Alt til hus og bolig Vakkert Design (møbler m.m.)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.875
    Antall liker
    8.159
    Torget vurderinger
    1
    Nå skal det sies at Block Watne hadde stor påvirkningskraft den gang da.
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.045
    Antall liker
    2.989
    Torget vurderinger
    2
    Vis meg tre vakre harmoniske bygg bygget etter år 2000 i Oslo
    Vis meg en eneste entreprenørbygget enebolig siste 10 år som du syns er fin

    Ps Villa Holme som er vist tidligere i tråden er ikke noe som faller i smak hos meg, ikke det værste men minner om uferdig betongbygning hvor forskalingen ennå ikke er tatt ned. Typisk
    Nå ble dette spørsmålet stillet til Valentino, men prøver meg på et svar allikevel. Hvordan svare uten at det blir en topp tre liste?


    Jeg startet her og begynte i bånn.

    2010;
    Alfaset krematorium av Dyrvik arkitekter.
    3643F06C-AAF5-4506-98E9-80BB01A85DA4.jpeg

    Servicebygg i Vigelandsparken av Div.A
    C039A493-7C4D-4460-BF86-61265F8841EA.jpeg

    Lærernes hus av Element arkitekter.
    E6EC156C-532C-46FB-87A2-C7AB2D338E05.jpeg

    Det siste er kanskje å tøye ditt ønske om harmoni litt, men egentlig er det jo bare ornamentet som er komplekst her.

    2011:

    Bevaring og Infill: Div.A
    CF0C039C-AF92-4D7B-A263-40995098B7C9.jpeg

    Holmenkollbakken: JDS
    BE60B241-AA37-4747-B702-422DBDB486E9.jpeg

    Midstubakken: ØKAW ( nå Fabel arkitketer )
    5F0717BC-A5D4-49EB-A28A-86CEC504A9F6.jpeg

    Slik kan jeg fortsette, tror jeg skal klare å finne tre kandidater hvert år.

    Jeg har et svar på spørsmålet om boliger også:
    Nesten alle boligene til Hjeltnes arkitekter er vakre, harmoniske bygninger. Og alle er bygget av entreprenører.
    Jeg tror du tenker på boliger bygget av eiendomsutviklere, på spekulasjon.

    Altså at byggherren ikke er den som til slutt skal bo i huset. Der er vi langt på vei enige, når profitt er den eneste motivator blir det sjelden bra.

    Ofte trekkes meglere inn i prosjektutviklingen, og da blinker alle fordomslampene mine i hvertfall.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.285
    Torget vurderinger
    2
    Har problemer med å se noe vakkert unntatt Holmenkollen.
    Firkantede betongklosser og glass og noe om minner om en veiundergang på Fornebu . Det hjelper ikke med lyssetting for å dempe hardheten og hesligheten flat betong og glass gir
    Finner du en enebolig og?
     
    Sist redigert:

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.150
    Antall liker
    6.724
    Torget vurderinger
    4
    Har problemer med å se noe vakkert unntatt Holmenkollen.
    Firkantede betongklosser og glass og noe om minner om en veiundergang på Fornebu . Det hjelper ikke med lyssetting for å dempe hardheten og hesligheten flat betong og glass gir
    Finner du en enebolig og?
    Da tror jeg det er opplagt hvor problemet ligger.... :rolleyes:
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.045
    Antall liker
    2.989
    Torget vurderinger
    2
    Dersom du synes betong og glass er heslig i utgangspunktet forstår jeg at du finner lite å glede deg over de siste 20 år, for ikke å si 50.
    Situasjon, volumoppbygning, forhold til dagslys, romforløp. Der er dette som betyr noe, ikke om overflaten tilslutt er sementpuss eller ukanta furuplank.
    På små boliger er det mye å ta av, Hjeltnes er nevnt.
    B35ED538-F889-4B1E-8763-E00895B5A3C7.jpeg

    På store boligprosjekter er det mye verre. Her styrer penga som sagt. Jeg synes LPOs Røaprosjekt virker ganske vellykket, fant ikke noe bilde fra gata.
    E4F995D4-ABC3-4040-A12C-2BEEFAAC8498.jpeg
    Her trekker overflaten opp idet at tegl bare blir finere med tiden, bra at man velger robuste materialer selv om man bygger for salg.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.323
    Antall liker
    3.436
    Sted
    Sunnmøre
    Her trekker overflaten opp idet at tegl bare blir finere med tiden, bra at man velger robuste materialer selv om man bygger for salg.
    Du, veldig OT, men eg prøver med eit spørsmål:

    Material er sikkert uvesentleg, men eg tykkjer den teglbustaden frå Hjeltnes var uvanleg fin. Faktisk nesten like fin som dei vanvittig fine teglhusa som er sentrale kulissar i "Druk" og "Kastanjemanden". Kvifor er tegl så uvanleg i Noreg? Er det materialpris, mangel på murarar, klima eller smak?
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.045
    Antall liker
    2.989
    Torget vurderinger
    2
    Du, veldig OT, men eg prøver med eit spørsmål:

    Material er sikkert uvesentleg, men eg tykkjer den teglbustaden frå Hjeltnes var uvanleg fin. Faktisk nesten like fin som dei vanvittig fine teglhusa som er sentrale kulissar i "Druk" og "Kastanjemanden". Kvifor er tegl så uvanleg i Noreg? Er det materialpris, mangel på murarar, klima eller smak?
    Det siste teglverket i Norge ble nedlagt i 2014, og det er det sikkert mange grunner til. På grunn av tilgangen på tømmer har vi kanskje ikke opparbeidet samme tradisjonen som på kontinentet, på tross av 100-vis av teglverk og mange flotte bygninger. Rådhuset i Oslo holder som eksempel her.

    Tilogmed når vi regner på livsløpskostnader blir teglstein nedvurdert i Norge, og satt på «ikke resirkulerbart»-lista.
    Si der til en tysk murer i 1947, han bøyde seg bare ned og plukka opp materialene sine fra bakken.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.285
    Torget vurderinger
    2
    Røablokken var ålreit den, og soundscape sin også ,men det er nå ikke helt standardensom bygges så mye av da.

    Dette er det fok blir tilbudt, det er de helt før jævlig både esterisk og byggteknisk( de mangler taksjkjegg og vann og fugleskit vil renne lengs veggenr som i tillegg er stående panel som er uegnet på vestlandet.. hvor lenge er den legoklossen tett på den flate toppen? herregud for en inkompetanse
    1633876862179.png


    Er dette vakkert?
    1633877116367.png


    I et villastrøk tett på gamle Åsgårdstrand bygges dette som jeg syns passer inn i en hvit trehusby
    1633877845067.png


    Litt bortenfor i SAMME strøk er dette bygget. Er det virkelig noen som syns dette er fint og passende i et slikt villastrøk
    Det er absurd heselig å oppdage dette på en liten promanade fra EdvardMunchs gate


    1633877920577.png

    1633878058751.png
     
    Sist redigert:

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.323
    Antall liker
    3.436
    Sted
    Sunnmøre
    Litt bortenfor i SAMME strøk er dette bygget. Er det virkelig noen som syns dette er fint og passende i et slikt villastrøk
    Eg meiner det ser fint ut. I eit villastrøk er kvar villa er eit sjølvstendig byggverk. Betre enn moderne imitasjonar av hundre år gamle kapteinshus, som ein kunne frykta.

    Einig i det med takskjegg. Gjev ein finare profil, og opnar for eit moderne uttrykk med saltak, men eg hadde vore skeptisk.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.385
    Antall liker
    20.789
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Det Block Watne gjorde var å pynte standardhus med teglvegger og valmede tak med glasert stein. Eierne satte gjerne sprosser på vinduene også. Perfekt for nordmenn med litt ekstra penger til bling.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.323
    Antall liker
    3.436
    Sted
    Sunnmøre
    Einig i det med takskjegg. Gjev ein finare profil, og opnar for eit moderne uttrykk med saltak, men eg hadde vore skeptisk.
    Haustferie, pt langs E39 på indre nordvest. Mange typiske vestlandshus har markant mindre takskjegg enn hus frå 1970-, gjerne berre eit bord.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.550
    Antall liker
    15.572
    Torget vurderinger
    2
    Jeg bodde her i noen år. Da oppdaget jeg at takskjegg kan være nyttig, selv på eldre hus. Selger hadde rehabilitert en gammel sveitservilla, men det nye taket ville være for tungt for den gamle laftekonstruksjonen. Så nytt tak hviler på stolper og derfor det (i norsk målestokk) overdrevne takskjegget på begge sider.

    Men -- stor fordel. Vi satt under dette, på sjøsiden, fra tidlig om våren til langt ut på høsten. Var som å sitte på en "patio porch" på et hus i sørstatene i USA. Og om jeg skal bygge nytt igjen kommer det garantert til å være et slikt overbygg på godsiden. Vi fikk x-gangeren på utetid, uten en egen konstruksjon for det, og det var praktisk å trekke inn under når det regnet.

    Husene over uten takskjegg tilhører "skrelle-bort-alt" arkitekturen, som fungerer best for hus under en glasskuppel enn et hus som skal stå ute i norsk natur.

    10.jpg

    Fra sjøsiden.

    8.jpg
     
    Sist redigert:

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.045
    Antall liker
    2.989
    Torget vurderinger
    2
    Røablokken var ålreit den, og soundscape sin også ,men det er nå ikke helt standardensom bygges så mye av da.

    Dette er det fok blir tilbudt, det er de helt før jævlig både esterisk og byggteknisk( de mangler taksjkjegg og vann og fugleskit vil renne lengs veggenr som i tillegg er stående panel som er uegnet på vestlandet.. hvor lenge er den legoklossen tett på den flate toppen? herregud for en inkompetanse
    Vis vedlegget 754381


    Er dette vakkert?
    Vis vedlegget 754382


    I et villastrøk tett på gamle Åsgårdstrand bygges dette som jeg syns passer inn i en hvit trehusby
    Vis vedlegget 754387


    Litt bortenfor i SAMME strøk er dette bygget. Er det virkelig noen som syns dette er fint og passende i et slikt villastrøk
    Det er absurd heselig å oppdage dette på en liten promanade fra EdvardMunchs gate


    Vis vedlegget 754388

    Vis vedlegget 754390

    C7FFFED1-D24C-4C05-B22F-C40046F13978.jpeg

    Det er jo ikke noen stor overraskelse at mange huskjøpere reagerer positivt på dette. Men det må føles så underlig stusselig å lukke seg inne i nydelige Åsgårdsstrand med små ruta vinduer når vi har teknologi til å trekke glass fra gulv til tak, slippe inn helsebringende dagslys og få panoramautsikt til fjorden?
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.285
    Torget vurderinger
    2
    Det kan man kanskje si , men alle vil da også glane rett under skjørtet til mor. Dette er siden vekk fra fjorden og mot vest. sjekk nettet for å se utsynet mot fjorden
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.385
    Antall liker
    20.789
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har ruslet i boligstrøk i Den Helder, Nederland. Store bratte saltak, store vindusflater mot gaten. Det forventes at man ikke glaner. Det er ikke Amsterdam-vinduer.
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.045
    Antall liker
    2.989
    Torget vurderinger
    2
    Er du med i Munchs venner ?

    Jeg har gledet meg til å se det store trapperommet innenfra, men bildene dine lover ikke godt, dette ble for generisk.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.550
    Antall liker
    15.572
    Torget vurderinger
    2
    Lettere rystet tok jeg en øl i Deli'en på sjøsiden.

    Der har man prestert å legge trerekkverket til glass-skillet presis i øyenhøyde for den som sitter der.
    Jeg kunne ikke se utsikten, måtte enten bøye meg ned eller reise meg opp. Sendte det under til en engelsktalende, derfor ...

    Uten navn 2.001.jpeg
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.385
    Antall liker
    20.789
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    1,0 m er påbudt minstehøyde for rekkverk mot vann? Havner i så fall midt i glaninga for de fleste som sitter på en spisestol.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.550
    Antall liker
    15.572
    Torget vurderinger
    2
    1,0 m er påbudt minstehøyde for rekkverk mot vann? Havner i så fall midt i glaninga for de fleste som sitter på en spisestol.
    Ja, men dette var 1,3 m. 1,0 går faktisk helt greit for de fleste. Veldig rart og har aldri sett maken. Det er også litt av en vedkubbe de har satt i toppen der.
    Fullt klar over at jeg ikke har uttrykt noen videre begeistring for dette bygget, men jeg tviler på at det er i stand til å utløse begeistring.

    Det leverer derimot Fremmedgjøring. Så - Job done!


    Skjermbilde 2021-10-19 kl. 18.38.32.png
     

    inpain1968

    Nesten som alle andre…
    Ble medlem
    22.08.2009
    Innlegg
    1.588
    Antall liker
    6.678
    Det er alltid best å komme med sin mening etter å ha vært på stedet selv, likevel vil jeg si at disse bildene i alle fall ikke ga noen gode vibber what so ever! Har vanskelig for å se kvalitetene her, men det er vel sikkert en tanke bak uttrykk og materialbruk…
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.550
    Antall liker
    15.572
    Torget vurderinger
    2
    Det er alltid best å komme med sin mening etter å ha vært på stedet selv, likevel vil jeg si at disse bildene i alle fall ikke ga noen gode vibber what so ever! Har vanskelig for å se kvalitetene her, men det er vel sikkert en tanke bak uttrykk og materialbruk…
    Åpner torsdag.
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.045
    Antall liker
    2.989
    Torget vurderinger
    2
    Vedkubbe er sikkert fint hvis man skal stå og lene seg og nyte utsikten, men da er vel 1.3m for mye for de fleste. Så er det heller ikke slik det er møblert.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.474
    Antall liker
    6.793
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Dersom høydeforskjellen er mer enn 10m, skal rekkverket være minimum 1,2m høyt

    Johan-Kr
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.045
    Antall liker
    2.989
    Torget vurderinger
    2
    Men dette er vel nede på inngangsplan ? Kote +1.5 ?
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.201
    Antall liker
    101.667
    Torget vurderinger
    23
    Endelig et litt anti-Beito bygg med drag på... åpent fint interiør, lett å orientere seg, tydelig merkinger, fantastisk kobling til sjøen fra alle sider, relevante materialer etc. - slutt med sytinga! Edvard ville vært stolt av hvordan Oslo nå har pakket inn livsverket hans. Funksjonalisme når det fungerer. En verdig motpol til alle mulige klaustrofobiske museer worldwide.
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.550
    Antall liker
    15.572
    Torget vurderinger
    2
    Endelig et litt anti-Beito bygg med drag på... åpent fint interiør, lett å orientere seg, tydelig merkinger, fantastisk kobling til sjøen fra alle sider, relevante materialer etc. - slutt med sytinga! Edvard ville vært stolt av hvordan Oslo nå har pakket inn livsverket hans. Funksjonalisme når det fungerer. En verdig motpol til alle mulige klaustrofobiske museer worldwide.
    Klaustrofobi er faktisk det man får når man rulletrapper i dette bygget, eller beveger seg i korridorene. Dette er ikke syting, Sluket. Du vil få sjokk.
    Dette bygget er blitt til i datamaskiner, med liten omtanke til oss av fleshware som skal bevege oss i det.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn