Alt til hus og bolig Vakkert Design (møbler m.m.)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.661
    Antall liker
    21.473
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    KindOfBlue skrev:
    Jeg har en sort 7-er fra første produksjonsserie da stolen ble lansert -- sammenligner jeg den med stolene som selges nå, fra Fritz Hansen, så er det skjedd ting. Stolen er større, pga at folk er blitt større, og tilsvarende er rørbena litt grovere dimensjonert.
    Men - dette er stolen slik det var meningen den skulle være.
    Er skallet blitt større også?
    Sist jeg sjekket kunne man velge sittehøyde passende 70 og 73 (?) cm bordhøyde. Mine gamle (prod Fritz Hansen) 3100 og 3107 har lav sittehøyde, tynne rør og skruedeksel i metall. Når vel dekselet i plast.
     

    TJ

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.08.2003
    Innlegg
    754
    Antall liker
    2
    Genial lampe - ikke noe problem med å få gjemt bort ledningen...
    Yoyo av Catarina von Matérn & Lisa Lindstöm (overraskende navn, Neppe :)):


    Men denne er Drømte jeg om en periode...:
    O-Space fra Foscarini - designer Luca Nichetto:
     

    Vedlegg

    wotg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2005
    Innlegg
    2.376
    Antall liker
    4
    USM haller


    Ycami como og P.A.C



    Tecnospa Nomos


    Lapalma (har dette stuebordet selv)


    Mye fett design derute. Litt synd at det er så dyrt da ;)
     

    wotg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2005
    Innlegg
    2.376
    Antall liker
    4
    TJ skrev:
    Genial lampe - ikke noe problem med å få gjemt bort ledningen...
    Yoyo av Catarina von Matérn & Lisa Lindstöm (overraskende navn, Neppe :)):


    Men denne er Drømte jeg om en periode...:
    O-Space fra Foscarini - designer Luca Nichetto:
    Har selv endel lamper fra Foscarini, flott design :)
     
    K

    KindOfBlue

    Gjest
    Her er et par bilder.

    Skallet er blitt hakket grovere i utførelsen. Den aller første serien er det få overlevende stoler fra, grunnet at overgangen i korsryggen hadde en tendens til å knekke med tiden.

    Dagens utførelse er grovere (på slutten av 50-tallet var europeere fortsatt skrinne og tynne!)
    Måler man fra gulvet opp til bunnen av buen på ryggen, så er det 74cm på originalen og 79,5cm på dagens versjon.
    Interessant nok er selve setet like bredt i de to versjonene - 45,7cm.
     

    Vedlegg

    larsggu

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.07.2007
    Innlegg
    456
    Antall liker
    21
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    Hmm, kulturhuset i Langesund, Telemark har slike for bruk i musikkskolen (og korpsøving osv). Synes ikke de er spesielt pene, men de er veldig gode å sitte på når man spiller...
     

    atonal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.09.2006
    Innlegg
    3.256
    Antall liker
    424
    Sted
    Friedrichstadt
    Valentino skrev:
    Siesta jatakk. Stressless neitakk. Siestaen er poesi, mens Stresslessen ser ut som den passer sin eier; en overvektig P4-lytter som kjører Audi. :-X
    Er det blitt galt med overvektige Audi-eiere som hører på P4, også, nå da ;)
    Hvor er smaks-sosiologene når vi trenger dem ;D

    Corbusier har vel forlengst oppnådd å bli kitsch, men jeg har likevel sansen for denne
     
    K

    KindOfBlue

    Gjest
    Her er kinakopi av Egget, i McDonalds i UK.


    Da jeg leste om disse sendte jeg et brev til Fritz Hansen og spurte om selskapet seriøst hadde tenkt å samarbeide med McD. Her er et utdrag fra svaret jeg fikk - McD kjøpte kinakopier bak ryggen på FH folkene de hadde samarbeidet med når det gjaldt utvelging av møbler og fargevalg:

    Dear xxxxx,

    Thank you for your mail, which I have read with interest.

    As you probably know then our “collaboration” with McD has now ended, the reason for this is explained in the attached Press release.

    We have received negative and positive comments on this pilot project, as expected. When we were first contacted by McDonald’s, however, the initiative seemed very interesting – with the purpose of repositioning one of the world’s best-known brands. Obviously, we didn’t anticipate that the project would involve pirated versions of our furniture.

    We are protecting our design history, and under no circumstances will we compromise our principles.

    Best regards

    Jan Helleskov

    ===

    Pressemeldingen:
     

    Vedlegg

    Fenris

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.03.2008
    Innlegg
    104
    Antall liker
    23
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Børge Mogensens øreklappstol 2204 med skammel 2202 er min personlige favoritt.
     

    Vedlegg

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.062
    Antall liker
    7.913
    Torget vurderinger
    12
    Starck's Olly Tango er en elegant og meget behagelig spisestol. Jeg har aldri fått klager fra gjester som sitter lenge. De er vonde å bære, men den prisen betaler jeg.

     

    Jan_I

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    4.128
    Antall liker
    308
    Gjestemedlem skrev:
    Kanskje mer interessant enn vakkert.. men jeg fikk nesten lyst på en slik


    BÆÆHRREE LÆKKERT ;D
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.454
    Antall liker
    3.254
    Torget vurderinger
    1
    Gjestemedlem skrev:
    Kanskje mer interessant enn vakkert.. men jeg fikk nesten lyst på en slik.
    Du har spist for mye lammekebab.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.062
    Antall liker
    7.913
    Torget vurderinger
    12
    Egget er dritstilig. Dessverre greier jeg kun korte perioder i den, selv med mine 183cm og (snart?) under 90 kg. Skulle ønske det ikke var slik.... Skitt heller med tanke på prisen.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.661
    Antall liker
    21.473
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Nå er jeg så heldig at jeg besøker Telenor på Fornebu av og til. Eggene der passer mine 183/75. Fint at du stakk innom, la meg NEI JEG! JEG! sier de. Hver gang.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.062
    Antall liker
    7.913
    Torget vurderinger
    12
    Valentino skrev:
    Nå er jeg så heldig at jeg besøker Telenor på Fornebu av og til. Eggene der passer mine 183/75. Fint at du stakk innom, la meg NEI JEG! JEG! sier de. Hver gang.
    Det er ikke deg det er noe i veien med (183/75), det er meg (183/90,+). Jeg trenger nok litt tid for meg selv og trene gjennom ting......
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.062
    Antall liker
    7.913
    Torget vurderinger
    12
    Det er ingen fra krisepsykiatrisk sommerekstrahelsetjeneste til stede? Jeg trenger flere gule . . . hah, vifte






    (PS det er IKKE meningen å støte andre med dette innlegget som berører et meget alvorlig tema, det skal kun forstås selvironisk)
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.062
    Antall liker
    7.913
    Torget vurderinger
    12
    Sommerfavoritt: Fatboy hengekøye på eget stativ. Her vist med anbefalt ekstrautstyr



    En av mine all-time favorittlamper: Targetti Stratus



    Zaha Hadid's Crevasse blomstervase. Vakker



    Georg Jensen Jean Nouvel
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.515
    Antall liker
    7.850
    Torget vurderinger
    0
    Gjestemedlem skrev:
    Kanskje mer interessant enn vakkert.. men jeg fikk nesten lyst på en slik.

    Du er ikke redd noen skal tro du er med på et slektstreff ? ;D

    Fysj!.... Nå var jeg ikke snill ! :eek:
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.244
    Antall liker
    3.471
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Trodde det var meningen at denne tråden IKKE skulle handle om biler...?
     

    TJ

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.08.2003
    Innlegg
    754
    Antall liker
    2
    Trondmeg skrev:
    Starck's Olly Tango er en elegant og meget behagelig spisestol. Jeg har aldri fått klager fra gjester som sitter lenge. De er vonde å bære, men den prisen betaler jeg.

    Enkel og pen. Liker godt at det er litt mer eleganse over beina enn vanlig... vinkler og bøyinger minner om en antilope eller et rådyr...
     

    TJ

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.08.2003
    Innlegg
    754
    Antall liker
    2
    Avdelingen for bord:
    Verdens mest geniale bord, slå opp klaffen om du vil spise behagelig ved salongbordet!
    Hadde kjøpt det på flekken om det hadde passa i kåken, hadde det på lån, men det gikk bare ikkje.



    http://www.boconcept.no/default.aspx?id=75322&ImageID=45

    Dette kan kjøpes på Bohus Design - også et nydelig bord..
     

    Vedlegg

    TJ

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.08.2003
    Innlegg
    754
    Antall liker
    2
    C. Alshus skrev:
    Trodde det var meningen at denne tråden IKKE skulle handle om biler...?
    Det har du rett i, men så lenge det ikke tar totalt overhånd er det vel til å leve med.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.062
    Antall liker
    7.913
    Torget vurderinger
    12
    TJ skrev:
    Trondmeg skrev:
    Starck's Olly Tango er en elegant og meget behagelig spisestol. Jeg har aldri fått klager fra gjester som sitter lenge. De er vonde å bære, men den prisen betaler jeg.

    "picture link removed"
    Enkel og pen. Liker godt at det er litt mer eleganse over beina enn vanlig... vinkler og bøyinger minner om en antilope eller et rådyr...
    Fint beskrevet. De ser spenstige ut uten vulgaritet. Enkel og pen og elegant er min vurdeling også. [/SKRYT]
     

    TJ

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.08.2003
    Innlegg
    754
    Antall liker
    2
    Nok en Norsk klassiker, denne "bodde" jeg nesten helt til jeg flytta hjemmefra - desverre røyk den ene på 18. års dagen min... Kjipern. Ei skam. Men for et møbel. Kan sitte og ligge komfortabelt i denne i alle mulige posisjoner... Det var den lille "vi" hadde (i svart skinn).
    - Falcon av Sigurd Resell:
     

    Vedlegg

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.515
    Antall liker
    7.850
    Torget vurderinger
    0
    C. Alshus skrev:
    Trodde det var meningen at denne tråden IKKE skulle handle om biler...?
    Biler kan da vel være kunst de. Det var en franskmann som gikk til retten om import av en Lamborghini Coutach der han nektet å betale importavgift til Frankrike fordi han skulle ha den stående i stua som et kunstverk. Kunstverk skal man ikke betale importavgift på i Frankrike. ;)

    Og,.....


    I Frankrike vinner man en slik rettsak !! ;D ;D ;D ;D ;D
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7


    Jeg falt litt for denne! Vanskelig å få til å passe i den gjengse kåk her på berget, men dog ;)

    Stoler finnes også!

     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.062
    Antall liker
    7.913
    Torget vurderinger
    12
    Spiralis skrev:
    C. Alshus skrev:
    Trodde det var meningen at denne tråden IKKE skulle handle om biler...?
    Biler kan da vel være kunst de. Det var en franskmann som gikk til retten om import av en Lamborghini Coutach der han nektet å betale importavgift til Frankrike fordi han skulle ha den stående i stua som et kunstverk. Kunstverk skal man ikke betale importavgift på i Frankrike. ;)

    Og,.....


    I Frankrike vinner man en slik rettsak !! ;D ;D ;D ;D ;D
    Herlig historie! Og Lamborghini by Lamborghini ER kunst. Miura, Countach, Diablo. Kompromissløst og ekte. Slik finnes det dessverre lite av lenger.
     

    kwil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.09.2003
    Innlegg
    2.273
    Antall liker
    905
    Trondmeg skrev:
    Spiralis skrev:
    C. Alshus skrev:
    Trodde det var meningen at denne tråden IKKE skulle handle om biler...?
    Biler kan da vel være kunst de. Det var en franskmann som gikk til retten om import av en Lamborghini Coutach der han nektet å betale importavgift til Frankrike fordi han skulle ha den stående i stua som et kunstverk. Kunstverk skal man ikke betale importavgift på i Frankrike. ;)

    Og,.....


    I Frankrike vinner man en slik rettsak !! ;D ;D ;D ;D ;D
    Herlig historie! Og Lamborghini by Lamborghini ER kunst. Miura, Countach, Diablo. Kompromissløst og ekte. Slik finnes det dessverre lite av lenger.
    Dog ikke så dum ide å ha denne i stua, siden den ikke egner seg særlig som kjøretøy (jmf. top-gear) men muskler har de :) Andre flotte biler fra samme land derimot:D
     

    Komponenten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Innlegg
    7.089
    Antall liker
    6
    En del flott design, men og mye stygt synes jeg. Godt design bør både se bra ut og være funksjonelt, en stol er meningsløs om den ikke er god å sitte i, og det er nok av fine stoler som også er gode å sitte i til at det skal være nødvendig å bruke penger på andre..

    Sitter store deler av dagen på en sånn, synes den er fin, og overraskende nok er den god å sitte på og. Eneste som er litt tullete er at det er lite muligheter for å stille inn sittestilling etter personlig ønske, for en kontorstol er jo det litt dumt, folk er nå en gang forskjellig.


    Ellers har vi også Peel på jobben, de er jo elegante, og for så vidt gode å sitte i, men asymmetrien med armlenene gjør at de neppe er gode å sitte lenge i.

    Montana møbler har vi også i bøtter og spann, synes de blir kjedelig i store doser, litt IKEA-følelse, men stilen er enkel og ren og de passer jo godt en del steder.

    Jeg er ellers veldig glad i Alessi-kannen min. Har hatt og brukt den mange ganger hver dag i over 16 år, og kannen er super og god å bruke. Genialt design, stor bunn gjør at det koker raskt, tuten er såpass stor at man kan fylle vann via den, og heller mann vann ut av kannen er faktisk til og med strålen fin. Nå er den vel etter hvert blitt en klisjé, jeg abonnerte en stund på Bonytt og det var vel ikke en kjøkkenreportasje uten at det stod en Alessi kanne på komfyren, men jeg liker den nå uansett.




    Kjøpte meg noe Alessi-bestikk og som jeg likte, det er tegnet for omtrent 100 år siden, men ser moderne ut:






    Men ellers har jeg egentlig sans for en del gamle møbler, har en biedermeier sofa som jeg synes er fin, ikke akkurat som denne, men stilen er ikke så ulik




    Arne Jakobsen har fine stoler, denne er jo kjempeflott:


    Men jeg har sittet i et auditorium på syveren-stolen hans og til det egnet den seg dårlig, synes ikke den er god å sitte på frittstående, men ved et bord passer den kanskje bedre.


    Vi har disse Tangen glassene, de synes jeg også er fine:




    Ellers kom jeg over denne mens jeg lette etter noe, ganske fin, men lurer på hvordan den brukes (er visst en stol):

     

    Komponenten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Innlegg
    7.089
    Antall liker
    6
    Tølper skrev:
    Man sitter i den som om den var en hatt.
    Har dessverre lite erfaring med sitting i hatter.. Det var sprekken i ryggen (?) som forvirret litt..
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn