Forsterkere Vakre forsterkere

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Baard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    2.177
    Antall liker
    702
    Torget vurderinger
    1
    Er vakre forsterkere det motsatte av WAF!?

    Bare ser igjennom alle disse sidene, så er det mest for hifialteret/promperommet enn noe å sette frem i stua til felles beskuelse for de som er innom på besøk.

    En ting er kult og tøft, men det er er utrolig sjelden det samme som vakkert..
    Dette er tråden for MAF og ikke WAF! Du kommenterer som en veganer som skal bedeømme et kjøttmåltid. Hvem fan kjøper hifi for gjestene som slenger innom??
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.725
    Antall liker
    9.351
    Sted
    Trondheim
    Eg syns dei gamle EC-modellane er finare enn dei nye.

    Vis vedlegget 835177 Vis vedlegget 835176
    Ja, de er fine. Jeg har et slikt sett (Preampliwire og Ampliwire 100) med rød skrift - fra før den kom i masseproduksjon. Kondensatorene må skiftes og den ene kanalen er død :(
    Tenkte å kvitte meg med det. Hvis noen er interessert i et hobbyprosjekt så send meg en PM.
     

    MB-S124

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Innlegg
    784
    Antall liker
    945
    Nå har jeg en av de som det er et bilde av på en av de sidene her, men jeg kjøpte den ikke pga. at jeg syntes den var vakker..
    Noe som passer inn i stua rett og slett, og som gjerne ikke blir et blikkfang. Minst mulig med best mulig funksjonalitet og ytelse. Har man hatt et eget rom med rack så har det jo vært det beste, bare skyvd vekk alt man ikke trenger å se/høre.

    Glad kl.D kom, 10x10x10cm med kraftpakke som man må opp i 10-gangen i størrelse på klasse A(/B) for samme ytelse. Gidder ikke å ha slike kalosser i stua mi lengre for å være ærlig, ikke synes jeg det er pent å se på lengre heller. En boks i plastikk eller metall, begrenset hvor vakkert det blir og kan like godt sammenlignes med PC-kabinetter spør du meg (de er også firkantet, stygge og gjør seg best gjemt bort, de må følge en slags formfaktor for å få plass til alle deler og derfor er sammenligningen der fin). Lyngdorf (sammen med Steinway) har jo fått til noe vellykket design, Arcam med de nye seriene, Nad har kommet seg de siste årene, Naim har også noe, Devialet har også noen amper (men de kan godt dempe mye av den glossy bling bling stilen).
    Vakkert så tenker jeg på tidløst design man ikke går lei av å se på, og da er det gjerne simpelt og ryddige kurver som vinner på utseende som ikke har lyst til å stikke ut øya og er behagelig å se på og her er det svært lite forsterkere som slår an hos meg. Kult, ja.. Vakkert, aldri.

    At mange går over til aktive høyttalere er forståelig, da hopper man bare over den klossen som bare må stå der og se dum ut. Bare gjem den idioten med en gang. For vakre høyttalere finnes det jo et større utvalg av, og høyttalere må også stå fremme for å høres (noe endel høyttaler produsenter faktisk ser ut til å skjønne).
    Det får være din mening, forstår ikke helt hva dette har i denne tråden å gjøre.
    Blikkfang blir det ikke når høyttalerne er tilsvarende store. Har man to melkekartonger stående på gulvet blir de fleste forsterkerne som er avbildet i denne tråden et blikkfang. Store høyttalere og god lyd trenger masse kraft, og kraften trenger ofte luft rundt seg for kjøling.

    Det er vel et kompromiss.

    Tandberg 3000 har jeg alltid syntes har et fint industridesign.
    63-Tandberg-3000-1.jpg
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.782
    Antall liker
    21.686
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Hvorfor hører det ikke hjemme i tråden å si hva man mener om hvordan presenterte forsterkere ser ut, @MB-S124 ?
    Forøvrig er vi enige om noe:
     
    2

    2xJ

    Gjest
    Helt enig med @na_X i at en en aktiv plateforsterker eller tilsvare montert > I < eller bakpå en høyttaler er det vakreste..

    Og vi må tåle en diskusjon på et diskusjonsforum om hva som er såkalt vakkert..
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.334
    Antall liker
    3.682
    Torget vurderinger
    1
    Dette er tråden for MAF og ikke WAF! Du kommenterer som en veganer som skal bedeømme et kjøttmåltid. Hvem fan kjøper hifi for gjestene som slenger innom??
    Smaken er som baken, den er delt i to og imellom er det bare dritt..
    Jeg har hatt svære monoblokker selv også, men det jeg skrev i forrige post dekker fortsatt det jeg mener om det. Som jeg skrev, jeg synes ikke det er vakkert!

    Jeg er over middels interessert i servere og PCer også, men ikke F om jeg vil ha et firkantet stygt beist av en server i et hjørne på stua på 250kg (de er forøvrig veldig like mange av de forsterkerne det er bilde av fra før også bare for å nevne det).

    Og det jeg handler av hifi så driter jeg jo i hva andre mener om det, selv de som slentrer innom på besøk.
     

    duc999

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Innlegg
    2.229
    Antall liker
    4.635
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Det ser jo ut som om noen er litt mer interesert i å fronte sitt syn på ting, som om det burde være noe alle må forstå. Bling og store bokser som gjerne koster litt må ofte kritiseres fra noen personer her inne, det gjelder ikke bare forsterkere men det meste innen hobbyen. Har ingen formening om andres valg av utstyr, og ser ikke noe poeng i å nevne en hel haug med negative hint om andres valg. Er det ikke nok å poste bilde av det en selv synes er en fin boks og gi f i å rakke ned på andres valg???
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.334
    Antall liker
    3.682
    Torget vurderinger
    1
    Store høyttalere og god lyd trenger masse kraft, og kraften trenger ofte luft rundt seg for kjøling.
    Bare tull, mye kraft får man også i små pakker idag. Og det er fullt mulig å skaffe rack baserte forsterkere og gjemme de i et rack, synes slikt er vakkert i seg selv både teknisk og i utseende.
     

    MB-S124

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Innlegg
    784
    Antall liker
    945
    Bare tull, mye kraft får man også i små pakker idag. Og det er fullt mulig å skaffe rack baserte forsterkere og gjemme de i et rack, synes slikt er vakkert i seg selv både teknisk og i utseende.
    Om du finner en Klasse D amp eller IC-basert forsterker som er stabil under 1ohm så tar jeg gjerne i mot tips.
    Jeg, med mange fler har ikke et særskilt behov for å gjemme unna ting i et enkelt stereo-oppsett vil jeg mene.
     
    2

    2xJ

    Gjest
    Det ser jo ut som om noen er litt mer interesert i å fronte sitt syn på ting, som om det burde være noe alle må forstå. Bling og store bokser som gjerne koster litt må ofte kritiseres fra noen personer her inne, det gjelder ikke bare forsterkere men det meste innen hobbyen. Har ingen formening om andres valg av utstyr, og ser ikke noe poeng i å nevne en hel haug med negative hint om andres valg. Er det ikke nok å poste bilde av det en selv synes er en fin boks og gi f i å rakke ned på andres valg???
    Folk må selvfølgelig gjøre som dem vil, det er jo det som er det fine med denne hobbyen !!! MANGFOLDET !!!

    Men vi må tåle diskusjonen for det.
     

    duc999

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Innlegg
    2.229
    Antall liker
    4.635
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Folk må selvfølgelig gjøre som dem vil, det er jo det som er det fine med denne hobbyen !!! MANGFOLDET !!!

    Men vi må tåle diskusjonen for det.
    Skjønner ikke at dette skal diskuteres i det hele tatt, hva jeg eller du synes er pent trenger ikke diskuteres. Så om noen legger ut noe jeg ikke liker, må jeg ikke på død og liv kaste meg i tastaturet og hyle ut om hva jeg måtte synes om størrelser utseende osv jeg mener er penere. Se og bla videre må vel gå fint for alle
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Om du finner en Klasse D amp eller IC-basert forsterker som er stabil under 1ohm så tar jeg gjerne i mot tips.
    Jeg, med mange fler har ikke et særskilt behov for å gjemme unna ting i et enkelt stereo-oppsett vil jeg mene.
    Skal du starte et smelteverk?
     

    StefanR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.03.2020
    Innlegg
    612
    Antall liker
    775
    Sted
    Orkanger
    Det fine med mangfold og forskjellige preferanser er vel det at da er en diskusjon rundt dette er like nødvendig som å kjøpe seg ett fryseskap til hytta på Vostok.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.187
    Torget vurderinger
    2
    Alchemist Kraken. Noe for seg selv, og herlig, involverende gjengivelse, også, dessuten.
    1658608853306.png
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.138
    Antall liker
    9.457
    ^En raring, den nederste. Hva er det for noe?
    Litt steampunk over den, hadde vært enda kulere i sort matt.
     

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.230
    Antall liker
    2.251
    Fascinerende hvor ulik smak folk har. Et enormt spenn.

    Selv liker jeg minimalistisk og rent design med god overflate finish. Det skal være minst mulig knapper i front og lav høyde.
    Densen var en viktig inspirasjon til Vera Audio. Liker både de uten og med riller.

    b_340_alb_f_c14e1b63-103c-4797-a869-0d595cfb2bb5_1024x10242x.jpg


    densen-b-330-power-amplifier-835-p.jpg


    amplifiers (Liten).jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn