Alt til hus og bolig Vakkert Design (møbler m.m.)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • TJ

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.08.2003
    Innlegg
    754
    Antall liker
    2
    Design kan være vakkert. Design kan være inspirerende og skape glede. Å se noe vakkert er berikende.
    Starter denne tråden som et vindu mot vakker design. Begynner med møbler/interiør, men det trenger ikke nødvendigvis å være bare det, samtidig vil jeg ikke at det skal bli en tråd om fete biler eller Anlegg ;)

    Den feteste stolen av dem alle - Take a Line for a Walk by Häberli for Moroso:





    Et par norske ultrafete klassikere:

    Hans Bratterud - Scandia:


    Fredrik Kayser - Holmenkollen


    Vladimir Kagan (Usa - født i Tyskland)
     

    Vedlegg

    K

    KindOfBlue

    Gjest
    Der er lyttestolen min, jo. Har en original fra første produksjonsserie. Har vurdert å rehabilitere den, men det er jo litt synd, siden den nå har en fantastisk patina. Den kom med en skammel i samme stil - fin å ha føttene på.
    Min er i mahogni, den det er bilder av ovenfor er i teak.

    Bruker den når jeg lytter til hodetelefoner og flytter den inn i lytterommet når jeg skal være der solo.


    Ligger en forretning på Grünerløkka som har en Holmenkollen stol til salgs ...

    Mulig å komme over en del av disse møblene på Lauritz.com - mange i Danmark som selger klenodier til greie priser. Lauritz kjører til Norge (har avd. i Oslo).
     

    Vedlegg

    TJ

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.08.2003
    Innlegg
    754
    Antall liker
    2
    C. Alshus skrev:
    7'ern er vakker og en perfekt balanse mellom funksjon og estetikk og ro.

    Likevel foretrekker jeg Måken, den er litt mer spennende, kanskje helst uten armlener:




    Men egget er herrens mesterstykke:



    Men Oksen fra samme mann er også spennende der den skiller seg totalt fra egget - pris ca 200 000!!:
     

    Vedlegg

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.029
    Antall liker
    7.849
    Torget vurderinger
    12
    Varier Peel. Den har den fordelen at den er god å sitte i også. Først DA blir det et godt og helhetlig design i mi bok. Ellers blir det ren formgivning. Motivet for kjøp skal den enkelte selv bestemme selvfølgelig, dette er veldig langt fra kritikk av de som kjøper for formens skyld. Det finnes mange vakre og lekkert formgitte møbler som jeg gjerne skulle hatt bare for å se på. I et annet liv kanskje?

     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.217
    Antall liker
    3.317
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    pk22 er ikke så god å sitte i, IMHO. Men den ser bra ut. (Og det er kanskje viktigere for visse mennesker)
     
    K

    KindOfBlue

    Gjest
    C. Alshus skrev:
    pk22 er ikke så god å sitte i, IMHO. Men den ser bra ut. (Og det er kanskje viktigere for visse mennesker)
    Man blir sittende veldig lavt, og kjøper du den i peddik så må du vanne stolen(e) to ganger i måneden om du skal unngå at de tørker ut.

    Looks good, requires care. Ikke en god sludrestol.
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Det er jo så mye fantastisk å få kjøpt at jeg skulle ønske jeg hadde plass til mye mer..

    Men uansett, mine definitive favoritter teller Corbusiers LC 1 ( Bildet) og liggestolen LC4, Bratteruds Scandia, den allestedsnærværende sjuer´n (som ikke kan anbefales som skrivebordsstol!) og "The ox chair". Samt Eames´"Lounge Chair", selvfølgelig. Noen av disse har jeg, resten skulle jeg ønske jeg hadde plass til......
     

    Vedlegg

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.233
    Antall liker
    20.448
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Sjueren er den beste spisebordsstolen jeg har brukt. Når selskapet aldri kommer videre fra spisebordet sitter man riktig. Vi har også en Mauren med tre ben, men den er ikke for barn og fulle Hedmarkinger.

    Jeg er svak for Montana, også som hifimøbel:

     
    Ø

    Øivind

    Gjest
    Noe av det vakreste fra Italia:



    Bildet yter ikke denne retferdighet. Det er en liten vakker sak. Gjennomført design hele veien, så langt fra en "bob" en kan komme.. Inovative tekniske løsninger. Ramma bærer preg av å komme rett ut av CNC-maskina. Rett og slett bare sexy.. ;D
     
    K

    KindOfBlue

    Gjest
    Valentino, fru statsminister har jo skutt ned Arne Jacobsen. På ren faen kjøpte jeg åtte Syvere til kjøkkenet. Og du har helt rett, folk blir sittende.
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.494
    Antall liker
    2.925
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    TJ skrev:
    Design kan være vakkert. Design kan være inspirerende og skape glede. Å se noe vakkert er berikende.
    Starter denne tråden som et vindu mot vakker design. Begynner med møbler/interiør, men det trenger ikke nødvendigvis å være bare det, samtidig vil jeg ikke at det skal bli en tråd om fete biler eller Anlegg ;)
    Ber om at dere tar hensyn til trådstarters ønske ;)
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.494
    Antall liker
    2.925
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Ante Krist skrev:
    Om jeg legger godviljen til og tenker meg at rørene til høyre er beina og rørene til venstre er armene.....jo, da liker jeg også godt dette designet ;D
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.895
    Antall liker
    32.615
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Finnes mye spennende design, dessverre kombiner alt for få design med brukervennlighet/komfort. Jacobsen er vel ett av unntakene.

    Egget i jubileumsutgave har høy siklefaktor, dessverre er prisen likeså. Rundt 100 k,
    blir nok ikke aktuelt... :-\
     
    Ø

    Øivind

    Gjest
    emotikon skrev:
    Om jeg legger godviljen til og tenker meg at rørene til høyre er beina og rørene til venstre er armene.....jo, da liker jeg også godt dette designet ;D
    Litt av en knekk i "ryggen" da, men ok :)
     
    T

    Tølper

    Gjest
    emotikon skrev:
    Ante Krist skrev:
    Om jeg legger godviljen til og tenker meg at rørene til høyre er beina og rørene til venstre er armene.....jo, da liker jeg også godt dette designet ;D
    Om en tenker motsatt er det en veldig innbydende stol.

    Mvh
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.145
    Antall liker
    6.701
    Torget vurderinger
    4
    Eames gjorde mye vakkert, ikke minst stoler. Den kanskje aller vakreste er Chaise Longue. Vet ikke om den er i produksjon nå. En orginal er vel uoppnåelig. Har ikke sittet i den selv, men den sies å være god. Nesten som en kvinne du vet er uoppnåelig og du uansett ikke ville kunne holde ut med til daglig, .....men én natt !


    Lounge Chair med Ottoman er derimot i produksjon, overkommelig (om man virkelig vil), faktisk en nytelse å bruke, og den blir bare vakrere etterhvert som den blir brukt.


    Jeg er også svak for hans upretensiøse LCW.

    (Dritstilig i knallrød....)

    En stol som er såre enkel, formfull og vakker, praktisk og god i sitte i er Verner Pantons "Panton Chair"
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.217
    Antall liker
    3.317
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7


    Har testet ut toseteren. Funker som resepsjonssofa, men ikke no sårlig mer enn det. Ikke noe jeg ville sittet i over tid.
     
    K

    KindOfBlue

    Gjest
    C. Alshus skrev:


    Har testet ut toseteren. Funker som resepsjonssofa, men ikke no sårlig mer enn det. Ikke noe jeg ville sittet i over tid.
    Serie 3300 til Jacobsen. Enig -- ikke komfortabel som lyttestol.

    Hva syns folk om disse billigkopiene som nettet er fullt av?

    Man kan kjøpe en original Hermann Miller stol designet av Eames for ca. 50.000, eller en kinakopi til 8.000 ...

    Kinakopien av Egget går for 6-8.000, men har limt lær, og skikkelig dårlig arbeid. Mens originalen er håndsydd i hver skjøt og i kvalitetslær.

    Personlig syns jeg man skal støtte originaldesign og -arbeid. Men hva syns dere om dét?
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.233
    Antall liker
    20.448
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Fyttegrisen så vondt det gjør å kjøre tåa i utriggerfoten på en Tripp Trapp!

    En del av disse sakene er uansett langt fra originale. LC-prototypene ser ikke ut i måneskinn, toseteren og treseteren alt for "borgerlig" for LC selv etc.
    Jeg synes det er greit å gå for kvalitet, men "originalitet" er så ymse.
     

    TJ

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.08.2003
    Innlegg
    754
    Antall liker
    2
    Noen flere stoler..

    Lobster Chair by Lund & Paarmann:


    Spesiell, men interessant sak - konferanseroms-stol - Stefan Borselius Peekaboo Chair:




     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.233
    Antall liker
    20.448
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Siesta jatakk. Stressless neitakk. Siestaen er poesi, mens Stresslessen ser ut som den passer sin eier; en overvektig P4-lytter som kjører Audi. :-X
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.233
    Antall liker
    20.448
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Så ikke beskrivelsen din først TJ, og trodde det der var en privat røkesalong.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.927
    Antall liker
    6.087


    Eller en såkalt Gramophone Chair?


    Eller en stol som står i stil til kona, eller motsatt? (ikke spør meg hvordan man sitter i den...)


    Eller hvis man har kone med et litt mer klassisk design...


    Eller en som er skreddersydd til kona?



    Denne passer vel bra for oss musikkelskere...
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.390
    Antall liker
    3.155
    Torget vurderinger
    1
    KindOfBlue skrev:
    Personlig syns jeg man skal støtte originaldesign og -arbeid. Men hva syns dere om dét?
    Originaldesign skal støttes. Selvsagt. Men det går en rimelighetens grense. Her er et eksempel:

    Hvem tror du at du egentlig støtter hvis du betaler nærmere 40,000.- for en LC4 liggestol på Expo Nova?
    A - Den avdøde idealistiske designeren som ønsket å nå ut til folk flest?
    B - Industrikonsernet som kjøpte rettighetene etter hans død, og har lagt seg på en prisprofil helt øverst i forbrukspyramiden?

    Hva tror du selvkosten til Cassina i Italia er på denne liggestolen?
    A- NOK ca 4,000.-
    B -NOK ca 10,000.-

    Forøvrig er Le Corbusier modellene til Cassina ikke identisk med originalene. Da jeg besøkte Museum of Modern Art NYC i vinter, så hadde feks. den utstilte (originale) LC2 flere bolter og detaljer som ikke finnes på Cassina sin masseproduksjon av i dag.
     

    Vedlegg

    TJ

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.08.2003
    Innlegg
    754
    Antall liker
    2
    Valentino skrev:
    Så ikke beskrivelsen din først TJ, og trodde det der var en privat røkesalong.
    Relax - No worries...
     
    K

    KindOfBlue

    Gjest
    pedal skrev:
    KindOfBlue skrev:
    Personlig syns jeg man skal støtte originaldesign og -arbeid. Men hva syns dere om dét?
    Originaldesign skal støttes. Selvsagt. Men det går en rimelighetens grense. Her er et eksempel:

    Hvem tror du at du egentlig støtter hvis du betaler nærmere 40,000.- for en LC4 liggestol på Expo Nova?
    A - Den avdøde idealistiske designeren som ønsket å nå ut til folk flest?
    B - Industrikonsernet som kjøpte rettighetene etter hans død, og har lagt seg på en prisprofil helt øverst i forbrukspyramiden?

    Hva tror du selvkosten til Cassina i Italia er på denne liggestolen?
    A- NOK ca 4,000.-
    B -NOK ca 10,000.-

    Forøvrig er Le Corbusier modellene til Cassina ikke identisk med originalene. Da jeg besøkte Museum of Modern Art NYC i vinter, så hadde feks. den utstilte (originale) LC2 flere bolter og detaljer som ikke finnes på Cassina sin masseproduksjon av i dag.
    Absolutt ingen grunn til å betvile at det fordeles overskudd i ulike retninger i denne bransjen.
    Men at møblene modifiseres med tid kan skyldes så mangt. Jeg har en sort 7-er fra første produksjonsserie da stolen ble lansert -- sammenligner jeg den med stolene som selges nå, fra Fritz Hansen, så er det skjedd ting. Stolen er større, pga at folk er blitt større, og tilsvarende er rørbena litt grovere dimensjonert.
    Men - dette er stolen slik det var meningen den skulle være.

    Jeg bryr meg katta om hvorvidt man hopper utenom mellomleddet, der det er mulig, men det er fint om stolen (gjenstanden) representerer originalarbeidet, sertifisert.

    Det er fullt mulig å kjøpe stoler som for et utrent øye ligner på en LC4, eller Egget, o.a. -- men utførelsen, materialvalg og tom formen vil avsløre kopien. Og du kan være helt sikker på at opprinnelig designer ikke får en krone av omsetningen av kopiene.

    Slik er LC4 originalen og autoriserte reproduksjoner:
    First - the chaise part is stamped cassina under the chrome frame at the very top of the headrest area.

    Moving horizontally along the outside edge of the chaise component.

    From the very top of the headrest to the beginning of the curved rocker: 3.5"

    From the angle under the neck area to the center support the length of the straight bar is 20.75"

    From the center support (under where your butt would go) to the angle of the knee support: 18.5"

    From the knee support to the bend in the footrest: 16"

    From where the rocker intersects the footrest to the bend in the footrest: 7.75"

    The cross-bars from one side of the chaise to the other are: 15 3/8" lower, 17 5/8" higher,
    On all the cross bars (head, foot, higher, lower) there are welds in the dead center.
    36 straps supporting the pad.
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.390
    Antall liker
    3.155
    Torget vurderinger
    1
    KindOfBlue skrev:
    Absolutt ingen grunn til å betvile at det fordeles overskudd i ulike retninger i denne bransjen.
    Det var pent pakket inn. Personlig synes jeg "overprising" er mer rett på sak.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn