Alt til hus og bolig Vakkert Design (møbler m.m.)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.069
    Antall liker
    3.050
    Torget vurderinger
    2
    Merkelig - nedsenkingen i stuen og den spesielle peisen er fjernet. Det samme er det flotte gulvet i stuen. Uteområdene er flotte i det første prospektet. Forfalt i det andre. Sjekk dekkepå ridebanen!

    Atskillig bedre bildekvalitet i første annonse. Prisen er ned 3 mill - foreløpig. Tipper det er mye å gå prismessig her.

    lurer virkelig på hva som har skjedd her!
    Det virker absolutt som en drøm som har gått i knas. Noen har gapt for høyt, det er fire år siden forrige salg. Potensialet er enormt, men det er rehab-budsjettet også. Trelags glass med argon i spesialformater?
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.928
    Antall liker
    11.337
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Arealutnyttelse både i byer og andre steder er et interessant tema.... Det er likevel grunn til å forundre seg over at ikke store og små byer i resten av Europa har skjønt dette, siden de ikke har revet det meste av øvrige Europas klassiske signalbygg...... Tenk på hvor mye bedre plassutnyttelse man da kunne hatt i London, Paris, Roma og en lang rekke andre større og mindre byer... og ikke minst hvor mye mer praktisk alle de moderne byggene hadde blitt....
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Så er det til salgs igjen, hvis noen vil ha de 39 målene og driftsbygningene, kan jeg ta selve huset :)
    Fiks og reparer daglig. Så veldig slitent ut, spesielt alt under veggene. Mange rare løsninger. Lokasjon var heller ikke noe å skryte av ut fra pris.
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.800
    Antall liker
    3.444
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Det er uten tvil en arkitektonisk perle. Tegnet av en av Norges store ikke bare i den perioden men en som var virksom lenge.
    Der tar Superhkm selvfølgelig ikke feil, skulle bare mangle;) Skandinavisk arkitektur under sterk japansk innflytelse som ikke var uvanlig på den tiden.
    Her utført på en eksepsjonelt vellykket måte. At det vil være kostbart og krevende å rehabilitere og samtidig beholde den så opprinnelig som mulig er helt klart. Man for bare håpe at den kommer i hendene på noen som forstår verdien av å ta vare på et slikt smykke.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.115
    Antall liker
    9.428
    Men så var det dette med beliggenhet, da. 7 km. ut i middle of nowhere fra Ski sentrum...
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.800
    Antall liker
    3.444
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Det er så klart noe helt annet. Men flytt det nærmere ikke middle of nowhere og priset blir også noe annet.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.115
    Antall liker
    9.428
    Det er så klart noe helt annet. Men flytt det nærmere ikke middle of nowhere og priset blir også noe annet.
    Veeel,.. 17. mill er uansett for mye for et lite småbruk med en stall og et forfallent designikon.
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.800
    Antall liker
    3.444
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Det har du mest sannsynlig rett i, men det er det markedet som til syvende og sist vil bestemme
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.141
    Antall liker
    5.141
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Må nok påregne 5 mill i rehabiliterings- og oppgraderingskostnader. Flott design, men ikke stort antall kvm til prisen. Medmindre de finner en som bare blar opp tror jeg prisen er mange mill for høy.
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.069
    Antall liker
    3.050
    Torget vurderinger
    2
    Jeg aner ikke hva 39 mål LNFR er verdt på Ski, er du en langsiktig investor og tar sikte på om regulering til boligformål, er det kanskje et ok kjøp?
    Det som engasjerer er hverken pris eller beliggenhet, men arkitektur og situasjon.
    Tanken på aerogel i utvalgte glassfelter, ny effektiv isolasjon i dekker med vannbåren varme, foamglass og bitumen på taket, trelags argonglass på resten..så skal man ha kjøkken og bad.. 5 mill blir kanskje ikke nok..
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.141
    Antall liker
    5.141
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Ja, gjøres området om til byggefelt blir jo tomteprisen for 39 boliger, for å ta et eksempel, god butikk. Det er en større prosess som kan være interessant for eiendomsutviklere, men ikke for en boligkjøper som vil beholde stedets kvaliteter.

    Du sier 5 mill er for lite og det kan du meget vel ha rett i. Fjerning av gulvet, med nedsenkende trapper og den flotte peisen nærmer seg vandalisme i min bok. Tipper det er svært mye annet som er ødelagt siden salget for fire år siden.

    Har ikke detaljkunnskap om boligmarkedet i grisgrendt avstand fra Ski jeg heller, men kan vanskelig se for meg at prisen på ferdig rehabilitert eiendom er særlig høyere enn 17-18 mill. Man får jo store eneboliger for den summen i dyrere deler av Bærum.
    Eiendommen er riktignok unik, men likevel.

    Jeg aner ikke hva 39 mål LNFR er verdt på Ski, er du en langsiktig investor og tar sikte på om regulering til boligformål, er det kanskje et ok kjøp?
    Det som engasjerer er hverken pris eller beliggenhet, men arkitektur og situasjon.
    Tanken på aerogel i utvalgte glassfelter, ny effektiv isolasjon i dekker med vannbåren varme, foamglass og bitumen på taket, trelags argonglass på resten..så skal man ha kjøkken og bad.. 5 mill blir kanskje ikke nok..
     

    ePi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    1.470
    Antall liker
    988
    Må jo være glimrende for å starte en sekt med litt elementer av tiende og dugnadsarbeid.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.711
    Antall liker
    21.565
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Var på Maihaugen i dag og så Dronningens barndomshjem for første gang. Mye riktig der, veldig mye riktig.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.485
    Antall liker
    102.709
    Torget vurderinger
    23
    Beliggenheten er ok, sidevei fra hovedveien til Ski, ikke langt.
    Men krever full rehab. Papirtynne vegger, Mjelva hadde lagd løse lettvegger med isolasjon som de satte foran noen av de store vinduene vinterstid! Taket hadde 10 cm. isolasjon, oppvarming var bl.a. et luftbårent system med kanaler som gikk fra aggregatet og UNDER bygningen rundt omkring. Det gikk med en del ved også...
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.485
    Antall liker
    102.709
    Torget vurderinger
    23

    MJELGARON!!

    Her er utsnitt av salgsoppgaven den gang jeg var og så på dette!
    Huset var da originalt og så langt bedre ut. 3,5 mill. hadde jeg fått det for,
    dette var i mai 2005. Var der mange timer og hadde en hyggelig samtale med kona.
    Mjelva og partneren hadde i sin tid kjøpt nærmere 80 mål tomt og delt seg i mellom
    men partneren hadde aldri kommet så langt som til å bygge. Da jeg var der var det muligheter
    for å få kjøpt den tomtedelen også visstnok. Tror ikke det var mulighet den gang til å
    dele opp og selge ut tomtesnipper an mass. Den andre tomta var da forpaktet bort til en gård
    som lå inntil eiendommen.

    2021-06-21 18_13_08-Mjelgaron 3, A4 liggende - Mjelgaron-3_Prospekt.pdf.png

     

    Vedlegg

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.485
    Antall liker
    102.709
    Torget vurderinger
    23
    Det er uten tvil en arkitektonisk perle. Tegnet av en av Norges store ikke bare i den perioden men en som var virksom lenge.
    Der tar Superhkm selvfølgelig ikke feil, skulle bare mangle;) Skandinavisk arkitektur under sterk japansk innflytelse som ikke var uvanlig på den tiden.
    Her utført på en eksepsjonelt vellykket måte. At det vil være kostbart og krevende å rehabilitere og samtidig beholde den så opprinnelig som mulig er helt klart. Man for bare håpe at den kommer i hendene på noen som forstår verdien av å ta vare på et slikt smykke.
    Litt mer enn rehab er jeg redd - for å få det opp til akseptabel standard snakker vi på det nærmeste nybygg. Jeg gikk GRUNDIG gjennom bygningsmassen og dette er typisk arkitektvisjon som kan fungere ypperlig - bare ikke i Norsk klima..... Men stuket og proporsjonene er/var svært bra.
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.069
    Antall liker
    3.050
    Torget vurderinger
    2
    både stygt og pent (som gjør det mulig ha det i tråden her)

    Diskutabel tekst, og med det mener jeg interessant.

    Hovedpoenget leser jeg som dette:
    I vår tids påkostede bygg brukes ressursene feil. Istedet for enkle, robuste strukturer med håndtverk og dekorasjon på overflatene bygges iøynefallende, komplekse strukturer med simple overflater og menneskefiendtlig proporsjoner.

    Dette er jeg langt på vei enig i. Problemet med signalbygg som stilart er opplagt. Jo flere fyrlykter, jo dårligere signal. Det som er fint med stilarter er at mesterne kan gå foran med forbildene, og de middelmådige kan kopiere.
    Dette går selvsagt dårlig når en av de viktige kvalitetene for et bygg er at det er unikt. Snøhetta har laget en flott Opera, men ikke en ny standard for Operaer.

    Problemet med de forbildene artikkelforfatterene lister opp er omtrent like selvforklarende. Hvem skal utføre all steinhuggingen, mosaikkleggingen, stukkatur og intarsia som gjør oss så lykkelige ?
    I Oslo bruker vi «sykepleierindeksen» for å måle prisen på boliger i forhold til folks kjøpekraft. Når han som lager trappa i leilighetsgården din skal ha samme inntekt som deg kan ikke rekkverket være i art nouveau-stil.

    Det er selvsagt bare tull at alt som ble bygget før modernismen var følsomt og vakkert. Sosialistene og modernistene gikk hånd i hånd nettopp fordi folk flest bodde under kummerlige forhold i kalde og fuktige hus uten tilstrekkelig luft og dagslys. Spesielt i byene nord for alpene. Som en klok mann sa; ingen som ergret seg over rivinga av trehusene på Enerhaugen har noensinne vaska klær i en kjeller med jordgulv i februar.

    Ved siden av den tendensiøse og ikke alltid like treffsikre harseleringen med arkitekter ( hvor har de det fra at skolene bare driver med teknologi og teori ) trekkes Peter Eisenmann fram som et eksempel. Eisenmanns teorier var på moten en kort periode på 90-tallet, og han praktiserer fortsatt, men hans byggede prosjekter regnes ikke akkurat som epokegjørende. At noen lar ham bygg et hus med en søyle midt i senga får nesten stå for byggherrenes regning. Som man roper får man svar.

    Teksten redder seg inn på slutten ved å innrømme at arkitekturen det spørres etter ikke finnes, og at vi trenger et helt nytt økonomisk system for å realisere den.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Det jeg ikke helt forstår er fuglekassene som bygges i dag, de er jo gjerne veldig like i form i et boligfelt. Det er såvidt jeg har forstått dyrere med både flatt og pulttak enn det er med saltak.
     

    Singh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2006
    Innlegg
    1.675
    Antall liker
    1.772
    Torget vurderinger
    1
    Synd at Mjelgaron har fått forfalle på noe år, dette er jo en fantastisk bolig.
     
    Sist redigert:

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.069
    Antall liker
    3.050
    Torget vurderinger
    2
    Det jeg ikke helt forstår er fuglekassene som bygges i dag, de er jo gjerne veldig like i form i et boligfelt. Det er såvidt jeg har forstått dyrere med både flatt og pulttak enn det er med saltak.
    Det kan bero på reguleringen. Hvis den er spesifikk kun på gesimshøyder, kan det lønne seg for en utbygger å bygge flatt. Et isolert saltak er vel neppe så mye billigere. Kanskje med kaldloft, men det arealet kan ikke megler selge som p-rom.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.049
    Antall liker
    2.511
    Mange av dagens oljeradiatorer benytter faktisk allerede knapper av properitært design. Men det skal italienere til før man egentlig legger merke til slikt ;)
    Ariete er en produktserie under det italienske DeLonghi konsernet.
    Its acquisition of the British appliance maker Kenwood in 2001 gave it access to Kenwood's Chinese factory. As a result, many of De'Longhi's products are now imported from China, while design and engineering remain largely in Italy. https://en.wikipedia.org/wiki/De'Longhi
    1624621211229.png
    1624621350508.png

    Det er vel neppe håp om at denne plasten eldes like 'pent' som bakelite'n benyttet på 60' tallet.
    Og et par minutter med polering av metalldeler ville hevet kvalitetsintrykket betrakelig når man kommer nær innpå, — slik som disse bildene viser.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.507
    Antall liker
    6.897
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Ovnen var lekker i design, men er det egentlig metalldeler, eller forkrommet plast?

    Johan-Kr
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.049
    Antall liker
    2.511
    Ekte plast rundt bryterne og panel ja. Men jeg tenkte på selve bøylen til håndtaket og beina som er tynnplate. Her er det veldig røffe kuttkanter med verktøymerker.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.115
    Antall liker
    9.428
    Noen ganger lurer jeg på om designere av bobiler går på sterke medisiner. Mye fryktelig stygt å se av den sorten.
    Eksempel:
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.134
    Antall liker
    7.765
    Sted
    Oslo
    Noen ganger lurer jeg på om designere av bobiler går på sterke medisiner. Mye fryktelig stygt å se av den sorten.
    Eksempel:
    Enig i at det er mye dårlig fra den kanten.
    At denne ikke matcher mine stilkrav er åpenbart,
    men kommer ikke engang inn på min liste over hva som er støgt.
    Takke meg til en klassisk Airstream caravan, gjerne dradd av en 50talls pickup, da snakker vi.
     
    Sist redigert:

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.691
    Antall liker
    2.294
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Noen ganger lurer jeg på om designere av bobiler går på sterke medisiner. Mye fryktelig stygt å se av den sorten.
    Eksempel:
    Hele konseptet med bobil er jo stygt så det er jo ikke så rart om bobilene også er stygge. Men bildesign er jo OT her.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.134
    Antall liker
    7.765
    Sted
    Oslo
    Selveste Enzo Ferrari uttalte at Jaguar E-type var the most sexy car ever.
    Jo, bildesign kan være bra, til og med kunst
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.621
    Antall liker
    931
    Det er vel en uoverkommelig oppgave å designe en fin bobil, det er ei kasse med motor og praktisk innhold og veldig populært for noen.
    Estetikk er lite viktig der. Kanskje beise de grønn eller tjære-brun men det hjelper lite, kanskje litt mindre synlig når de står ute i naturen.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.134
    Antall liker
    7.765
    Sted
    Oslo
    Det er vel en uoverkommelig oppgave å designe en fin bobil, det er ei kasse med motor og praktisk innhold og veldig populært for noen.
    Estetikk er lite viktig der. Kanskje beise de grønn eller tjære-brun men det hjelper lite, kanskje litt mindre synlig når de står ute i naturen.
    Tror beis egner seg dårlig på metall flater
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.928
    Antall liker
    11.337
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Vi snakket om vakker og stygg arkitektur for ikke lenge siden.....

     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.523
    Antall liker
    7.851
    Torget vurderinger
    0
    I min barndom var det en eldre kar som reiste rundt og tegnet karikaturer av folk. Tror han var berømt i hele kongleriket. Han tøflet rundt i en gammel lastebil, sånn ca 50 talls med et lite rødmalt hus på lasteplanet. Et hus med saltak og veranda/terasse bak. Der satt han og tegnet sine kunder.

    Det var en lekker bobil det!
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.115
    Antall liker
    9.428
    I min barndom var det en eldre kar som reiste rundt og tegnet karikaturer av folk. Tror han var berømt i hele kongleriket. Han tøflet rundt i en gammel lastebil, sånn ca 50 talls med et lite rødmalt hus på lasteplanet. Et hus med saltak og veranda/terasse bak. Der satt han og tegnet sine kunder.

    Det var en lekker bobil det!
    Einarson med Ruslebo? Jeg har i såfall en orginal Einarson. Han tegnet en karikatur av fatter. Kostelig.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn