USB-kabeltråd - KUN FOR DE SOM HØRER FORSKJELL

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Høvdingen

    The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Innlegg
    6.869
    Antall liker
    5.689
    Torget vurderinger
    1
    Det er utallige tråder på HFS hvor en kan diskutere kabler fra et vitenskaplig ståsted. Er det så fryktelig farlig om vi tillater en tråd for de som er "kabeltroende"?

    Det er utallige brukere som ønsker å diskutere forskjeller de hører, og jeg skjønner ikke at enkelte har så sterkt behov for å korrigere deres meninger. Dette betyr ikke at HFS tar noen side, forsvarer kabelbransjen eller lignende - det er kort og greit en avgjørelse basert på ønske fra diverse brukere, og jeg ser ikke problemet med å la de ha en slags liten "frisone" hvor de slipper å bli angrepet med spørsmål om bevis, dokumentasjon o.l.

    De som velger å la vitenskapen tale trekker nok det lengste strået, men det som jeg finner litt ironisk er at disse brukerne som regel alltid må ty til personangrep og ufine bemerkninger, og det er faktisk dette som er mest ødeleggende. Hvis noen tror på noe, så er det aldri noen god løsning å kalle vedkommende for sinnslidende og andre tilsvarende karakteristikker, og det er heller ikke noe hensikt å spørre "mannen i gata" om dokumentasjon når en på forhånd vet at det ikke vil komme noe svar.

    Denne tråden er som jeg tidligere sa ment å være et eksperiment for å se hvordan tråden utvikler seg uten innblanding fra de som er av helt annen oppfatning. Dette kommer klart og tydelig frem, og er ikke oppe til debatt. Hvis det hadde ligget forretnigsmessige hensyn bak, så ville jeg innført helt andre regler for mange år siden.

    Mvh
    Høvdingen
     

    YesJens

    Musikkelsker
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.213
    Antall liker
    6.130
    Sted
    Under stjernene
    Er det rene foretningmessige faktorer som ligger bak beslutningen om at dette tøvet med gjentagelser skal få fortsette under din beskyttede hånd?

    Det er rimelig ut fra almene hensyn å be om dokumentasjon eller påstått designfilosofi som ligger til grunn når produsenter hevder at det er store forskjeller i lydopplevelser mellom de ulike produktene. Det er din fordømte plikt å la oss (den uvitende HiFi-almuen) som følger diskusjonen stille relevante spørsmål. Særlig når de er tungt faglig begrunnet som det Aurora postet.
    Er det ikke bare å opprette en tråd som handler om faglig stoff som tilbakeviser lydmessig forskjeller på usb-kabler? Det er ikke noe opplysningsplikt fra folk med innlegg som ikke er velkommen i denne tråden.
    Bra.
    Kunne ikke ha skrevet det klarere sjøl.
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.915
    Antall liker
    17.104
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Jeg trodde jeg var ganske klar på at denne tråden har et klart utgangspremiss, og flere innlegg er slettet.

    Mvh
    Høvdingen
    Ikke helt uenig. Men så lenge (kabel)nissene stadig gjør forsøk på å forklare sine subjektive opplevelser, og ikke minst stadig komme opp med lenker som belegg, så må de regne med at det vil virke som en rød klut for diverse troll, hvis eksistens på HFS defineres av disse trådene. Motbøren og motargumentene som dukker opp er da ikke urimelig.:rolleyes:
     
    P

    Psybient

    Gjest
    Jeg tok med meg kritiske bemerkninger om opplevd lydforskjell på kabler, stilte meg spørsmålet: tok jeg virkelig feil? Prøvde så Clas Ohlson, Audioquest Pearl og Lush usb-kabler igjen og det er bare ingen tvil om forskjellen. Lush vinner 24/7. Det er letteste å høre at bredden og dybden i lydbildet blir større. Med elektronisk ambient med mange lag med synth kommer forskjellen tydeligst frem. Denne siten trenger flere folk som melder om dette, ikke mindre. Derfor er denne tråden fin!
     

    Høvdingen

    The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Innlegg
    6.869
    Antall liker
    5.689
    Torget vurderinger
    1
    Enten så diskuterer (krangler) vi om forskjeller faktisk eksisterer, eller så diskuterer vi hva som burde være lov til å diskutere.

    La oss la denne ene bittelille tråden få være i fred, også kan ta for oss alle andre aspekter i egne tråder.
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.915
    Antall liker
    17.104
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Må jo være bra med et sted der alle er enige.
    Burde være opp til enhver å bedømme. Synes man at det er et bra sted, så henger man der. Hvis ikke, så holder man seg unna og bruker tiden sin på noe annet. Verre er det vel ikke. BTW, det er da ikke mangel på tråder der folk er (veldig) uenige.
     

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.753
    Antall liker
    487
    Sted
    Stockholm
    Den dagen en ikke kan belegge sine opplevelser med følelser kun, men må underbygge enhver påstand via en master i elektro-teori, blir det et fattigere forum.
    Helt enig.

    Bare tenk dere en av Norges største hifi journalister, Knut Vadseth. Var mer følelser en tekniske begreper der. Kommer spesielt på dette utrykket som kom fram når noe traff midt i smørøyet; livsbejaende. Herlig!
     

    osc

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2004
    Innlegg
    718
    Antall liker
    395
    Den dagen en ikke kan belegge sine opplevelser med følelser kun, men må underbygge enhver påstand via en master i elektro-teori, blir det et fattigere forum.
    Det har allerede blitt et fattigere forum. Vi har mistet de fleste som burde vært her.
     

    HeyHo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.10.2016
    Innlegg
    1.538
    Antall liker
    3.044
    Torget vurderinger
    2
    FeelGood tråd selv om det er litt kabel shaming her,har audioquest pearl og syns den er bra ;D
     
    P

    Psybient

    Gjest
    Den dagen en ikke kan belegge sine opplevelser med følelser kun, men må underbygge enhver påstand via en master i elektro-teori, blir det et fattigere forum.
    Det har allerede blitt et fattigere forum. Vi har mistet de fleste som burde vært her.
    Jeg tror det også er viktig å få frem at det vi skiller soleklart med hørselen bør ha en viss autoritet i en diskusjon. Noen forskjeller i lyd på kabler handler om nyanser, de er heller ikke så vanskelig å skille. Grunnen til at jeg har blitt så opptatt av kabler er at jeg har opplevd flere store forskjeller med kabler, og klart musikkopplevelsen med hjernen, psykologi, gåsehud følger.

    De kablene jeg har opplevd det med er ikke usb-kabler. Det gjelder Tarfala Vertigo høyttalerkabler, Isotek Optimum strømkabel, Organic Reference strømkabel, Argento Serenity RCA signalkabler og In-Akustik nettverkskabel. Det er nok en stor taus masse som leser disse trådene men ikke ser noe poeng med å dele sine erfaringer, og det er synd. Spesielt det med kabler er et skikkelig vepsebol.
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.436
    Antall liker
    2.069
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Han mener vel mange av de entusiastene som til stadighet ble fortalt at det de opplevde som lydforbedrende tiltak bare var innbillning. Til slutt gidder en ikke mer, og når i tillegg moderatorer her inne slenger rundt seg med dårlig skjult sarkasme, så går det den gærne veien etterhvert med forumet.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    De festligste, som jeg tenker på, er de som har brukt mer på kabler og trodd på større forskjeller enn jeg selv noen gang har gjort. Disse har da slått kontra, og fordi de selv ikke tror på noen forskjell, er de rett ut giftige til de som har valgt å et åpent sinn. Men jeg kan skjønne enkelte av de og. Når du har kjøpt nok Shakti sten til å brolegge en middels gårdsplass, samt handlet mer Transperant kabler enn en asiatisk tech mogul for så å bestemme deg for at dette tror jeg ingenting på, så kan noen å enhver bli litt furtne, helt fair det. Men trenger ikke være det ovenfor andre :)

    Forøvrig, usb kabler, finner det rart at det er forskjell på disse. Men er åpen for å finne ut hva jeg selv vil tro om det.
     
    P

    Psybient

    Gjest
    Han mener vel mange av de entusiastene som til stadighet ble fortalt at det de opplevde som lydforbedrende tiltak bare var innbillning. Til slutt gidder en ikke mer, og når i tillegg moderatorer her inne slenger rundt seg med dårlig skjult sarkasme, så går det den gærne veien etterhvert med forumet.
    Jeg vil gjerne høre hva dine USB-kabler har betydd for lyden på ditt anlegg. Jeg bryr meg ikke om så folk har flere doktorgrader, da jeg ikke kan noe for at noen ikke hører forskjell på kabler, som er åpenbare for meg. Og forresten så mener folk at de ikke hører forskjell på kabler de aldri har hørt! Da snakker vi autoritet!
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.903
    Antall liker
    19.799
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Her er en meget interessant tråd for dem som faktisk hører forskjell på USB kabler:

    https://www.audiosciencereview.com/...s/do-usb-audio-cables-make-a-difference.1887/

    Vis vedlegget 555582

    Mvh
    BB
    Fint fundet BB.
    USB2 protokollen er ikke beregnet for lange USB kabler uden aktiv buffer. Man siger max lengde 5 meter, og dit billede viser tydeligt, hvad der sker.
    Klart at det har lydmæssig inflydelse også. Til professionelt brug, hvor man ikke tåler tab, bruger man kraftigt skærmede kabler. I kender dem sikkert,
    Klar, gennemsigtig isolation hvor man tydeligt ser fletskærmen igennem. Max lengde på disse er........... 4.8 meter :)
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.436
    Antall liker
    2.069
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Han mener vel mange av de entusiastene som til stadighet ble fortalt at det de opplevde som lydforbedrende tiltak bare var innbillning. Til slutt gidder en ikke mer, og når i tillegg moderatorer her inne slenger rundt seg med dårlig skjult sarkasme, så går det den gærne veien etterhvert med forumet.
    Jeg vil gjerne høre hva dine USB-kabler har betydd for lyden på ditt anlegg. Jeg bryr meg ikke om så folk har flere doktorgrader, da jeg ikke kan noe for at noen ikke hører forskjell på kabler, som er åpenbare for meg. Og forresten så mener folk at de ikke hører forskjell på kabler de aldri har hørt! Da snakker vi autoritet!
    Se #11
     
    P

    Psybient

    Gjest
    Han mener vel mange av de entusiastene som til stadighet ble fortalt at det de opplevde som lydforbedrende tiltak bare var innbillning. Til slutt gidder en ikke mer, og når i tillegg moderatorer her inne slenger rundt seg med dårlig skjult sarkasme, så går det den gærne veien etterhvert med forumet.
    Jeg vil gjerne høre hva dine USB-kabler har betydd for lyden på ditt anlegg. Jeg bryr meg ikke om så folk har flere doktorgrader, da jeg ikke kan noe for at noen ikke hører forskjell på kabler, som er åpenbare for meg. Og forresten så mener folk at de ikke hører forskjell på kabler de aldri har hørt! Da snakker vi autoritet!
    Se #11
    Det du beskriver om detaljer som dukker opp i bakgrunnen hører jeg når jeg bruker Lush-usb. Med Clas Ohlson USB hører jeg mindre detaljene, og de jeg hører er mer "sammenpresset" i lydbildet. Spesielt musikk med flere lag med synthpads blir det veldig tydelig. Hvis jeg spiller ambient fra Steve Roach blir det magisk med Lush.
    Bra produksjon og mastering, og noe av den dypeste musikken jeg har vært borti. Hvis interessert prøv "Arc of passion", "Sigh of Ages", "Dreamtime return"
     
    P

    Psybient

    Gjest
    Og forresten så mener folk at de ikke hører forskjell på kabler de aldri har hørt! Da snakker vi autoritet!
    Godt sagt.
    Dessverre virker det som at folk sitter mere foran PC o.l. enn å lytte på musikk, dessverre.
    Ingen kjede er sterkere enn det svakeste leddet.
    Må ikke glemme at hørselen er det siste i kjeden, og den er i høyeste grad av variert kvalitet, og det er godt dokumentert!
     

    Hi-Fi akustikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.06.2011
    Innlegg
    1.642
    Antall liker
    464
    Sted
    Trondheim
    Og forresten så mener folk at de ikke hører forskjell på kabler de aldri har hørt! Da snakker vi autoritet!
    Godt sagt.
    Dessverre virker det som at folk sitter mere foran PC o.l. enn å lytte på musikk, dessverre.
    Ingen kjede er sterkere enn det svakeste leddet.
    Må ikke glemme at hørselen er det siste i kjeden,
    Nei. Tolkningen av det du hører er det siste i kjeden.
     
    P

    Psybient

    Gjest
    Dessverre virker det som at folk sitter mere foran PC o.l. enn å lytte på musikk, dessverre.
    Ingen kjede er sterkere enn det svakeste leddet.
    Må ikke glemme at hørselen er det siste i kjeden,
    Nei. Tolkningen av det du hører er det siste i kjeden.
    Mener du feiltolkning på bakgrunn av manglende lesning av teknisk kunnskap?

    God hørsel trumfer dårlig hørsel med PHD i lydteknikk.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Ikke et spørgsmål om god hørsel versus dårlig hørelse. Træning og vejledning fra oppegående lyttere. Koncertoplevelser med forstærkning er ikke en reference.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    P

    Psybient

    Gjest
    Ikke et spørgsmål om god hørsel versus dårlig hørelse. Træning og vejledning fra oppegående lyttere. Koncertoplevelser med forstærkning er ikke en reference.
    Det er satt på spissen etter diverse tilbakemeldinger her. Jeg trenger ikke veiledning for å lytte. Det jeg hører er det jeg hører. Noen ganger hører jeg stor forskjell på kabler og noen ganger hører jeg ikke forskjell. Folk her innrømmer at de har endret hørsel etter lest kunnskap. Jeg stoler på hva de har lest, men ikke på hva de har hørt.
     

    rumath

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2004
    Innlegg
    1.653
    Antall liker
    228
    Bruker du ikke high end Cat6 kabel? Det er jo vesentlige forskjeller på disse har jeg lest.

    ETHERNET RJ-45 CABLES SHOOTOUT

    Vil bare ikke at du skal miste informasjon på veien. :)

    Hvordan bruker dere disse USB-kablene? Er det kun for filoverføring? Jeg bruker ikke USB selv, men henter AIFF-filer fra en Synology Diskstation til en Bryston BDP-2 via Cat5/6-kabel, - altså ethernet. BDP-2 til DAC er via AES/EBU. BDP-2 bufrer alt som kommer fra Diskstation så hvilken Cat-kabel jeg bruker blir helt irrelevant, den fungerer bare som en ekstern harddisk.
     

    rumath

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2004
    Innlegg
    1.653
    Antall liker
    228
    Hvilke kabler er viktigst?

    Hei!

    Er det noen kabler dere mener ikke endrer lyden?

    Ethernet
    Usb
    RCA
    Høyttalerkabler
    Internkabling i forsterker, forforsterker og evnt. Drivverk
    Toslink

    Dersom man vurderer å begynne med oppgraderinger av anlegget, er det greit å vite hvilke kabler man bør styre unna, eller vente med å oppgradere til alt annet er byttet ut. :)

    Takk på forhånd for svar.
     
    P

    Psybient

    Gjest
    Interessant spørsmål. Hva med å opprette en egen tråd på det, siden denne handler om usb-kabler?
     

    YesJens

    Musikkelsker
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.213
    Antall liker
    6.130
    Sted
    Under stjernene
    Bruker du ikke high end Cat6 kabel? Det er jo vesentlige forskjeller på disse har jeg lest.

    ETHERNET RJ-45 CABLES SHOOTOUT

    Vil bare ikke at du skal miste informasjon på veien. :)

    Hvordan bruker dere disse USB-kablene? Er det kun for filoverføring? Jeg bruker ikke USB selv, men henter AIFF-filer fra en Synology Diskstation til en Bryston BDP-2 via Cat5/6-kabel, - altså ethernet. BDP-2 til DAC er via AES/EBU. BDP-2 bufrer alt som kommer fra Diskstation så hvilken Cat-kabel jeg bruker blir helt irrelevant, den fungerer bare som en ekstern harddisk.
    Denne tråden omhandler USB kabler.
     

    rumath

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2004
    Innlegg
    1.653
    Antall liker
    228
    Ah, beklager. Oppfattet det slik at innlegget jeg kommenterte henviste til ethernetkabling. :)
     

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.707
    Antall liker
    710
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Hei!

    Er det noen kabler dere mener ikke endrer lyden?

    Ethernet
    Usb
    RCA
    Høyttalerkabler
    Internkabling i forsterker, forforsterker og evnt. Drivverk
    Toslink

    Dersom man vurderer å begynne med oppgraderinger av anlegget, er det greit å vite hvilke kabler man bør styre unna, eller vente med å oppgradere til alt annet er byttet ut. :)

    Takk på forhånd for svar.
    Strømkabel og strømfilter er viktigst, så kommer analoge signalkabler. Jo lenger foran i kjeden, jo viktigere. Til alle usb kabelskeptikere: stikk innom Lyric hi-fi i Sandvika hvis det er flere usb kabler igjenn.
     

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.707
    Antall liker
    710
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Dette har jeg ventet på å si leeenge. Men i dag er dagen kommet. JEG EEELSKER AT DET ER HØRBAR FORSKJELL PÅ ALLE KABLER!!!
    Vi i kabel folkepartiet kjemper for at folk flest skal få høre at vi haaar en kabelkrise. Nemlig at vi må betale en del for å få flott detaljert dynnamisk behagelig lyd med luft med god definisjon og instrumentseparasjon.
     

    Ketil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Innlegg
    2.318
    Antall liker
    885
    Du vil dessverre ha mareritt om kabelpolitiet som beslaglegger alle kablene dine, og tiltaler deg for å uansvarlig kabelmoral ved å oppfordre andre til kjøp av urimelig dyre kabler.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn