Utøvere blant HFS-klassisk-folk?

Spiller du, eller har du spilt et instrument aktivt?


  • Totalt antall stemmer
    66

Gubra

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2004
Innlegg
2.994
Antall liker
713
Kommer rett fra en liten ferie i København, sto akkurat og tittet på et Steinway model C hos importøren.... siklet faktisk råte på vindusramm i.l.a. helgen :rolleyes:
Denne modellen mener jeg hadde passet utmerket hos deg, Otto! :D
har lekt med tanken på flygel, joda joda. Men jeg spiller for lite på denslags, og har for lite hus. Nesten som hytte å regne, egentlig. Du vet det går jo med en etasje til hifien 8)
Dette er jo nærmest løftebrudd, var det ikke for å få flygel du flytta da?
 

equilibrium

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.10.2010
Innlegg
928
Antall liker
609
Sted
Østenfor sol og vestenfor måne
Torget vurderinger
3
Klassisk det trikset med sugerør :)


Jeg har ikke fulgt med så mye de siste årene hva flamencoutgivelser angår dessverre, men Paco De Lucia kommer man jo ikke utenom. Han har jo også med seg eminente musikere med foten godt flørtende i jazzen (f.eks er Chick Corea med på Zyryab, Jorge Pardo (sax/fløyte) og Carles Benavent (bassist) er ellers medmusikere av den gode sorten). Ellers er vel Tomatito en god representant for nyere flamenco, bl.a et samarbeid med Chano Domínguez (også en mann det kan være verdt å sjekke ut). Av det nyere jeg fikk med meg mens jeg enda fulgte med litt, var Vicente Amigo. Dette ble dog til tider noe kvinnebedårende for egen del, men han er en utsøkt gitarist.

Eksempel Paco:


Men som sagt så besitter jeg ikke all verdens kunnskap om dagens flamenco-scene. En kompis er dog en av få aktive flamenco-musikere her til lands, og det blir en fluefiskehelg med han om et par uker. Skal se om jeg får vristet ut noen hete tips til deg fra den kanten :)
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.267
Antall liker
11.007
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Kommer rett fra en liten ferie i København, sto akkurat og tittet på et Steinway model C hos importøren.... siklet faktisk råte på vindusramm i.l.a. helgen :rolleyes:
Denne modellen mener jeg hadde passet utmerket hos deg, Otto! :D
har lekt med tanken på flygel, joda joda. Men jeg spiller for lite på denslags, og har for lite hus. Nesten som hytte å regne, egentlig. Du vet det går jo med en etasje til hifien 8)
Dette er jo nærmest løftebrudd, var det ikke for å få flygel du flytta da?
Ja, ja. Innrømmer det, jeg feiger ut der. Det er med hus som med mange andre ting, det virker så stort og flott før du selv tar det i bruk. Kanskje noe med klimaet her, det samme som får dongeribuksene mine til å krympe i skapet. Eller som sommergjesten her sier "fy søren, pappa, du tar jo større plass jo eldre du blir".
Men, hvem vet hva fremtiden bringer. Man trenger vel ikke fem soverom nå man blir gammel, og vegger kan rives....
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.267
Antall liker
11.007
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Jeg fornemmer noen nye bidragsytere her i det siste.

Så: bump!
:)


ps: Var forøvrig innom og siklet på flygel-rekka på jobben hos HoJ igjen her om dagen. Man drømmer stadig.....
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.267
Antall liker
11.007
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
En god venn og nær kollega oppgraderte nylig til et nytt Yamaha N2. Jeg tør ikke prøve, er engstelig og sitter fast i idealet om akustisk flygel. Inntil videre, eller fram til neste ombygging av Villa Ottone, får det klare seg med lille Yamaha Clavinova

Nei, kanskje heller supplere alle (messing)blåseinstrumetene våre med noe folkelig, som en neverlur, og et lite bukkehorn til portabelt/festbruk. Alpehorn i hagen kunne også vært noe.
 

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
7.813
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
En god venn og nær kollega oppgraderte nylig til et nytt Yamaha N2. Jeg tør ikke prøve, er engstelig og sitter fast i idealet om akustisk flygel. Inntil videre, eller fram til neste ombygging av Villa Ottone, får det klare seg med lille Yamaha Clavinova

Nei, kanskje heller supplere alle (messing)blåseinstrumetene våre med noe folkelig, som en neverlur, og et lite bukkehorn til portabelt/festbruk. Alpehorn i hagen kunne også vært noe.
Av frykt for at jeg noen gang skulle bli invitert hjem til deg, må jeg nok svare et forebyggende nei.
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.267
Antall liker
11.007
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Frykt ikke, Steinar, for det er bortkastet. Disse klangene bærer langt og når deg over alt.
Bukkehorn er også som nevnt protabelt, går i en stor lomme, og kan brukes overalt. Dermed er omgivelsene aldri helt trygge.
Det ligger forøvrig et ekte håndlaget norsk bukkehorn til salgs i en herværende butikk, modell Magnar Storbekken. Holdt på å ryke et par laken der, men jeg simulerte gjerrig og prinsippfast da jeg ikke var alene i butikken.

Dessuten er bukkehorn på moten etter suksessen i Frozen
http://www.dagbladet.no/2014/01/08/kultur/musikk/film/billboard/frozen/31182114/

 
Sist redigert:

Mangenot

Hi-Fi interessert
Ble medlem
27.11.2012
Innlegg
72
Antall liker
37
Sted
Stockholm
Jeg er bassist og har spilt profesjonelt i snart 30 år, men jobber mest som pedagog for tiden.
Noen av mine instrumenter ( liggende pga. Størrelsen:))
image.jpg
 

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
7.813
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Frykt ikke, Steinar, for det er bortkastet. Disse klangene bærer langt og når deg over alt.
Bukkehorn er også som nevnt protabelt, går i en stor lomme, og kan brukes overalt. Dermed er omgivelsene aldri helt trygge.
Det ligger forøvrig et ekte håndlaget norsk bukkehorn til salgs i en herværende butikk, modell Magnar Storbekken. Holdt på å ryke et par laken der, men jeg simulerte gjerrig og prinsippfast da jeg ikke var alene i butikken.

Dessuten er bukkehorn på moten etter suksessen i Frozen
Norsk bukkehorn kastet Beyonc? ned fra Billboard-toppen - kultur - Dagbladet.no

Is that a bukkehorn in your pocket, or are you just happy to see me?

Din gris!
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.369
Antall liker
35.116
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Venter bare på at de minste ungene blir litt større så blir pianoet byttet ut med et flygel. Har en perfekt plass i huset til den..
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.267
Antall liker
11.007
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
90% play with themselves
Hehe. Da jeg skulle på spilleoppdrag, sa jeg gjerne at I shall be playing with my instrument. Av en eller annen ble det ofte misoppfattet, gitt.
Sånn kan det gå, man må tørre å gripe feil av og til når man spiller selv.

Minner meg forresten om et korps jeg var med i, var på tur med et annet korps i egne busser i England.
Dette var før mobiltelefonenes tid, de norske sjåførene var ikke kjent og kom etter en stund fra hverandre på motorveien.
Dårlig tid før neste avtale, finne nærmeste telefonkiosk, stresset musikantsjåfør ringer lokal politistasjon for hjelp.
".....excuse me, what were you saying?"
"... I said, we were traveling with two corpses, but now the other corps is missing!!"

Det ble visst ganske stille i andre enden en stund.
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.267
Antall liker
11.007
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Ja, det er viktig for selvfølelesen at vi er omgitt av udugelige :)
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.396
Antall liker
102.390
Torget vurderinger
23
80/20 regelen gjelder som alltid - de andre 80% er ubrukelige tullinger!

BTW Otto, fikk du kjøpt de Tannoyene? :)
 

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.700
Antall liker
7.011
For en hyggelig tråd som har gått meg hus forbi Ottone! :)
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.267
Antall liker
11.007
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
...............
BTW Otto, fikk du kjøpt de Tannoyene? :)
Så, så, ikke så fort da.
Jeg tror jeg blir nødt til å åpne veggen for å sjekke dimensjoner før jeg velger, er redd for at det mangler et par cm.

Men bakhøyttalere skal det bli, okkesom.
Relevansen for denne tråden er der, faktisk.
Saken er at kringlyd er mye morsommere som play-along for glade amatører.
Ja, det er synd for menneskeheten at ingen utenfor familien får oppleve meg spille Vivaldi på euphonium med Klaus Thunemann og i Musici i fire kanaler.
:cool:
 

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.700
Antall liker
7.011
For en hyggelig tråd som har gått meg hus forbi Ottone! :)
Det kan ikke være sant! Hvor har du vært?
Men med deg innpå får vel tråden nytt liv og økt kvalitet.
Takk takk! :) Har visst stemt i avstemningen en gang, men det er nok år og dag siden.

Jeg vil karakterisere meg selv som en glad amatør som tjener penger på å spille. Har en filosofi i å forsøke å kun gjøre jobber jeg like godt kunne betalt for å gjøre. Jeg har valgt å jobbe med musikk fordi det føles som det mest meningsfulle jeg kan gjøre den korte tiden livet varer. Litt som betydningen av din gamle signatur.
 
  • Liker
Reaksjoner: HoJ

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.267
Antall liker
11.007
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Bump!
Gammel og god tråd.

Jeg har spurt før, og tar det gjerne en gang til. Liker å se de stadig finere tallene.
Gjerne noen små historier også i tillegg til stemmeklikk.
Har vi noen nye?
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.267
Antall liker
11.007
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
En gang utøver, alltid utøver. Men det kan være så mye.
Hvis man er moden for et lite skifte går det alltid an å begynne i kor.
Sånn har jeg tenkt i flere år, uten at det har blitt til noe.
I år tenker jeg å snuse litt på sakene før jeg tar steget.

https://kor.no/Sider/Singing-day-2018.aspx

Det er ikke bare jeg som ser fram til å synge en hel dag med John Rutter
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.691
Antall liker
7.929
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Etter avslutta deltaking i det lokale skulekorpset, eit par-tre rockeband i gymnasdagane og musikktropp på rekruttskulen då eg var i militæret, hamna eg i eit band som fekk fjorten dagar på Norsktoppen.
Etter det gjekk eg frå bass til akustisk gitar, og spelar no gitar på jobb.
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.267
Antall liker
11.007
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Jeg har blitt korsanger i voksen alder, synger nå bass i to kor i tillegg til å spille i brassband. Stilte på prøvesang i symfonikoret midt i pandemien ifjor, og vips åpnet det seg et nytt musikkliv. Nå nyter jeg de store verkene for kor og orkester, og slenger meg på prosjektkor når det settes opp noe stort.
Og så har jeg oppgradert Yamaha på hjemmekontoret. Dattera stakk av med det gamle Clavinova 320, så jeg fikk et nytt 745 i bursdagsgave.
Der nyter jeg godt av at Yamaha nå eier Bösendorfer. Fint for meg som drømmer om virkelig flygel, gjerne Bösendorfer.
1663831799380.png


Men altså: Det finnes flere nye gode bidragsytere i Klassisk HFS.
Noen av dere som spiller eller synger aktivt selv?
 
Sist redigert:

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.658
Antall liker
21.465
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Omgitt av dyktige unge sangere i bijobben min holder jeg klokelig kjeft. Dog hender det at jeg synger med når de varmer opp. Deltakelse i prosjektkor er så godt som umulig når man jobber turnus. Har fremdeles sluttet altså.

Hjelper det at min far fremdeles synger i kor?
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.658
Antall liker
21.465
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Godt! Far blir 82 i desember. Uforbederlig hifitulling er han og.
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.369
Antall liker
35.116
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Sang masse i kor før, fra jeg var 4 år til jeg var 25, men var litt for aktiv i en prog-rock gruppe i ungdomstiden så jeg klarte å synge på meg problemer med stemmebåndet som jeg ennå har. Klarer å synge, men utholdenhet er ikke den store tingen.
 

andwig

Hi-Fi interessert
Ble medlem
04.09.2020
Innlegg
98
Antall liker
33
Sted
Råde
Sang masse i kor før, fra jeg var 4 år til jeg var 25, men var litt for aktiv i en prog-rock gruppe i ungdomstiden så jeg klarte å synge på meg problemer med stemmebåndet som jeg ennå har. Klarer å synge, men utholdenhet er ikke den store tingen.
For mange år siden tok jeg undervisning i klassisk gitar. Senere sang jeg mange år i kor. Jeg har også tatt undervisning i klassisk sang med hovedvekt på Lieder og romanser
 
Sist redigert:
Topp Bunn