Utstyr vi lever lenge med...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • RDNZL

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.12.2008
    Innlegg
    724
    Antall liker
    2.063
    Torget vurderinger
    13
    Hei impulse,
    ja her var det mye felles enighet om flere hifi komponenter. Vi har nok temmelig lik preferanse på lyd :)
    Nå gikk H6 tilbake til forrige eier, som fikk abstinenser så det holdt. Nå står en helt annen konstruksjon her
    som heter DAHLQUIST DQ10 i speilvendt utgave. Dette er også høyttalere som har forbløffet meg gang på gang.
    spesielt om de får nok kraft (har oppdaget at di liker veldig gått el 34 push pull krefter :)

    Hei, RNDZL!
    Det kan jeg tenke meg fungerte, ja! Ellers ser jeg vi har sjokkerende sammenfallende smak med hensyn til klassiske hifi-komponenter, for det er mange av mine personlige favoritter blant utstyret ditt. Copland CDA 288, MC 30 Supreme, H6, Luxman PD300....
     

    Pug309gti

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.04.2016
    Innlegg
    1.713
    Antall liker
    898
    Sted
    Stavanger. Innflytter til Norges svar: Twin Peaks
    Torget vurderinger
    8
    mitt første annlegg besto vel av dali 909 og en denon forsterker som ble kjøpt på hifiklubben i grimstad, savner faktisk party lyden i disse høytalerene, målte dem faktisk til 121 db.

    Ellers har jeg på mine eldre dager blitt Tannoy frelst og MBL frelst, og pengene får bein å fly på:)
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det slår meg at jeg har levd i 14 år med mine Kef 55,2 som hovedhøyttalere. Det er nesten like lenge som jeg levde med Celestion SL6. Jeg har fortsatt SL6 stående i et skap, men de trenger litt TLC for å være helt på stell igjen. Men jeg har eid dem i 31 år, så de fortjener en aktiv plass i heimen til slutt. Det er i alle fall to produkter jeg aldri selger, men det har egentlig ingenting med deres kvaliteter å gjøre. Det har med å gjøre at de ikke er verdt noe særlig penger selv om de er gode og fine, og da settes de heller til side til en dag det er bruk for dem igjen.

    Det samme gjelder mitt andre par med vintagehøyttalere, Radionette TK600. Jeg betalte 200 kroner, har sett dem annonsert til 500 på Finn, why bother? De er i nydelig stand, retrohipstercoole og matcher min forsterker med høyest WAF, Nordic MingDa MC84c. Den er heller ikke verdt så mye penger, og låter så knall at det vil være ren veldedighet å selge den til noe som kan ligne på markedspris. Den får bli min evige rør-reserve.

    Men ingenting er hellig, det er kun den lave pengeverdien som gjør at eksemplene over er bortimot garantert et langt liv hos meg. Selv mine kjære monoblokker får ikke automatisk langtidskontrakt, men det er heller tvilsomt om jeg får finansiert noe som er bedre enn dem. Med realisme som bakteppe kan det godt tenkes at jeg blir spillende på dem i mange år framover, i alle fall til alt annet er byttet ut.
     

    Sgt Pepper

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.07.2016
    Innlegg
    178
    Antall liker
    335
    Sted
    Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Kjøpte Gryphon Tabu 100 W integreret og Gryphon CDP1 samt B&W Nautilus 802 i 1999 og de har tjent meg godt siden. Blir byttet til Musical Fidelity over sommeren.
     

    oct

    Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Innlegg
    12.260
    Antall liker
    8.269
    Sted
    Oslo
    Noe nyere design:

    bergmann magne 001.jpg
    Maskineriet er dog utstyrt m. en pumpe, men støyer svært lite.


    mvh
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.155
    Antall liker
    10.663
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Siste innlegg fjernet. Var link til en bruktannonse. Er dessverre ikke tillatt her.
     

    Valfy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    2.577
    Torget vurderinger
    30
    Siste innlegg fjernet. Var link til en bruktannonse. Er dessverre ikke tillatt her.
    Beklager. Tenkte den kanskje var uskyldig nok mtp. hensikt. :rolleyes:

    On-topic, så har jeg enda Cornwall III. Jeg er bare en liten pjokk på 28 år, men de har slått alle rekorder, med sin levetid på to hjem over ca. tre år.
     
    • Liker
    Reaksjoner: oct
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Begge de to siste er kanskje en avsporing? Har de i det hele tatt vært lenge nok på markedet til å høre hjemme i tråden 'utstyr vi lever lenge med'?
     

    oct

    Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Innlegg
    12.260
    Antall liker
    8.269
    Sted
    Oslo
    Begge de to siste er kanskje en avsporing? Har de i det hele tatt vært lenge nok på markedet til å høre hjemme i tråden 'utstyr vi lever lenge med'?
    Det er meget mulig. Tenkte kun på at jeg ikke har oppgraderingsplaner;).


    mvh
     

    oct

    Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Innlegg
    12.260
    Antall liker
    8.269
    Sted
    Oslo
    Anleggets eldste:

    Esoteric x-01 001.jpg
    x. 01. Har tjent meg trofast i 10 år:cool:.


    mvh
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Begge de to siste er kanskje en avsporing? Har de i det hele tatt vært lenge nok på markedet til å høre hjemme i tråden 'utstyr vi lever lenge med'?
    Joda, for oss gamliser er det i alle fall ingen tvil om det. Men er du 28 år så er perspektivet annerledes. De eldste høyttalerne jeg eier kan nesten være pappa for en slik hifiungdom, vettu. :)

    Jeg er bare en liten pjokk på 28 år, men de har slått alle rekorder...
     

    Valfy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    2.577
    Torget vurderinger
    30
    Begge de to siste er kanskje en avsporing? Har de i det hele tatt vært lenge nok på markedet til å høre hjemme i tråden 'utstyr vi lever lenge med'?
    Hva er dette slags utrivelig elite-innstilling? :p

    Første Cornwall kom ut i 1959. Hvis vi skal følge dine regler kan vi like godt endre trådtittel til "gretne gamle gubber med like gammel stereo" ;D
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.950
    Antall liker
    1.314
    Kan vel putte mesteparten av utstyret i signaturen min i båsen "utstyr vi lever lenge med".
    Jeg tror de færreste tør å kjøpe hjemmelaget utstyr og jeg er ikke sikker på om jeg hadde turt å overlatt det til andre heller. :p
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Begge de to siste er kanskje en avsporing? Har de i det hele tatt vært lenge nok på markedet til å høre hjemme i tråden 'utstyr vi lever lenge med'?
    Hva er dette slags utrivelig elite-innstilling? :p

    Første Cornwall kom ut i 1959. Hvis vi skal følge dine regler kan vi like godt endre trådtittel til "gretne gamle gubber med like gammel stereo" ;D
    Åh. Beklager så mye. Jeg påpekte i beste mening det jeg oppfattet som en avsporing fra trådens tema. Ikke et vondt ord om spillerne på noen måte, ikke vondt ment mot oct heller. Men tråden handler om utstyr vi lever lenge med, og jeg opplever ikke spillerne som noe utpreget eksempel på akkurat det enn så lenge. Like lite som min nye Feickert strengt tatt er et utpreget eksempel, og derfor bare ble nevnt i en kommentar om min generelle byttefrekvens, som jeg forøvrig opplever som noe lavere enn snittet her inne.

    Men klart. Skal aldri gjenta seg. Beklager igjen.
     

    Valfy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    2.577
    Torget vurderinger
    30
    Begge de to siste er kanskje en avsporing? Har de i det hele tatt vært lenge nok på markedet til å høre hjemme i tråden 'utstyr vi lever lenge med'?
    Hva er dette slags utrivelig elite-innstilling? :p

    Første Cornwall kom ut i 1959. Hvis vi skal følge dine regler kan vi like godt endre trådtittel til "gretne gamle gubber med like gammel stereo" ;D
    Åh. Beklager så mye. Jeg påpekte i beste mening det jeg oppfattet som en avsporing fra trådens tema. Ikke et vondt ord om spillerne på noen måte, ikke vondt ment mot oct heller. Men tråden handler om utstyr vi lever lenge med, og jeg opplever ikke spillerne som noe utpreget eksempel på akkurat det enn så lenge. Like lite som min nye Feickert strengt tatt er et utpreget eksempel, og derfor bare ble nevnt i en kommentar om min generelle byttefrekvens, som jeg forøvrig opplever som noe lavere enn snittet her inne.

    Men klart. Skal aldri gjenta seg. Beklager igjen.
    Ingenting vondt ment med svaret mitt heller. Det meste skrives i god humor med et smil om kjeften. :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: oct
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Begge de to siste er kanskje en avsporing? Har de i det hele tatt vært lenge nok på markedet til å høre hjemme i tråden 'utstyr vi lever lenge med'?
    Joda, for oss gamliser er det i alle fall ingen tvil om det. Men er du 28 år så er perspektivet annerledes. De eldste høyttalerne jeg eier kan nesten være pappa for en slik hifiungdom, vettu. :)

    Jeg er bare en liten pjokk på 28 år, men de har slått alle rekorder...
    Ikke sant? Jeg har forsåvidt ikke 'satt meg' før i det siste. Nå har økonomien på mange måter stabilisert seg på det nivået hvor den kommer til å bli. Dermed er det heller ikke så mange åpenbare oppgraderinger innenfor rekkevidde som det var fram til for en håndfull år siden. I og med at jeg er godt og vel fornøyd med nåværende anlegg, så kan det godt hende at jeg siterer mitt første innlegg i tråden om noen år, og forteller at joda, sånn er det fortsatt.

    Med mindre jeg begynner med Lotto, og viser meg dyktig på det.
     
    Sist redigert av en moderator:

    oct

    Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Innlegg
    12.260
    Antall liker
    8.269
    Sted
    Oslo
    Poster tidvis noen komponenter, som en slags dokumentasjonsfunksjon:).


    mvh
     

    Singh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2006
    Innlegg
    1.677
    Antall liker
    1.777
    Torget vurderinger
    1
    Min MI 3 i oppsett nr 2 blir stående til den tar kvelden, av flere par høyttalere så blir Electrocompaniet stående. De tas frem nå og ta med sine 40 kilos sokler og spiller musikk med stor M. Har også ett par Etera MK II som også blir stående en god stund til.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.082
    Antall liker
    33.833
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Montana høyttalerene ser ut til å bli på ubestemt tid etter snart 12 års tjeneste. Nesten synd jeg ikke kjøpte enda større modell - det hadde gitt flere muligheter for gjenbruk den dagen man pakker kofferten for godt. Bare å reversere byggingen noe steg.............

    montana_assembly_18.jpg

    montana_assembly_17.jpg

    montana_assembly_11.jpg
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.936
    Antall liker
    17.212
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Montana høyttalerene ser ut til å bli på ubestemt tid etter snart 12 års tjeneste. Nesten synd jeg ikke kjøpte enda større modell - det hadde gitt flere muligheter for gjenbruk den dagen man pakker kofferten for godt. Bare å reversere byggingen noe steg.............

    Vis vedlegget 391482
    Vis vedlegget 391483
    Vis vedlegget 391484
    Hehehe, du passer på å få med deg en ledsager til den andre siden også, ser jeg. Regner med at de blir re-konvertert til HT igjen når dere er vel fremme, til spilling av salig harpemusikk? ;D
     

    tokai

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.12.2012
    Innlegg
    261
    Antall liker
    187
    har solgt masse utstyr jeg savner. Der er mest av nostalgisk betydning.
    Det salget jeg virkelig angrer på, var da jeg kvittet meg med de fantastiske Quadral Titan mk V. Med unntak av hurtigheten i bassen, vet jeg sannelig ikke om jeg har hørt bedere.... enda...
    Etter å ha flyttet på meg 2 ganger, fikk jeg ikke lydbildet til å sitte. Da ble de solgt til en bekjent. Og han nekter å selge dem tilbake til meg !! fytte rakkern...
    Ellers så står Revel- subben ganske trygt i film rommet. Ser ingen grunn til å bytte den.
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.936
    Antall liker
    17.212
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Njaa, harpemusikk er vel best live , men man vet aldri - gjenbruk er uansett bra :)
    Du mente vel "best død", hirr, hirr?! :p

    Fleip til side - for vi er vel ikke her for å gjøre det?! - så var ProAc 1SC et produkt jeg flere ganger vendte tilbake til. Også har jeg nesten alltid et produkt fra Holfi i huset, være seg opp- eller uoppkoblet. Men det er vel litt individuelt hva som oppleves som "lenge"? For noen må det være titalls av år, men for andre - som meg - så er to år lenge:rolleyes:.
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    På 6 året med jbl 4365. Har bare blitt bedre jo kraftigere amper som har blitt puttet på.
    Siste året har Mc 1.2kw regjert, og det kommer de til å gjøre leeeeenge på 4365... Noe eget med Mc og jbl.
     

    Groove

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.08.2007
    Innlegg
    348
    Antall liker
    145
    Jeg angrer i dag på at jeg solgte Chaconne II en gang på åttitallet. Jeg har også min tvil til om det var klokt å selge Qln One, også rundt midten av åttitallet. Det var gode høyttalere, og førstnevnte kunne sikkert gitt meg mye lytteglede i dag.
    Det kan jeg bekræfte, jeg har i en længere periode nu haft et sæt Chaconne II stående i lytterummet. En virkelig levende og nærmest magisk gengivelse.
    Jeg har også sammenlignet dem direkte med en anden Bo Hansson konstruktion, Rauna Njord, der altid har haft en særstatus af de højttalere jeg har haft.
    Men, jeg mener Chaconne er bedre....den åbne gengivelse er virkelig unik...
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn