Høyttalere Valg av høyttalere

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Max 25k ja..
    Ingen som kan lese her?

    Og i tillegg anbefale noe en ikke har hørt? Hæ?

    Jeg holder meg til min anbefaling.
    Duet har Piega til 7999kr førpris var 21 kr
    Kommer nok ny modell, så får nok neppe bedre lyd for 8000kr.
    Vil mene de er blant de beste i klassen full pris også..
    Vet ikke hvor du bor, men Duet er i Oslo og Bergen. Så kan høres der. 😊
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.596
    Antall liker
    3.134
    Torget vurderinger
    0
    vitti at de bruker og foretrekker pmc i abby road da…
    Alle seriøse studioer benytter flere høyttalere for å teste lyden.....fra ytterlighet til ytterlighet....
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.301
    Antall liker
    3.647
    Torget vurderinger
    1
    TS nevnte Trondheim.
     

    bia

    Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.068
    Antall liker
    3.494
    Torget vurderinger
    8
    du mener vel B&W ?
    Etter det jeg har forstått av kjenninger som har gjort opptak der har de litt annet på kammerset også. De måtte bla. Inn i et annet rom for å høre på resultatet siden de offisielle høyttalerene var så kleine i lyden - fritt fortalt.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    De har nok det. Men hovedmonitorene er B&W i alle fall. Låter pyton de også.
     
    2

    2xJ

    Gjest
    Altsåååå.... renovert hus, det betyr at TS er kyndig med sag... og litt verktøy :cool: 😇

    Men det er en lang vei og gå.. for 25K i deler får man gromme greier - og enn lærer så mye mer hva ting egentlig handler om-

    Kunne ikke DIYe meg.. som @Bergfinn sier......... Spar eller bygg sjøl
     

    Thomasd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.01.2009
    Innlegg
    1.034
    Antall liker
    1.308
    Sted
    Ås
    Torget vurderinger
    2
    Det er da to komplett ulike høyttalere som er umulig å like begge to, KEF representerer det ypperste av det læreboken og teori og forskning tilsier låter bra. PMC er det motsatte, dvs noe noen liker men ser for jævlig ut på papiret. Det er kun ett knallkjøp her og det er KEF.
    Hehe, den var bastant gitt.
    Ble revet med da jeg uansett anser det som et meget godt kjøp til prisen selger forlanger for de. Ikke ofte å se nye PMC ned mot 1/4 pris. En engasjerende høyttaler som mange liker. På det grunnlaget kan det være en god eller dårlig anbefaling. Smaken til trådstarter kjenner jeg ikke.

    At målemessig ulike høyttalere er "umulig å like begge to" tja. Er det en bastant påstand og hva du mener? Har to par høyttalere selv som jeg liker der de står i sine respektive rom. Byttes de om funker de langt dårligere. Du kan godt si at jeg ikke liker noen av de, eller liker begge. Litt av utfordringen med hobbyen dette i tillegg til lytteavstand/lyttevolum/musikksmak/fim/tv/vinyl/cd/forsterker og alle andre variabler og bruk som påvirker sluttresultatet og hva vi liker.

    I et stort rom med litt lang lytteavstand og brukbar demping kan KEF fort bli dølle mens PMC kompenserer og låter fortsatt engasjerende. PMC får til mye lyd med et beskjedent fotavtrykk i forholdvis store rom. Personlig ville jeg foretrukket den høyttaleren som låt best i rommet med egne bruksvaner og ikke vært låst på KEF grunnet anekoiske måleresultater. KEF er godt håndverk, men det er vel ingen garanti for at innsteg serien til KEF låter subjektivt bedre enn PMC under ukontrollerte forhold. Min mening:)
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.228
    Antall liker
    9.462
    Torget vurderinger
    2
    @Thomasd kanskje litt bastant ja men Lytting er påkrevd . KEF kan høres meget bra ut i ett rom og litt kjedelig ut i et annet, PMC har en tydelig karakter (litt som B&W) med et betydelig løft i i diskanten og krever nøyaktig oppstilling og Lokal lytteposisjon for å få balanse, med mindre man er 60+ og har mistet mye av 8k+. Lite bass i den PMC en , hjelp fra en vegg vil hjelpe. Tviler på om den gir nok bassfundament i en stor stue.
    Ja jeg har hørt begge høyttalerne…
     

    jlarssen

    Medlem
    Ble medlem
    04.12.2021
    Innlegg
    19
    Antall liker
    38
    Sted
    Brønnøysund
    Da det viste seg veldig vanskelig å få kjøpt høytalere på finn når ingen vil sende, forsøkt meg på både focal aria 926 og martin logan motion 40i.. Endte jeg opp med å bestille focal chora 826. Noe helt annet enn hva jeg tenkte på til å begynne med. :D Takk for alle inspill.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Kjøper du uhørt, eller kjenner du dem fra før? Blir sikkert bra. :)
     

    jlarssen

    Medlem
    Ble medlem
    04.12.2021
    Innlegg
    19
    Antall liker
    38
    Sted
    Brønnøysund
    Kjøper du uhørt, eller kjenner du dem fra før? Blir sikkert bra. :)
    Ikke hørt de tidligere, kjøper utfra tester. Dette er tenkt å være midlertidige høytalere frem til jeg tar meg turen til en større by hvor jeg har mulighet til å høre på flere. Når jeg kommer så langt jekker jeg nok opp budsjettet en del også. :)
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Da ble det endring gitt. Chora avbestilt, Focal Aria 926 på vei.
    Fikk du kjøpt dem brukt likevel, eller (jf. innlegget ditt om Finn over her)? Å kjøpe nye høyttalere du vet skal være midlertidige, innebærer rimelig stort verditap når du skal selge dem igjen.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Ikke hørt de tidligere, kjøper utfra tester. Dette er tenkt å være midlertidige høytalere frem til jeg tar meg turen til en større by hvor jeg har mulighet til å høre på flere. Når jeg kommer så langt jekker jeg nok opp budsjettet en del også. :)
    Ok, skjønner. Vurderer nesten det selv også, men har bommet noen ganger ved å kjøpe uhørt tidligere. Kan jo hende du liker du får nå så godt at du ikke trenger å oppgradere på lenge. Er ikke alltid dyrere gir mer musikkglede. :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ
    M

    MusicBear

    Gjest
    Da ble det endring gitt. Chora avbestilt, Focal Aria 926 på vei.
    Grattis så mye, jlarssen, du kjøper tross alt et merke som bedriver profesjonell høyttaler utvikling og -produksjon og med laaang erfaring i faget, og i de du her har valgt deg ut blir du trolig fornøyd med deres egenskaper i grunntoneområdet i musikken - så ufattelig mye viktigere enn om de kan gjengi et jordskjelv fra Italia eller frekvenser kun bikja til naboen hører. Husk bare at gode høyttalere som regel krever forsterkere i samme klasse og med mye kraft.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.383
    Antall liker
    35.133
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Brønnøysund befinner jeg meg. :) Dårlig utvalg av hifi-butikker i området her.
    Det var rettet mot Proffen...
    Holder en mobiltelefon vertikal så får man ikke informasjon om hvor en bor osv. Holder man mobilen horisontal derimot så....👍
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.141
    Antall liker
    6.584
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Noen som har erfaringer med XTZ edge A2-300?
    Har et par stående og støve ned her. De funker helt fint de. :) Eneste negative er at auto-on-funksjonen lager en svak tikkelyd i høyttalerne på de fleste (alle?) oppsett, så det er bare å sette den til always-on med en gang.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.136
    Antall liker
    10.612
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Ikke merket noe av det på den jeg hadde.
    Auto-on fungerte brillefint for min del.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.141
    Antall liker
    6.584
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Ikke merket noe av det på den jeg hadde.
    Auto-on fungerte brillefint for min del.
    Ja, det er ikke høyt, og varierer nok med gainstrukturen i oppsettet ditt hvor hørbart det er, men det er vanlig nok at det er hørbart til at du finner et antall tråder/innlegg om det på nett.

    Årsak er visstnok:
    "(..)the clicking sound (a bit faster than one click per second) in standby is coming from the amp's electronics, not the speakers. One of the guys on the German forum asked XTZ about it, and they said that the clicking is caused by "the amp regularly checking for an input signal when in standby".
     

    Stover

    Tittel… itt
    Ble medlem
    03.04.2022
    Innlegg
    646
    Antall liker
    1.993
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Tenkte å foreslå Aria 926 første gangen jeg så tråden, men å anbefale høyttalere for andre :sneaky:
    Ikke godt å si hvordan Aria 926 fungerer i ditt rom, men hos meg var de strålende. De er lettdrevne, enkle å plassere og generelt lette å like.
     

    rosros

    HIFI Entusiast
    Ble medlem
    16.03.2007
    Innlegg
    105
    Antall liker
    62
    Sted
    Nittedal
    Torget vurderinger
    10
    Jeg var selv nær på å kjøpe et par brukte Verity Audio Tamino som vel fortsatt ligger på Finn. Ble et mye dyrere kjøp, men burde være MYE høyttaler til prisen. Lagt ut for 12 men er nok litt prutningsmonn på et par tusen. Disse og mine egne Totem er eksempler på merker som var dyre, låter vanvittig flott og har stupt i pris fordi det ikke harvært norsk importør på noen år. Langt bedre kjøp enn nyere høyttalere i lav-/mellom klassen.
    Men viktigst: Hva slags rom og musikksmak?
    De er fortsatt til salgs! Verity er absolutt en bedere høyttaler enn Totem. Verity spiller som LS3/5a med den samme fantastiske kanalseparasjon. Hørte på dem i kveld og skal mye til at jeg selger dem. Kan bli mine siste høyttalere og fin størrelse til mitt enerom på mitt kommende eldresenter!
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn