Alt til hus og bolig Vakkert Design (møbler m.m.)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ePi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    1.475
    Antall liker
    996
    God poengtering. Lyssetting er virkelig viktig, og jeg finner det veldig rart at ikke det finnes mer fagmessig hjelp å få enn hva som er tilfelle i dag (i hvert fall som jeg har fått med meg).
     
    • Liker
    Reaksjoner: MML

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.161
    Antall liker
    4.327
    Torget vurderinger
    1
    Kjør debatt!

    En ting er at kjøkkenet er noe sterilt og lite innbydende, støvsamlerne er også kommentert. Men når kjøkkenet «skal være» så stramt i uttrykket, så får jeg fnatt av at tingene ikke flukter:

    Brudd i linjene bør ikke se ut som «oooops det tenkte vi ikke på». Og der er det krasj med lett asymmetrisk plassering av vaskekum og kran, og overskapene «møter» ikke underskapene bortsett fra to. Det er også skjærings på de inbyggde delene fra miele EDIT og Bosch i midten:

    Selv de to delene som har samme høyde er det innbyrdes hopp og sprett i linjene. Det hadde ikke gjort noe om det var en del avstand mellom dem, eller det hadde blitt plassert i ulike høyder eller noe, men når de står side ved side ...

    Det er hverken et «interessante» brudd eller kontinuitet i linjene, og det ser lit sammenrasket ut.

    mvh
    KJ
     
    Sist redigert:

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.876
    Torget vurderinger
    23
    Kjør debatt!

    Grøss... her har de puttet inn alt som er av "trender" mht. materialer, farger og løsninger. Med andre ord 100% upersonlig og kjønnsløst. I tillegg sitter man på utstilling.... Sjeleglad for at jeg slipper å bo i noe slikt.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.429
    Antall liker
    25.914
    Torget vurderinger
    24
    Grøss... her har de puttet inn alt som er av "trender" mht. materialer, farger og løsninger. Med andre ord 100% upersonlig og kjønnsløst. I tillegg sitter man på utstilling.... Sjeleglad for at jeg slipper å bo i noe slikt.
    Det er helt klart brukt ressurser på huset (jeg sier ikke at det gir kvalitet). Samtidig har man klart å arrangere det hele slik at kombinasjonen 1) utsikt, 2) ikke innsyn samt 3) sol, er umulig å oppnå samtidig (ja faktisk nesten hver for seg også 🤣). Lillehammer? Jeg var der forrige helg, kommunen må da være fylt til randen av vakre tomter med utsikt, solforhold og meget annet? Hvorfor har man valgt å legge innsats i denne tomten? Eller misforstår jeg boligmarkedet i Lillehammer? Det er jo bare en utrolig kjip tomt, og ikke god utnyttelse.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.956
    Antall liker
    11.365
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    En kommentar i en avis for en tid siden.. Jeg tror det var et damemenneske i Tromsø som hadde hyret inn en interiørdesigner for å renovere leiligheta... problemet var at hun var nokså misfornøyd... det så jo akkurat ut som hos alle andre....
    Problemet i dag ligger vel minst like mye hos eiendomsmeglerne som synes å ha en fullstendig forkvaklet mening om hva som er "pent" og salgbart, og hvordan folk vil ha det.... På den annen side skal jo ingen løfte en finger for å gjøre noe selv idag.. Jeg kjenner til folk som har avstått fra kjøp fordi fargene ikke var riktige..
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.876
    Torget vurderinger
    23
    Det der er en WAF-e-Dale!! Smakløs nesten i klasse med den antatte brennevinsglobusen til sognepresten i Fleksnes..... morroa starter på 3:32

     
    Sist redigert:

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.876
    Torget vurderinger
    23
    Vanedannende....
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.082
    Antall liker
    33.831
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Nå er kanskje ikke jeg den rette til å uttale meg om moderne design , siden jeg bor i en kåk både Carl Larsson og Pippi Langstrømpe kunne annerkjent. Men, jeg kan absolutt like moderne interiører - bare det er bra utført. Det som skjærer i mine øyne er når man bygger et blankt minimalistisk kjøkken i en gammel kåk med både gips-stukkatur og andre klassiske elementer. Velg i alle fall noe som harmonerer litt med husets opprinnelige stil - slik som her.

    191204_sibyllegatan_dalby_soot-grey_20469-b.jpg 210824_frederiksberg_sundby_renvit-040-2.jpg


    Personlig ville jeg nok kjørt det enda mer i stil med det opprinnelige.


    210518_stockholm_broby_mandel_hires_008.jpg 210518_stockholm_broby_mandel_hires_009.jpg
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.484
    Antall liker
    3.606
    Sted
    Sunnmøre
    Heilt samd, @soundscape, men eg er litt usikker på kva eg er samd i.

    Fyrst, eg likte svært godt dei to fyrste, som eg tykkjer greier kombinasjonen klassisk/moderne på ein fin måte. Dei to nedste vert for mykje «snurrepiperi» for meg.

    Så, samd i det du seier: Det gjev meining at kjøken er tilpassa eigenarten til resten av huset. Men synda har fått andre vegar også; foreldra mine bygde eit modernistisk hus i 1988/89, men innreidde mest i tråd med øvste biletet. Særleg kjøken.

    Så, eg kan ikkje fatte og begripa korleis nokon vil ha parkett på arbeidsdelen av eit kjøken. Eg har det, fordi eg har ei opa løysing, men det skal eg aldri ha frivillig igjen, nokon gong.

    Så, eg vert så glad (!) når eg ser Aga eller tilsvarande brei komfyr i staden for desse integrerte greiene. Koketopp og omn høyrer saman i mitt hovud.
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.072
    Antall liker
    3.063
    Torget vurderinger
    2
    «Mer i stil med det opprinnelige» er i min bok historisme og det driver man ikke med.
    Dersom man vil respektere en stilart så tar man det helt ut og replikerer et kjøkken slik det faktisk så ut den gangen huset ble bygget. De to nederste bildene representer for meg et falsum. Det øverste mangler litt kontekst, men det neste bommer litt det også. Fin øy, men så kødder de det til med å lage skapdører som «nesten» ser ut som brystninga. Stålbenk er jeg helt for, men det det er vask vil jeg ha vulst.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.658
    Antall liker
    15.758
    Torget vurderinger
    2
    Britene er bra på kjøkkendesign om man ønsker moderne løsninger i en tilsynelatende klassisk ramme. Kjøpte et kjøkken fra Newcastle Furniture Co. mange år tilbake, og det bød på mange gjennomtenkte løsninger. (Ville nok lagt Wine-Rack et annet sted enn over kjøl-/frys i det ene bildet, men det får være på bestillers regning.) Fra dagens katalog, til dem som leter etter noe å be den lokale møbelsnekkeren om å levere.

    Det viktigste er arbeidsgangen i et kjøkken, kombinert med trivsel både under matlagingen og kontakt med dem man har invitert. Det svarte monsteret i bygget fra Lillehammer svikter der.

    Skjermbilde 2023-03-01 kl. 12.15.44.png

    Skjermbilde 2023-03-01 kl. 12.12.28.png

    Skjermbilde 2023-03-01 kl. 12.10.58.png

    Skjermbilde 2023-03-01 kl. 12.10.28.png Skjermbilde 2023-03-01 kl. 12.10.12.png
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.484
    Antall liker
    3.606
    Sted
    Sunnmøre
    «Mer i stil med det opprinnelige» er i min bok historisme og det driver man ikke med.
    Er det ikkje slik at "historisme" fyrst og fremst vert brukt når det ein låner frå, eller forsøker å tilpassa seg, er ein periode frå før "det moderne", og har vore brukt slik sidan nettopp "det moderne"? Folk i dag låner i bøtter og spann (i dobbelt forstand, but I digress) frå ulike periodar etter dette gjennomslaget, og det vert sjeldan kalla historisme. I beste fall "retro".

    Britene er bra på kjøkkendesign om man ønsker moderne løsninger i en tilsynelatende klassisk ramme.
    Og for britane er den historismen @superhkm nemnar, nærast for statsreligion å rekna (med monarken som åndeleg leiar). Eg elska nr. to frå toppen, men ville ikkje eigentleg hatt det i mitt usedvanleg sjellause rekkjehus frå ca. 2000.

    Dersom man vil respektere en stilart så tar man det helt ut og replikerer et kjøkken slik det faktisk så ut den gangen huset ble bygget.
    Det er eit nærast absurd krav, tenkjer eg, dersom vi tenkjer på "den gang" i tråd med bileta som har vore viste. Kjøken (og bad) vert brukt på ein heilt annan måte no enn for 100 år sidan. Ein ting er maskineriet, der alt saman kom sirka 1950 ± 10 år. Ein annan ting er heile arbeidsflyten i matlaginga. Ein tredje ting er matlaginga som sosial aktivitet for heile familien; kjøkenet var eit arbeidsrom for husmor og/el tenestejenter, ein stad der far/menn skulle halda seg unna (vi er altså 50 år før familien Gerhardsen på kjøkenet, men sjølv då det legendariske biletet vart teke var det noko intimt og enkelt over å eta på kjøkenet). PS: Ein fjerde ting: Storleiken på kjøkenet.

    "Er det ikkje kvinnfolk i huset?" spurde svigerbesten då han tok svogeren sin i å vaska opp. (Apropos: Eg er utruleg fascinert over besteforeldra mine, som bygde husbankhus ca 1953/54. Det er først og fremst særprega av veldig mange, veldig små rom, der alle funksjonar var brotne opp: Kjøken, spisestove og "finstove", alle kvar for seg).

    Eg hugsar då eg såg eit kjøken frå Corbusier på Röhsska Museet i Göteborg (låner bilete frå MoMA, det var om lag likt). Interessant, men eit moderne "1950-talsinspirert" kjøken er både finare og meir praktisk.

    missing-element-1.sm_.jpg
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.247
    Antall liker
    3.492
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Skulle jeg bygget kjøkken, hadde jeg investert i en Rational Icombo XS ovn og hatt denne i litt høyde slik at jeg slipper å bøye med helt ned på huk for å se inn i ovnen. Og gassbluss med skikkelig avtrekk.

    Stekeovner uten innsyn er bare fjas og snobberi.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.484
    Antall liker
    3.606
    Sted
    Sunnmøre
    Stekeovner uten innsyn er bare fjas og snobberi.
    Det har du nok rett i, og Aga verkar dessutan vera ein heilt eigen liten klimaversting. Men det ser bra ut, då :cool:

    Det med omn i augnehøgd har eg aldri eigentleg kjent behov for; utanfor småbarnshøgd, derimot ...
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.658
    Antall liker
    15.758
    Torget vurderinger
    2
    AGA-ovner er merkelig nok populære i visse segment i Norge. Det selges et ikke ubetydelig antall til denne kundegruppen. Liker selv å kunne kikke på hva som foregår i ovnen og syns en del versjoner av AGA er unødig kompliserte (tilsynelatende). Tilhengerne sverger til beistene og de går i arv mellom generasjonene, så oppvoksende slekt må ha likt utfordringene.
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.801
    Antall liker
    14.712
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Det har du nok rett i, og Aga verkar dessutan vera ein heilt eigen liten klimaversting. Men det ser bra ut, då :cool:

    Det med omn i augnehøgd har eg aldri eigentleg kjent behov for; utanfor småbarnshøgd, derimot ...
    Prøv å la grøt eller noe annet melkebasert koke over på innendørsprimusen. Fascinasjonen for Agaovnene forsvinner da som dugg for solen.
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.247
    Antall liker
    3.492
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Bruk gjerne aluminiumkjele til melkeprodukter. Da brenner det seg omtrent aldri. Men stålkjeler brenner det seg mye raskere.
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.072
    Antall liker
    3.063
    Torget vurderinger
    2
    Er det ikkje slik at "historisme" fyrst og fremst vert brukt når det ein låner frå, eller forsøker å tilpassa seg, er ein periode frå før "det moderne", og har vore brukt slik sidan nettopp "det moderne"?
    Ehh. jo ?

    Dersom man vil respektere en stilart så tar man det helt ut og replikerer et kjøkken slik det faktisk så ut den gangen huset ble bygget.

    Det er eit nærast absurd krav, tenkjer eg, dersom vi tenkjer på "den gang" i tråd med bileta som har vore viste. Kjøken (og bad) vert brukt på ein heilt annan måte no enn for 100 år sidan. Ein ting er maskineriet, der alt saman kom sirka 1950 ± 10 år. Ein annan ting er heile arbeidsflyten i matlaginga. Ein tredje ting er matlaginga som sosial aktivitet for heile familien; kjøkenet var eit arbeidsrom for husmor og/el tenestejenter, ein stad der far/menn skulle halda seg unna (vi er altså 50 år før familien Gerhardsen på kjøkenet, men sjølv då det legendariske biletet vart teke var det noko intimt og enkelt over å eta på kjøkenet). PS: Ein fjerde ting: Storleiken på kjøkenet.
    Absurd er det ikke, spør riksantikvaren. Jeg håper det er selvsagt for alle som leser denne tråden at et kjøkken fungerer på en helt annen måte enn for 50 og 100 år siden, både funksjonelt og ikke minst sosialt. Det bør i et godt kjøkken også reflekteres i materialvalg og detaljer. Vi har ikke piker lenger som står og gnikker på messing, vasker vitrineglass i profilerte karmer eller tørker fettet støv fra alle mulige inn og utstikk. Stein hører hjemme på bakebordet, tre på slakterbenken og ellers er det bare stål som gjelder. Se på et proffkjøkken.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.156
    Antall liker
    7.797
    Sted
    Oslo
    Et proffkjøkken som du nevner, og som ofte er i drift 10-14 timer i døgnet, har andre spec enn et hjemmekjøkken
    der maten både tilberedes og nytes!
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.658
    Antall liker
    15.758
    Torget vurderinger
    2
    ^ "Se på et proffkjøkken"

    Nja, jeg håper virkelig at dagens proffkjøkken ikke skal være ledestjerne for hvordan vi har det hjemme, selv om det dessverre er slik for mange.

    Her er Michelinkokken Niklas Eksted om stainless steel helvetet som er mattilsyngodkjent i våre dager. Se det fra 4:19 om det ikke begynner der:


    Kortversjonen:

    Skjermbilde 2023-03-01 kl. 16.28.18.png
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.072
    Antall liker
    3.063
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tror riksantikvaren hadde satt stor pris på Nilkas Ekstedts tilnærming. ( hvis vi ser bort fra den forferdelige engelsken.. )

    Hvor relevant det er for et modernde hjem er jeg ikke så sikker på . Hadde jeg hatt pengene hadde jeg hatt svær grue, grov slakterbenk og vedfyrt oven på kjøkkenet. Men jeg hadde også hatt sluk i gulvet og gode pakninger i dør mellom kjøkken og neste oppholdsrom..


    Min kommentar om proffkjøkken gjaldt benkeplater. Stein som ikke tåler syre ( og som er temmelig ubarmhjertig mot et veltet glass ) og tre som ikke tåler varme ( og knapt nok vann ) skal man tenke seg godt om før man bruker.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.484
    Antall liker
    3.606
    Sted
    Sunnmøre
    Poenget mitt er at dette omgrepet vart skapt der "det moderne" vart oppfatta som ei ny rørsle, eit distinkt brot. No, hundre år seinare, ser vi at "det moderne" har ei eiga stilhistorie, som ikkje berre handlar om funksjon, men også om form, material og stil. Folk lånar og let seg inspirera av heile denne stilhistoria, men så snart dei bikkar, tja, 1920 så er det historisme.

    Dersom man vil respektere en stilart så tar man det helt ut og replikerer et kjøkken slik det faktisk så ut den gangen huset ble bygget
    Men kva ligg denne replikeringa i, om det ikkje er å henta stil og form frå kjøken på den tida?

    Absurd er det ikke, spør riksantikvaren. Jeg håper det er selvsagt for alle som leser denne tråden at et kjøkken fungerer på en helt annen måte enn for 50 og 100 år siden, både funksjonelt og ikke minst sosialt. Det bør i et godt kjøkken også reflekteres i materialvalg og detaljer.… Stein hører hjemme på bakebordet, tre på slakterbenken og ellers er det bare stål som gjelder. Se på et proffkjøkken.
    OK, lat oss anta (scenario):

    Tweed utviser eit diplomatisk talent utan sidestykke, og får si yndige kone med på å kjøpa eit gamalt kråkeslått i Villa Villekulla-stil.(*) Byggeår kring 1900. På 1970-talet vart grovkjøken og kokekjøken slått saman til eit ganske stort rom, med (stygg og utilstrekkeleg) kjøkkeninnreiing, frittståande komfyr og kanskje finurleg kopla oppvaskemaskin anno 1985. I våre augo er det totalrenovering som gjeld. Vi vil slå dette rommet saman med spisestova vegg i vegg, og laga eit kjøken som kan vera sosialt allrom.

    Står valet då mellom å anten 1) laga ein kopi av (replikera) eit kjøken som har ein annan funksjon, 2) innreia det heile i moderne stil, med slette flater over alt, eller 3) laga eit proffkjøkken laga for ein heilt annan funksjon, som ser ut som arbeidsrommet til ein patolog?

    Eg ville derimot tenkt at det var heilt OK å velja eit moderne kjøken med detaljar som såg ut som dei passa til huset elles (litt som dei britiske Fela viste). Det er ikkje autentisk, nei då, men det kan passa fint likevel. Litt slik @soundscape var inne på då han opna denne diskusjonen.

    (*) Dette er totalt usannsynleg.
     
    Sist redigert:

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.722
    Antall liker
    1.951
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    1.stikk til kjøkkenleverandør
    2. bestill oppmåling og tegnetime
    3. få innspill av leverandør
    4.bestill
    5.vente
    6.montering
    7.fyll opp kjøleskap med øl og sett frossenpizza i ovnen

    livet trenger ikke være så komplisert
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.484
    Antall liker
    3.606
    Sted
    Sunnmøre

    Det er den lille oppkanten som gjør at du kan søle litt på benken på historismekjøkkener ditt uten at det renner ned på speildørene og fiskebeinsparketten. ;)
    Ah! Takk.

    Det skulle eg gjerne hatt på det totalt stilfrie (for å matcha huset) år 2000-kjøkenet mitt. Då hadde eg ikkje hata den billige parketten like mykje.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.876
    Torget vurderinger
    23
    Langt på vei de fleste kjøkken som en ser i dagens nybygde boliger er IKKE spesielt egnet til rasjonell matlaging. Og håpløse hva renhold angår. Men på den annen side så lager jo mange nesten ikke mat fra bunn av lenger, det meste kjøpes ferdig og varmes opp.....:confused:
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.658
    Antall liker
    15.758
    Torget vurderinger
    2
    Smak og behag. Det har mye å si hva man omgir seg med av materialer, og de må gjerne stå i stil med omgivelsene.
    Selvsagt er det slik at når omgivelsene er institusjonelle, harde og (i mine øyne) best egnet for rettsmedisinske, blir det helt feil å smelle til med et tradisjonskjøkken.

    Hva Ekstedts engelskuttale måtte ha med hans kjøkkenkunnskaper er vel på siden av saken. Hans poeng er at "proffkjøkken" er fylt med stål og maskineri (han har hatt en slik restaurant). Da en investorgruppe kom og tilbød ham å åpne en ny restaurant, tok han en lang tenkepause og funderte på hva han nå skulle finne på.
    Joda, ikke relevant for et "typisk" norsk hjem, men verdt å tenke over. Det elektriske kjøkkenet er ikke gammelt og mange vil kanskje ha noe annet.
    Utblåsingen i DN fra den som ble pushet til å kjøpe funksjonslatterlig svartkjøkken bør man ta til seg, trur eg.

    Selv syns jeg ikke noe særlig om å lage mat i stålkjøkken, hjemme. Det er utrivelig og (IMO) umenneskelig. Det er Mattilsynpraktisk og rengjøringspraktisk: Det kan spyles ned, om nødvendig, men det har jeg ikke behov for i heimen. På produksjonskjøkkenet derimot fungerer det fint.

    En syntese kan være bra, men - takk - nei.

    Skjermbilde 2023-03-01 kl. 19.27.27.png

    Skjermbilde 2023-03-01 kl. 19.27.15.png
     
    Sist redigert:

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.876
    Torget vurderinger
    23
    Skulle jeg designet kjøkken fra scratch i dag - til eget bruk og behov - ville det blitt en herlig blanding av proffutstyr og gode materialer, med gjennomtenkte arbeidssoner og plassering av utstyr. "Køkkenallrum" - dette utrolig irriterende ordet (som alle dansker har hengt seg opp i) ville ikke fått noe særlig oppmerksomhet, men derimot et stort nok kjøkken til samtidig å kunne huse 8-10 gjester til sosialt samvær og bespisning ville det blitt. MYE benkeplass til alt av maskiner. Enkel tilgjengelighet og riktig plassering øker arbeidsglede og nytteverdi. For oss er kjøkkenet et verksted først og fremst, men det er allikevel ingen hindring for god og gjennomtenkt design, material- og fargevalg.
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.692
    Antall liker
    2.294
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Bare ikke en moderne leilighet uten stue hvor en har sofakrok og TV på kjøkkenet ved siden av spisebordet.;)
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.072
    Antall liker
    3.063
    Torget vurderinger
    2
    Bare ikke en moderne leilighet uten stue hvor en har sofakrok og TV på kjøkkenet ved siden av spisebordet.;)
    Det er her mange etter opp etter Dr.Bass metoden

     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn