Høyttalere Valg av høyttalere

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • T-1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.08.2015
    Innlegg
    3.114
    Antall liker
    9.645
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    33
    Jeg må si at jeg er litt nysjerrig på hvilke høytalere dere har. Spesielt dere som mener at høytalere til ca 25k omtrent ikke er vits i.
    En av gledene i denne hobbyen er å kjøpe høyttalere til akkurat innafor hva økonomien tilsier å fortelle alle andre at de er idioter om de ikke gjør det samme. Velkommen til hifisentralen 🍻🎶
     

    skinnyboy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.06.2003
    Innlegg
    834
    Antall liker
    413
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg må si at jeg er litt nysjerrig på hvilke høytalere dere har. Spesielt dere som mener at høytalere til ca 25k omtrent ikke er vits i.
    Mine høyttalere er kjøpt brukt, med nypris i underkant av 50 000kr.
    Det viktigste av alt, jo dyrere høyttalere, dess mindre er de egnet til å spille i «en vanlig stue» for å si det enkelt.
    Om de skal spille bra i en vanlig stue, så bør de også brukes med romkorreksjon, for å generalisere litt…

    Jeg har stativhøyttalere og kunne gjerne supplert med subwoofer, men bor i blokk, så kan heller ikke spille på «konsertnivå», og har derfor droppet subwoofer.
    De spiller utmerket med litt romkorreksjon fra min prosessor.

    Med en forsterker på 80 Watt, så bør du ikke ha tungdrevne høyttalere for å spille bra på lavt volum.
    Har dessverre ingen konkrete forslag, men bare nevner at Watt faktisk kan ha en betydning, selv om det ikke alltid er noe som trenger være en begrensning. 80 Watt er mye, brukt på rett måte, og med rette høyttalere.
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.905
    Antall liker
    1.924
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Jeg må si at jeg er litt nysjerrig på hvilke høytalere dere har. Spesielt dere som mener at høytalere til ca 25k omtrent ikke er vits i.
    Og husk at når eliten her inne svarer, så har de gjerne også elektronikk som koster tilsvarende, har kabler som er fetere enn de selv produserer, og de «lytter» på musikk med triangel undertoner i ytre presens som referanse. De er klin gærne, ta deg en tur på Horten messa så skjønner du. Det er Zoo. Det er Gaustad. Det er et asyl.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.168
    Antall liker
    34.552
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Jeg kjøpte mine brukt i 2007. Betalte 8000,- for de. Aner ikke hvor mange timer jeg har brukt de, men en ting er sikkert - det er utrolig mange. Er fremdeles strålende fornøyd selv etter snart 15 år.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.964
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Så du tenker at det mest logiske å gjøre for en person hvis eneste referanse er Dynavoice vil være å handle høyttalere til 100.000+? Vi snakker jo ikke om generaliseringer her, men et spesifikt tilfelle. I så måte synes jeg egentlig TULLBALL!!!!! er ganske snilt.
    Generelt, er jo hifi tullball.
    Akkurat nå sanker jeg østers i Strømstad...jeg synes ikke det er tullball.

    Er det mange såre tær eller sure føtter på hfs i kveld?
    Det må da være lov å provosere litt uten å bli tolket i værste mening.

    Mitt første innlegg var kun et råd i beste mening, ut fra egen erfaring.
     
    Sist redigert:

    idarr

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.07.2009
    Innlegg
    136
    Antall liker
    292
    Sted
    Fitjar Hordaland
    Dynaudio emit 50 eller Fynef502 begge til 20999 har 502 nå spiller bra her 😀men lyttet til emit og angrer kanskje litt på at jeg ikke gikk for de! Likevel kanskje verdt en lytt begge mod og innenfor 25k
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.905
    Antall liker
    1.924
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Enig! Rauna Vale er SKIKKELIG bra, som allrounder. Fin smekk, behagelig lyd og altetende. En av favorittene på Stockholms turen.
    Mange kg for pengene, tøff og rustikk.
     

    jlarssen

    Medlem
    Ble medlem
    04.12.2021
    Innlegg
    19
    Antall liker
    38
    Sted
    Brønnøysund
    Dynaudio emit 50 eller Fynef502 begge til 20999 har 502 nå spiller bra her 😀men lyttet til emit og angrer kanskje litt på at jeg ikke gikk for de! Likevel kanskje verdt en lytt begge mod og innenfor 25k
    Dynaudioen, er det pris per stykk?
     

    vim01

    Gjenganger
    Ble medlem
    19.06.2003
    Innlegg
    1.388
    Antall liker
    4.331
    Sted
    Gjettum
    Torget vurderinger
    3
    Jeg var selv nær på å kjøpe et par brukte Verity Audio Tamino som vel fortsatt ligger på Finn. Ble et mye dyrere kjøp, men burde være MYE høyttaler til prisen. Lagt ut for 12 men er nok litt prutningsmonn på et par tusen. Disse og mine egne Totem er eksempler på merker som var dyre, låter vanvittig flott og har stupt i pris fordi det ikke harvært norsk importør på noen år. Langt bedre kjøp enn nyere høyttalere i lav-/mellom klassen.
    Men viktigst: Hva slags rom og musikksmak?
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.508
    Antall liker
    2.690
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Begynn med å sjekke ut bruktbørsen her inne, samt finn.no
    Bør være mulig å finne gode, brukte kandidater da - gjerne til ca 50% av nypris.
    Mange gode høytalere som kostet opp mot 50k nye.....

    Mvh
    Proffen
     
    • Liker
    Reaksjoner: bia

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.078
    Antall liker
    6.491
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Det finnes da masse bra innenfor budsjett og til og med et stykke ned under budsjetterer. Jeg anbefaler selvsagt noe jeg aldri har hørt for å ikke være biased av egne erfaringer. Siden jeg ei heller har hørt de jeg anbefaler, så vet jeg dessverre ikke hvilke model eller merke.
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Ligger et par med Marten Duke 2 på finn til 31k, da begynner det å smake fugl. Men de må nok ha subber, som alle stativhøyttalere. ;) De smyger seg inn som ett av alternativene jeg hadde vurdert skulle jeg hatt flere par. :)
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.202
    Antall liker
    8.965
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    I dag er "billige" høytalere blitt svært gode fra mange produsenter.. så til et budsjett på 25k så får du tak i mye som spiller bra.

    At du kan få tak i dyrere saker(nypris) på brukten er ikke noe hemmelighet.. Men dyrere er ikke lik bedre i alle tilfeller..

    Dog må man vite mer om hva du liker, hører på, rom osv osv før noen som helst "råd" eller tips er spesielt verdt noe.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Dette er tenkt å stå i stuen, den er vel ca 35-40kvm. Hvor høyt vil variere da jeg har 3 barn. Vil egentlig ha det samme i høytalere som jeg er ute etter i headsett, vil ha kontrollert, klar og fin lyd, ikke nødvendigvis den høyeste lyden med masse bass. Musikksmaken min er så bred den kommer, så går litt i det meste egenlig.
    Mulig Magnepan 1.7 kunne vært noe da? Hender seg de dukker opp på finn.no til bra pris.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.285
    Torget vurderinger
    2
    https://soundgarden.no/monitor-audi...ilver-500-7g-gulvstående-høyttalere-hvit-matt

    Har ikke hørt disse selv, men målinger i Stereophile tyder på at de er velkonstruerte,/The Monitor Audio Silver 500 7G's measured performance is superb. That it achieves this level of performance at an affordable price is even more commendable./ får ellers bra omtale. At de er lettdrevne er også en fordel. Så jeg ville lyttet på disse hjemme før jeg bestemte meg.
    Å kjøpe brukt uten hjemlån først er som å gifte seg med en man hverken har sett eller møtt, det kan gå bra men også dårlig.

    Jeg begriper ikke at så mange her inne tydeligvis kjøper først og lytter etterpå ( gode bruktkjøp kan dog selges videre uten for mye tap men likevel). Men det er vel for få fysiske steder å høre det man vil prøve
     
    Sist redigert:

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.385
    Antall liker
    20.791
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Dersom Emit 50 er voicet som de minste i serien kan jeg ikke anbefale dem. Morsomt førsteinntrykk, trettende i lengden.

    Brukte små Magnepan er en god idé.
     

    Jan-Helge

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2007
    Innlegg
    1.166
    Antall liker
    508
    Vent litt....spar mere penger.
    Og svi av 50k på brukte, med 100k nypris.

    Billig lyd låter....ja nettopp, billig.

    (det er så mye middelmådig ræl i midfi segmentet, det aller meste faktisk)
    Jo dyrere en høyttaler er, dess større er sjansen for at den ikke er verdt mer-prisen, jeg har opplevd å bli skuffet mer enn en gang i så måte. Dessuten kan tidvis en mindre modell i en serie passe en stue bedre enn en større modell, i slike tilfeller er det toskeskap å betale vesentlig mer for noe som vil gi dårligere resultat i praksis.
    Tar meg overraskende ofte i å foretrekke en mindre modell i en serie fremfor en større og dyrere modell i samme serie, gjerne i overgangen mellom stativ-versjon til den minste gulvstående modellen (hvor sistnevnte gjerne er vesentlig dyrere enn førstnevnte), eller prisforskjellen mellom to gulvstående modeller for den saks skyld.
    Forskjellen, synes jeg, er større mellom forskjellige merker og serier, enn i samme serie (hvor forskjellene ikke er like store), så for en langt hyggeligere pris får man ofte noe som nær er like god som den største modellen. Så ser ingen grunn til at noen skal måtte knuse sparegrisen og tømme lommeboken fullstendig.
    Ville uansett kjøpt brukt fremfor nytt slik prisene er, man får da vesentlig mer for pengene og jeg ser ingen gode argumenter for at det nyeste nødvendigvis er det som må låte best, slik er det jo ikke. Men du må finne høyttalere som passer deg og ditt rom, hva andre foretrekker eller hva andre råder deg bør du ikke legge noe som helst i, men klart du kan lytte til produkter som anbefales og danne deg ditt eget inntrykk.
    Foretrekker du noe fremfor annet så legge fra deg å se på pris og status, velge det du selv liker og glem alt hva du har hørt og lest andre uttale om de samme produktene, det er tross alt du som skal leve med det du drar i hus.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.506
    Antall liker
    14.209
    Sted
    Langesund
    Trettende på en annen måte da. Opplever de ganske dynamisk tilbakeholdne. Det kjeder meg i lengden. Lydbildet er ensartet også. Det kjeder meg også.
     
    • Wow
    Reaksjoner: HoJ

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.285
    Torget vurderinger
    2
    Hvor stort er rommet og hvor langt fra veggen kan høyttalerne stå?
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.385
    Antall liker
    20.791
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Da kan Maggies funke. Men de presenterer opptakene på en måte man enten elsker eller synes er døll.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.168
    Antall liker
    34.552
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Magnepan gjør musikk på en egen måte. Morsomt førsteinntrykk, trettende i lengden.
    Har hatt mine i snart 15 år, slett ikke trettende i lengden. Da har du gjort noe feil, eller bare innbiller deg noe.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.285
    Torget vurderinger
    2
    Rommet er ca 35-40, ser for meg at høytalere kan plasseres maks 1 meter fra veggen.
    Gulvstående ekte 3 veis høyttaler da, de jeg linket til er det. Og lytteposisjon godt ut i fra bakvegg.
     

    Thomasd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.01.2009
    Innlegg
    1.007
    Antall liker
    1.253
    Sted
    Ås
    Torget vurderinger
    2
    Ligger et par Audiovector QR5 brukt hos Mala til 23`
    Masse gode tester. Nyere konstruksjon om det er viktig og årets høyttaler i Lyd og Bilde 2019/2020.

    TWEETER TYPE Gold Leaf AMT 2 with S-stop filter
    FREQUENCY RANGE -6DB 25 - 45 kHz
    SENSITIVITY (8 OHM) 91dB
    NOMINAL IMPEDANCE 4 Ω
    X-OVER FREQUENCIES 400 Hz/3 kHz
    POWER HANDLING 280 W
    HEIGHT / WIDTH / DEPTH ( CM ) 105,7 x 21 x 27
    1658008754745.png
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    39.965
    Antall liker
    81.744
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    96
    Gøy å lese denne tråden og svadaen øker i takt med klokkeslettet innlegget er skrevet og antall enheter alkohol konsumert. Tror det er mange som burde tatt seg en tur på besøk til andre og hørt hvordan det låter før de uttaler seg så bastant om enkelte typer høyttalere. Å dømme lyd ut fra hva man hører på en messe eller forhandler gir ikke annet enn en pekepinn på hvordan det kan låte.
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.905
    Antall liker
    1.924
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Så sant, så sant.
    Største nedturen min lydmessig etter forventningene var i 70-talls huset, og ikke høyttalerene/komponentene.
    Stue på ca 40kvm. HT plassert på hver side av TV og med passe avstand til vegger etc.
    Problem: Ute på gulvet der vi hadde sittegruppa - ingen bass. Ingen god lyd. Kansellering midt i rommet.
    I større stuer, så sitter man jo ofte ikke i ideel lytteposisjon, som man gjerne gjør i mindre (og dedikerte rom)

    Beste er vel å låne seg et par høyttalere først, sette opp slik man tenker det ift der familien skal sitte med fredags tacoen og høre hvordan det låter. Før man svir av penger. Kanskje må man ha annen HT type/teknologi som krever annen plassering.
    (Jeg gav opp og flyttet alt opp på loftet, der ble det gull)

    Edit: Legger ved et bilde, fra salgsprospekt så ingen fredags taco. Dettte funket ikke. Testet flere par høyttalere, små som store + sub før vi flyttet

    131576AA-8FC9-474B-875F-56C31F1844D5.jpeg
     
    Sist redigert:

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.607
    Antall liker
    3.202
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Så sant, så sant.
    Største nedturen min lydmessig etter forventningene var i 70-talls huset, og ikke høyttalerene/komponentene.
    Stue på ca 40kvm. HT plassert på hver side av TV og med passe avstand til vegger etc.
    Problem: Ute på gulvet der vi hadde sittegruppa - ingen bass. Ingen god lyd. Kansellering midt i rommet.
    I større stuer, så sitter man jo ofte ikke i ideel lytteposisjon, som man gjerne gjør i mindre (og dedikerte rom)

    Beste er vel å låne seg et par høyttalere først, sette opp slik man tenker det ift der familien skal sitte med fredags tacoen og høre hvordan det låter. Før man svir av penger. Kanskje må man ha annen HT type/teknologi som krever annen plassering.
    (Jeg gav opp og flyttet alt opp på loftet, der ble det gull)

    Edit: Legger ved et bilde, fra salgsprospekt så ingen fredags taco. Dettte funket ikke. Testet flere par høyttalere, små som store + sub før vi flyttet

    Vis vedlegget 833504
    Du er inne på noe her. Med elektronisk deling (som i dag er allemannseie) er det mange gode løsninger med et delt sub og mindre satellitter hvor man lettere kan omgå problemer med plassering. NAD c700 har jo sub utgang. Det gjør også jobben for NAD forsterkeren langt enklere.
     
    Sist redigert:

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Beste tipset om man vil ha gode råd, ikke spør om råd (ihvertfall ikke fra fredag til lørdag, enkelte bør få sovet ut helgerusen først).

    Først så er det jo bare å koble til forsterker til nåværende høyttalere, mest sannsynlig så kommer du til å blåse nytt liv i de også. Deretter ta deg en tur inn til Trondheim for en lytterunde. Enkelte godtar også at du har med egen amp for å høre på høyttalere, det er bare å spørre de.

    Men å kjøpe brukt er et utrolig godt alternativ som nevnt før i tråden, man får ofte noe i prisklassen over det man først tenkte brukt og det er endel bedre lydkvalitet og ikke minst bedre finish ute og går i den prisklassen over det du i utgangspunktet tenker.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.322
    Sted
    Smurfeland
    Er på høyttalerjakt selv for tiden, og har gjort meg noen tanker.

    Å kjøpe brukt er en fin mulighet til å få noe som en gang var dyrt, mye billigere. Men hvis man ikke vet akkurat hva man er ute etter og har tålmodighet til å vente til akkurat det dukker opp, så er det både en risikosport og en tålmodighetsprøve.
    Man kan også være uheldig sånn at det man ser etter har vært eid av noen som ikke har tatt ordentlig vare på tingen man skal kjøpe. Det føles alltid bra å gjøre et bruktkjøp av noe som er strøkent, og vice versa når det har feil eller mangler, eller bare er kosmetisk skadet. "Støvhetten og diskanten er trykket inn, men det har ingenting å si for lyden", liksom.

    Innen hifi har jeg blitt mer og mer skeptisk til å kjøpe ting fra små produsenter. Store produsenter har flere ressurser, hvis de har vært i bransjen lenge har de lang og verdifull erfaring, og de har som regel fasitileter og rutiner som tillater å produsere ting til lavere pris enn mindre produsenter. Unntak finnes så klart. Det er også små produsenter som lager ting som tilsyenlatende gir god valuta for pengene. Men det er kanskje mer risikabelt å kjøpe ting av små produsenter hvis noe går galt. Det kan være vanskelig med deletilgang og lang ventetid på reparasjoner f.eks.

    Det vanskeligste og mest uoversiktlige syns jeg er å finne ut akkurat hva slags lyd man egentlig liker. Det er haugevis av merker og modeller som får gode tester og blir anbefalt av andre, men de har ofte vidt forskjellige designfilosofier og konstruksjonsprinsipper, og har gjerne prioritert helt forskjellige ting i lydgjengivelsen.

    Og selv om noen gir velmente og objektivt sett gode råd om hva man burde kjøpe, så er det å kjøpe noe man ikke har hørt litt som et arrangert ekteskap IMO. Man får på en måte noe man ikke vet om man liker, men kanskje kan lære seg å leve med. :)

    Men å velge høyttaler er som det meste annet i livet. Man må finne ut selv hva man virkelig vil.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Men å velge høyttaler er som det meste annet i livet. Man må finne ut selv hva man virkelig vil.
    Og derfor er det utrolig fint å ta en lytterunde, gjerne innom flere butikker på forskjellige merker og prisklasser og ta seg god tid. For å få litt impulser av hva man egentlig har lyst på. Av og til er det greit å bare ta seg en runde selv om man egentlig ikke tenker å kjøpe noe også, da har man ingen press eller hastverk og kanskje noe av lyttebiasen ikke er der.

    En annen fordel når man er på en slik runde er jo at man gjerne spisser ørene og hører litt mer aktivt enn man gjør i sofaen hjemme. :)
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.905
    Antall liker
    1.924
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Det som er fint, er at HT ikke er så kranglete som koner på generell basis, og du kan hive dem ut rimelig fort.
    Ikke skal de ha halve kåken og barnebidrag heller. Rett og slett ganske mye lettere og håndtere og du kan ha MANGE par innom ila år. Er man flink på bruktmarkedet, så kan man unngå tap også. Kanskje til og med tjene litt på byttene.
    Jeg synes det er kult å teste ut det man har lyst på, istedenfor å lese og fundere alt for mye. (Selv om det også hører med)
    Reisen er målet, ikke permanent tilstand vel:?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn