Jobben blir å finne utav dette med lipsync og hvordan det er håndtert. Videresender de til kilde forsinkelsesinformasjon fra TV/projector så er dette ikke noe problem. Må teste gjennom Dolby Vision, HDR, UHD, 1080p/i, 720p, 576/480 p+i; 10bit og 8bit. Det er alltid best å teste på utstyr man kjenner og har full kontroll over selvsagt. Må også teste materiale i 23.976Hz, 24Hz, 25Hz, 29.997Hz, 30Hz, 50Hz, 59.94Hz, 60Hz.
Jeg har eksperimentert en del med å manuelt stille inn lyd-forsinkelse på surround prosessor; det blir liksom ikke 100% perfekt uansett ser det ut til. Så jeg er ikke betrygget over at ingen har rapportert dette som et problem. Folk flest har aldri opplevd perfekt sync mellom lyd og bilde. Det samme ser man med at en del kilder skipper et bilde hvert 41 sekund når de prøver å vise 24Hz materiale og utstyret kun håndterer 23.976Hz. Utrolig få mennesker som merker dette (noe jeg stusser over; siden en slik feil for meg gjør at jeg ikke klarer å se mer enn et par minutter før irritasjonen blir så stor at jeg må slå av). Så kort oppsummert, jeg tar aldri andre sine ord for at noe ikke er et problem; jeg må se det selv. Om jeg får en tilbakemelding fra Trinnov hva som skjer med EDID informasjonen fra TV rundt forsinkelse så kan det vært godt nok; om den informasjonen blir sendt videre til kilden - så vil dette ikke være noe problem. Strippes den (blankes) i Trinnov så er dette et problem. Den perfekte dynamic auto lip sync implementasjonen i en surround prosessor skal vite om sin egen prosesseringsforsinkelse; og trekke den fra TV/projector sin rapporterte forsinkelse som igjen sendes til kilden (blu-ray, media pc, tuner etc). Men realiteten er at forsinkelse på surround prosessor er vanligvis så liten at det vanligvis ikke har noe stor betydning. Naturligvis setter man opp Trinnov med 1024 "samples" som buffer (som er en mulighet) så utgjør dette 21ms@48kHz faktisk (+ prosesseringen vil også vanligvis ta 1-4 samples, men det betyr ingenting i den store sammenhengen), og det merker man lett.
Den enkle løsningen er selvsagt å avvente at Trinnov faktisk implementerer dynamic auto lip-sync (som de vil komme til å gjøre). Eventuelt om forsinkelsesdata i EDID fra TV/projector blir videresendt gjennom Trinnov til kilden; så er dette med stor sannsynlighet ikke et problem man merker. Da kan man sette forsinkelse manuelt i Trinnov avhengig av bufferstørrelse + 1 til 2 ms for prosesseringen så er man dekket.
Det forundrer meg litt at ikke Trinnov har svarene på dette tilgjengelig; det overrasker meg stort at jeg er den eneste som har stilt disse spørsmålene.
Edit:
TVen jeg hadde i 2015 rapporterte faktisk ikke tilbake sin egen prosesseringstid via HDMI; så da vil selvsagt ikke auto lip-sync fungere. Det er også et stort flertall av avspillingskilder som ikke følger HDMI-spesifikasjonene. Alle ledd må støtte dette for at det skal fungere. Overraskende nok ble første auto lip-sync implementert i HDMI 1.3; så det burde etter mitt syn ikke være lov å ikke implementere dette i en hver HDMI-kompatibel enhet. Det samme gjelder resten av HDMI-standarden. Jeg forventer faktisk at en enhet til 159.000 faktisk har klart å implementere full HDMI 2.0b spesifikasjon; når de påpeker at den er HDMI 2.0b kompatibel.