TTs tråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• T

TT.

Gjest
    Vurderer nå å legge ned Tesalongen i sin helhet, selge all hifi og kun konsentrere meg om hovedanlegget. Etter oppgradering av Hovedanlegget blir ikke utstyret bruk og det er ille at det bare skal stå der og støve ned. Er i tenkeboksen nå

jorwed_

Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Antall liker
    19.225
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Må vel ærlig si at:
    IKKE. GJØR. DET.
    (Med mindre du må)
    Tesalongen har en helt egen sjarme, men hadde helt sikkert klart seg med ett "mindre" anlegg også. Men å redusere det til to oppegående anlegg bør vel være mulig? Ett hifi anlegg og en kosekrok? :)
    Glemmer aldri det første besøket i Tesalongen. Magisk :)

jorwed_

Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Antall liker
    19.225
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Konseptet Tesalongen bør vernes, ikke nødvendigvis utstyret. Hva med å teste en aktiv løsning der oppe? Med en kilde? (Streaming)

• Liker
    Reaksjoner: TT.
    T

TT.

Gjest
    Tenker kanskje bare ha vintage/Technics integrert, SL-15 og Rauna der. Både mk1 og 2

Evo III

Be Who You Are
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    65.738
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    86
    Stemmer for et komplett vintage i tesalongen ;). Du har jo det meste som skal til.
    Mye penger som står der om du ikke bruker det!.

O

T

TT.

Gjest
    Skal tenke grundig over det før jeg gjør noe drastisk...

Har akkurat nå sett "Trygdekontoret" med Thomas Selzer der han følger Death Metal gruppen Mayhem. Det som jeg kjenner igjen er at om man feks digger Justin Bieber eller Mayhem, så er tilnærmelsen så og si identisk. Heltedyrkelsen er helt lik. Ganske artig å se. kjenner meg igjen fra tidligere tider da jeg "dyrket" enkelte artister...

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    42.113
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    20
    Vurderer nå å legge ned Tesalongen i sin helhet, selge all hifi og kun konsentrere meg om hovedanlegget. Etter oppgradering av Hovedanlegget blir ikke utstyret bruk og det er ille at det bare skal stå der og støve ned. Er i tenkeboksen nå

Kjenner meg igjen der. Har selv et ganske oppegående anlegg i 2. etg. men spiller aldri musikk der , men det fungerer som tv/film anlegg - så det gir mening å beholde det.

• Liker

BeetleBug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Antall liker
    16.097
    Sted
    Sørlandet
    Hei TT,

Jeg tolker utifra det jeg leser at du er inne i en liten "down" periode, ihvertfall når det kommer til Hifi. Av og til kan det være lurt å ta en "liten pust i bakken" og det er jo heller ikke lenge siden du inviterte oss lesere hjem til deg på en kaffe og en lytt på det flotte hovedanlegget ditt. Ikke selg noe før du er "oppesen" igjen for risikoen for at du vil angre kan jo komme. Det sagt... jeg kunne godt tenkt å prøve din Dared på mine ls3/5a :)

-BB-

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    20.462
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Tesalongen er en krok jeg så absolutt skulle hatt mulighet til å ha i eget hus.

Som andre har nevnt - synes jeg også at den har sin egen sjarme og intimitet. Bra lyd er det der også. Så når jeg registrerte at du vurderte å avvikle den, måtte jeg ta affære umiddelbart.

Jeg kontaktet Riksantikvaren, som over tlf forsto at dette er noe som må bevares for fremtiden - og de har foreløpig satt tesalongen opp på Orange liste (Kategori 2). Du vil i løpet av et par dager få besøk av de, da de ønsker den overført til Rød liste (Kategori 1) ;)

Utdrag fra bestemmelsene:
    Dersom en bygning faller inn under definisjonen av et kulturminne, kan ombyggingsmulighetene være begrenset. Hva som er et kulturminne fremgår av kulturminneloven § 2: "Med kulturminner menes alle spor etter menneskelig virksomhet i vårt fysiske miljø, herunder lokaliteter det knytter seg historiske hendelser, tro eller tradisjon til". Alt som er menneskeskapt er naturligvis ikke verneverdig eller bevaringsverdig. Ofte vil det være eldre bygninger, men også nyere bygninger kan gå inn under definisjonen. Det kan være eksteriøret, interiøret eller omgivelsene rundt som tilsier at det foreligger kulturminne. Et kulturminne kan være formelt fredet etter kulturminneloven (kategori 1), eller formelt vernet etter plan- og bygningsloven (kategori 2), eller lokalt listeført (kategori 3). Kategoriseringen fra 1-3 er det undertegnede som har gjort.

Bygning som er fredet etter kulturminneloven (kategori 1). Det er ca. 6000 bygninger som er fredet etter kulturminneloven. De mest verneverdige kulturminnene er av nasjonal betydning. Disse fredes først og fremst etter kulturminneloven.

Kulturminneloven og de fredningsbestemmelsene som treffes i medhold av denne, legger rammer for hva den enkelte eieren kan foreta seg. Et kulturminne kan være fredet direkte i kraft av loven eller forskrifter til denne. Eiendomsaktører må være oppmerksomme på at en bygning kan være midlertidig fredet. Fredningen innebærer at alle endringer som går utover vanlig, jevnt vedlikehold, må godkjennes av vedkommende myndighet etter kml. § 8 eller § 15 a. Det vil i praksis si at det må søkes om tillatelse for større reparasjoner og for endringer.

T

TT.

Gjest
    Ja du får jammen sagt det du ptb. He he

Kanskje det bare blir en forsiktig nedgradering. Selge Dared og MicroSeiki... Time vil sjåv

• Liker
    Reaksjoner: ptb

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    30.607
    Torget vurderinger
    28
    Har vært igjennom litt av det samme selv, vurderte tung hifi i TV-stua. Satte opp Bel Canto dac, Hovland og først to stk Graaf GM20. Fullstendig overkill for film og TV-serier, særlig fordi jeg kun har en standard TV, ikke noen svære greier.
    Litt endring frem og tilbake før jeg flyttet det opp i andre enden av hovedstua (nå nedskalert). I hvert fall for meg som har mye rør og forsterkere med biasjustering på 16 rør, og en variac som avogpåbryter så er det greit med et mindre anlegg som lett skrus av og på. Et man kan gå fra uten å være redd for at høyttalerne tar kvelden.

Har også funnet ut at om jeg skal kose meg et sted så er det greit å kunne spille musikk der.

Ro ned, ikke gjør noe drastisk om du har en liten down-periode. Vent og se, la det synke inn. Om du konkluderer etter tid at du vil kvitte deg med det så greit.

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.286
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Det store spørsmålet er om du kan bruke det rommet på en annen måte som gir deg mer glede. Om så er, hiv ut hifi. Hvis ikke, behold rommet slik det gir deg mest glede ifht musikken du spiller.

• Liker
    T

TT.

Gjest
    Har gått den tankerunden også HCS, men egentlig finner jeg ingen bedre funksjon for hverken det rommet eller det andre, mausoleet

• Liker
    Reaksjoner: HCS

Evo III

Be Who You Are
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    65.738
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    86
    Det er jo enkelt det TT ;) selg dared/Micro,og sett opp et technics vintage oppsett. Du har det jo ! Hadde vært drit kult rom til det,
    få tak i en SL.... med resten av det du har.

O

• Liker
    T

TT.

Gjest
    Har vært igjennom litt av det samme selv, vurderte tung hifi i TV-stua. Satte opp Bel Canto dac, Hovland og først to stk Graaf GM20. Fullstendig overkill for film og TV-serier, særlig fordi jeg kun har en standard TV, ikke noen svære greier.
    Litt endring frem og tilbake før jeg flyttet det opp i andre enden av hovedstua (nå nedskalert). I hvert fall for meg som har mye rør og forsterkere med biasjustering på 16 rør, og en variac som avogpåbryter så er det greit med et mindre anlegg som lett skrus av og på. Et man kan gå fra uten å være redd for at høyttalerne tar kvelden.

Har også funnet ut at om jeg skal kose meg et sted så er det greit å kunne spille musikk der.

Ro ned, ikke gjør noe drastisk om du har en liten down-periode. Vent og se, la det synke inn. Om du konkluderer etter tid at du vil kvitte deg med det så greit.
    takker for innspill Fosse, da det er mange tanker som svirrer nå. Jeg ønsker ikke gjøre noe forhastet, da det vil være eneste gangen jeg har muligheten til å eie en platespiller og rørforsterker i dette kalibret. Ja, de koster ikke så mye i kroner og øre for folk flest, men ganske dyrt for meg iallefall. Jeg var heldig med begge kjøp, da selgeren av Dareden gikk med på en byttehandel med ting jeg hadde stående. Platespilleren var mitt "århundredes kupp" på finn i høst, som gjorde at jeg "kastet" meg i bilen og møtte opp hos selger under en time etter at annonsen ble lagt ut på finn. Vel, vel, det var et sidespor, men eiegleden er skyhøy på begge deler, så det vil være veldig tungt å selge dette. Affeksjonsverdien får man aldri betalt for.

T

TT.

Gjest
    Hei TT,

Jeg tolker utifra det jeg leser at du er inne i en liten "down" periode, ihvertfall når det kommer til Hifi. Av og til kan det være lurt å ta en "liten pust i bakken" og det er jo heller ikke lenge siden du inviterte oss lesere hjem til deg på en kaffe og en lytt på det flotte hovedanlegget ditt. Ikke selg noe før du er "oppesen" igjen for risikoen for at du vil angre kan jo komme. Det sagt... jeg kunne godt tenkt å prøve din Dared på mine ls3/5a :)

-BB-
    Du er jo inne på det vesenligste BB, så jeg får nok bare roe ned og la tiden "lege" downperioden. Jeg merker jo at andre også har slike perioder her inne.

Tror nok mye av dette også har sammenheng med det jeg sliter med til daglig og da er det litt terapi for meg å få luftet tankene her inne. Tusen takk for alle synspunkter alle sammen. Slikt både gir mening og viser omtanke. Slikt varmer.

T

TT.

Gjest
    Jeg får glemme teknikken en stund og bare konsentrere om musikken (selv om dette er et teknikkforum)

Mulig flere hadde hatt godt av å gjøre det...

Evo III

Be Who You Are
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    65.738
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    86
    Det er jo essensen i dette,musikken jeg vet du koser deg med og gir deg glede vær dag :). Tesalongen blir jo mere nærlytting,men nede har du det store fine lydbilde med masse detaljer. Drit i og tenk mere på det hele og nyt musikken min venn :),det kommer til og lyse opp over hodet ditt en dag hva du skal gjøre.

O

• Liker

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.604
    Torget vurderinger
    24
    Ut med skramlet, konse på hovedriggen.

• Liker

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    20.462
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Det var sikkert (helt sikkert) et engangstilfelle:cool:

• Liker

jorwed_

Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Antall liker
    19.225
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Sannsynligvis. Ser i alle fall helt unaturlig ut. Sånn på en fredag mener jeg... :)

• Liker
    T

TT.

Gjest
    Passende musikk til fredagsettermiddagen

Marcus Johnson - 88 ways to love

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn