Alt til hus og bolig Vakkert Design (møbler m.m.)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.030
    Antall liker
    9.310
    Hadde man ryddet ut endel av Las Vegas-skrotet så hadde det hjulpet endel.
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    inpain1968

    Nesten som alle andre…
    Ble medlem
    22.08.2009
    Innlegg
    1.588
    Antall liker
    6.679
    Hovedhuset i denne annonsen vil jeg også si har sine kvaliteter. Alt er ikke perfekt, men synes det er noe sjarmerende med mange av disse gammel-funkisene. Beliggenhet og utsikt er vel forøvrig også relativt ok akkurat i dette tilfellet :)


    B7811A5C-37F3-4EA6-A277-EB2DC956C425.jpeg
    7CAE693D-1420-406F-ACBC-C600F0A7037E.jpeg
     
    Sist redigert:

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.030
    Antall liker
    9.310
    Hvorfor blir det så jævla stygt? – Ytring (nrk.no)

    Fikk vel ikke helt tak på hvor forfatteren vil her. På den annen side, illustrasjonsbildet viser Stathelle, en samling hus som ikke hadde noen arkitektonisk verdi før kjøpesenteret ble bygget. Litt til høyre for bildet er det et firkantet lagerbygg fra 50-tallet, beliggende delevis på pæler i vannet. Byggene nederst i front er fra 90-tallet og det til venstre er bygget på sent 40-tall. 3-4 av husene i skråningen er nybygg.
    Gammel trehusbebyggelse? Kall meg en krakk.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.151
    Antall liker
    6.731
    Torget vurderinger
    4
    Dette er vakkert!

    En senere, nedskalert og praktisk villaversjon av villa Stenersen ?
    Særlig frontpartiet med de smale søylene, horisontale linjene og vinduene bringer tankene dit, men også fargebruken.
    Her har noen tenkt helhet, men ikke ensrettet.
    Dog, jeg forstår ikke spisestuen som i seg selv nok er flott, men som hører hjemme minst 50 år før huset ble bygget og bryter fullstendig med det meste annet i huset.
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.045
    Antall liker
    2.989
    Torget vurderinger
    2
    Usedvanlig ullent av Moxnes, kappa etter vinden ?
    Men disse to må da være ganske autentiske.
    33B38A16-3D01-474D-9B7F-78DA1044D59E.jpeg
     

    Absolutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2013
    Innlegg
    1.028
    Antall liker
    330
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    7
    Gammel-"funkis" ja! Veldig sansen for det, spesielt i mur, eller tegl. Gjerne i en litt sprek farge, eller pastell.

    Dette huset tilsalgs i Drammen har jeg sans for



     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.684
    Antall liker
    2.287
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Gammel-"funkis" ja! Veldig sansen for det, spesielt i mur, eller tegl. Gjerne i en litt sprek farge, eller pastell.

    Dette huset tilsalgs i Drammen har jeg sans for

    Absolutt et vakkert hus, det er bare så synd de har satt inn den stygge moderne døra på balkongen over garasjen. Den bryter fullstendig med stilen på resten. Husene tegnet av Thinn Syvertsen er vel noe av det eneste pene i Drammen som hittil ikke er revet.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.324
    Antall liker
    3.436
    Sted
    Sunnmøre
    Dog, jeg forstår ikke spisestuen som i seg selv nok er flott, men som hører hjemme minst 50 år før huset ble bygget og bryter fullstendig med det meste annet i huset.
    Mja. Eg tenkte umiddelbart wow då eg såg taket, men skal vedgå at det passar til huset på ein annan måte enn resten av interiøret. Litt meir 30-tal enn 50-tal, kanskje (tenkte på barndomsheimen til Sonja).
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.388
    Antall liker
    20.804
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Mye bra her nå. Tusen takk.
    Den spisestuen hadde jeg beholdt taket på, eventuelt hatt skydedøren permanent lukket. Man kan undres hva som glapp. For et dørblad! Men huset, altså, det er digg.
     
    Sist redigert:

    ePi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    1.454
    Antall liker
    955
    Apropos bøker, jeg fikk denne av en arkitektkompis av paps etter å ha blitt fullstendig fortapt i den under et besøk. Selv nå, mange tiår etterpå, er det fremdeles noe magisk ved Fallingwater, på det helt særegne viset som eksponering i ung og påvirkelig alder medfører...

     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.388
    Antall liker
    20.804
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Greit bibliotek. Keith Richards would approve.



    Sorry off topic. Vi bør ikke snakke om solbriller. Men det er en kjent sak at Keefern liker et stort bibliotek.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    litt ot, men fant vel ikke annen relevant tråd. aftenposten har en liten reportasje relatert til det såkalte «arkitekturopprøret». (bak muren, men det lar seg ikke gjøre å legge det ut her, med bilder og greier.)

    smakebit:

    Hammersborg skole lå i Akersgata 73 A. Rektorboligen lå ut mot gateløpet, og ble regnet å ha høy verneverdi. Foto: Sverre Heiberg/Oslo Museum

    6cf45ef8-41bd-4024-8194-1d337f9416a9.jpeg

    8e3cb7a4-c1fb-485e-8f2b-8a949ee398c5.jpeg

    d8ac3fba-3d42-43dd-a60a-50b2cbb64145.jpeg


    hammersborg skole var et vakkert bygg!
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.024
    Smak og behag endrer seg. Angivelig var Galleri Oslo regnet som temmelig vellykket da det ble bygget, selv om akkurat det gikk ganske fort over.

    Det ble påbegynt i 1986, stod ferdig 2 år senere og nå er det vel strot sett snakk om å rive og putte noe annet der.

    I 1988 åpnet den 400 meter lange handlegaten «Galleri Oslo» i etasjen over bussterminalen. Den ble lansert som Europas lengste innendørs handlegate som skulle gi oss « ... en opplevelse av Roma, Tokyo og New York». Her skulle serveringssteder og butikker ikles elementer fra den store verden; i løpet av 400 meter skulle man gå fra den ene eksotiske byen til den neste.
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.045
    Antall liker
    2.989
    Torget vurderinger
    2
    litt ot, men fant vel ikke annen relevant tråd. aftenposten har en liten reportasje relatert til det såkalte «arkitekturopprøret». (bak muren, men det lar seg ikke gjøre å legge det ut her, med bilder og greier.)

    smakebit:

    Hammersborg skole lå i Akersgata 73 A. Rektorboligen lå ut mot gateløpet, og ble regnet å ha høy verneverdi. Foto: Sverre Heiberg/Oslo Museum

    Vis vedlegget 719417

    Vis vedlegget 719418

    Vis vedlegget 719419


    hammersborg skole var et vakkert bygg!
    Det er ikke vanskelig å finne gamle fine hus som har blitt revet til fordel for større og i de flestes øyne mindre fine hus. Men ikke gi arkitekten ansvaret for det som har vært en demokratisk styrt prossess.

    Bygget som ble revet her hadde 2 etasjer + høy kjeller, det som ligger der nå har seks etasjer over bakken og neste 7000m2 kontorer.
    Kan man ikke bygge i høyden må man bygge i bredden, stikkord her er markagense og levende sentrum. Levende sentrum betyr arbeidsplasser, ikke musem.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    jeg gir vel ikke noen skylden; bare påpeker at skolen var vakker, og det som nå står vil ingen skjønnånd kunne gutere, upåaktet effektiv arealutnyttelse; kvadraten legger hverken noe til eller trekker noe fra, slik sett.
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.045
    Antall liker
    2.989
    Torget vurderinger
    2
    jeg gir vel ikke noen skylden; bare påpeker at skolen var vakker, og det som nå står vil ingen skjønnånd kunne gutere, upåaktet effektiv arealutnyttelse; kvadraten legger hverken noe til eller trekker noe fra, slik sett.
    Du har kanskje ikke gitt noen skylda, men jeg opplever det som hele "arkitekturopprøret"s premiss; at det er arkitektene som bestemmer.

    Hvor det skal bygges, hva som skal bygges, hvem som skal bygge det og hva det skal koste. Alt dette er ting som arkitekten har liten og ingen mulighet til å påvirke.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.032
    Antall liker
    7.631
    Sted
    Oslo
    Du har kanskje ikke gitt noen skylda, men jeg opplever det som hele "arkitekturopprøret"s premiss; at det er arkitektene som bestemmer.

    Hvor det skal bygges, hva som skal bygges, hvem som skal bygge det og hva det skal koste. Alt dette er ting som arkitekten har liten og ingen mulighet til å påvirke.
    Litt enig, blir som å kritisere kassadamen for REMAs utvalg
    Men bygningslov, offentlige retningslinjer osv kan komme sterkere inn
    Tross alt, uterom og fasader er noe vi alle må forholde oss til.
     
    Sist redigert:

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Hvor det skal bygges, hva som skal bygges, hvem som skal bygge det og hva det skal koste. Alt dette er ting som arkitekten har liten og ingen mulighet til å påvirke.
    men det forhindrer en vel ikke fra å snakke om arkitektur. som om all samtale om slikt er samtale om arkitekter (selv om de ofte nok trekkes frem når det er noe vellykket og vakker).
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.030
    Antall liker
    9.310
    ^Var den skolen brukbar til noe som helst annet enn å se bra ut? Et bygg skal brukes, det er ikke en kulisse. Vi skal primært leve av bygget, leve med kommer i annen rekke.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    hvorfor skulle en utelukke det?

    (men nå er det vel nok med slike argumentative distraksjoner. fører tråden ut i annet terreng)
     
    Sist redigert:

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.045
    Antall liker
    2.989
    Torget vurderinger
    2
    https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=100204154

    Sjelden anledning, uberkult hus. Fortjener en annen møblering dog. Tydelig at Håkon Mjelva ikke bor der lenger.

    Vis vedlegget 452944
    Så er det til salgs igjen, hvis noen vil ha de 39 målene og driftsbygningene, kan jeg ta selve huset :)
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.125
    Antall liker
    5.070
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Merkelig - nedsenkingen i stuen og den spesielle peisen er fjernet. Det samme er det flotte gulvet i stuen. Uteområdene er flotte i det første prospektet. Forfalt i det andre. Sjekk dekkepå ridebanen!

    Atskillig bedre bildekvalitet i første annonse. Prisen er ned 3 mill - foreløpig. Tipper det er mye å gå prismessig her.

    lurer virkelig på hva som har skjedd her!
     
    Sist redigert:

    BKaz

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.05.2007
    Innlegg
    426
    Antall liker
    298
    Sted
    Farsund
    Torget vurderinger
    1
    Hovedhuset i denne annonsen vil jeg også si har sine kvaliteter. Alt er ikke perfekt, men synes det er noe sjarmerende med mange av disse gammel-funkisene. Beliggenhet og utsikt er vel forøvrig også relativt ok akkurat i dette tilfellet :)



    Vis vedlegget 718999

    Skulpturelt vakkert. Men upraktisk. Noe man kan gå gjennom og nikke anerkjennende til, men som aldri vil bli noe annet enn en gjennomfartsåre.

    .
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.203
    Antall liker
    101.683
    Torget vurderinger
    23
    Jeg holdt på å kjøpe "Mjelgaron" da deg var til salgs for første gang, prisen var 3,5 mill. den gang. Klassisk arkitektens egen bolig konsept, bygd på en tid hvor bl.a. strøm kostet tre-fire øre pr. kwh. I følge kona hadde de strømregning pp ca. 60k i året den gangen.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.203
    Antall liker
    101.683
    Torget vurderinger
    23
    Har salgsoppgaven enda!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn