Alt til hus og bolig Vakkert Design (møbler m.m.)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Komponenten skrev:
    Ellers har vi også Peel på jobben, de er jo elegante, og for så vidt gode å sitte i, men asymmetrien med armlenene gjør at de neppe er gode å sitte lenge i.
    De ER gode å sitte lenge i, hvertfall med min kropp. Men man må ha skammelen hvis det skal fungere godt. Min eneste stol så jeg har mye erfaring fra den.
     

    ePi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    1.473
    Antall liker
    989
    Mteinum: Jeg har, til min mors store ergrelse, en Aalvar Alto-vase til å ha tusjpenner og trykkeblyanter i som tar seg riktig bra ut på skrivebordet. Madammen er heldigvis av den forståelsesfulle typen (og har vel lært å bære over med meg), så jeg fikk en til bursdagen for noen år siden ;D



    Og siden jeg også er ganske forståelsesfull og har lært meg å bære over med madammen fikk hun en KitchenAid-maskin til jul i fjor. Ettersom hun både elsker å lage mat og også lager nydelig mat blir dette "the present that keeps on giving" ;)



    Neste punkt på kjøkkenlista er et SMEG-skap, men det blir ikke kjøpt her i landet. "Introduksjonstilbud" på 16 990,- du liksom...



    Nesten så man vurderer et til garasjen også, et tricolore fullt av Urquell kunne vært kjekt å ha stående når man skrur italiener 8)



    Trehus for den lekne fra www.baumraum.de:









     

    TJ

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.08.2003
    Innlegg
    754
    Antall liker
    2
    epi skrev:
    Neste punkt på kjøkkenlista er et SMEG-skap, men det blir ikke kjøpt her i landet. "Introduksjonstilbud" på 16 990,- du liksom...

    Det er gutten sin, det. Har akkurat et sånt et på kjøkkenet, i Rødt, ja. Ultrafett! Skulle egentlig ha et Gorenje retro, men dagen vi skulle bestille viste det seg at det ikke kunne venstrehengsles, så da var gode råd dyre (bokstavlig talt) - fikk dette på kampanjepris til 13800 NOK, levert på kjøkkenet. Dyrt, men angrer vi i dag? Aldri!! Love it! 8) 8) 8)
     

    ePi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    1.473
    Antall liker
    989
    Tøft! ;D Noen kommentarer til hvordan det fungerer i dagliglivet? Greit med hyller, skuffer o.l.? Føler dere "arbeidshøyden" er grei?
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Pent kjøleskap, men med et slikt navn ville jeg nok alltid åpnet det lett forsiktig i frykt for å finne Dave Listers matpakke der inne en plass.
     

    TJ

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.08.2003
    Innlegg
    754
    Antall liker
    2
    epi skrev:
    Tøft! ;D Noen kommentarer til hvordan det fungerer i dagliglivet? Greit med hyller, skuffer o.l.? Føler dere "arbeidshøyden" er grei?
    Et kjøleskap kan vel aldri bli stort nok.
    For det første er det alltid ei hylle med nesten bare øl, i tillegg er døra schmekkfull av alt mulig rart som vi nesten aldri bruker av diverse oljer, sauser og pastaer (men det er god plass i døra). Nederst er det ei stor skuff full av grønnsaker. Resten er fullt av det vanlige av rester, kommende middager og pålegg osv. Det er også en slik påleggsboks..
    I tillegg er det en sånn minifryser øverst til isbiter, fiskekaker, vårruller, pinneis og pitabrød!
    I grunnen er det greitt med plass, når eg tenker etter.
    Men det er nok ikkje ideelt med et kjøleskap som står på golvet, eller uten en fryser under.. Får ikkje det samme overblikket når i forhold til et med the main Cargo room midt i fleisen.. Men ellers har eg ingenting å utsette på det foreløpig.
     

    OS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    1.587
    Antall liker
    11
    Torget vurderinger
    3
    Stressless (overse rotet i bakgrunnen!):
     

    Vedlegg

    creek

    Medlem
    Ble medlem
    24.08.2008
    Innlegg
    19
    Antall liker
    3
    Siden det ikke er noen som har tatt opp noe slikt her tidligere.

    Akvarie av i et meget pent design.



    Produsenten: http://www.eloseurope.com/en/

    Det er kanskje ikke det perfekte akvarie når det kommer til det tekniske, men det er meget pent å se på.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.166
    Antall liker
    6.853
    Torget vurderinger
    4
    Jeg sitter her og kikker gjennom konkursboet til Robert Tandberg AS som går på nettauksjon. Tenkte det kunne være noen godbiter & røverkjøp her. Men herregud her finnes mye fælt. Fra det patetisk krampemoderne til det latterlig dekadente og helt til tankeløst komplett idiotiske.

    Veiledende pris stol: 30.023,-
    Veiledende pris bord: 8.000,-


    Samlet veiledende pris: 54.480,-


    Tipien kostet veil.utsalg 40.800,-


    2 stk. barnestoler i rødt skinn.
    Produsent: Poltrona Frau
    Designer: Jean-Marie Massaud
    Veiledene pris pr. stk.: 15.000,-


    Samlet veiledende pris: 150.000


    Koffert:
    Produsent: Poltrona Frau
    Produkt: Oceano Trunk
    Veiledende pris: 99.402,-


    Veiledende pris: 71.722,-


    Dada Kjøkken - Nomis øy - Vela høyskap _id6633
    Veiledende utsalgspris: 997.120,-
    (Oki - ikke det værste...fælt sterilt da...men en hel jævla million for kjøkken da gitt!! )


     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.474
    Antall liker
    3.291
    Torget vurderinger
    1
    Trane skrev:
    Jeg sitter her og kikker gjennom konkursboet til Robert Tandberg AS som går på nettauksjon. Tenkte det kunne være noen godbiter & røverkjøp her. Men herregud her finnes mye fælt. Fra det patetisk krampemoderne til det latterlig dekadente og helt til tankeløst komplett idiotiske.
    -Skal jo noe til for å opparbeide seg en underbalansen på 12,000,000.- i løpet av et års drift.
    Den konkursen kom ikke som noen overraskelse, akkurat.

    FILM QUIZ: Hvilken halvkjent film, med helkjente skuespillere, tenker jeg på når jeg ser den kofferten?
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    The Darjeeling Limited
    pedal skrev:
    FILM QUIZ: Hvilken halvkjent film, med helkjente skuespillere, tenker jeg på når jeg ser den kofferten?
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.862
    Torget vurderinger
    0
    Den kofferten kunne jeg ha tenkt meg, men ikke til den prisen! Så langt derifra! :eek:

    I "de gode gamle dager", da menn var menn, automobiler var automobiler og kvinner kun tilbehør! ;D Da hadde alle dannede mennesker en slik med seg på reise. Når man reiste på safari i Afrika med en Holland & Holland side by side i 600 Nitro express ville ( tilgi blasfemisk tidsriktig beskrivelse :-\ ) neger nummer 25 og 26 i karavanen sammen ha båret en slik en. Kun på denne måten ville butleren vært i stand til å presentere en uklanderlig smoking for "mylord" i tide for middagen. Kun fantasien setter grenser når man skal forestille seg hvordan Komponenten ville ha tatt seg ut på en slik reise! Ridestøvler, ridebukser i khaki, fristende oppkneppet ( dannet men dog.... ::) ) bluse, jakke også khaki, kort i livet og med revolverbelte. Definitivt revolverbelte! ;) og selvsagt med tropehjelm på sine yndige krøller. Og la oss for all del ikke glemme et yndig utvalg av dristige forføreriske coctailkjoler til middag. :D

    Akk ja, man er født noen år for sent. ( Sukh...) ::)

    ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.474
    Antall liker
    3.291
    Torget vurderinger
    1
    Boden9 skrev:
    pedal skrev:
    totte skrev:
    The Darjeeling Limited
    pedal skrev:
    FILM QUIZ: Hvilken halvkjent film, med helkjente skuespillere, tenker jeg på når jeg ser den kofferten?
    Niks. Tenk lava.
    Joe And The Volcano?
    Mvh
    Boden9
    Jepp. Syntes den var ganske artig i sin tid. Stilig åpningslåt. Tror det var en rocka versjon av 16 Tons, den gamle CW låta. Men mulig jeg husker feil. Prøvde å få tak i soundtracket den gangen, men var vist ikke utgitt.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Joe_Versus_the_Volcano

    Meg Ryan spilte alle søstrene. Ikke noe høydare, som sagt, men hadde sin sjarm.

    Hva har dette med Vakre Design å gjøre? Ehhh...ingenting. Men så befinner vi oss på OT da.
     

    wotg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2005
    Innlegg
    2.376
    Antall liker
    4
    Trane skrev:
    Jeg sitter her og kikker gjennom konkursboet til Robert Tandberg AS som går på nettauksjon. Tenkte det kunne være noen godbiter & røverkjøp her. Men herregud her finnes mye fælt. Fra det patetisk krampemoderne til det latterlig dekadente og helt til tankeløst komplett idiotiske.
    Jeg var innom Robert Tandberg AS i slutten av august sammen med kona og mumlet vel omtrent noe sånt når jeg gikk ut: denne butikken varer ikke lenge gitt.
    Vanvittig stort showroom og usansynelig dyre (og liten spennende, synes jeg) produkter.
    kofferten til 100K og tipien til 40k og kjøkkenet til en million! er gode eksempler. Jeg har selv endel produkter kjøpt på expo-nova, tannum osv. så jeg har ikke noe problem med å betale godt for "drømmeprodukter" men med produktene og prisene hos R.T AS var det åpenbart at det ikke kunne funke.
     
    H

    Hugh

    Gjest
    Skadefryd og misunnelse er lite kledelig.
    Det var mye snadder hos Robert. Dere viser det mest ekstreme fra Italia her, det oppsiktsvekkende og dristige. Synes ikke noe om det selv, men det er andre som liker det. Under ingen omstendighet er det så vulgært som Ekornes sofa med regulerbar rygg.

    Det var imidlertid så enormt mye mer hos Robert Tandberg: Kjøkkenavdelingen var rå. Det samme var utvalget av dansk møbelkunst. 2. etg var som en skattekiste.

    Robert har drevet i mange år og vil fortsette. Ønsker han lykke til!!

    Han satset friskt med Europas flotteste samling og konkursen er en tragedie for den gode smak og Oslo som by.

    Men, bevares, dere har jo Italian house da.... Hvorfor kjøpe originaler når kopier kan erverves for en billig penge for de der er født uten skam i livet. (Curvato fra IH!!!! Kan det være EJ 5 Corona?? Nei, det er søppel)
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.166
    Antall liker
    6.853
    Torget vurderinger
    4
    Hugh,

    Som wotg er jeg selv i utgangspunktet i målgruppen (om enn ikke alltid budsjettmessig) og som når det gjelder musikk kan jeg strekke meg langt når jeg får "vil ha" følelsen. Jeg har sogar handlet hos Robert tandberg tidligere. Men, denne gangen gapte han utvilsomt for høyt og for grådig av det dekadente velstandseplet. Ja, jeg plukket seff ut noen veldig illustrerende eksempler...for de er nettopp det...illustrerende for at noen ganger blir prislappens størrelse viktigere enn god estetisk smak. DET er vulgært det.

    Skamløs flashing av penger...som er flere av disse produktenes eneste hensikt...er vel det mest vulgære av alt.
     
    H

    Hugh

    Gjest
    Trane skrev:
    Hugh,

    Som wotg er jeg selv i utgangspunktet i målgruppen (om enn ikke budsjettmessig) og som når det gjelder musikk kan jeg strekke mege langt når jeg får "vil ha" følelsen. Jeg har sogar handlet hos Robert tandberg tidligere. Men, denne gangen gapte han utvilsomt for høyt og for grådig av det dekadente velstandseplet. Ja, jeg plukket seff ut noen veldig illustrerende eksempler...for de er nettopp det...illustrerende for at noen ganger blir prislappens størrelse viktigere enn god estetisk smak. DET er vulgært det.

    Skamløs flashing av penger...som er flere av disse produktenes eneste hensikt...er vel det mest vulgære av alt.
    Bare tull. Det som er vulgært er prisen One Collection setter på F Juhls brettbord. Det er ikke vulgært at en panter på 4 m koster 150000. Er dyre ting vulgære når du ikke liker dem? Håndverksmessig er dette nemlig topp.

    Jeg vil heller velge ordene skremmende eller morsomme enn vulgære når det f.eks gjelder den 4 m lang sofaen som ser ut som panter etc. Jeg ville ikke hatt det om du kastet det etter meg, men det er flottt å se slikt på samme måte som det er flott å se Jeff Koons Michale Jackson and Bubbles.

    Robert Tandberg var lavere eller likt priset enn tilsvarende produkter fra Tannum / Illum / Vitra. Dessuten hadde han varer. Hvem faen gidder betale Tannum for å holde kataloger?
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.166
    Antall liker
    6.853
    Torget vurderinger
    4
    Ja, prisene på Juhl er vanvittige. Vet ikke hvilken panter du snakker om, men ingen av de varene jeg vise i innlegget i hvertfall. Der var sikkert, som tidligere hos Tandberg, mye bra design/håndtverk også.

    Mulig RT holdt tilsvarende pris som Tannum på tilsvarende produkter. Og vel hadde han produkter, men der er noe av poenget...det han hadde på lager og i butikken var med all tydelighet "over the top"...bokstavlig talt. Tannum er her ennå, de har overlevd vanskelige tider før og de vil gjøre det nå. Fordi de har fingern i jorda selvom de selger high end møbler.

    Nei, jeg skriver ikke av hverken misunnelse eller skadefryd. Jeg skulle gjerne sett større bredde i dette markedet og er drit lei kjedenes nær enevelde. Jeg skriver mer i oppgitthet over at man tydeligvis mister magemål og bakkekontakt når pengene sitter løs slik de har gjort i Oslo de siste årene.
     
    H

    Hugh

    Gjest
    Trane skrev:
    Ja, prisene på Juhl er vanvittige. Vet ikke hvilken panter du snakker om, men ingen av de varene jeg vise i innlegget i hvertfall. Der var sikkert, som tidligere hos Tandberg, mye bra design/håndtverk også.

    Mulig RT holdt tilsvarende pris som Tannum på tilsvarende produkter. Og vel hadde han produkter, men der er noe av poenget...det han hadde på lager og i butikken var med all tydelighet "over the top"...bokstavlig talt. Tannum er her ennå, de har overlevd vanskelige tider før og de vil gjøre det nå. Fordi de har fingern i jorda selvom de selger high end møbler.

    Nei, jeg skriver ikke av hverken misunnelse eller skadefryd. Jeg skulle gjerne sett større bredde i dette markedet og er drit lei kjedenes nær enevelde. Jeg skriver mer i oppgitthet over at man tydeligvis mister magemål og bakkekontakt når pengene sitter løs slik de har gjort i Oslo de siste årene.
    Tannum er på topp fordi:
    -De har ikke møbler
    -De har ikke lamper
    -De har de stiveste prisene i Norge
    -Ingen frakt
    -Utslitte lokaler
    -Billige treskaller som betjening

    Med andre ord. Ingen utgifter på lager. Kun kataloger. Ta med laaang leveringstid og ukritiske idioter av noen interiørarkitekter som kundegruppe som verken kan noe eller skjønner noe.

    Møbler fra Fredericia og PP får jeg f.eks levert på døra til priser som er identiske prisene i Danmark, dvs mellom 15-40 prosent lavere enn Tannum. I tillegg skal Tannum ha min 2000.- for frakt av f.eks sofa. En kamerat sparte 30000 på kjøp av sofa hos Tandberg vs Tannum for 1 år siden.


    Juhl er dyr over det hele. En Høvdingestol kostet fra 42000 Dkr for 10 år siden.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Du virker være en sint mann mye av tiden Hugh, håper jeg leser deg feil.

    Jeg har vel ikke sammenlignet prisene mellom de ulike forhandlerne, men kan ikke si jeg har hengt meg opp i at noen av dem spesielt dyre/billig på sammenlignbare varer (men det vet jeg egentlig ikke noe om).
    Showroomet Tandberg presterte hadde vel det som problem at det var for stort og eksklusivet for lille Oslo/Norge. Husker jeg tenkte første gang jeg var der at dette var av en annen dimensjon enn hva vi har sett i Norge tidligere.

    Et viktig marked for Tandberg har tidligere vært kontraktsmarked, dette tror jeg ikke i like stor grad benytter seg av disse italienske skinnmøblene vi finner eksempler på tidligere i tråden. Selv om han parallellt har levert mer "standard" varer. Ellers tror jeg du tar feil Hugh, jeg mener interiørarkitektene i mindre grad benytter seg av Tannum enn andre forretninger, men det er min mer eller mindre kvalifiserte tro og erfaring. Tannum er da vel heller ikke verre enn andre når det kommer til å ha ting på lager?
     
    H

    Hugh

    Gjest
    Neida, ta det med ro!


    Tannum er i egne øyne et flaggskip i norsk møbelsammenheng. Det samme regner Expo Nova seg som. Begge er imidlertid middelmådige sjapper som lever på gammel moro og av de som tror sort høyhalset genser og tweedjakke automatisk gir tillatelse til å ødelegge bybildet hvor som helst, når som helst.

    Utstillingene til Tannum og Expo er en vits, det samme er prisene. Lager eksisterer ikke.

    En landsens møbelforretning på Fyn har mer enn begge to til sammen. Møbelgalleriet i Moss har minst like mye, det samme har Domino Innredning i Fredrikstad. Disse har lavere priser, bedre service og de kan møbler.
     

    janopseth

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.11.2005
    Innlegg
    196
    Antall liker
    2
    Hugh skrev:
    Sitat start:
    ....Tannum er i egne øyne et flaggskip i norsk møbelsammenheng. Det samme regner Expo Nova seg som. Begge er imidlertid middelmådige sjapper som lever på gammel moro og av de som tror sort høyhalset genser og tweedjakke automatisk gir tillatelse til å ødelegge bybildet hvor som helst, når som helst......
    Sitat slutt!
    Fantastisk!! Finnes ingen bedre beskrivelse på de!
    ;D
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.166
    Antall liker
    6.853
    Torget vurderinger
    4
    Nuvel, jeg skulle så gjerne ønske bedre utvalg, på lager, til lavere priser, men det holder ikke med store vyer og gode intensjoner. Man må faktisk være tilstede i markedet, - noe man ikke er som konkurs....noe RT faktisk er....ikke uten grunn.
     
    H

    Hugh

    Gjest
    Trane skrev:
    Nuvel, jeg skulle så gjerne ønske bedre utvalg, på lager, til lavere priser, men det holder ikke med store vyer og gode intensjoner. Man må faktisk være tilstede i markedet, - noe man ikke er som konkurs....noe RT faktisk er....ikke uten grunn.
    Enig i det, men han vil åpne nytt igjen. Mer som den gamle forretningen nærmere Astrup Ferarnley. Håper det går bra.

    Trist at den gode smak i Norge ikke har fått rotfeste. Vi er og blir en nasjon bønder. Stoltenberg burde selvsagt handlet hos RT for 150 mill for å redde driften. Nye møbler i departementet. PK til gamlehjemmet. Bedre enn å dra 150mill i dass med hurtigruta.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.166
    Antall liker
    6.853
    Torget vurderinger
    4
    Hugh skrev:
    Trist at den gode smak i Norge ikke har fått rotfeste. Vi er og blir en nasjon bønder. Stoltenberg burde selvsagt handlet hos RT for 150 mill for å redde driften. Nye møbler i departementet. PK til gamlehjemmet. Bedre enn å dra 150mill i dass med hurtigruta.
    Du får en fem'er av meg om du sier det der høyt på brygga i Mehavn ;D ;D
     

    wotg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2005
    Innlegg
    2.376
    Antall liker
    4
    Hvis det som skal til for å drive eksklusiv møbelbutikk er at man ikke kan ha lager og at kundene derfor må vente seks til ti uker på sin bestilling så kan jeg leve fint med det.
    Oslo er vår hovedstad, men fortsatt en knøttliten by, det vil alltid være de som prøver å være for sære som får lide for det.
    R.T AS hadde mye fint, men veldig mye av det som var utstillt ved posthallen var veldig sært og veldig, veldig dyrt.
    Men jeg er helt enig med deg Hugh og dere andre at det trengs mere nisje butikker i Oslo, vi drukner snart i dressmann, bik bok og Narvesen...
     

    TJ

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.08.2003
    Innlegg
    754
    Antall liker
    2
    Noen andre som har spesielle bord/vegg-klokke favoritter med fett design. Vekkerur bør vel også med her..
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.166
    Antall liker
    6.853
    Torget vurderinger
    4
    TJ skrev:
    Vekkerur bør vel også med her..
    Vekkeur er aldri vakkert !
    Det er mareritt og bare ordet gir meg dårlige vibber. :mad:
     

    TJ

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.08.2003
    Innlegg
    754
    Antall liker
    2
    Trane skrev:
    TJ skrev:
    Vekkerur bør vel også med her..
    Vekkeur er aldri vakkert !
    Det er mareritt og bare ordet gir meg dårlige vibber. :mad:
    ;)
    Forstår...
    Men om man bruker de bare som en klokke, kan de være kule :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn