Alt til hus og bolig Vakkert Design (møbler m.m.)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.554
    Antall liker
    15.583
    Torget vurderinger
    2
    Her er et bilde fra det hemmelige "SKRIK-ROMMET" i bygget.

    Skjermbilde 2021-10-26 kl. 10.13.45.png
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.589
    Antall liker
    3.282
    Nå, vist bare byen fikk et like skremmende fotballag.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.387
    Antall liker
    20.797
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1



    Lovende. Mitt elskede "trekkspill" og Storhamarlåven, begge av Sverre Fehn, til høyre.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.387
    Antall liker
    20.797
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Her er et av de som ikke nådde opp:

    Og vinneren fra omtrent samme vinkel men lenger unna:

    Bygningen som står der nå. Danskene har vært rimelig smarte; hedmarkinger liker det de er vant til:
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.045
    Antall liker
    2.989
    Torget vurderinger
    2

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.554
    Antall liker
    15.583
    Torget vurderinger
    2
    Der kunne man bodd. Gjerne med litt større hage, siden jeg liker slikt.

    Men jammen har boligprisene i Fredrikstad gått opp. Oslo blekner:

    Skjermbilde 2021-11-16 kl. 17.52.40.png
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.684
    Antall liker
    2.286
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Merker jeg ble litt lei av Oslo akkurat nå..

    Ikke akkurat det jeg ville kalle et godt eksempel på funksjonalisme. Dette ser mer ut som en mislykket trafostasjon. Og for det andre; må alle innvendige flater gråmales for tiden?
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Ikke akkurat det jeg ville kalle et godt eksempel på funksjonalisme. Dette ser mer ut som en mislykket trafostasjon. Og for det andre; må alle innvendige flater gråmales for tiden?

    Ja. Ser ut som en kraftstasjon. Mange slike her....
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.045
    Antall liker
    2.989
    Torget vurderinger
    2
    Ikke akkurat det jeg ville kalle et godt eksempel på funksjonalisme. Dette ser mer ut som en mislykket trafostasjon. Og for det andre; må alle innvendige flater gråmales for tiden?
    Den er gjort mye her siden 2016, og jeg er helt enig, mørke vegger, og ikke minst himlinger håper jeg er en kortlivet trend. Men det er fint proporsjonerte rom , ute/inne er godt håndtert og trappa er «to die for»
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.554
    Antall liker
    15.583
    Torget vurderinger
    2
    Jeg likte proporsjonene og kontakten mellom inne og ute -- og ville satt i gang med malingspann straks etter overtakelse.

    Hvorfor alle interiører skal være grå, hvite og sorte, uansett hvor de er og hvilken tidsalder bygget ble oppført i, er et motepåfunn vi får håpe går over. Selv nydelige bondegårder blir til tåpelige "styla" frognerleiligheter straks man trer over trammen.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.387
    Antall liker
    20.797
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg la mer merke til de spreke funkisaktige fargene i enkelte rom enn de grå. Sakser inn fra Maihaugens artikkel om funkisstilen i Dronning Sonjas barndomshjem:
    Soverommene hadde helt tidstypiske funkistapeter, og fargevalget på lister, gerikter, tak og vegger var vågale og mildt sagt spreke.

    Et av soverommene hadde for eksempel blått tak, sennepsgul tapet og svarte, blanke lister og gerikter. På gulvet var det en grålig linoleum, et material som var nytt og moderne, og mye brukt.

    Bare noen få år senere går trenden mot en mer dempet fargebruk i funkishusene.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.324
    Antall liker
    3.436
    Sted
    Sunnmøre
    Jeg la mer merke til de spreke funkisaktige fargene i enkelte rom enn de grå. Sakser inn fra Maihaugens artikkel om funkisstilen i Dronning Sonjas barndomshjem:
    Det huset er ei perle i norsk museumssamanheng. Faktisk heile 1900-talssamlinga. Herregud så lei eg er av bygdetun og folkemuseum som tevlar om å samla flest mogleg stabbur og årestover.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Her er et mindre heldig forsøk fra samme museum:

    Ganske pent ytre, men innvendig er det mindre vellykket. Men nå skal vel ikke fremtidsvisjoner heller forveksles med verken god arkitektur eller tidløshet.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.324
    Antall liker
    3.436
    Sted
    Sunnmøre
    Men nå skal vel ikke fremtidsvisjoner heller forveksles med verken god arkitektur eller tidløshet.
    Nesten som science fiction, lite er mindre tidlaust. Det med videokonferanse hadde eg høyrt om sidan tidleg på 1980-talet, og heilt avskrive i 2000.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.387
    Antall liker
    20.797
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Absolutt klassiker den der. Hva slags lyskilde leveres de for nå for tiden?
    Vi har en 4/3 over kjøkkenbordet, kjøpt i glødepære-tiden. Nå går den på et Ikea Trådfri led-dimmesett.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.554
    Antall liker
    15.583
    Torget vurderinger
    2
    Kjenner du igjen stolen? Det gjør ikke jeg.

    Minner om Cover Lounge Chair fra Muuto, men har en annen konstruksjon og sort lær i det større setet. Eik og skinn. Muuto øverst og ? nederst.

    muuto_seating-1.png

    79246899_3104427752981260_3077122133310371018_n.jpg
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.387
    Antall liker
    20.797
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tenker at det nederste bildet er tatt hjemme hos Hardingfele (Gradient, Apple etc.), men det likner jo ikke Hardingfele å ikke kjenne igjen tingene sine!
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.203
    Antall liker
    101.683
    Torget vurderinger
    23

    Muuto "Beam"

    Apropos Muuto, har et knippe av disse bordlampene/universallamper
    Meget praktiske, tre lysstyrker nedover, fullt dimbar oppover eller lys kun nedover
    alternativt kombinasjon av begge! Solid, tung, dreibar fot og ordentlig kvalitet.

    1638345359966.png
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.045
    Antall liker
    2.989
    Torget vurderinger
    2
    Tjihi.
    Audun Engh har et troverdighetsproblem. Når en som i hele sitt liv har levd og kjempet mot autoritære strukturer plutselig ber om en estetisk-diktatorisk plan og bygningslov blir man litt paff. Samtidig er jeg enig i at dette med moderne kirker er blitt vanskelig. Vi har snakket om det i denne tråden før.
    Jeg klarer heller ikke helt å få øye på det sakrale her:
    68833175-5F41-42F6-9A87-45AFF67BA707.jpeg
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.387
    Antall liker
    20.797
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Er ikke det menighetssalen da?
    De jeg har sett/vært i av slike har aldri gitt meg noen følelse av ro og kontemplasjon slik jeg får i de fleste kirkerom.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.324
    Antall liker
    3.436
    Sted
    Sunnmøre
    – Personlig synes jeg dette er en modernistisk kasse, uten åndelige og religiøse kvaliteter, sier han.
    Den ny-karismatiske rørsla har jo synt at ein kan ha religiøse opplevingar i totalt sjellause hus. Det skulle ein også tru var god teologi: "der to eller fleire av dykk er samla i mitt namn er eg midt blant dykk." osb. Presten er inne på det same, " – Det er ikke bygget som er det viktigste, det er folkene " (Robert M. Prisig skriv litt om det same i "Church of Reason"-parabelen, forresten).

    Men, som @Valentino er inne på; kyrkjerommet kan gje ro og "åndelegheit" til også dei av oss som ikkje trur. Men eg kan ikkje skjøna at eit bygg må byggjast som om det var 100 år gamalt for å funka slik, bortsett frå at eit gamalt bygg i seg sjølv hjelper. Arnfinn Haram skreiv noko om då han stod i ruinane av gamle Herøy kyrkje, at det gamle bygget hjelpte med å kjenna ein kontinuitet og fellesskap "over tid og rom". Men ein slik argumentasjon diskvalifiserer jo alle nybygg.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.554
    Antall liker
    15.583
    Torget vurderinger
    2
    Mortensrud kirke fikk et fabelaktig kirkerom, men feilkonstruksjon gjorde at taket lakk som en sil. Presten spøkte med at "Nå kommer Syndfloden" en gang det kom et skybrudd under en seremoni.

     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.455
    Antall liker
    7.793
    Torget vurderinger
    0
    Lampe til HFS.jpg

    Min eminente kjøkkenlampe!
    Personlig synes jeg den er både stilig og morsom.
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.684
    Antall liker
    2.286
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Når det gjelder moderne kirkerom så liker jeg veldig godt denne kirken.

    San_Giovanni_Rotondo.jpg

    Jeg har vært der et par ganger og likt det jeg så. Men så behersker jo Renzo Piano det å tegne spenstige bygninger. Bildet er lånt fra wikipedia. Jeg har tatt masse bilder der selv, men det er et vanskelig rom å fotografere. Uansett er det et godt rom å være i samme hva man tror på. Piano selv er ingen religiøs mann. Sanctuary of Saint Pio of Pietrelcina - Wikipedia
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.045
    Antall liker
    2.989
    Torget vurderinger
    2
    Er ikke det menighetssalen da?
    De jeg har sett/vært i av slike har aldri gitt meg noen følelse av ro og kontemplasjon slik jeg får i de fleste kirkerom.
    Du har sikkert rett. Jeg synes det ser ut som om dette rommet glir over i selve kirkerommet, men det ser også ut som om det er en foldevegg der som kan skille disse.
    Dette ser ikke ut som en bensinstasjon som Engh hevder, men kanskje en ekslusiv enebolig ?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn