USB og the absolute sound.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    nb skrev:
    orso skrev:
    Minst mulig frekvensavvik.
    Hmm... frekvensgangen på stort sett alt av noenlunde vettugt linjeelektronikk er rett som en linjal. Denne boksen neppe noe unntak.
    Mulig det er feil ordvalg fra min side, men regner med folk forstår.
    Er du av den oppfatning at kilder låter omtrent helt likt?

N

nb

Gjest
    orso skrev:
    Mulig det er feil ordvalg fra min side, men regner med folk forstår.
    Er du av den oppfatning at kilder låter omtrent helt likt?
    Den diskusjonen er holdt en del ganger før og hører neppe hjemme her, poenget mitt var egentlig at sikkert 99,9% av eventuelle avvik i frekvensresponsen i en godt konstruert kjede er å finne i høyttalerene. Så jeg skjønner ikke helt hva du mener med transparent, min forsåtelse av ordet er en dings man ikke kan høre om er koblet til eller ikke, f.eks om du kan gjøre en AD/DA - konvertering uten at lytteren merker om den skjer eller ikke, så vil jeg si at den er transparent. Jeg <i>tror</i> det i så tilfelle har lite med frekvensgangen å gjøre, den er nok på plass i de aller, aller fleste tilfellene uansett. F.eks er avvikene på noe såpass lite audiofilt som mitt Asus Xonar D2 lydkort +.07dB til -0.04dB

(Men for å svare på spørsmålet ditt, så mener jeg digitale kilder med et minimum av kvalitet stort sett låter svært likt, ja. Så kan man alltids diskutere hvor stort svært er, men nok ikke i denne tråden ;) )

nma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Antall liker
    579
    Torget vurderinger
    1
    På forhånd: beklager quote-feil. Jeg har ikke tid akkurat nå rette på dette.

pedal skrev:
    @ MAN,
    Nå har jeg lest nøye gjennom ditt innlegg, og må si at jeg er litt skuffet. Eller kanskje det er som forventet? Vi er jo ikke akkurat dus lenger, he-he.
    Jeg er alltid dus, det er hovedsakelig du som tar deg litt for nær av svar hvor man ikke går rundt grøten. Men det er ikke ment som noe negativt til deg personlig.
    La nå gå at du bruker enkle triks som dette:
    Man skrev:
    Mange som har kost seg med hi-rez musikkfler i Foobar og med USB til-kobling, har således uforvarende blitt snytt for den ekstra oppløsningen.
    Feil. Ikke alle (med USB-lydkort)
    -Jeg skrev ikke "alle". Jeg skrev "mange". Du tillegger meg noe jeg ikke har sagt, hvoretter du kritiserer det. Med denne metoden blåser du opp kritikken din til falske proporsjoner. Dette går igjen på flere steder i ditt innlegg.
    Du skrev mange, men det er jo underforstått at du mente "mange, men alle som bruker USB", og det har jeg jo presisert.
    For øvrig tolker jeg dine momenter som en bekreftelse på artikkelens relevans. -USB suger med mindre man er ”dataekspert”. Jeg sakser følgende fra ditt innlegg som bekrefter dette:
    Tvert imot. Jeg mener at USB-DAC er så nærme plug 'n' play man kommer, enten man går for en 24bits eller vanlig 16bits DAC. Man får bare ikke Hi-Rez fra 16bits-DAC'er, p.g.a begrensninger i DAC'en. Ikke selve USB-interfacen.
    Skriver du en driver for lydkortet er det selfølgelig ikke noe i veien for å bruke hele båndbredden i USB 2.0 til lyd.
    Hvor mange FIDELITY lesere er i stand til å ”skrive en slik driver”?
    [/quote]
    Jeg har ikke ment at noen skal skrive en slik driver. Her bekreftet jeg faktisk det du skriver var riktig m.h.t til drivere, så jeg skjønner ikke helt poenget ditt her.

USB Audio Class 1.0 har alltid støttet 24/96. Men det har tradisjonelt være mangelvare av USB-receivere som støtter 24/96.
    Nettopp! Det er jo kjernen i artikkelen; USB-receiverne i hi-fi DACer støttet ikke 24/96. Dette er markedsstatus for ”99%” av alle solgte hi-fi DACer pr dags dato. Heldigvis er det i ferd med å snu. Ting tar tid.

M-Audio Transit-manualen refererer til Servicepack 3 til Windows 2000. Servicepack 4 kom ut i Juni 2003. Begge støttet 24/96 fra Win98se og oppover. Riktignok med egne drivere. M-Audio Transit har det dessuten vært mulig å oppgradere firmware på. Den støtter nå 24/96 v.h.a native drivere såvidt jeg vet. Jeg tør ikke vedde penger på det, men jeg regner med at det t.o.m ville fungere i Win98se. (Jeg vet at Win2000 gjør det) Støtter det USB-lyd, skal det også støtte 24/96 (men ærlig talt har jeg ikke rørt Win98se på veldig mange år, og har ikke tenkt å installere det for å finne ut).
    Disclaimer: Muligens vil Win98se defaulte til 16bits, om ikke USB-Dac'en KUN støtter 24bits-modus (som også er det anbefalte, og som de fleste 24-bit kapable USB-DAC'er gjør idag). Vedrørende 44/48/176/192 vil som regel XP og tidligere Windows'er også defaulte til 44. Det er nok mulig å skrive et lite program som skifter dette (og evt bitrate) manuelt, men strengt tatt er ikke behovet der iogmed alle enten bruker Vista eller Win7 idag. Og de som fastholder på XP eller tidligere bruker vel allerede ASIO4ALL.
    Unnskyld at jeg trekker på smilebåndet, men mener du på alvor at disse forholdene skulle vært drøftet i min artikkel?
    Nei, disclaimeren var bare en disclaimer. Litt utenom saken. Resten var bare en forklaring a.n.g drivere som du såvidt var innom i artikkelen. Ikke nødvendigvis noe jeg var uenig med deg om. Les hva jeg skriver, jeg prøver ikke ta deg på "alt".

Egentlig var ikke min intensjon å påpeke hvorvidt artikkelen var aktuell i 2007 eller ikke. (Selv om det åpenbart var svada også dengang) Poenget er at den pr. Juli 2009 er verdiløs.
    Etter mitt skjønn er din intensjon å vise hvor flink du er med data. Og det er du. Jeg håper du skriver mange utfyllende innlegg her på Sentralen med dype datatekniske utredinger og linker. De kan postes her under ”data” og leses av de spesielt interesserte. Når det gjelder min artikkel i FIDELITY, så var den imidlertid myntet på resten av befolkningen som ikke er dataekspert, (og som kjøper sine hi-fi DACer fra norsk forhandler med norsk kjøpslovsgaranti).
    Gi deg, det er flere som har mer peiling på data enn meg. Man trenger ikke være spesielt flink med data. Tvert imot! (man det hjelper sikkert å ta noen forholdsregler innimellom) Jeg forstår at den er myntet på Fidelity sine lesere, men de er sikkert interessert i å vite hva som stemmer eller ikke stemmer.

---------

Det morsomme i denne kontroversen, oss to imellom, er imidlertid svaret du gav til trådstarter SOEDAL. Han er en av veteranene her på forumet og er en meget oppegående hi-fi entusiast. I følge dette innlegget har han kjøpt seg iMAC og gleder seg til den nye Abrahamsen V6.0 DACen. Her har Abrahamsen (Electrocompaniets grunnlegger) fått til en fenomenal lydkvalitet for en billig penge. Mange fornøyde Abrahamsen brukere i denne tråden her.

Mulig du har glemt det i blodtåka di, men SOEDAL startet denne tråden for å finne ut om han burde bruke USB mellom sin iMAC og Abrahamsen V6.0. Og hvilket svar fikk han av deg, jo:

Man skrev:
    Han må bruke optisk [Toslink] om han skal spille av Hi-Rez :)
    Say no more...
    Visste den kom.. ;) Men det er jo fordi USB-implementeringen her ikke støtter mer enn 16bits, mens S/Pdif gjør det. Det er liksom ikke mer komplisert enn det. Jeg diskuterte kun USB som generell interface, om Søedal sin USB-sak ikke støtter mer enn 16bits er jo ikke min skyld :)

Wergeland

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.05.2009
    Antall liker
    89
    Torget vurderinger
    1
    ceroxol skrev:
    KW skrev:
    Hei!
    Jeg strøk innlegget, fordi den linket til en Weiss som ikke har Firewire, noe jeg trodde :-[

www.weiss.ch/dac2/dac2.htm

Men, denne har ;)

Mvh.KW
    Kanskje litt OT: vet noen om man kan kjøpe Weiss Dac2 som privatperson og evt. pris?

Dac2 er (tilnærmet) identisk med Minerva (http://www.weiss-highend.ch/minerva/index.html), DAC2 er bare beregnet for proffmakedet og har derfor litt kjipere utseende (front og føtter).

Forskjellene mellom dac2 og minerva er diskutert endel her: http://www.computeraudiophile.com
    The DAC2 is similar to the Minerva. We do more extensive channel matching and circuit optimization during the QC phase with the Minerva.
    Minerva and DAC2 sound the same.
    Begge sitater er skrevet av Daniel Weiss..
    I følge hjemmesidene til Weiss er Prolyd importør av proff-tingene (dac2) og Dynamikk dvs. Stereofil importør av hifi-produktene (Minerva, Jason, Medea).

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn