Høyttalere Valg av høyttalere

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Jilarssen: Vanligvis er det lurt å krympe størrelsen på oversetterne, selv i et såpass stort rom. Forsterkeren din er grei nok , den. Men et gulvstående høyttalerpar rundt femti tusen vil nok heller avsløre dens svakheter enn spille sammen med den. Da er du på vei inn i en ond sirkel. Og til den prisen kan det da være lurt å gå litt utafor boksen. Et par aktive KEF LS60, for eksempel. De fjerner den utvendige forsterkeren og lar deg jobbe best mulig med småsignalene og forforsterkningen. Resultatet er en lyd som svært vanskelig lar seg oppnå i den prisklasse du ser for deg. Det ER mulig det, men krever mye. Og omveien blir dyr. KEF har løst mye- svært mye- FOR brukeren med LS60. Og får du dem til, har du system av klasse i 20 år..
     
    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Poenget er å faktisk få ei reell oppgradering, passende størrelse og et enkelt setup med det som i realiteten er et marginalt ekstra utlegg dersom de ekstra delenes pris legges i høyttalere istedet. Bare sånn kan imo kompromissene unngås uten å krympe høyttaleren til monitorstørrelse. Selvfølgelig, Jorwed har et par til gulvet på salgslista her som går rett inn i det budsjettet. De tåler oppgradering også..Og spiller bra på NAD. Denne er ment for match i Dali Oberon- eller Opticonklasse. Klassisk monitorføde. Og en Opticon 2 -evt med REL sub- bør kunne funke.
     
    Sist redigert:
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Poenget er å faktisk få ei reell oppgradering, passende størrelse og et enkelt setup med det som i realiteten er et marginalt ekstra utlegg dersom de ekstra delenes pris legges i høyttalere istedet. Bare sånn kan imo kompromissene unngås uten å krympe høyttaleren til monitorstørrelse. Selvfølgelig, Jorwed har et par til gulvet på salgslista her som går rett inn i det budsjettet. De tåler oppgradering også..Og spiller bra på NAD.
    Marginalt ... Han har jo forsterker fra før. Må du begynne å lese, mann!
     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.110
    Antall liker
    2.594
    Torget vurderinger
    16
    Poenget er å faktisk få ei reell oppgradering, passende størrelse og et enkelt setup med det som i realiteten er et marginalt ekstra utlegg dersom de ekstra delenes pris legges i høyttalere istedet.
    Poenget er at han har 25.000,- til disposisjon, IKKE 69.000,-
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    @Thomasd og @lovemusikk har kommet med noen gode forslag ihvertfall, kudos til de! :)

    Faktisk så er noen av de forslagene såpass gode at de er verdt å handle usett, nesten så jeg vurderer et par selv bare for morro skyld! :eek: Dama er verpesyk så det kan være greit med et par som man ikke er så redde for i noen få år..
     

    StefanR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.03.2020
    Innlegg
    612
    Antall liker
    775
    Sted
    Orkanger
    4) Stadige gjentagelser av samme tema fra samme bruker er ikke tillatt, og kan medføre sletting og eventuelt utestengelse. Dette kan typisk dreie seg om brukere som benytter enhver anledning til å drive propagandavirksomhet for en gitt mening om produkter, løsninger m.m.

    Veier tungt denne forumregelen.
     

    saabsub

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.02.2005
    Innlegg
    171
    Antall liker
    470
    Torget vurderinger
    3
    4) Stadige gjentagelser av samme tema fra samme bruker er ikke tillatt, og kan medføre sletting og eventuelt utestengelse. Dette kan typisk dreie seg om brukere som benytter enhver anledning til å drive propagandavirksomhet for en gitt mening om produkter, løsninger m.m.

    Veier tungt denne forumregelen.
    Hadde denne formuleringen blitt håndhevet strengt, ville langt flere enn Auditor blitt irettesatt. Og det virker ikke som Auditor har endret kurs heller, så da er det vel fritt frem for alle å misjonere for sitt eget virkelighetssyn og vei til lyd"nirvana".. 😉
     

    StefanR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.03.2020
    Innlegg
    612
    Antall liker
    775
    Sted
    Orkanger
    I den grad det misjoneres, formanes, belæres og anbefales stort sett det samme i hver tråd, langt utenfor og over hva trådstartere ønsker så er nok hifi-pastoren i en helt egen divisjon @saabsub
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.323
    Sted
    Smurfeland
    Hvis jeg var den eneste som virkelig hadde skjønt det, hadde jeg nok misjonert og belært alle de ignorante barbarene som ikke skjønner noen ting hele tiden jeg også.
     

    Jan-Helge

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2007
    Innlegg
    1.166
    Antall liker
    508
    Forer du Kappa 6 med rett elektronikk lyder de magisk :)

    mvh
    Få, om noen som helst annen høyttalerserie, har skuffet meg mer enn Kappa-serien. Selv opplevde jeg denne i en butikk i Sandnes mellom 1997-1999 en gang koblet opp mot Mark Levinson elektronikk. Absolutt en skuffelse uten sidestyrke og den mest mislykkede demo-turen til en butikk jeg noen gang har tatt, høyttalerne skuffet så til de grader i forhold til forventningene jeg hadde. Nå hørte jeg på større modell enn Kappa 6.
    Aldri, og da mener jeg absolutt aldri, om det ville være en høyttaler jeg kunne levd med. Finnes mang en høyttaler jeg kan leve med, jeg har levd med mye... Men Kappa, absolutt ikke og de er heller noe jeg vil fraråde heller enn å anbefale. Som sagt, jeg har aldri blitt mer skuffet over et par høyttalere som det jeg ble av den serien. Jeg kunne brukt den halve dagen den turen tok på helt annet, det var bortkastet for alt annet enn å kunne slå fast at Kappa-serien ikke er noe for meg og til den som søker om råd, ikke vurder Kappa er mitt klare råd.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Har også vært eiere av et par i Kappa serien. Den gang begeistret, men kan være påvirket av omtalen rundt disse (og jeg er selv fan av det meste med bokstavene USA på), men innrømmer det var som å høre musikk på nytt da de forsvant ut av huset…
    Men, sånn er det med mye, man merker ikke godt nok dårlige kvaliteter før man presenteres for noe som er bedre :cool:
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.693
    Antall liker
    37.927
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Jeg mente ikke å anbefale trådstarter Kappa serien men ble litt reven med og har alltid hatt et godt forhold til Infinity, da spes Kappa serien :)
    Ellers vil jeg tro det finnes mye bra der ute i pris klassen som trådstarter spør om

    mvh
     

    brunBar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.08.2021
    Innlegg
    652
    Antall liker
    677
    Sted
    Rogaland
    Har lest mye lovord for kappa serien på forum opp igjennom tidene, spesielt 9?
    Artig med såpass kontrast i omtalene her. Beste blir jo å høre selv..
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.172
    Antall liker
    34.558
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Hva med Gradient Revolution? Jeg vurderer slike sterkt selv etter hvert.
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.653
    Antall liker
    5.816
    Hva med JBL studio 580 som ligger på Finn til 5000 riksdaler?
    Champagne til pølsepris.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.607
    Antall liker
    3.202
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Det jeg har lært om Kappa, er strøm, strøm og atter strøm. Men er noe av det mest klassiske genialt for klassisk.
    Audiovector qr 5 anbefales
    Det gjelder vel først og fremst de med doble 12’’ basser samt at noen båndelementer går veldig lavt i impedans.
     
    Sist redigert:

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.532
    Antall liker
    3.076
    Torget vurderinger
    0
    Har jeg sagt det? Jeg bare fortalte hva jeg ønsker - og liker. Personlig synes jeg at de er fine også.
    Nei, du har ikke sagt det og JA......de spiller utrolig bra, men mange nøyer seg med å kjøpe kun 1 bunn og 1 topp.......og lyden med 2 ekstra bunner på hver side....er overbevisende....helt topp med et modulært design (y)

    Her er et bilde av oppsettet....

    gradient_revolution_max_180722.jpg
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.017
    Torget vurderinger
    2
    Har lest mye lovord for kappa serien på forum opp igjennom tidene, spesielt 9?
    Artig med såpass kontrast i omtalene her. Beste blir jo å høre selv..
    Ikke så merkelig.
    Kappa, og da spesielt 9, er blant de mest krevende høyttalere man kan kople opp i anlegget.
    Funker det er det fabelaktig, men har du "for liten motor", tryner det fullstendig.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Kappa 9 har jeg hatt i hus. Låt bra, men komplett idiotisk konstruksjon med tanke på impedansen som er under 1 Ohm i bassen ….
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.172
    Antall liker
    34.558
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Litt O.T hva ligger brukte Gradient Revolution på?
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.288
    Torget vurderinger
    2
    stakkars mann , han skulle bare ha ett par OK høyttalere, og så kommmer bare masse forslag på dyrere greier, og ting som andre folk ønsker at det hadde selv---
     

    bia

    Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.023
    Antall liker
    3.337
    Torget vurderinger
    8
    Lå vel lenge et par til 15K på finn
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.288
    Torget vurderinger
    2
    Sorry, 35% rabatt og hos Duet..
    DEMOMODELL! -35% Rabatt | KEF R7 Valnøtt | Duet Audio Bergen
    Til salgs
    25 344 kr

    Kan du strekke deg litt til har du disse også, nye til 1/4 pris!! Knallkjøp spør du meg.

    høytaler : PMC twenty -5 [ 26 ] walnut high gloss . Tilstand : NY .
    Til salgs
    27 500 kr
    Det er da to komplett ulike høyttalere som er umulig å like begge to, KEF representerer det ypperste av det læreboken og teori og forskning tilsier låter bra. PMC er det motsatte, dvs noe noen liker men ser for jævlig ut på papiret. Det er kun ett knallkjøp her og det er KEF.
     
    Sist redigert:

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.172
    Antall liker
    34.558
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    stakkars mann , han skulle bare ha ett par OK høyttalere, og så kommmer bare masse forslag på dyrere greier, og ting som andre folk ønsker at det hadde selv---
    Langt bedre å gi forslag om høyttalere en ikke ønsker selv?
     

    bia

    Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.023
    Antall liker
    3.337
    Torget vurderinger
    8
    Det er da to komplett ulike høyttalere som er umulig å like begge to, KEF representerer det ypperste av det læreboken og teori og forskning tilsier låter bra. PMC er det motsatte, dvs noe noen liker men ser for jævlig ut på papiret. Det er kun ett knallkjøp her og det er KEF.
    vitti at de bruker og foretrekker pmc i abby road da…
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.508
    Antall liker
    2.690
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Edit: Sorry, ser at Finn-annonsen er gammel, og at Mala ikke har den på Brukt-sidene sine.

    Mala har en Finn-annonse for et par brukte Pylon Audio-høyttalere i Diamond-serien. Nypris 22k, til salgs for 11k. *Har ikke hørt den modellen*, men har hatt den rimeligere Topaz-modellen. Pylon gir veldig mye for pengene. (Eller hur, @Proffen ?) God skussmål her: https://viewer.joomag.com/stereo-nr-2-2015/0390696001448021769?short

    Vis vedlegget 833792
    Kjenner ikke Diamondserien - men, ja - Pylon gir vfm
    Har hatt Emerald 25 før Jasper 25, og sistnevnte har helt klart vært verd merutlegget!
    Ad ts "rammer" - hvorfor nevnes ikke Elac og Canton? Det bør finnes aktuelle kandidater derfra......

    Mvh
    Proffen
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn