Utstyr vi lever lenge med...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.539
    Antall liker
    3.724
    Torget vurderinger
    96
    Nostalgi står ofte i veien for framskritt, så jeg har ingen hellige komponenter hjemme. Men jeg har en følelse av at min Accuphase DG-58 blir i bruk i systemet i mange mange år.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.881
    Torget vurderinger
    23
    Hør hør!

    Håper utstyret mitt lever like lenge som meg..:cool:

    Av komponenter er for øvrig ingen ting hellig, som grisen over antyder.
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    7
    Rega utstyret mitt nærmer seg ca 4 år nå, og bytte hysteriet er tydeligvis helbredet. Er veldig lett å leve med Rega lyden :)
     

    RJEL

    Servicemann
    Ble medlem
    30.04.2004
    Innlegg
    2.131
    Antall liker
    1.417
    Torget vurderinger
    4
    Mine mosfets DP 5.52HP blir nok bestandig værende hos meg
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.940
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Jeg slutter liksom aldri å bli imponert over Stax Lambda (elektrostatiske hodehøyttalere) sine egenskaper selv om de har vært i hus siden 1995. Det samme gjelder B&W 805 Matrix som jeg har hatt siden 1996. Ser ingen grunn til å bytte disse ut☺
     

    Vidar Øierås

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.01.2003
    Innlegg
    3.202
    Antall liker
    341
    Jeg er ikke så hypp på å bytte ut hele tiden lenger. Har nå falt til ro (for en stund i alle fall) med det jeg nå har å høre på :)
    Det blir muligens supplert med noe mer etterhvert - høyst sannsynlig ikke.

    Vidar
     

    todams

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.12.2011
    Innlegg
    191
    Antall liker
    142
    Sted
    Lier
    Torget vurderinger
    11
    Har ett par Dali 2A bokhyllehøyttalere som ble kjøpt tidlig på 80 tallet, brukes på stueanlegget sammen med Sonos og Tidal, låter fortsatt glimrende. På referanse anlegget i kjellerstua har jeg Kimber Monocle XL høyttalerkabler, disse har jeg sikkert hatt i 20 år og tenker ikke å bytte de ut. Har prøvet mange andre kabler , men synes Kimberen er bedre hver gang.
     

    SOEDAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    3.101
    Antall liker
    503
    Quad elektronikk. Kjøpte Quad elite etter at mitt eksisterende, 20 år gamle 34/306 spilte ringer rundt nyere Naim forsterkersett.
    Bytter kun ut Quad mot større Quad. Dagens Quad Elite bygger på Quad 66, senere 77, senere 99-serie. Evolusjon vel verd å merke seg.
    Dette er bra saker som låter fenomenalt og er bygget for å vare. Anbefales!
     

    KoperViking

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    399
    Antall liker
    415
    Sted
    Kopervik, Karmøy.
    TJ 300b IVb.jpg

    "Nostalgi står ofte i veien for fremskritt.." var det en som mente her :)
    Hos meg er nostalgien med på fremskritt, skaper miljø og "giv" ;)

    Måleutstyr er også utstyr en kan leve lenge med..
    Jeg har bl.a. 4 rørtestere. Her sees et snitt av den gamleste, en Precision fra 1944 hvor jeg tester et par 300b rør. Overhalt & kalibrert tester, NOS rør.
    Ellers skimtes en høyttaler fra 1927 og en fra ~1931. Ringen er sluttet; det begynte med løse høyttalere:rolleyes: ..og headset.
     

    GRIPEN

    Medlem
    Ble medlem
    07.05.2007
    Innlegg
    14
    Antall liker
    1
    JBL ti 250, tung å flytte på for en gammel mann med dårlig rygg og de låter ok enda:D
     

    hvego

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.09.2009
    Innlegg
    311
    Antall liker
    364
    Jeg tror mine ProAc Tablette 2000 signature (om jeg husker navnet rett) blir værende. Men hvorfor? Jeg ønska jo på et tidspunkt å bytte dem ut. Jeg ville har noe som spilte bedre når jeg ville høre på noe annet enn visesang og små besetninger. Dermed kjøpte jeg ProAc D15. Men hjalp det? Ikke nevneverdig, da det jo var forsterkeren som ikke hang med i svingene. Da ble det selvsagt ny forsterker også - og alt låt bedre på begge høyttalerne. Kanskje er D15 alt i alt bedre enn Tablette, men de små pillene har satt slikt spor at det er de som kommer til å bestå, mens D15 en eller annen gang trolig blir bytta ut i noe annet - sikkert også ProAc.

    hvego
     

    javerion

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.07.2015
    Innlegg
    113
    Antall liker
    12
    Sted
    Oslo
    Beyerdynamic dt770 pro 250ohms utgave kjøpt i 2002, virker fortsatt perfekt, nye puter i 2014
    infinity kappa 90 kjøpt lett brukt i 1998 og fortsatt noen som jeg syntes er fantastiske for div elektronisk musikk, rolige stykker er nok ikke helt det de gjør best
     

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.568
    Antall liker
    3.134
    Sted
    Oslo
    Har fremdeles mine gamle ProAc Studio 1 og Audiolab 8000A fra omtrent 1990, for ikke å snakke om Technics SL Q303 platespiller med Ortofon VMS30 mkII fra begynnelsen av 80-tallet. Alt sammen surrer og går i kjellerstuen. :cool:
     

    KoperViking

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    399
    Antall liker
    415
    Sted
    Kopervik, Karmøy.
    Jeg har Emc1 fortsatt, serie nr 018, Fikk den i hus 1999 i januar :) Brukes som drivverk.
    -Et glimrende drivverk :)
    Jeg har også en Emc1 UP, serie nr. 905. Den "gjør" alt bedre en min ESound E5-ee. Untatt at den kjipe plastskuffa i ESound'n er enklere å betjene.
    (Emc's drivv. = CD PRO-2 vs. ESound's billige Philips VAM1202/12)
    Dreide ny CD-sentrering til EC av en skjorteknapp.. Hvem ser vel at jeg mangler nedre skjorteknapp :)
     

    HiFi-Mathias

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    12.02.2012
    Innlegg
    205
    Antall liker
    74
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    3
    Savner soveromsanlegget mitt med Burmester intergrert, Burmester cd-spiller/dac og Dynaudio Focus høyttalere samt Klipsch RSW 10D subwoofer og Nordost Red Dawn kabling på alt. Var en fryd og sovne og våkne til. FOR en mellomtone og musikalitet! Skulle gjerne hatt det i dag :(
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.823
    Antall liker
    2.810
    Torget vurderinger
    1
    Hadde en raptus med selvbygg på tidlig nittitall. HF 275 høyttalere, behørig loddet og satt sammen på sene kveldstimer. Husker ennå hvor godt de lød, sammen med billig elektronikk, hvertfall på lavt volum. Disse ble raskt fulgt av Zapsolute monoblokker loddet sammen i løpet av noen ukers nattarbeid. HFene ble dessverre solgt til fordel for SEAS Exact byggesett etter noen år, men det angret jeg alltid på, syntes Exactene ble for sterile og uengasjerende. Rask tur til Trondheim og et par pene HF 275 Helios skiftet eier. De har gjort utmerket arbeid de siste årene.

    Zapene er solgt og nå ryker nok HFene også, men jeg skal AB-teste de mot jyplingene først (Heed Enigma 5). Har speaker A og B utganger på NAD M3-en og da skal jeg rett og slett koble opp og sammenligne, så får vi se. Kanskje angrer jeg på salg av HF 275 for andre gang i mitt liv? Den diskanten i HFene er rett og slett perfekt på gode innspillinger. Mellomtonene likeså, men der er det veldig mye bra der ute, så det skal jeg nok alltid finne igjen. Nysgjerrigheten går først og fremst på Heedenes spredningsmønster.

    For øvrig er det bare å innse at man alltid vil lure på hva som er rundt neste sving, hvordan kunne DEN forsterkeren der fungere her mon tro...? Er man på kjøret er det tungt å slippe unna:)
     
    U

    Utgatt11378

    Gjest
    Har fremdeles denne som hovedspiller, og ja,jeg har hatt mange andre innom ! Tror den er i fra 1992/3
    657339-3.jpg
    DCD-1560

    Vh
    S
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.956
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    Mine mosfets DP 5.52HP blir nok bestandig værende hos meg
    5000 var den beste av de alle
    "harmonics" er stikkordet...ble ødelagt av konstruktøren med 5,5 "opp?!?-gradering
    dummeste jeg noensinne har gjort
     
    J

    Jim.I.Hendriksen

    Gjest
    Hadde også en 5000 som gikk til Sverige. Hånd i hanske med Wilson....men det vet du...
     
    D

    Desillusjonert

    Gjest
    Handler ikke denne tråden og om det utstyret man velger å beholde mere om mindset og eierglede, enn om faktisk kvalitet?
    Og selvsagt hvor god råd man har i det øyeblikket man kommer i kjøpemodus igjen!

    Jeg skulle ønske jeg hadde hatt råd og ikke minst, plass til å beholde min Sony CDP-X5000, mine Proac Super Tablette, Carlsson OA-50 og LFD Mistral 2x50 watt integrert. Det var utstyr som kanskje ikke ville vært det beste i dag, men for en eierglede det ga meg.
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Mine mosfets DP 5.52HP blir nok bestandig værende hos meg
    5000 var den beste av de alle
    "harmonics" er stikkordet...ble ødelagt av konstruktøren med 5,5 "opp?!?-gradering
    dummeste jeg noensinne har gjort
    He-he, ikke sikker på at alle er enig med deg. 5000 var en daffis, men mot annen feilvare kunne det sikkert bli harmonics.
    Jeg i motsetning, koser med glugg ihjel med mine DP, (som kanskje i dine ører er umusikalske som fy) og vil leve lykkelig med de til det ryker av de.
    Lykkelig DP- eier på 20'ende året
     
    J

    Jim.I.Hendriksen

    Gjest
    Har hatt de fleste store; 5000, 5.52, 5.52HP, A5 og hørte det jeg hørte. Også de fleste "små" opp til A1 serien har vært i hus. Diskusjonen om lyd er ikke interessant å ta her men kunne nok tenkt meg en av de store stående kun for nostalgien og eiergleden. Det er jo norsk hifi historie dette.
     

    OlaR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2005
    Innlegg
    889
    Antall liker
    437
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    25
    Jeg kjøpte Teac P-70 rundt 2003 med tanke på at det skulle bli min siste cd-transport. Dette har holdt så langt, og det foreligger ingen planer om noe annet.

    Teac P70.jpg
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.956
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    Mine mosfets DP 5.52HP blir nok bestandig værende hos meg
    5000 var den beste av de alle
    "harmonics" er stikkordet...ble ødelagt av konstruktøren med 5,5 "opp?!?-gradering
    dummeste jeg noensinne har gjort
    He-he, ikke sikker på at alle er enig med deg. 5000 var en daffis, men mot annen feilvare kunne det sikkert bli harmonics.
    Jeg i motsetning, koser med glugg ihjel med mine DP, (som kanskje i dine ører er umusikalske som fy) og vil leve lykkelig med de til det ryker av de.
    Lykkelig DP- eier på 20'ende året
    ba LE om å reversere modden og han nektet selv om jeg sa han kunne beholde de 8K
    da kom han ned til meg med en umoddet for å AB testet...en kompis var tilstede
    bl.a spilte vi Gerry Mulligan på bariton sax...da vi byttet til 5.5 spurte kompisen hvem som spilte tenorsax....LE ble drit-forbannet og jeg solgte alt DP utstyr
    HT var WA Watt/Puppy 5
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.515
    Antall liker
    6.917
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    ba LE om å reversere modden og han nektet selv om jeg sa han kunne beholde de 8K
    da kom han ned til meg med en umoddet for å AB testet...en kompis var tilstede
    bl.a spilte vi Gerry Mulligan på bariton sax...da vi byttet til 5.5 spurte kompisen hvem som spilte tenorsax....LE ble drit-forbannet og jeg solgte alt DP utstyr
    HT var WA Watt/Puppy 5
    Jeg, Robert Blindheim og en til kjørte for mange år siden en test med forskjellige forsterkere på Blindheims Watt/Puppy-kloner - EC250, Zapsolute, DP 6.4 og Cary SLA70, og der var det definitivt best match med Caryen - den comboen rocka mye bedre enn det andre, selv om EC og DP hadde definitivt bedre grep i bunnen.

    Den nevnte Caryen, SLA 70B Signature, har jeg forøvrig hatt i 15 år, og blir neppe å skille meg med den. Jeg har og en DP CA-1, serienr 17, som jeg neppe blir å kvitte meg med...

    Johan-Kr
     

    osc

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2004
    Innlegg
    718
    Antall liker
    395
    Mine mosfets DP 5.52HP blir nok bestandig værende hos meg
    5000 var den beste av de alle
    "harmonics" er stikkordet...ble ødelagt av konstruktøren med 5,5 "opp?!?-gradering
    dummeste jeg noensinne har gjort
    He-he, ikke sikker på at alle er enig med deg. 5000 var en daffis, men mot annen feilvare kunne det sikkert bli harmonics.
    Jeg i motsetning, koser med glugg ihjel med mine DP, (som kanskje i dine ører er umusikalske som fy) og vil leve lykkelig med de til det ryker av de.
    Lykkelig DP- eier på 20'ende året
    ba LE om å reversere modden og han nektet selv om jeg sa han kunne beholde de 8K
    da kom han ned til meg med en umoddet for å AB testet...en kompis var tilstede
    bl.a spilte vi Gerry Mulligan på bariton sax...da vi byttet til 5.5 spurte kompisen hvem som spilte tenorsax....LE ble drit-forbannet og jeg solgte alt DP utstyr
    HT var WA Watt/Puppy 5
    Hadde DP 6.5 i mange år. Oppgraderte til til 6.52 etter anbefaling fra LE. Big misstake! Måtte bare kvitte meg med den etter dette.

    Ting som har kommet for å bli: Threshold 400A, Threshold T200, C-J Premier 3, Spectral DMC-6, ML-No.383, ML-No.37, ML-No.360S, JBL L100, JBL 4344, og Quad ESL-63 + endel andre ting som kanskje vil bli stående.
     

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.389
    Antall liker
    11.119
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    Har fortsatt mine Gradient Revolution Active, men det er fordi ingen har kjøpt de:rolleyes:
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Disse to blir uansett. Det kan være det dukker opp noe som er bedre en gang, men da får de heller pensjoneres, for makan til eierglede har jeg aldri opplevd. Hittil er det ingenting av det som har vært innom som har vært bedre heller.....

    L1050405.jpg


    L1050998.jpg
     

    EiK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2007
    Innlegg
    1.207
    Antall liker
    714
    Sted
    Haslum
    Torget vurderinger
    3
    Graaf Venticinque.jpg


    Min Graaf Venticinque.

    Har levd med denne siden 11.9.2001. Husker fortsatt jeg møtte Vidar Sonesen (Audio Art) denne spesielle datoen for å få overlevert forsterkeren (det var da et helt annet fokus enn hifi akkurat den dagen......).
    Forsterkeren er en perle og ikke noe jeg kvitter meg med. Vet ikke om andre eksemplarer i Norge. Vidar hadde hatt den i stue ca.1år før jeg kjøpte dene. Har vært noen turer hos Audiomix for kjærlig pleie, så må han i bakhånd så regner med at den har mange leverår igjen:).
     
    L

    Larkus

    Gjest
    Denne har jeg hatt i omtrent 35 år. Kjøpt ny i 1980 ( eller var det 1981?)
    Har ingen planer om å bytte den ut. Den holder holder alle antydninger til "må ha følelse" ved synet av dagens vinylsnurrere effektivt i sjakk:)
     
    Sist redigert:

    RDNZL

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.12.2008
    Innlegg
    724
    Antall liker
    2.063
    Torget vurderinger
    13
    Av 70-talls integrerte vil jeg fremheve denne:
    Optonica SM 4646. Tung sak med 3 trafoer. Blir aldri solgt :)
    Har en besnærende spillestil. Varme, detaljer og naturtro klarhet.
    Brukes for tiden som headfi forsterker, hvor den gjør en glimrende jobb.
    Noen som har erfaring med denne ?

    Optonica SM-4646 on thevintageknob.org

    image.jpeg
     

    RDNZL

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.12.2008
    Innlegg
    724
    Antall liker
    2.063
    Torget vurderinger
    13
    Impulse, forstår godt hva du mener. Var så heldig å teste en Hovland HP 100 på et par Audio Innovatons Series 1000 mk I ..det låt helt knall !
    Disse to blir uansett. Det kan være det dukker opp noe som er bedre en gang, men da får de heller pensjoneres, for makan til eierglede har jeg aldri opplevd. Hittil er det ingenting av det som har vært innom som har vært bedre heller.....

    Vis vedlegget 339344

    Vis vedlegget 339345
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Hei, RNDZL!
    Det kan jeg tenke meg fungerte, ja! Ellers ser jeg vi har sjokkerende sammenfallende smak med hensyn til klassiske hifi-komponenter, for det er mange av mine personlige favoritter blant utstyret ditt. Copland CDA 288, MC 30 Supreme, H6, Luxman PD300....
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    De aktive høyttalerne fra ATC!

    Det skal sies, jeg byttet ut mine pianoglosssvarte 50 til fordel for Anniversarymodellen av samme, men det var fordi de kom seilende forbi. Hvis ikke ville de fremdeles vært her.

    Og jeg angrer som en hund på at jeg solgte mine ATC SCM 20ASL Pro da jeg oppgraderte til 50-modellen i pianolakk. Det ville vært noe og hatt fremfor å nyinvestere i minimonitorer som jeg også fikk bruk for. Heldig jævel han som kjøpte de fra meg for mangfoldige år siden… :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn