Utstyr vi lever lenge med...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.155
    Antall liker
    10.663
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Min trafo baserte Audio Note preamp er muligens den komponenten jeg er mest fornøyd med for tiden. Alt stemmer liksom.

    Har egentlig vært veldig lite bytte av produkter de siste årene.. :)
     

    Samleren

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.12.2004
    Innlegg
    630
    Antall liker
    26
    Sted
    Bergen
    Mine Revox produkter kjøpt nye i 1973, (Båndspiller og integrert forsterker.)er stadig i bruk, vil aldri bli skiftet ut.

    AudioResearch produkter i hovedanlegget er nok også kommet for å bli, føler ingen trang for utskiftinger her.
    PH3 fra 1995 - LS25 fra 2000 - CD3mk2 fra 2005 - SD135 fra 2009.

    Samleren
     

    oyvindk

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    360
    Antall liker
    109
    Sted
    Trondheim
    Bytter ikke ofte, men føler meg mest sikker på at Avantgarde Duo som jeg kjøpte nye i 2005 kommer til å være med meg i lang tid.
     

    halux

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2007
    Innlegg
    270
    Antall liker
    4
    Min Luxman PD-350 som jeg kjøpte ny i 1984 står nok godt hjemme hos meg i mange år enda. Ny arm og PU har den fått siden innkjøp, men spilleren står seg bra til mitt bruk, ingen byttetrang der nei.
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.662
    Antall liker
    32.649
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Min Audionet elektronikk (kilde-pre-amp) tror jeg vil følge meg langt fram i fremtiden :)
    Om det blir noe bytte eller utvidelse (EPS og/eller monoblokker), så blir det isåfall innen samme familie ;)
    Føler også at min Whistler Coanda XLR mellom kilde-pre også blir hos meg en lang stund....
     

    frans

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.12.2003
    Innlegg
    1.457
    Antall liker
    2
    Micro Seiki DDX-1500 med MA-505MK3. De er fra 1988 (februar tror jeg).
     

    SOEDAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    3.101
    Antall liker
    503
    Min Gyrodec SE kommer til å bli her lenge. Ser ikke bort fra a det kan bli noen oppgraderinger på denne, men selve spilleren skal få bli. Den orginale Gyrodecen var min våte drøm i ungdommen. Stort å bli eier av en slik som voksen.

     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.426
    Antall liker
    12.999
    Som Soundscape, otare og Jøgga blir mine Quad ESL-63 stående til jeg blir båret ut med beina først (kanskje).
    Oppgraderinger, tweak og skifte av deler hører med.
    Ellers er all elektronikk de siste 9 år skiftet ut til fordel for Leif Ernstsens kreasjoner.
    Har en følelse at pre, power, DAC og drev blir stående leeeeeeeeeeenge i heimen.
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.662
    Antall liker
    32.649
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    SOEDAL....med den skiva på Gyrodec SE`n din så kan jeg vise forståelse at den blir en stund.. 8)

    gismo
     

    STAX

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    13.03.2004
    Innlegg
    85
    Antall liker
    2
    Mine STAX DMA-X2 kjøpt i 2004 kommer jeg ikke til å kvitte meg med.Heller ikke STAX DAC-X1tkjøpt i 2002. Førstnevnte produsert i kun 100 sett og sistnevnte 60 stykker.
    Disse har jeg søkt etter lenge og endelig fikk jeg anledning til å kjøpe dem.
    Heller ikke mine STAX hodehøytalere kommer jeg til å selge.Det første paret av disse kjøpte jeg i 1975.... bra lyd fortsatt.

    Steinar
     

    Focalmann

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.02.2005
    Innlegg
    359
    Antall liker
    1
    Min Cayin A50T integrerte røramp og CD15A rør cd spiller kommer jeg nok alltid til å savne, bare et par mnd siden
    jeg etter mye indre diskusjon lot det gå til en av mange kjøpere. Savner også den blodfete Sansui integerte forsterkeren jeg hadde på begynnelsen av 90 tallet. Men tror min nye Cayin A100T og mine Amphion Xenon, samt nyinnkjøpt Velodyne SPL1000R er komponenter som blir leeenge i oppsettet ;) Også mine Focal Cobalt i forskjellige utgaver blir stående en god del år fremover i hjemmekinoen. Og Black Magic Revelation kabeloppsettet, samt Furutech strømkabler blir nok en stund.
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    7
    Ser ut til at sugden er kommet for å bli, og patos har jeg jo prøve å leve uten en rekke ganger, men vender tilbake gang på gang, hehe.
    Passer ikke alle, men passser meg :)
    Sånn går no dagan
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.927
    Antall liker
    8.237
    Torget vurderinger
    1
    SOEDAL skrev:
    Min Gyrodec SE kommer til å bli her lenge. Ser ikke bort fra a det kan bli noen oppgraderinger på denne, men selve spilleren skal få bli. Den orginale Gyrodecen var min våte drøm i ungdommen. Stort å bli eier av en slik som voksen.

    Veldig bra!! ;D
     

    tweakMan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.223
    Antall liker
    124
    For meg: OTL..
    Hatt det i 8 år nå snart.

    Jeg... det går mer på kretsløsninger nermest for meg.
    Single ended, rør, OTL, slike ting.

    mvh
     
    R

    Rojoh

    Gjest
    Imperial skrev:
    For meg: OTL..
    Hatt det i 8 år nå snart.

    Jeg... det går mer på kretsløsninger nermest for meg.
    Single ended, rør, OTL, slike ting.

    mvh
    Du er på effekttrinn-stadiet du også... Må være noe motstrøms: Nå til dags er enten kilde eller høyttalere som betyr noe om man skal tolke mainstreamen på hfs. Hmm, får vel parafrasere Qvortrup: It's for us to know and for them to find out... Kanskje ikke stadiet hvor magien skapes, men gjerne stadiet hvor magien forsvinner?
     

    RBN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.05.2007
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    1.600
    Hei
    Må si at med dagens oppsett er jeg kjempefornøyd. Har aldri hatt bedre lyd noensinne, så ut fra det bør jeg vel ikke bytte noe. Har heller ingen planer om det, men hva skjer når utviklingen går videre og det har gått litt tid? Det vet jeg ikke.
    Det skjer hele tiden en utvikling på signalsiden. Spiller i dag musikk fra ssd disker i Bladelius Embla, som også spiller high rez filer. Dette er en ny verden for meg, som gjør at lp platene nok forsvinner. Når dette videreutvikles kan det jo hende det blir bytte.
    Høyttalere er spennende. Der blir det sikkert et bytte, men vet ikke når. Er glad i dipoler og rundstrålende, men må være fullrange.

    Den komponenten jeg antageligvis kommer til å bli sittende igjen med lengst av det jeg har i dag, tror jeg må bli effektforsterkeren Halcro dm38. Kommer nok til å bygge opp anlegget med komponenter som gir den beste mulige arbeidsforhold. Den spiller så rent, oppløst, mykt, raskt og i mine ører riktig med mengder av overtoner. Har aldri vært borti en komponent som bare slipper musikken gjennom slik den gjør og setter følelsene i sving. Den er også ganske nådesløs med utstyret den kobles til og bør matches veldig nøye(shit in = shit out). Da dette er gjort, så spiller den på en særdeles forførende måte. Et rasedyr med spesiellt utseende.

    Dette var mine betrakninger, men ev forandringer ligger langt inn i fremtiden. Det viktigste er at ingen tar fra meg rommet mitt......

    Mvh
    RBN
     
    R

    RL69

    Gjest
    Som er del andre allerede har nevnt: Elektrostater fra QUAD.
    Har hatt mitt eldste par siden tidlig på 90-tallet. De har blitt satt bort i korte perioder, men har alltid blitt tatt frem igjen.

    De står for tiden lagret i påvente av nytt rom.

    MVH
    KOL69
     

    DIY_dude

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.01.2007
    Innlegg
    1.313
    Antall liker
    67
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    8
    Electovoice HP9040 horn. 8) Stort potensiale i disse her. Og for en eierglede. ;D
     

    Vedlegg

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    AKG K701, latterlig gode i forhold til pris og er såpass rimelige at det ikke er noe behov for å selge de ved fremtidige oppgraderinger.
     

    yel

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.03.2006
    Innlegg
    677
    Antall liker
    1
    Mine Usher be-20 har vært her i snart ett år... lenge det. Og de blir nok en stund til.
    Lengstlevende hos meg var en Accuphase 305mkIV og et par Monitor audio MS 1800 gold. Var ikke gale den komboen der...

    Ellers rejerer hifinevrosa.. så det er sjelden utstyr får stå... desverre.


    -Y
     

    JE

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    356
    Antall liker
    44
    Har levd legst med en JVC platespiller, men det som står i anlegget i dag er en Chord DCS 1500E dac. Siden 2003.Og den blir nok stående.
     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.121
    Antall liker
    3.903
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Anonym skrev:
    AKG K701, latterlig gode i forhold til pris og er såpass rimelige at det ikke er noe behov for å selge de ved fremtidige oppgraderinger.
    Har hatt AKG K-501 i 12 år nå - enormt bra kjøp når man ser på hvor mye de har vært i bruk på den tiden. Det blir nok 701/702 neste gang.
     

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.315
    Antall liker
    1.174
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Bump.

    For 3. gang er det et par Rogers LS3/5A på vei tilbake. Disse blir stående - på hytta med en rørforsterker.
    Hver gang disse ble solgt så angret jeg.
    Ikke akkurat kjempegod på lydtrykk og sub-bass, men er lett å leve med - iallefall på 9m2.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Marten Miles III siden 2008
    DPS siden 2008
    Marantz CD7 siden 2006
     

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.835
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Steinkjer
    Har sagt tidligere i mitt HiFi liv at den og den komponenten er å anse som hellige kyr i anlegget mitt og aldri vil bli byttet ut...Har måttet svelget noen kameler og innser at ingenting i denne sammenhengen er hellig og alt lever på lånt tid til jeg får en ny plan for veien videre.
    Slik det ser ut nå så er det mine profesjonell Cardas mikrofon kabler som jeg bruker til signalkabler som har størst stayerevne, rett og slett fordi de dekker behovet og at de ikke er tilgjengelig lenger.
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.588
    Antall liker
    27.757
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Conrad Johnson Premier 15 har vært med siden 2005;



    Og SME V har 20 års fartstid i tkr Towers;



    Ingen av dem står på oppgraderingslisten. De blir.

    mvh
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.950
    Antall liker
    1.314
    Sunfire 300x2 er den eneste komponenten som jeg aldri har vurdert å bytte ut.
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Rega Planar P3 har vært en trofast sliter i 13 år - har overlevd ganske mange oppsett - og den blir trolig stående. Hvis den ikke blir solgt p.g.a. for liten brukstid. Det er snart et år siden den ble brukt.

    Av utstyr jeg har i dag, som jeg tror blir stående en stund, nevner jeg først og fremst ProAc. Det "verste" som kan skje her, er at det kommer inn noen ProAc som er et nummer eller to større. Forsterkeriet - tenker da først og fremst på Mark Levinson og Bryston - lever nok også forholdsvis trygt. Skjønt ML forforsterkeren går kan hende usikre tider i møte hvis vinylsnurreren får reisepass. Har egentlig ikke bruk for noe med analoge innganger lenger hvis så skulle skje.
    Litt over 4 år siden jeg skrev dette - og status pr. i dag er:

    Rega platespilleren ble solgt p.g.a. flytting - lite å gjøre med det.

    To par ProAc høyttalere lever i beste velgående - det ene paret riktignok noe forminsket etter flyttingen - men ProAc har slått røtter her.

    Mark Levinson forforsterkeren sto på salgslisten da vi flyttet i noen små nervepirrende minutter inntil jeg - heldigvis - kom på bedre tanker. Den forsvarer sin plass med glans.

    Bryston monoblokkene overlevde også flyttingen. De har vært på plass siden jeg kjøpte dem hos Lyric Hifi i 2006.

    Beolab 5 gjorde sitt inntog da vi flyttet fra hus til leilighet for fire år siden - og de blir også stående.

    Weiss DAC-1 begynner også å bli en gammel traver - nærmer seg fem års tjeneste.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Min DPA 6.4P kom i 2003 og ble byttet i sommer, fordi bruktmarkedet hadde to 6.4 akkurat der og da i forbindelse med oppgradering til biamping.

    Jeg hadde en DP BPC 7.0 fra 2003 til 3012 eller noe, byttet til 7.3 mest pga fargen.

    Hadde en NLE 17 i rundt 10 år før jeg fikk tak i en NLE 22 som jeg har hatt noen år og ikke planlegger å bytte ut.

    Jeg hadde en Rega P25 i omtrent 10 år, en VPI Scoutmaster i omtrent 5, før jeg fikk en Dr. Feickert for et par år siden. Den kan fort bli lenger enn begge de to foregående.

    Jeg har hatt Gradient Revolution siden 2006 eller noe, ikke sikker. Det er jo en stund.

    Jeg byttet fra Hegel CDP2A til CDP4A Mk. II, mest for fargen for en håndfull år siden. Den kan kanskje ryke til fordel for en multispiller til sommeren.

    Ellers har jeg brukt opp litt Ortofon, og det kommer mer til sommeren.

    Ikke mye byttesyke her i huset, med andre ord.
     
    Sist redigert av en moderator:

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.287
    Antall liker
    11.094
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Kenwood KD700. Står her fremdeles sammen med Linn LP12
    Kan det ha vært i 1984 KD700 kom i hus?
    Ortofon MC20S kanskje året etter, den funker fremdeles, har blitt fulgt av nyere Ortofoner senere.
    Hadde et par Stax Lambda fra 1984 som jeg gav vekk ifjor. Angrer bare litt av og til.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.782
    Antall liker
    21.686
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    1993: Sennheiser HD580 II

    Det andre er yngre enn fem år.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Har hatt Sonos siden 2007, noe som er en evighet for et software basert produkt.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Fikk byttet alle elektrolyttkondensatorene på min Krell KAV-150a rett før jul, så den vil nok bli værende en stund sammen med den matchende KAV-250p. Dette settet spiller med en deilig fylde og tyngde som får meg til å lure på hvorfor så mange andre både dyrere og nyere forsterkere låter så tynt og blodfattig i sammenligning.

    Electrocompaniet EMC-1 UP har også en ganske trygg plass her i overskuelig framtid.

    Hvis det er noe jeg angrer litt på at jeg solgte så er det Electrocompaniet ECI-1 på midten av 90-tallet en gang. Tror ikke jeg har opplevd den samme eiergleden hverken før eller siden. Kan ha vært like mye på grunn av det estetiske som bare lyden alene, men det er den eneste hifi-dingsen jeg kan komme på at jeg savner innimellom. Min hadde svart volumhjul og inngangsvelger, balanse, og av/på knapp, og ikke de litt vulgære i messing som jeg har sett på andre utgaver.
     

    hifiasylet

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.10.2004
    Innlegg
    393
    Antall liker
    90
    Sted
    Vestlandet
    CLS IIz, JR Model 8, CJ Premier 5 blir ikke solgt.
    Da spesielt ikke CLS, da intet kommer opp mot den i mellomtonen (selvsagt basert på mitt erfaringsgrunnlag).

    Men når det er sagt, så er jeg vel flinkere til å kjøpe enn å selge... (dessverre)
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn