Utviklingstråd: Sigberg Audio Saranna - fullrange gulvstående høyttaler med kardioide

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• EDIT: Det er gjort noen justeringer underveis, og høyttaleren har nå 8" coax, se denne posten

-----

Tid for en ny utviklingstråd, og dere får være med fra start! Jeg har ikke engang bestemt navn enda. Hvis dette ender opp som en produksjonsmodell, så snakker vi nok 18-24 måneder frem i tid.

Sigberg Audio lager høyttalersystemer bestående av monitorer og subwoofere. Det er to åpenbare segmenter i markedet som ikke treffes av dagens produkter:
    1) De som ønsker gulvstående høyttalere
    2) De som ikke ønsker subwoofer.

Denne nye høyttaleren vil adressere begge punkter. Jeg starter nå utviklingen av en Sigberg Audio fullfrekvens, aktiv høyttaler med kardioide!

(Svært tidlige skisser, med forbehold om større endringer)
    1700930033218.png

1700930056804.png

Litt om høyttaleren (forbehold om endringer)
    • Stort lydbilde og fyldig og naturlig lyd (tilsvarende øvrige Sigberg Audio produkter)
    • Fullfrekvens (20-20,000hz) in-room
    • Kardioide øvre bass og mellomtone
    • 3-veis design. Coax i mellomtone/diskant. To kraftige 8" (fs:25hz) til bass og subbass.
    • Portet kabinett, med opsjon til å gjøre om til lukket med medfølgende skumplugg.
    • Som med våre andre høyttalere, vil den supportere plassering tett til bakvegg (men også lenger ut).
    • Enkle presets (knapp bakpå) for å justere bass/plassering, pluss 9-bånds EQ innebygget for å temme rommet.
    • Dedikert preset for å parre med Sigberg Audio subwoofere. Denne introduserer høypass i høyttalerne slik at de matcher SA subwoofere perfekt.perfectly.

(Veldig) Foreløpige spesifikasjoner:
    • Portet (bak) kabinett
    • 5.5" mellomtone, 1" silkedome (coax)
    • Dobbel 8" (22cm) aluminium bassdrivere
    • 107x35x32cm (HWD)
    • 28-20,000hz (+/-3dB anekoisk)
    • Typisk in-room bass respons: 20hz (-3dB)
    • Kardioide fra ~250hz
    • 3-kanals, 650W Hypex forsterker i hver høyttaler

Tidlige prototyper:
    1700927091599.png

Foreløpige målinger, forbehold om endringer, dette er også kun in-room i lytteposisjon
    Mer detaljerte målinger kommer etterhvert

I lytteposisjon i rommet over, med høyttalerne 10-15cm fra bakvegg (venstre+høyre+snitt):
    1700927168069.png

10-200hz (i lytteposisjon, ingen smoothing, ingen subwoofer).
    Merk at referansenivå er 75dB (snitt av 300-5,000hz) på denne målingen. Så relativt til det er -3dB in-room ved 22hz, og -6dB ved 16hz.
    1700927237804.png

Fortsettelse følger.. :)

Sist redigert:

Kommentarer

Flageborg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Antall liker
    3.748
    Torget vurderinger
    0
    "Not Sigberg Audio" - sliter litt med å tolke den positiv og stå alene....
    "Even the best of Speakers..." - Tråkker du på konkurrentene eller "er fullt på høyde med de beste" noe som selger bedre?

SigbergAudio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Antall liker
    9.334
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    "Not Sigberg Audio" - sliter litt med å tolke den positiv og stå alene....
    "Even the best of Speakers..." - Tråkker du på konkurrentene eller "er fullt på høyde med de beste" noe som selger bedre?
    Takk, skal omformulere litt! :)

SigbergAudio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Antall liker
    9.334
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Mja.

Du nevner klassisk og "rock n roll". Rock n roll er vel neppe synonymt med metall?

Også synes jeg den siste linja om at selv de beste høyttalerne klapper sammen med slik musikk (men ikke Sigberg Audio), fremstår litt eplekjekk. Vel lager du gode høyttalere, men de er neppe de eneste i verden som takler klassisk og metall? Ville heller skrevet noe sånt som at slik musikk er barnemat for Sigberg Audio.
    Gode poenger, skal skrive om litt! :)

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Antall liker
    3.963
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Det har jo vært litt sutring :D om at fokuset på rock er litt ensidig og kan skremme noen bort. Har forsøkt meg på denne vinklingen, hva tenker vi om det? :) (er man inne på selve websiden kan man trekke slideren i midten for å se hvert bilde i sin helhet også).

Vis vedlegget 1141833
    Jeg mener at teksten er bra hvis du legger til ett ord: may fall apart

Jeg ville nok valgt litt andre bilder. Bildet (utsnittet) til høyre kan se ut som et gatebilde fra en storby, uten at man får noen «metal head» følelse av det.

Edit: så ikke den siste teksten før jeg kommenterte.

SigbergAudio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Antall liker
    9.334
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Stjernholm Reviews på YouTube, som for øyeblikket har både Saranna og Manta til utlån, har begynt å legge ut klipp fra den kommende anmeldelsen. Her er et interessant klipp hvor du kan høre opptak på et moderat høyt nivå og et veldig høyt nivå på et basstungt spor, for å se om du kan høre noe kompresjon.

Opptaket er gjort med stereomikrofoner i lytteposisjon (litt over 3 meter, tror jeg).

SigbergAudio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Antall liker
    9.334
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Da har traileren til Saranna-anmeldelsen hos Stjernholm Reviews blitt lagt ut. Selve testen kommer snart! Han Stjernholm er litt av en skrue, og de går ekstremt grundig til verks, så jeg tror denne blir verdt å se! :D

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…

Informasjon om bruker

SigbergAudio
Bransjeaktør
Medlem siden
Antall liker
9.334
Link til alle artikler
93
SigbergAudio sine annonser
Bransjenyheter
Ny utviklingstråd: Sigberg Audio SBS Generation 2

Ny utviklingstråd: Sigberg Audio SBS Generation 2

• 6
Akkurat nå nyter jeg musikk på prototyper av Sigberg Audio SBS Generation 2, som vil erstatte Sigberg Audio SBS.1 som ble lansert tilbake i 2021. Så jeg tenkte det var på tide å lage nok en...
Fortsett
Bransjenyheter
Sigberg Audio: Hvordan det hele startet (videointervju)

Sigberg Audio: Hvordan det hele startet (videointervju)

• 0
Et nytt klipp fra de kommende anmeldelsene av Manta og Saranna er ute, og denne er litt spesiell. Her forteller jeg historien om hvordan Sigberg Audio startet. Jeg deler historien fra...
Fortsett
Bransjenyheter
Sigberg Audio prisjusteringer (1.oktober) og tilbud på SBS.1

Sigberg Audio prisjusteringer (1.oktober) og tilbud på SBS.1

• 0
Sitter du på gjerdet og vurderer Sigberg Audio produkter, kan tiden være moden for å kjøpe nå. Det er igjen tid for prisjusteringer og disse vil tre i kraft i forbindelse med en oppdatering av...
Fortsett
Bransjenyheter
Sigberg Audio Saranna presentasjon (videointervju)

Sigberg Audio Saranna presentasjon (videointervju)

• 0
Det pågår heftig produksjonsarbeid hos Stjernholm Reviews nede i Danmark, som i øyeblikket har både Sigberg Audio Saranna og Sigberg Audio MANTA på hjemlån. I påvente av selve anmeldelsene har han...
Fortsett
Bransjenyheter
Sigberg Audio Saranna testet i Stereopluss!

Sigberg Audio Saranna testet i Stereopluss!

• 0
Stereopluss har testet Sigberg Audio Saranna, og jammen fikk vi ikke vår første forside også! :love: Hvordan det gikk må du nesten inn og lese, men jeg kan vel avsløre at Roy lot seg imponere. 🥳...
Fortsett
Bransjenyheter
Sigberg Audio Hjemme Hos Reportasje i Frankrike!

Sigberg Audio Hjemme Hos Reportasje i Frankrike!

• 0
Reportasje og intervju av en Sigberg Audio MANTA kunde i Frankrike! Her går de i dybden både på det tekniske og diskuterer hans inntrykk av systemet!
Fortsett
Topp Bunn