Valentinos drodleDipol(tm) & greier

DiskusjonstrÄd Se trÄd i gallerivisning

  • Norlenning

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Innlegg
    2.449
    Antall liker
    457
    Torget vurderinger
    2
    Takk for svar😀 Har AT33EV Den har 0,3mV og 10ohm intern. Er vel samme data som din PTG ? Det lĂ„ter ikke dempet i toppen med 100ohm? Noen mener at disse kan lĂ„te bedre med lettere last;4-500ohm,kanskje mer. Eller kanskje bare friskeređŸ€“
     

    Valentino

    JB rĂŒnnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.661
    Antall liker
    21.473
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    0,3 mV ja. Jeg synes ikke at PTG/IIen lÄter spesielt dempet i toppen. Den har kanskje en litt sonor klang, litt romantisk, sammenliknet med 10000 kroner dyrere AT-ART9XA (men jeg synes PTG/II klarer seg bedre innerst mot etiketten). Det eneste som egentlig skjer om man setter lasten hÞyere (egentlig mindre last) er at det blir litt hÞyere. Que lyrics. ;)
     
    Sist redigert:

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.666
    Antall liker
    1.246
    0,3 mV ja. Jeg synes ikke at PTG/IIen lÄter spesielt dempet i toppen. Den har kanskje en litt sonor klang, litt romantisk, sammenliknet ned 10000 kroner dyrere AT-ART9XA (men jeg synes PTG/II klarer seg bedre innerst mot etiketten). Det eneste som egentlig skjer om man setter lasten hÞyere (egentlig mindre last) er at det blir litt hÞyere. Que lyrics. ;)
    hm... interessant observasjon... bekrefter det min skepsis til Shibata slipningen?... ok "bare en anekdotisk observasjon", men likevel...
    Jeg har selv XI, men hadde kjÞpt XA om den hadde hatt ML slipning som XI. Er nÄ svÊrt godt fornÞyd med XI, det skal sies, men jeg leser pÄ nettet at ikke-magnetisk kjerne visstnok skal ha sine fordeler. Ulempen er lavere output, men jeg har nok gain til 0.2 sÄ det er ikke et problem, men 0.5 som XI har er ganske greit...
     

    Valentino

    JB rĂŒnnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.661
    Antall liker
    21.473
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Ja, det er alltid en stor fare for confirmation bias og jeg er ogsÄ Shibataskeptiker. Juryen er ute her. Vi fÄr Þnske oss en XM med luft i spolekjernene. Jeg liker disse Citroën-forkortelsene veldig godt altsÄ.
    Hvordan synes du XI klarer seg nÄr operakorene drar til innerst? Og har den ikke en Special Line Contact-diamant da?

    ...

    ForĂžvrig: Takk for lenke!

    1679222264594.png

    party.JPG
     
    Sist redigert:

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.068
    Antall liker
    3.049
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er ingen operakjenner, men koblingen mellom Price og Verdi har jeg fÄtt med meg.
    At noen hĂžrer seg gjennom x antall innspillinger av samme Opera og redegjĂžr for det hele over 17 tettskrevne sider er beundringsverdig for en som ikke orket Ă„ lese alt engang. Men ifĂžlge teksten kan du tydeligvis kvitte deg med James Levine, Price past prime. En dag skal jeg hĂžre etter om jeg er enig.
     
    Sist redigert:

    Valentino

    JB rĂŒnnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.661
    Antall liker
    21.473
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Samtidig har Price past time Domingo prime time. Men opera er ikke bare sangerne. Det er et band og en dirigent og en knotteskruer der ogsÄ. Jeg synes mange av disse operaanmeldelsene er alt for sangerfikserte.
     
    Sist redigert:

    Valentino

    JB rĂŒnnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.661
    Antall liker
    21.473
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    You’re only given a little spark of madness. You mustn’t lose it. - Robin Williams




    Greier Ă„ bli gal av: 8 dager siden forrige livstegn. Posten ass.
    B5A8584E-0F3F-4770-967E-E252173EE343.jpeg
     
    Sist redigert:

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.596
    Antall liker
    3.134
    Torget vurderinger
    0
    You’re only given a little spark of madness. You mustn’t lose it. - Robin Williams

    Platekompaniet pushet nye tilbud i dag og Headshellet du anbefaler, som lÄ i handlekurven, var ikke rabattert ei eneste krone.......
    Galskapen er fortsatt under kontroll sÄ hodeskallet ble fjernet........men rÞyk pÄ enda en Bernie-Master med Dire Straits......
    HÞrbare forskjeller skal dokumenteres med mÄlinger :unsure:
     

    Valentino

    JB rĂŒnnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.661
    Antall liker
    21.473
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    B248A15F-8525-4241-B9A1-A8A4E1D7C978.jpeg

    Jadda jadda jadda jadda (scooter-sandwich)
    B0FDCB19-6C6B-4EB1-90A4-1E2500479421.jpeg

    Bling!
    4DB367EB-5E8D-42AD-8D31-6FB6F23CE14B.jpeg

    RigB AT-VM540ML montert. NĂ„ blir det plebeiersk MM en stund her.
    4619B7F8-3C78-47F2-9675-0CA8BF26B06D.jpeg

    Engelsk anodisert aluminium fÄr en japansk pickup til Ä se tysk ut.(y)
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.769
    Antall liker
    14.563
    Sted
    BodĂž
    Torget vurderinger
    42
    ForÄ oss tungnemme, hva har du kjÞpt? Pickuphus fra Korf?
     

    Valentino

    JB rĂŒnnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.661
    Antall liker
    21.473
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Korfs hode var forrige utskeielse.

    Det er en AT-VM540ML hotroddet av et lite engelsk firma som kaller seg RigB. De bytter ut plasthuset med et i cnc aluminium med gjengede hull. 2,5 mm, ikke 2,6. Use these screws!
    Prisen blir omtrent som for en 740ML. Har tenkt Ä bruke denne MMen en stund og sÄ sette pÄ PTG/II igjen for Ä finne ut om jeg fortjener den.
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.769
    Antall liker
    14.563
    Sted
    BodĂž
    Torget vurderinger
    42
    Korfs hode var forrige utskeielse.

    Det er en AT-VM540ML hotroddet av et lite engelsk firma som kaller seg RigB. De bytter ut plasthuset med et i cnc aluminium med gjengede hull. 2,5 mm, ikke 2,6. Use these screws!
    Prisen blir omtrent som for en 740ML. Har tenkt Ä bruke denne MMen en stund og sÄ sette pÄ PTG/II igjen for Ä finne ut om jeg fortjener den.
    Aha, da forstÄr jeg. Gratulerer sÄ mye! Lekker sak, skulle trodd den var laget til armen. Hvordan lÄter det? Hva er fordelene med nyhuset, sÄnn bortsett fra et utseende en kan vÊre stolt av?
     

    Valentino

    JB rĂŒnnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.661
    Antall liker
    21.473
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    De fÞrste 20 sekundene var rare, men sÄ Äpnet den opp og sÄ mÄtte jeg dra pÄ vakt. Her er det kjedelig.

    65625484-61CD-4229-A683-28802E6AD04A.jpeg

    500/700-kroppene fra RigB kommer i ulike farger. Mange liker rÞdt til ML-nÄlene. Jeg tenkte at sort ville bli feil mot det dÞllgrÄ AT-hodet den skulle i.

    RigB lager ogsÄ hus til VM95- og AT91(3600L)-formfaktorene
     

    Valentino

    JB rĂŒnnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.661
    Antall liker
    21.473
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    SÞk opp RigB pÄ Fjesboka. Man kan kjÞpe hus og bytte kroppen selv eller kjÞpe ferdig slik jeg gjorde. Har jo hatt planer om en standard 540 (det var derfor jeg byttet phonoforsterker) men sÄ kom jeg over RigB som lager en stivere kopling mot armhodet enn ATs lÞsning pÄ bÄde 500 og 700. Oh well.

    Tusen takk for gratulasjoner!
     
    Sist redigert:

    Valentino

    JB rĂŒnnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.661
    Antall liker
    21.473
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Ja, jeg fikk lov til Ă„ bli medlem, merkelig nok. Handlet via FB Messenger. Proper gentleman’s agreement.
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.769
    Antall liker
    14.563
    Sted
    BodĂž
    Torget vurderinger
    42
    Ja, jeg fikk lov til Ă„ bli medlem, merkelig nok. Handlet via FB Messenger. Proper gentleman’s agreement.
    Takker. Hva er fordelene med dette huset versus det originale, bortsett fra utseendet selvfĂžlgelig?
     

    Valentino

    JB rĂŒnnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.661
    Antall liker
    21.473
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Det er stivere enn det originale 500-huset. Avtastingen skal i alle fall i teorien bli mer nÞyaktig. Usikker pÄ om det er stivere enn 700-huset, men man slipper muttere.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.486
    Antall liker
    8.012
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Synd de bare er pÄ Facebook da, ellers kunne jeg tenkt meg Ä prÞve ut et slikt. Hva er prisen?
     

    Valentino

    JB rĂŒnnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.661
    Antall liker
    21.473
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Landet pÄ ca. 3400 hjem. (Edit: for en VM540ML ferdig montert i et RigB-hus.)
    Blurb pÄ FB:
    What is a RigB? #WhatIsARigB

    The RigB is a solid metal body/mount for (certain) Moving Magnet cartridges.

    The name ‘RigB’ sums up what it is: A Rigid Body. (pronounced ‘Rigby’ as in ‘Eleanor Rigby’ the Beatles Song..)
    In mounting the cartridge generator to your arm or headshell; a stable, rigid, non-resonating body is what is needed. For cartridge manufacturers with costs and economics on its mind, a body/mount made of injection moulded plastic is the low-cost way to go. Those who want the best can now choose a RigB and exchange the plastic body for much better one.

    The RigB is a precision CNC machined piece of Heat treated T6 Aluminium (machined from billet). It has been designed and made to securely cradle the generator in its protective canister and support it with exactly the same geometry as the original plastic body.

    By making a CNC machined alloy body, we have enhanced the stability of the generator which is a technique normally used only in very high end MM cartridges. Since any lost movement is recorded information unretrieved, the RigB allows more of what was in the groove to be relayed up the chain.
    As the guys behind the RigB; we (Simon Clark and Gary Hargreaves) absolutely love Audio Technica products and have designed and made the first RigBs to fit well known AT models of MM cartridge.

    There are currently three RigB models:
    RigB 91: This fits the AT91, 91R and 3600L models (and also the Rega Carbon which is a rebadged 3600L)
    RigB 500: This fits the AT VM500/700 range (and also many older models such as the 440MLb and 120E)
    RigB 95: This fits the latest VM95 range (and also the older AT95E generator)

    The idea of a well-made body for a cartridge is nothing special, all (or at least most) cartridge manufacturers give their top models a similar treatment. The RigB allows anyone to get the best from their own cartridge.

    Fitting a RigB
    Fitting is fairly straightforward and involves removing the small screw that secures the generator canister to the body (on some models this screw is concealed under a label and this needs to be removed first). Then the plastic body is removed and the generator can fitted into the RigB (it is a snug fit). A tiny amount of a bonding agent (eg Loctite 638) is used to make the joint secure. (a sufficient amount is included in the kit when purchased for DIY assembly).

    For those who don’t wish to do it themselves, fitting to your own cartridge (or a newly supplied one) is available from Gary & Simon at no further charge)
     
    Sist redigert:

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.486
    Antall liker
    8.012
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    SÄpass ja. Da stÄr jeg nok over uansett, men takk for info!
     

    Valentino

    JB rĂŒnnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.661
    Antall liker
    21.473
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Det er prisen for en 540ml montert i et RigB-hus.
    Et slikt RigB 500-hus alene er jeg usikker pÄ, mulig det er £49. Om en slik pris gjÞr det interessant kan Simon Clark kontaktes pÄ epost simon@theaudiofiles.co.uk.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.486
    Antall liker
    8.012
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Ah, ikke bare huset altsÄ. Da stiller det seg jo mer enn en smule annerledes og £49 er en langt greiere pris. Takk igjen!
     

    Valentino

    JB rĂŒnnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.661
    Antall liker
    21.473
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    NÄ har jeg hÞrt litt pÄ denne MM-pickupen. Absolutt til Ä leve med dette her.
    Mitt eks. har tydelig kanalubalanse, sikkert opp mot spec pÄ 1 dB, men balansekontrollen bak pÄ Cambridge Alva Duo fikset det glatt. Veldig praktisk med balansekontroll pÄ phonoforsterkeren. Hvor ellers trenger man slikt i vÄre dager?
     

    Valentino

    JB rĂŒnnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.661
    Antall liker
    21.473
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Mulig at den er litt «grunnere» i stereoperspektivet. OgsÄ mulig at den boomer litt omkring 600 Hz, men kanskje Janet Baker gjÞr akkurat det samme med PTG2en. FlÞyel oppover, men hÞrselen min brÄstopper pÄ 11k5 Hz, sÄ evt. peak der nÄr neppe fram.
    FĂžrsteinntrykket er riktig godt!
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.423
    Antall liker
    3.541
    Sted
    SunnmĂžre
    FlÞyel oppover, men hÞrselen min brÄstopper pÄ 11k5 Hz, sÄ evt. peak der nÄr neppe fram.
    Godt, og trist, poeng. SjĂžlv greier eg ikkje hĂžyra noko (dvs rein sinus) over 13 kHz, men eg har berre testa sjĂžlv, ikkje medisinsk.

    Det er vel som med alt anna: Det er folk i starten av tjueÄra som burde ha dyre MC-pickupar og hÞgtalarar. Akkurat som det er dei som burde ha hus med hage og raske bilar.
     

    Valentino

    JB rĂŒnnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.661
    Antall liker
    21.473
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Ikke spesielt dyr, men ikke sÄ vanlig heller. Und deutlich deutsch-wunderschön in diese Farben, passend den Plattenspieler.
    5A757D62-C93B-4278-97F6-D4D147027BB0.jpeg

    Har Äpnet enda mer opp. SÊrdeles kompetent pÄ alt den fikk kastet pÄ seg i gÄr kveld.
     

    Valentino

    JB rĂŒnnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.661
    Antall liker
    21.473
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    F39690F0-FE30-4389-8AA1-316A7BF9E355.jpeg

    Dette er Sangerlosjen i Egersund.
    Egersund Mannsangforening kjÞpte det gamle Godtemplarlokalet (det er et bedehus pÄ hvert hjÞrne i min barndomsby), utvidet det med mÞterom og bar (jeg mÄ finne meg et mannskor tror jeg), og pusset det opp med et Þre til akustikken. Det lÄter fantastisk.
    Bandet dere ser er Stavanger Symfoniorkester som er pÄ lokalturné (- Hvorfor reise til New York nÄr vi kan reise til Egersund?) med Vivaldis Fire Ärstider ispedd moderne saker mellom konsertene. Lederen de har med seg, Sergey Malov, fÄr dem til Ä sitte pÄ kanten av stolene. Mye glising musikerne i mellom (- Tredje kvelden nÄ, han spiller annerledes hver gang). Musisering uten sikkerhetsnett i gÄr kveld.
    Jeg drakk Rogalandspils til, far en fin tÞrr Riesling og mor mÄtte kjÞre, stakkars.

    Tillegg: Vi fikk ogsÄ en av Vivaldis cellokonserter spilt pÄ en femstrenget «skuldercello». Har aldri sett eller hÞrt noe slikt fÞr. Den er like rask som en fiolin. Det menes at Bachs cellosuite nr. 6 ble skrevet for en slik.

     
    Sist redigert:
  • Laster inn


DiskusjonstrÄd Se trÄd i gallerivisning

  • Laster inn

Topp Bunn