Vakre lytterom

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• iSaint

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2006
    Antall liker
    61
    Sted
    Belgia
    Er det bare meg, eller er det alt for mange bilder av anlegg og ikke vakre lytterom her?

Mvh

Arne Kr

M

MPT

Gjest

Neimen der har vi sofanen min og stolen min også, det rommet likte jeg ;D :D

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.488
    Torget vurderinger
    13
    Hagto skrev:
    Hadde tenkt at hovedfokus i denne tråden skulle være på selve lytterommet, og så skulle anlegget komme i andre rekke. Synes tråden begynte meget bra, med mange flotte bidrag. Etterhvert skled den ut, og det er blitt mer og mer en anleggtråd. Synes vi har mye bilder av anlegg i andre tråder. Denne var først og fremst dedikert lytterommet.
    Det er greit...

Beklager om jeg ble litt ivrig...

MVH Johnny

Hagto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.03.2005
    Antall liker
    519
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    johnnygrandis skrev:
    Hagto skrev:
    Hadde tenkt at hovedfokus i denne tråden skulle være på selve lytterommet, og så skulle anlegget komme i andre rekke. Synes tråden begynte meget bra, med mange flotte bidrag. Etterhvert skled den ut, og det er blitt mer og mer en anleggtråd. Synes vi har mye bilder av anlegg i andre tråder. Denne var først og fremst dedikert lytterommet.
    Det er greit...

Beklager om jeg ble litt ivrig...

MVH Johnny
    Fine anlegg, dog :)

K

kbwh

Gjest
    De Elipsaene johnnygrandis viser kunne jeg sikkert plassert hos meg. Jeg kunne ønske at Sf kunne tatt fram en gulvstående toveis Elipsatype. Det hadde vært elegant!

Hjemme hos presidenten i Sonus faber Club International:

nma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Antall liker
    577
    Torget vurderinger
    1
    Sikkert også greit at lytterommene til butikker, eller messer i det minste presiseres.

Ramses

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.02.2007
    Antall liker
    22
    Jeg må si meg enig i det flere av dere også påpeker; mange
    av rommene presentert er jo kun ordinære stuerom, tildels
    rotete sådanne. ;D
    Det hadde jo ikke gjort noe om man ryddet litt før fotografen
    gjorde sitt.
    Når det er sagt må det også nevnes at gutterommet til Mike
    Lavigne virkelig faller i smak. :)

K

kbwh

Gjest
    Det spesialbygde rommet til et medlem av Sonus faber Club International.

Ikke så verst, synes jeg. Vanskelig å unngå alteret med såpass mye rørgreier. Strømrens og -distribusjon skjer fra skapet den deilige Kuzmaen står på. Deilig platesamling, vakkert arrangert. Strader er og blir Strader. De trives i vakre omgivelser.

Godkjent lyttestol og bakvegg, synes jeg. Er det andre enn jeg som mener at store diffusorer er vakre?

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    42.150
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    20
    Likte de diffusorene på bakvegg, lyden i slike rom (de få jeg har hørt) virker også tiltalende. Har ikke sansen for å absorbere for mye, diffusorer kan gi mer "live" lyd.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.035
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Valentino skrev:
    Er det der til høyre fugleburet KW ønsker seg til jul?
    Tror det er den nye trenden innen tweaks som kommer på vårparten-08.
    Dette er en kombiversjon.
    Dffusor som utgangspunkt og med fugler inni har man også en justerbar absorbent.
    Genialt....eller kanskje ikke...skjønner ikke et kvidder jeg... ;)

Unskyld KW, ble bare så inspirert av å se de nydelige Dompappene som har inntatt hyllbærtreet i hagen min :)

Beklager litt OT.
    Ellers er det fint å se at tråden dreier inn mot trådens topic igjen, rom.

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    30.674
    Torget vurderinger
    28
    Siste lytterommet du viser til er et herlig eksempel Valentino. Ikke minst er det interessant fordi det er et lekkert dedikert lytterom. Det er noe jeg har savnet diskutert eller påpekt i tråden, forskjellen på vakre lytterom og vakre rom hvor man blandt annet lytter. Det vil, etter mitt skjønn, foreligge totalt forskjellige utgangspunkt for estetikken i en stue og et rom som har til hovedformål å oppbevare plater, anlegg og gullører. I en stue skal anlegg og akustikktiltak i første rekke være diskret slik jeg ser det. I et lytterom må det hele gjerne være mer påtrengende, om det bare er vakkert. For dedikerte lytterom er jo rommets funksjon og bruk entydig bestemt og må gjerne farge fremtoningen i større grad.

Vel, det er slik jeg har reflektert og delvis forsøkt prioritert opp igjennom.

K

kbwh

Gjest
    Enig, Fosse.
    Det må være befriende å kunne legge igjen gullørene i et dedikert rom, forresten.

O

omholt

Gjest
    Ser ut som en gammel kinosal. Ikke helt min stil. Dedikerte hjemmekinorom blir så innesluttet.

Hagto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.03.2005
    Antall liker
    519
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Har også lagt merke til rommet som Valentino kom med. Spesiellt pga skapet/hylla som platespilleren sto på. Synes den var ganske original.
    Her bilder av rommet slik jeg har sett dem tidligere. Går vel an med et par bilder til, selv om det kanskje ikke er rette høyttalere på disse bildene ;)

Vedlegg

K

kbwh

Gjest
    Disse Wilsonsakene dominerer rommet i langt mindre grad. Interressant å se hvordan rom preges av møblementet/høyttalere.

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.492
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    8
    Spørs vel hvilken vei du ser rommet fra. Hadde du sett rommet fra siden, ville du foretrukket de smale SFene. ;)

TomTom

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.08.2003
    Antall liker
    34
    Torget vurderinger
    1
    Fikk ikke til å hente bilder fra denne siden, men personlig synes jeg det er noe av det mest stilistke 'gutterommet' jeg har sett. Følg linken

http://www.minhembio.com/miper

Forøvrig finnes det flere veldig forsegjorte stuer på den siden. Noe til inspirasjon både for interiørarkitekten og fotografen.

superhkm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Antall liker
    3.689
    Torget vurderinger
    3
    Hagto skrev:
    Har også lagt merke til rommet som Valentino kom med. Spesiellt pga skapet/hylla som platespilleren sto på. Synes den var ganske original.
    Her bilder av rommet slik jeg har sett dem tidligere. Går vel an med et par bilder til, selv om det kanskje ikke er rette høyttalere på disse bildene ;)
    det som er ekstra spesiellt er altså at all elektronikken ( minus monoblokker ) er rotert 90 grader under Kuzmaen, det gjør det mulig å ha spilleren stående på en "sokkel" samtidig som utskifting og kabelbytter går lett. Originalt og smart.

EngelholmAudio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2007
    Antall liker
    1
    RoDa skrev:
    Fra Engelholms tidligere rom:
    Tack för det!

Nu är det nytt boende och ett lyssningsrum finns i version 1.0.

Nu är det så att det är 2 pall akustik beställt och en del av det gamla kommer åka ut, bland annat en hel del absorbenter. :) Mer om detta i en tråd nära dig...

B

Back_Door

Gjest
    Det kan ikke være lett å motivere seg for blindlytting i slike vakre omgivelser, som en del av eksemplene i denne tråden viser.

Spørsmålet er egentlig om visuell nytelse påvirker vår oppfattelse av lyd på samme måte som et vakkert vinglass utvilsomt påvirker vår oppfattelse av vinens kvaliteter. ;)

Soundproof

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.07.2007
    Antall liker
    0
    Karma skrev:
    Det kan ikke være lett å motivere seg for blindlytting i slike vakre omgivelser, som en del av eksemplene i denne tråden viser.

Spørsmålet er egentlig om visuell nytelse påvirker vår oppfattelse av lyd på samme måte som et vakkert vinglass utvilsomt påvirker vår oppfattelse av vinens kvaliteter. ;)
    Vel, blindlytting handler jo ikke om å ha øynene igjen, men om å ikke vite hva det spilles gjennom. Lar seg fint gjøre om man bare skjuler komponenten! ;D

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    42.150
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    20
    Tror absolutt at omgivelsene påvirker den totale sanseopplevelsen, også musikk. Lettere å "gi slipp" på alt og fordype seg i musikken i harmoniske omgivelser.

O

omholt

Gjest
    Mye pent her. Morsom den lenger oppe med gressteppe. Utrolig flott det rommet med B&W 802D/Classé og Loewe/mini B&W satelitter/sub i andre enden. Morsom todelt løsning. Blir faktisk inspirert her.

K

kbwh

Gjest
    Morsomt, men det ser ikke ut som det er mulig å dele rommet akustisk. Det synes jeg virker ekstragavant.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn