Vakre lytterom

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    3.294
    Torget vurderinger
    4
    Ja, dette siste rommet er usedvanlig lekkert!
    Måler forhåpentligvis bra!??

K

Konrad_Johnsen

Gjest
    Ser bare den om du er innlogget på naim-forum C... ;)
    Her for resten av folket without a naim 8)

Vedlegg

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    30.674
    Torget vurderinger
    28
    Enig med deg Wogt. Man kan diskutere om man liker eller misliker stilen. Men skal man først ta det vulgære fullt ut og liker stilen kunne man da i det minste ha kostet på seg ekte vare, ikke denne "beisede furua".

pks

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.10.2006
    Antall liker
    3
    Hehe.. Jeg syns alt dætta nadre er kvitt å kjedelig :p haha

Ække furu bra nok?

Særinger ;D

PK

Brombrom

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.11.2005
    Antall liker
    18
    Her er jeg enig med C._Alshus, vel gjennomført !!!
    Spiller det noen rolle hvilket material vedkommende bruker da ::) ?...
    Men her inne må man jo ofte "taes" på et eller annet... så når fyren har vært dyktig til å integrere/gjemme bort utstyret sitt, så tar vi`n på type "planker" han har brukt?!... nisser ;)

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    30.674
    Torget vurderinger
    28
    Dere tok altså ikke poenget? Furu er helt i orden det, men la det se ut som furu, og bruk det med et formspråk som står i stil til materialet. Problemet er når man forsøker få furu til å se ut som eik. Man har lagt opp til et klassisk formspråk, men bommer på materialbruk og overflatebehandling. Det er da heller ikke snakk om å "ta" noen. Ellers har alle rett til divergerende oppfatninger, men nisse vil jeg ha meg frabedt å bli kalt :D. Vi har en diskusjon omkring estetikk i forbindelse med lytterom, da må det da være lov å kommentere og begrunne? Dersom man skal jatte med som enig eller uenig blir det vel fort kjedelig?

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    13.100
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Brombrom skrev:
    Her er jeg enig med C._Alshus, vel gjennomført !!!
    Spiller det noen rolle hvilket material vedkommende bruker da ::) ?...
    Men her inne må man jo ofte "taes" på et eller annet... så når fyren har vært dyktig til å integrere/gjemme bort utstyret sitt, så tar vi`n på type "planker" han har brukt?!... nisser ;)
    Når temaet er vakre lytterom, er det vel vanskelig å unngå en diskusjon om plankene er pene.....

Var ikke min stil kan man trygt si, men + for forsøket!

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    11.126
    Sted
    Holmestrand
    Å diskutere valg av "fjøler" og farge blir litt tullete. Prosjektet er meget gjennomførte.Jeg har vært på kinoer som har vært langt dårligere enn dette!

Jaerbu

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.11.2003
    Antall liker
    611
    Uffda! Jeg syntes det virket sjelløst, kjedelig og kaldt.

Barbaresco

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    737
    Torget vurderinger
    1
    Jaerbu skrev:
    Ja takke meg til god norsk furu! Dette rommet noen andre lenger oppe hetset sånn var jo veldig gjennomført. Materialet var det en hobbysnekker i Norge har mest av, og fargen var avdempet matt brun for ikke å skinne når en viser film. Det er sikkert mange her inne som driter penger og kan lage alt i eik og med gullkabler, men det må da være rom for oss andre også. Dessuten hadde ikke den stakkars mannen brisket seg her inne blant eliten, men holdt til på AV-sidene sine, der tonen generelt er mer hyggelig. Kunnskapen om eksotisk audio er kanskje mindre der, men jeg begynner å bli kraftig lei av enkeltes elitistiske uttalelser her på HFS. Ille nok med uttalelser om det tekniske, men når vi skal la oss tråkke på av designpatruljer også så går det for langt! :mad:

O

omholt

Gjest
    Her diskuterer vi vakre lytterom og da må det være lov og si sin mening. Jeg innrømmer gledelig at jeg har en av de styggeste veggfargene som finnes. ;) Ser noe bedre ut i virkeligheten enn på kamera, men malespannene er kjøpt inn. Her kan det bare gå en vei. ;D Oppfølgingsbilder kommer om noen uker. Litt humor må vi ha.

Vedlegg

hifiguru

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Antall liker
    1.262
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Ja, hva skal man si nå??

Svenskerommet var litt kult men typisk svensk og upersonlig. Litt for mye venteromfølelse selv o jeg digger funkis og "design"

Nestemann i bilderekken, regner det låter bra.....waf er lite innblandet sli jeg ser det....

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    30.674
    Torget vurderinger
    28
    Barbaresco skrev:
    Jaerbu skrev:
    Ja takke meg til god norsk furu! Dette rommet noen andre lenger oppe hetset sånn var jo veldig gjennomført. Materialet var det en hobbysnekker i Norge har mest av, og fargen var avdempet matt brun for ikke å skinne når en viser film. Det er sikkert mange her inne som driter penger og kan lage alt i eik og med gullkabler, men det må da være rom for oss andre også. Dessuten hadde ikke den stakkars mannen brisket seg her inne blant eliten, men holdt til på AV-sidene sine, der tonen generelt er mer hyggelig. Kunnskapen om eksotisk audio er kanskje mindre der, men jeg begynner å bli kraftig lei av enkeltes elitistiske uttalelser her på HFS. Ille nok med uttalelser om det tekniske, men når vi skal la oss tråkke på av designpatruljer også så går det for langt! :mad:
    Jeg regner med at jeg er en av dem du sikter til, siden jeg har uttalt meg om nevnte rom?

Det dreier seg ikke om hets, det dreier seg om en diskutsjon rundt estetikk, det er da vel også trådens tema?
    Hvorfor blir dette elitisk, når vi diskuterer trådens tema og jeg endatil gjør et poeng ut av at alle må få ha sin egen smak. Det er du som dømmer andre som elitiske og fordomsfulle og etter mitt skjønn viser liten toleranse?

Tråden handler om vakre lytterom, da må det vel være lov til å diskutere dette ut fra gitte parametre, på samme måte som vi diskuterer platespillere og høyttalere etter visse kriterier? Hvis du leser innlegget mitt om igjen ser du også at jeg ikke kritiserer furua i seg selv, jeg liker bare ikke hvordan man forsøker få ett materiale til å se ut som et annet. Jeg synes heller ikke at dette er vellykket med hensyn til fargevalg (men sier jo i klartekst at det må være opp til hver enkelt å ha sin egen smak).

Argumentet om pris faller på sin egen urimelighet.

Jaerbu

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.11.2003
    Antall liker
    611
    Jeg vet ikke om intensjonen i det rommet nødvendigvis var å få det til å se ut som ett annet materiale?
    Hvilken farge jeg har på f.eks huset mitt har da ingenting med gran å gjøre? Å fargesette flater kan en gjøre selv om en hadde lagd rommet i massiv eik. :)
    Tenk deg ett par gedigne Chesterfields i det rommet Fosse, det hadde vel vært en drøm hehe. ;)

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    30.674
    Torget vurderinger
    28
    Nei, det vet selvsagt ingen av oss Jaerbu. Men, det blir slik jeg tolker det og leser det, et "ønske" om at det fremstår som eik. Ellers synes jeg ikke fargevalget var heldig uansett hensikt. Men, la oss nå ikke henge oss opp i ett rom. Poenget mitt var at ingen har vært ute etter å ta noen her, og fortsatt ikke har dét til hensikt, og jeg mener vel at Barbaresco (i tilfelle det er meg han sikter til), viser like stor fordomsfullhet som noen her.

(Chesterfields ville passet i et klassisk panelt rom av eik etter mitt skjønn, her ble det vel så vidt mye furu at jeg mener det hadde blitt uheldig stilsammenblanding ;) )

Mulig mine synspunker er så vidt forskjellig fra andres i dette tilfellet at det er bedre om jeg holder synspunktene mine for meg selv. Ikke min hensikt å skape dårlig stemning i tråden.

Jaerbu

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.11.2003
    Antall liker
    611
    Du har slettes ikke skapt noen dårlig stemning her, slik jeg ser det. Vel, nok om det.
    Hva en legger i ett vakkert lytterom varierer selvsagt. Noen vil kanskje ha rene flater og lite "fuzz" rundt på veggene, slik att en kanskje ikke blir "distrahert" bort fra musikken? Dette er definitivt ikke noe for meg. Jeg vurderer noenlunde seriøst å dekke hele bakveggen i Lilla Fløyel, evt. Teddy. 8) (Purple Haze vøtt).
    Det tror jeg ville blitt direkte vakkert i mine øyne. En minimalistisk sjel hadde nok fått både pustebesvær og mareritt av slikt vil jeg tro, akkuratt som jeg ikke kan trives i ett institusjonspreget rom med hvite vegger og sære firkanter å sitte på:).

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    30.674
    Torget vurderinger
    28
    Hele bakveggen i lilla fløyel kan sikkert bli flott. Men da bør du samtidig vurdere om du kunne fått til ett eller annet akustikk-produkter bak, slik at du fikk i pose og sekk. Håper vi får et bilde her på sentralen om det blir en realitet.

Jaerbu

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.11.2003
    Antall liker
    611
    Akustikktiltaket mitt ble å gå over til hjørnehorn. Nå er slike ting ett ikke-tema :D.
    Ser ikke bortfra att det kommer en billedserie...Når noen som har ok kamera, og faktisk kan ta bilder kommer innom og tar de.
    (Jepp, dette var ett skikkelig hint.)

K

kbwh

Gjest
    Rommet omholt viser i svar #135 synes jeg også er pent. Hvordan det låter blir en annen sak.

Det er nok slik at jeg har en høyt utviklet furupanelallergi. Det har gått med 100 liter hvitmalig med fjongt navn hos oss dette året.

Min frues onkel og tante har fått høvlet noe furuplank fra 1700-tallet og kledd vegger med den i en husmannsstue de har flyttet (!), pusset opp, utvidet og tatt bolig i. Vakkert, synes jeg.

Barbaresco

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    737
    Torget vurderinger
    1
    Valentino skrev:
    Rommet omholt viser i svar #135 synes jeg også er pent. Hvordan det låter blir en annen sak.
    Jeg kan nok også en gang bli nødt til å frivillig akseptere et slikt rom, men ikke før jeg skal undergå en alvorlig operasjon eller annen intensivbehandling. Laboratoriemiljøer har jeg fått min andel av.

Jeg var inne på en moderne butikk før jul, interiør og design, der alt er hvitt, grått og svart. Jeg ble så alvorlig sanseforstyrret ( har laget et nytt ord: sansedeprivert ) at jeg måtte skynde meg med mitt ærend (fruen liker slike ting) og fortest mulig komme meg ut og stille meg i nærmeste lyskryss for å få litt farge inn i tilværelsen igjen. Etter to fulle sykluser med alle tre fargene ekspanderte hjernen ut til skallen igjen, før det var den som en innskrumpet sviske i et alt for stort skall.

L

lark

Gjest
    Når vi er inne på furupanel, her er et eksempel på at maling av panel kan medføre mirakler :)

Vedlegg

EngelholmAudio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2007
    Antall liker
    1
    Tyvärr ger furupaneler lite dåliga akustiska förutsättningar, men helt klart är att det kan bli vackert.

:)

EngelholmAudio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2007
    Antall liker
    1
    lark skrev:
    Og her er et oversiktsbilde. Selv synes jeg at dette er et ok lytterom.
    Verkligen tjusigt och hyllorna på vänsterväggen fungerar som diffusorer och bryter ner förstareflexen hjälpligt! :)

Snyggt!

O

omholt

Gjest
    Koselig rom. Ikke langt unna mitt tidligere anlegg som bestå av B&W 703, Thule IA350B (og før det IA150B) og Jungson Moon Harbour Lux. Men ser du har byttet ut elektronikken. Om en slik hylle fungerer som en god diffusor er nok tvilsomt, men det er en annen debatt.

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.491
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    8
    omholt skrev:
    Likte dette godt.
    Omholt; hvor er rommet? Jeg ser bare en hvis vegg og litt gulv.

Eller liker du det godt fordi det er B&W med på bildet? ;)

O

omholt

Gjest
    Hehe. Jo, det var litt lite av rommet på bildet. Men det som var det var stilfult! B&W høyttalerne trekker nok litt opp p.g.a. pent design.

Vapor

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2002
    Antall liker
    201
    Sted
    Bergen
    Når vi er inne på furupanel, her er et eksempel på at maling av panel kan medføre mirakler
    Etter 25 år som maler vet jeg at malig kan utføre mirakler :)

E

Element

Gjest
    Dedikert lytterom, hentet fra OHC's sider, sikkert mange som har sett det men poster det likevel.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn