SOEDAL skrev:
Hei
På min iMac har jeg mulighet til å kjøre firewire, usb eller optisk digital ut (toslink?) Artikkelen i TAS nevner kun Toslink med et snøft. Hva tror dere er best å bruke? I dag bruker jeg en Pro-ject usb-dac, men vurderer både Abrahamsen og Cambridge. Har virkelig overføringsmetoden så mye å bety som TAS gir uttrykk for? Er ikke usb til spdif-konvertere + dac å dra det litt langt? Er Toslink helt kjørt?
Toslink er en utmerket standard for overføring; Firewire er best, dersom lydkortet/DACen du kjører til kan utnytte mulighetene i formatet; og USB er også utmerket, når det brukes rett.
Tidligere i denne tråden (mener det var her), linket jeg til Positive Feedbacks enquete med ti av audiobransjens hotshots innen digital audio. Disse fikk spørsmål om standarder, formater, osv - og konklusjonen man kunne trekke var at det ikke er enighet, at det er mer snakk om preferanser enn faktiske undersøkelser, og at det er ganske mye forvirring også hos disse.
Dagens toslink protokoll har enorm overføringskapasitet, tilbyr galvanisk skille, og er enkel å sette opp. Enkelte mener det er et aber at man konverterer til og fra lyssignalet og vil helst unngå dette. Men toslink brukes innen profesjonelt lydarbeid, og i MADI protokollen muliggjør det overføring av 32-kanals 96kHz lyd, så det sier litt om kapasiteten.
Det viktigste er ikke selve linken, som hva som skjer i begge ender med signalet som sendes og mottas. Steve Nugent nevner f.eks. RJ45/Ethernet som en viktig mulighet, og denne har Meridian gjort til default i sine anlegg (for å øke forvirringen ytterligere.) Men om dette implementeres rett, så har man mulighet til å sende pakker med data, og kvittere skuddsikkert for disse, samt gjennomføre bufring etter velprøvde standardprotokoller.
Jeg bruker Firewire, har aktivert buffer i lydkortet, og har slavet computeren til lydkortet, slik at dettes innstillinger styrer hva som skjer med settings i datamaskinen. Man (nicket) er overbevist om at USB er urettmessig uthengt av bransjen, og Benchmark er knusende trygge på at det fungerer suverent; og Alan Taffel i TAS har friskmeldt SPDIF etter at det har ligget på sotteseng lenge. Toslink er enten pest eller livets knull - de som mener det er pest husker hva som ble sagt om toslink på tidlig 90-tall da det var meget begrenset i kapasitet, og de som mener det er rene ekstasen har satt seg inn i hvordan det kan brukes.
Sånn - der klarte jeg å forvirre ytterligere. Audiofilien er blitt slik at vil man ha en pølse med brød må det slaktes en gris, bygges et drivhus for tomater og sås en kornåker - men det er altså ikke så vanskelig som enkelte skal ha det til å få et digitalsignal til å oppføre seg pent.