USB kabel for lange strekk

Dr_BASS

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2013
Innlegg
4.706
Antall liker
1.937
Sted
Rælingen
Torget vurderinger
4
Trenger en usb a-b som skal brukes til lyd fra pc til dac.
Har testet med en aktiv 10mtr skjøteledning men opplever drop out.
Ser at Supra har noen i diverse lange lengder men de er ikke aktive som jeg trodde det måtte være ved lange strekk.
Er det noen som har testet en slik og vet at det funker, eller har anbefaling for andre merker?
Trenger minimum 8 meter lengde

 

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Innlegg
5.715
Antall liker
7.833
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Siden du må ha så langt kabelstrekk så er det kanskje en stasjonær pc? Sjekk i så fall om du har optisk eller coax spdif utgang på den. Var i alle fall helt standard for noen år siden 🙂
 

Dr_BASS

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2013
Innlegg
4.706
Antall liker
1.937
Sted
Rælingen
Torget vurderinger
4
Stasjonær pc ja men har dessverre ikke noen av delene.
Er jo dac`en som er lydkortet til pcen så har kun usb fra hovedkort.

kan jo legge til at denne kabelen går inn i en mini dsp shd, og da bruker man også usb kabelen for å justere på delefilter etc
 
Sist redigert:

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Innlegg
5.715
Antall liker
7.833
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Stasjonær pc ja men har dessverre ikke noen av delene.
Er jo dac`en som er lydkortet til pcen så har kun usb fra hovedkort.

kan jo legge til at denne kabelen går inn i en mini dsp shd, og da bruker man også usb kabelen for å justere på delefilter etc
Skjønner, nei bare tenkte hvis det interne lydkortet på hovedkortet til pcen hadde en av tilkoblingene så er de bedre egnet til lange strekk. Men skjønner da at du må ha USB 👍🏻
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.576
Antall liker
27.685
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
USB er egentlig ikke anbefalt for strekk over 5 meter. Kan du ikke koble inn en repeater etter 5 m?

Mvh
 

Dr_BASS

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2013
Innlegg
4.706
Antall liker
1.937
Sted
Rælingen
Torget vurderinger
4
Er jo en form for det jeg bruker nå (aktiv kabel)?

Vil helst ha en kabel hvis mulig da den må gå under teppet. Så helst ikke noe bulete kobling under teppet, blir fort som med hovmesteren.
Har vel kanskje også noe med om den bruker strøm eller ikke? Regner med at dacen ikke gjør det siden den har egen strømforsyning
 

Dr_BASS

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2013
Innlegg
4.706
Antall liker
1.937
Sted
Rælingen
Torget vurderinger
4
kan jo evt flytte pcen men da må jeg ha lang hdmi kabel istedenfor og det har jeg sliti med tidligere. Kjører 4k 120hz 10bit + hdr
 

Powercon

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2022
Innlegg
1.412
Antall liker
1.298
Sted
Horten
Hva med å sette den Mini DSP boksen nærmere PC og heller kjøre xlr/balansert ut fra den?:unsure:
 

Dr_BASS

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2013
Innlegg
4.706
Antall liker
1.937
Sted
Rælingen
Torget vurderinger
4
da må jeg ha lange strekk for platespiller og båndspiller + det ikke er plass ved frontveggen så må ha alle komponentene bortsett fra monoblokkene på bakveggen.
Men siden det selges så lange usb kabler så er det vel mulig å bruke?

Dette er i stua med åpen planløsning så kun front og bakvegg jeg kan bruke, ellers må jeg ha stereokomponenter på kjøkkenbenken
 

Dr_BASS

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2013
Innlegg
4.706
Antall liker
1.937
Sted
Rælingen
Torget vurderinger
4
Den fra kjell har jeg allerede, og det er den jeg opplever problemer med. Har også en aktiv på 5mtr som fungerer fint.

Men er dette bare jug da?

Salget av USB-enheter har økt eksponentielt og vi er stolte over å kunne tilby denne nye kabelen for digitale lydomformere, streamet musikk fra datamaskiner, multimediespillere og andre enheter med USB-grensesnitt. Det finnes et stort behov for bedre kabler, ettersom feilende bit-overføringer lett kan høres når du spiller av musikk, siden feilkorrigering og antallet nye forsøk etterlater hørbare spor.

Mange brukere er vant til ganske korte kabler, men slik trenger det ikke være. SUPRA USB 2.0 tillater en avstand på opptil 15 meter mellom enhetene dine! Løsningen er, som alltid, skjerming, separat for hvert par av korrekt tvinnede ledere, eksakt impedanstilpasning på 90 ohm, som er avgjørende for denne typen bruksområder. SUPRA USB 2.0 kommer til å belønne deg med en detaljert, rik og detaljert musikkopplevelse. Uten tvil!

• Dette er en USB 2.0-kabel, kompatibel med USB 3.0, som er et dual-link system som ikke brukes for USB Audio
• Högklassig kobling for overføring av filer, strømming i den digitale domänen
• USB-A til USB B-plugg
• Kabelns ledare hanterar 1200 Mbps dataöverföring upp till 15 meter (även om branschstandarden är på 480 Mbps)
• Lav kapacitans og effektiv avs törning bevarer data signalet intakt selv i lange kabelutföranden
• Smidig og fleksibel kabel med dubbelskärmning for sterkt beskyttelse mot RF-forstyrrelser
• Data-og strøm-ledarparen er separat partvinnade med individuell skjerm for lav forstyrrelser
• PE-isolering med riktig 90 Ohms impedans-beteende
• 24 Karats gullbelagte og skärmade kontakter
• Støpte kontakter tåler tøffe apper og mångårigt bruk
 

Powercon

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2022
Innlegg
1.412
Antall liker
1.298
Sted
Horten
Dem skriver mye rart disse reklame-folkene.:cool:
Kanskje lettere å flytte på PC som du selv var inne på tidligere og dermed se på en HDMI-extender løsning, enn å plages med en for lang USB-kabel. 🤔
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.331
Antall liker
3.680
Torget vurderinger
1

Dr_BASS

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2013
Innlegg
4.706
Antall liker
1.937
Sted
Rælingen
Torget vurderinger
4
Blir det noe særlig forsinkelse hvis bruker en sånn?
Virker jo ut som en kurrant løsning egentlig.
Selv om det er merkelig at usb støtter 5mtr mens alle andre standarder virker som har massevis av støtte for lange lengder
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.331
Antall liker
3.680
Torget vurderinger
1
Blir det noe særlig forsinkelse hvis bruker en sånn?
Virker jo ut som en kurrant løsning egentlig.
Selv om det er merkelig at usb støtter 5mtr mens alle andre standarder virker som har massevis av støtte for lange lengder
Hva har forsinkelse å si? I forhold til bilde du tenker på? Alle mediaspillere kan man justere lyden i forhold til bildet, til og med på de fleste recievere er det mulig.
 

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Innlegg
9.232
Antall liker
4.853
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Heller sjekk ut noe slikt:

Det er USB forlenger med nettverk, det gir ganske mange meter forlengelse. 50m ifølge specs på denne, men får også lengre på andre.
Man får det samme på HDMi og mange andre, krever det enda lengre rekkevidde så får man også slike beregnet til fiber istedet for cat5/6.
Kjell & Co. har et tilsvarende produkt.
 
  • Liker
Reaksjoner: tkr

MakkinTosken

En kjekkas
Ble medlem
21.02.2020
Innlegg
13.585
Antall liker
34.310
Sted
og til
Torget vurderinger
6
Trenger en usb a-b som skal brukes til lyd fra pc til dac.
Har testet med en aktiv 10mtr skjøteledning men opplever drop out.
Ser at Supra har noen i diverse lange lengder men de er ikke aktive som jeg trodde det måtte være ved lange strekk.
Er det noen som har testet en slik og vet at det funker, eller har anbefaling for andre merker?
Trenger minimum 8 meter lengde

Jeg bruker disse. 100% ved 10m
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.331
Antall liker
3.680
Torget vurderinger
1

Dr_BASS

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2013
Innlegg
4.706
Antall liker
1.937
Sted
Rælingen
Torget vurderinger
4
det var utsagnet til en tosk lenger oppe her som fikk meg til å ta sjansen.
Min mor sa: Tosker forteller alltid sannheten, de vet ikke bedre :)
 

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Innlegg
5.715
Antall liker
7.833
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
det var utsagnet til en tosk lenger oppe her som fikk meg til å ta sjansen.
Min mor sa: Tosker forteller alltid sannheten, de vet ikke bedre :)
En kamerat slet med drop-outs på 4k prosjektor, kabelstrekk på 9 meter var det vel. Prøvde type aktive hdmi med forsterkning etc uten at det hjalp, men da han fikk Supra sin i hus har det vært stabilt siden.
 

Dr_BASS

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2013
Innlegg
4.706
Antall liker
1.937
Sted
Rælingen
Torget vurderinger
4
En kamerat slet med drop-outs på 4k prosjektor, kabelstrekk på 9 meter var det vel. Prøvde type aktive hdmi med forsterkning etc uten at det hjalp, men da han fikk Supra sin i hus har det vært stabilt siden.
Yes, har hatt litt ymse erfaringer med slike forsterke/aktive kabler.
Samme gjaldt å finne en kabel som støttet 120hz 4k, men det var et par år siden og da var det mange produsenter som lovet, men ble drop outs. Heldigvis er det enkelt å returnere i Norge. :)
 
Topp Bunn