Alt til hus og bolig Vakkert Design (møbler m.m.)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.068
    Antall liker
    3.049
    Torget vurderinger
    2
    Nå skal ikke jeg gjøre dette til en diskusjon om det finnes oppegående Høyre-politikere, jeg vet ikke engang hvem denne fyren er.
    Han tuter åpenbart med de ulvene som allerede er ute, det skal letes for å finne en dagsavis som ikke gir spalteplass til mer eller mindre reflektert nedsabling av samtidsarkitekturen.
    Det bygges mye for tiden og det er klart at det finnes arkitekter der ute som gjør seg til nyttige verktøy for profittmotivert eiendomsutvikling og at resultatet blir deretter. Dessverre blir innlegget tendensiøst og upresist. Hvem er disse arkitektene som kan bedre ? Og hvor er eksemplene på at tradisjonsbundet arkitektur har latt seg forene med den kapitalstyrte byutviklingen partiet hans har lagt til rette for ? Og sist, men ikke minst useriøst; hva er galt med finske forsteder ?

    Dette?
    4AF9A620-ACBC-4722-9207-8D64B065F368.jpeg Eller kanskje dette ?


    FCAA0087-F223-4F0E-9093-1D782574C9D6.jpeg
     
    Sist redigert:

    inpain1968

    Nesten som alle andre…
    Ble medlem
    22.08.2009
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    6.845
    Vil gi honnør til denne politikeren i Bergen som etter min mening har flere gode poenger. Kritiske blikk mot samtidsarkitekturen og den nyere stedsplanleggingen er helt på sin plass! Og det er åpenbart flere som tenker det samme, noe som for tiden kommer til uttrykk gjennom ulike kanaler. Supert at det plutselig har blitt et ganske stort engasjement der det tidligere var helt tyst!
    Bygninger og omgivelser er viktige og derfor bør man av og til stoppe opp og ta en grundig evaluering av det som er gjort og hva vi ønsker i fremtiden. Vil vi fortsette på samme vis eller finnes det kanskje bedre løsninger? Ikke bedre for eiendomsutviklere og meklere, men for menneskene som skal bo, jobbe og leve der... Jeg er ikke i tvil om at det kan gjøres betraktelig mye bedre :)
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.068
    Antall liker
    3.049
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er ikke uenig i konklusjonen din. Det er hele prosessen som må sees på, og det må være et stort forbedringspotensiale der. Det som blir så himla feil er å tro at ting hadde blitt så mye bedre om bare arkitektene hadde andre idealer. Det er byggherren som velger arkitekten.Ikke omvendt.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.911
    Antall liker
    11.300
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Et sentralt problem i dag er "eiendomsutviklere" som likestiller arkitektur med maks tomteunyttelse og tilsvarende max profitt... det er selvsagt ikke forbudt å tjene penger, men denne maks.filosofien har ofte som resultat at det stort sett blir betong eller paroc-kasser.......
     
    Sist redigert:

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Det gir neppe bedre bokvalitet at man har sluttet med innvendig bod og lempet på krav til uteareal med TEK17.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.515
    Antall liker
    7.850
    Torget vurderinger
    0
    Nå er jeg IKKE tilhenger av å bo i "glasshus" med fullt innsyn. Muligens jeg er gammel og konvensjonell, men jeg synes det er greit å ha vegger og vinduer som kan dekkes til med gardiner, skodder eller slike ting. MEN, dette huset var jo utrolig fint da!
    hus med vann.jpg
    Muligens går det å få med elektrisk styrt fotokromatisk glass??
     
    • Liker
    Reaksjoner: oct

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.068
    Antall liker
    3.049
    Torget vurderinger
    2
    Elektrokromatisk glass er fine greier! Litt kostbart selvsagt.. :) Men hvis det huset der skulle settes opp i Norge, følge tek17 og ha overganger som tålte norske sesonger, vil det kanskje ikke bli like minimalistisk i sine dekketykkelser og detaljer...
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Nå er jeg IKKE tilhenger av å bo i "glasshus" med fullt innsyn. Muligens jeg er gammel og konvensjonell, men jeg synes det er greit å ha vegger og vinduer som kan dekkes til med gardiner, skodder eller slike ting. MEN, dette huset var jo utrolig fint da!
    Vis vedlegget 717095
    Muligens går det å få med elektrisk styrt fotokromatisk glass??
    før var det slik at vi ville se husa fra utstiden. nå vil vi se verden fra innsiden, samtidig som vi synes det er greit å se utsiden før vi går inn i innsiden, bare så naboen vet kjenner det på synslengselen. ellers anbefaler jeg trofékone som kan stilles ut for naboen to see.

    også gud syns vel at det er vakre linjer selv der de rette vinkler regjerer.
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.068
    Antall liker
    3.049
    Torget vurderinger
    2
    Plateglass, det vil si vindusglass og lignende, ble opprinnelig fremstilt ved at man blåste opp glasskuler. Den ble åpnet opp i ene enden og deretter drevet ut til en plan flate. Metoden ga et vindusglass som ble kalt kronglass. Det kjennetegnes av en noe buet form. Neste skritt i utviklingen var sylindermetoden. Store glassylindere ble blåst opp. Etterpå ble de klippet opp og glasset ble flatet ut. Sistnevnte metode ble brukt på Drammens Glassverk til 1928. Moderne plateglass, maskinglass, produseres ved å trekke smeltet glass vinkelrett opp ved hjelp av valser, som først berører glasset når det er stivt. En annen metode går ut på å la det forvalsede, men ennå myke glass flyte ut på et bad av en smeltet metallegering (floatglass). Glasset får på denne måten bedre overflate enn ved trekking, men prosessen forutsetter meget store produksjonsenheter.*

    Jamen flaks at da dagen kom og vi i all vår dårskap ikke ville se på husene våre som bilder, men åpne veggen og slippe dagslyset og utsynet inn så sto glassbransjen klar med de tekniske løsningene.

    * kilde: SNL
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.911
    Antall liker
    11.300
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Men det er jo moderne, - så da er vel alt bra??? :cool: Trøste og bære, - noe så til de grader malplassert.... jaja, - smaken er som baken...
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.163
    Antall liker
    6.829
    Torget vurderinger
    4
    Hva heller med en hytte som er gjennomtenkt, praktisk og vakker ?

    Ålhytta har sikker blitt gjengitt her tidligere tidløst, funksjonelt design som funker i den norske fjellheimen tåler vi et par bilder av.
    Det er i hvert fall en motsats til dagens pretensiøse Bør Børson-lignende hyttetun og dysfunksjonell misforstått moderne funksjonalisme.



    Ålhytta_07.jpg

    Ålhytta_06.jpg

    Ålhytta_05.jpg

    Ålhytta_01.jpg
     

    inpain1968

    Nesten som alle andre…
    Ble medlem
    22.08.2009
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    6.845
    Den har vært postet før, men det betyr bare at du har like god smak som meg ;)

    Det kom mye pent og nøkternt fra Selmers hender, anbefaler boka om ikke du har den;

    Så bra vi har like god smak :D
    Jeg har en annen og sikkert eldre bok med Selmer.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ePi

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.068
    Antall liker
    3.049
    Torget vurderinger
    2
    Kanskje dere rett og slett må starte en egen tråd hvor dere kan ventilere misnøyen med samtidsrakitekturen.
    Jeg lover å svippe innom av og til for å forsvare Munch, Nasjonalmuseet og annet, så det ikke blir helt ekkokammer. ;)

    I mellomtiden kan vi glede oss over en litt bedre "kulturbyygg ved sjøen"-løsning enn den over:

    Kursaal_san_sebastian-e1362133303374.jpg

     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Ser ut som en piratkopi av nabohuset mitt, kulturhuset i Sandvika. Ikke noe stygt bygg dette, men plasseringen kunne absolutt vært bedre.
    Nei det er ikke stygt på noen måte men det voldtar omgivelsene. Det er som bygge høyblokker midt i en idyllisk sørlandsby med hvit trebebyggelse. Bygget i seg selv er kult det ... det er bare så malplassert.

    Operaen i Bjørvika i Oslo er jo litt i samme stilen, men rundt der var det vel like bevaringsverdig uansett. Så bruk slikt for å moderniser og forskjønne områder med dyster industrihistorie eller forslummede kommunistblokker, men ikke la det ødelegger for historisk og vakker arkitektur. Alt for mange arkitekter som leker med legoklosser og ikke har den fjerneste estetiske sans.

    Det sagt så liker jeg virkelig moderniseringen av Liverpool. Byen har gått fra å være et høl til et høl med en kul bydel nede ved elven. Newcastle er en annen by med litt tilsvarende utvikling, enorm modernisering ned ved elven .. men uten å ødelegge omgivelsene. (bortsett fra at Newcastle ikke er et høl men en herlig by).
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Kanskje dere rett og slett må starte en egen tråd hvor dere kan ventilere misnøyen med samtidsrakitekturen.
    Jeg lover å svippe innom av og til for å forsvare Munch, Nasjonalmuseet og annet, så det ikke blir helt ekkokammer. ;)

    I mellomtiden kan vi glede oss over en litt bedre "kulturbyygg ved sjøen"-løsning enn den over:

    Vis vedlegget 718091

    Jaja, en fyllik med legoklosser i gummi ... hip hip .. whatever. Send dem i en leir og la dem få spille Minecraft så mye de bare vil, men ikke slipp dem løs i virkeligheten. Det rammer oss alle.

    tl;dr

    Samtisarkitektur=Minecraft
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.407
    Antall liker
    102.429
    Torget vurderinger
    23
    Den har vært postet før, men det betyr bare at du har like god smak som meg ;)

    Det kom mye pent og nøkternt fra Selmers hender, anbefaler boka om ikke du har den;


    Da er det ihvertfall tre her inne med god smak.... :LOL: :LOL: :LOL:

    selmer.png
     
    • Haha
    Reaksjoner: ePi
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn