner boksen .
Er er forøvrig veldig glad i Gyroen min og min flygelspillende kone elsker musikken fra den. Men den krevet altså litt pusling og nøyaktighet , men det er jo det som gjør det til en hobby ....

PS Nottingham kjenner jeg ikke , men leser mye pent om dem

Har ikke hatt problem å få til med riktig (vertikal) fjæring på Michell. Den isolerer spilleren fra vibrasjoner over resonans frekvensen på 3.5 hz. Men er man ytelsesfriik som meg er det allltids noen nye justeringer og målinger å sjekke...
 
Sist redigert:

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2010
Innlegg
7.032
Antall liker
7.635
Sted
Oslo
Siden denne strengen handler om britiske spillere,
rart ingen nevner Rega.
Har kanskje ikke nok kred i hi-fi miljøet?
 

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2010
Innlegg
7.032
Antall liker
7.635
Sted
Oslo
Personlig aldri hatt fot på Rega.
Men anerkjente skribenter løfter fram både RP6, RP8 og 10.
De 2 første ligger jo godt innafor trådstarters pris avgrensning selv som nye
 

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.037
Antall liker
2.486
Ligger jo en pen 401 med sme12 på finn .

Vis vedlegget 686034
Tenkte tipse om denne jeg også. 16.500,- virker være bra pris betrakning service på drivverk som trolig er klart til å snurre nye 30 år.

Vs 301 er nok det kosmetiske det som skiller mer enn lyd.

SME2000 plinth kan dog være utfordrende vedrørende plass. Den er veldig enkel å modifiesere fra undersiden om slikt er ting en liker sysle med.
Ellers finnes det mange lekre plinth å få kjøpt ferdig som ser bra ut og tar mindre plass og kan gi flere armfester.
 

MakkinTosken

En kjekkas
Ble medlem
21.02.2020
Innlegg
13.565
Antall liker
34.157
Sted
og til
Torget vurderinger
6
Selv om Nottingham lager de beste strikkspillerne innenfor den relativt normale prisgruppen synes jeg du ikke skal inngå noen kompromisser med drømmene dine om en klassisk mellomhjulsspiller. Er det en Garrard som frister mest, er det den du skal jakte på!
 

Øyvind I

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.10.2010
Innlegg
102
Antall liker
29
Sted
Ski
Torget vurderinger
4
Hvis du vurderer britisk spiller så kommer man jo ikke utenom Linn LP12 som jo et ikon i seg selv. Såpass til ikon at det er mye forvirring. Det er gjort såpass mange forbedringer fra Linn gjennom 40 år at en spiller fra 70, 80 eller 90 tallet ikke har noen ting til felles med dagens spiller (topplaten og yttertallerken fra 90 tallet er noenlunde likt). En ny Majik LP12 med seneste arm spiller mye bedre enn en fullspekket 20 år gammel spiller (selv med den enkle strømforsyningen). Finnes også en del bra brukt - inkludert en på Finn men om prisnivået er riktig er avhengig av spesifikasjonene. Lett å gå seg vill.
Lykke til i jakten.
Ellers en Rokkan Xerkses 20+ er jo også en fin spiller.
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.420
Antall liker
25.777
Torget vurderinger
24
Den Garrarden er jo nydelig. Og skulle du ønske å bygge om til massivt plint så er det bare å ta vare på dette (SME?) plintet. Mulighetene med Garrard er henimot ubegrenset. Den kan brukes AS-is eller du kan bygge om tallerken, lager, plint, alt av armer, mellomhjul.

Jeg har en fullrestaurert 301, men bruker original tallerken. Og så har jeg oppgradert med ekstern strømforsyning. Mange her inne har gjort vesentlig mer med sine. Poenget er at det er spillere du kan få omtrent som du vil.

19DCCB93-4C08-4EFE-9D1C-E9C03D65B59B.jpeg
 

Lancaster

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.08.2013
Innlegg
851
Antall liker
2.105
Torget vurderinger
1
Takk for alle innspill og tips om spillere, jeg setter stor pris på det. Rekker ikke å skrive så mye nå da jeg er på tur ut, kommer tilbake med noen tanker og refleksjoner etterhvert.
 

Lancaster

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.08.2013
Innlegg
851
Antall liker
2.105
Torget vurderinger
1
Interspace låter også veldig, veldig bra. Dog er det alt for lenge siden jeg hørte den til å kunne si noe videre vettugt om forskjellen mellom den og Spacedeck. Vil man ha en spiller med et mer "normalt" utseende er den dog garantert et godt valg, mens Spacedeck tross alt er den "klassiske" Nottingham-spilleren som gjorde salige Mr. Fletcher viden kjent. Armene til Nottingham kjenner jeg lite til utover å ha sett dem. Jeg er ikke så glad i utseendet og ei heller i unipivots generelt (selv om de ikke er tradisjonelle unipivots), så jeg har aldri vurdert å anskaffe en.
Godt å høre at innstegsmodellen også leverer slik de større modellene gjør. Armene har jeg heller ingen erfaring med, så dette er vel noe å eventuelt drøfte nærmere med forhandler også.

Michell har sine utfordringer mht arm. De kan ikke være tunge, og de kan ikke være lange. Og min oppfatning er at den kanskje trenger mer matching mht arm enn f.eks Nottingham. Men det er spekulasjon.

Hva med en Garrard 301 i rimelig/enkelt plint og så ta det derifra? Kan jo oppgraderes inn i himmelen eller beholdes enkel. Varighet og deletilgang de andre aldri kommer til å matche. Eller hva med en brukt Avid Volvere? Jeg har hatt Michell Orbe SE og hadde tatt en Volvere fremfor Orbe om jeg skulle valgt. Michell har er rimelig dumt fjæringssystem som er knotete, men ikke umulig. Volvere matcher ikke Acutus på fjæring men går likevel Michell en høy gang. Poenget fjæringen er at man kun skal ha bevegelse vertikalt, ikke horisontalt, og det er vanskelig å få til på Michell (ja, vet det er mulig).
Jeg kjenner ikke til hvilke armer som matcher best med Michell, dog er det fint å bli gjort oppmerksom på slik med tanke på en eventuell fremtidig oppgradering.
Har tittet litt på Avid også, en Volvere er nok utenfor mitt budsjett i denne omgang (det spares til rørforsterker også), dog noterer jeg tipset og erfaringene dine med merket.

Ellers har du veldig rett hva gjelder Garrard, jeg har lest litt mer om både 301 og 401 enn Michell og Nottingham. Vet at det er mange muligheter til å oppgradere over en høy sko, og at deler ikke er noe problem. For meg er Garrard det første jeg tenker på når engelsk platespiller nevnes, veldig flotte spillere. Liker din 301, også at du har behold original tallerken.

Selv om Nottingham lager de beste strikkspillerne innenfor den relativt normale prisgruppen synes jeg du ikke skal inngå noen kompromisser med drømmene dine om en klassisk mellomhjulsspiller. Er det en Garrard som frister mest, er det den du skal jakte på!
Du treffer spikeren ganske så rett på hodet her MakkinTosken, Garrard frister aller mest, og jeg vet at jeg før eller siden vil ha en. Jeg har også Fosse sin kloke kones uttalelse som jeg leste i tråden hans i bakhodet, om at "vi starter ikke det nye året med å si nei". Begge disse utsagnene tar jeg til meg som moralsk støtte!

Takk for tipset på 401 på finn @soundscape, veldig flott spiller og arm, og som @PeriodeLytter også skriver vil den vare i mange år med nylig service. Det rykker litt i kjøpegenet når jeg ser den, samtidig som jeg også ønsker å få litt mer oversikt over et annet erkebritisk merke som jeg har tenkt en del på og flere har nevnt her.

I tillegg til Wilson Benesch, Roksan og Origin live som er flotte spillere, @Hønndjevelen nevner også Rega som jeg har litt erfaring med fra tidligere. Intet negativt å si om Rega utover at de kan se litt enkle ut, samtidig som lyden er alt annet enn "enkel". Grunnen til at jeg ikke vurderer Rega nå, er at jeg rett og slett har lyst til å prøve ut andre merker denne gangen. Og i den sammenheng, kommer en ikke utenom Linn som flere også nevner her.

Hvis du vurderer britisk spiller så kommer man jo ikke utenom Linn LP12 som jo et ikon i seg selv. Såpass til ikon at det er mye forvirring. Det er gjort såpass mange forbedringer fra Linn gjennom 40 år at en spiller fra 70, 80 eller 90 tallet ikke har noen ting til felles med dagens spiller (topplaten og yttertallerken fra 90 tallet er noenlunde likt). En ny Majik LP12 med seneste arm spiller mye bedre enn en fullspekket 20 år gammel spiller (selv med den enkle strømforsyningen). Finnes også en del bra brukt - inkludert en på Finn men om prisnivået er riktig er avhengig av spesifikasjonene. Lett å gå seg vill.
Dette leses med interesse @Øyvind I, jeg har lest noe, men ikke så alt for mye om LP12. Synes det er en utrolig flott spiller å se til, slik som Garrard, samtidig som jeg også vet at det er en høyst anerkjent og godt likt spiller, av de aller fleste. Har sett at noen er misfornøyde med det flytende opphenget og at det er vanskelig å få den justert riktig slik at den spiller så optimalt som den kan. I tillegg vet jeg også at det er mange forbedringer gjennom årene, dog har jeg p.t ikke særlig oversikt over hvilke som har kommet, og hva som grunnleggende sett er viktig å ha på plass ved et kjøp. Som du skriver et det lett å gå seg vill, og jeg vil nok på nåværende tidspunkt lett kunne "lures" til å kjøpe en LP12 for en gitt sum uten å vite helt om summen forsvarer spilleren og armen.

Igjen må jeg få takke alle og enhver som har tatt seg tid til å dele erfaringer og kommet med innspill her i tråden så langt, jeg setter stor pris på det. En ting er at det er moro å lære/få mer kunnskap om de ting en interesserer seg for, i tillegg kommer en litt større trygghet når jeg skal velge spiller etterhvert. Ut fra det jeg har lest her så langt, så kan jeg ikke gå mye feil med noen av spillerne som er nevnt her, dog har alle sine styrker og særegenheter som det er greit å vite om.

Hvis noen har lyst til å dele litt mer om erfaringer med Linn/LP12 og Roksan, samt hva som er lurt å være oppmerksom på disse spillerene, hadde det vært veldig fint.
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.420
Antall liker
25.777
Torget vurderinger
24
Ja, jeg gav 16000 for Volvere uten arm, kunne ikke la være å kjøpe for den prisen. Dersom den Garrarden som ligger ute er så fin som den ser ut så er det litt på samme måte, har du råd til å la være? Du taper i hvert fall ikke penger. Du får arm og plint gratis spør du meg.
 

Lancaster

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.08.2013
Innlegg
851
Antall liker
2.105
Torget vurderinger
1
Ja, kan jeg la være?
Nei, kan nok ikke det, så jeg har nå blitt eier av en Garrard 401. Blir spennende å få den på benken etterhvert og ta den nærmere i ettersyn og koble den opp.

Takk for alle gode råd og innspill, nå skal dere få litt fred, helt til jeg skal begynne å se etter en (engelsk) rørforsterker.
 

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Innlegg
4.110
Antall liker
2.594
Torget vurderinger
16
Ja, kan jeg la være?
Nei, kan nok ikke det, så jeg har nå blitt eier av en Garrard 401. Blir spennende å få den på benken etterhvert og ta den nærmere i ettersyn og koble den opp.

Takk for alle gode råd og innspill, nå skal dere få litt fred, helt til jeg skal begynne å se etter en (engelsk) rørforsterker.
Grattis, det var et kanonkjøp. Jeg har selv hatt to 401 og de er av veldig få hifi ting jeg angrer på å ha solgt.
 
Topp Bunn