TR1000

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • J

    jekri

    Gjest
    Jeg syntes det ble så mye snakk om TR1000 at vi bør ha en tråd om den. Kom med erfaringer.
     
    K

    Kjell_B.

    Gjest
    Ja jeg er virkelig imponert over TR-1000 på alle måter etter at jeg selv har begynt å bruke en slik i et anlegg der den driver høyttalere direkte.

    Dette er den mest vellydende tyngre forsterkeren Tandberg noensinne laget. Og den har god gammeldags riktig kobling med kondensator i utgangen. Disse forsterkerne fra 1972-73 er jo i stor grad single-ended konstruksjoner (power supply og de fleste trinn før effekt-transistorene). Da Tandberg rundt 1975 gikk over til symmetriske/balanserte konstruksjoner med DC-koblet utgang, ble lyden mye strammere, men også slik at mye av musikaliteten gikk tapt.

    Så TR-1000 er den riktige generasjonen Tandberg.

    Jeg er spesielt imponert over at en musikalsk forsterker med kondensator-utgang (dårligere "dempningsfaktor") klarer å drive moderne bass-refleks høyttalere så godt. Disse er konstruert med udempet, dårlig bass ("blafrende bassmembraner"), for å skape en varmere klang med moderne transistor-forsterkere. Det var jo derfor de gode gamle trykkammer-høyttalerne forsvant.

    For å teste evnen til kontroll bruker jeg altså foreløbig noen ganske gode, men dog billige KEF Uni-Q høyttalere (Q35 og Q55) til min TR-1000, og må si at den klarer det godt.
    Men naturligvis er dette ikke optimale høyttalere til en 70-talls forsterker.

    Etter påske skal jeg teste den på de store, tunge høyttalerne mine, inkl. Tannoy Turnberry, og så får vi se.
     
    J

    jekri

    Gjest
    De har jo ikke kjellerbass, men en veldig god mellomtone. Vokalen blir veldig god og der syntes jeg TR1000 er best av de forsterkerene jeg har.
     
    R

    roar

    Gjest
    :)

    Prøv 301 lyric hvis du har mulighet,de går iallefall dypt nok. Jeg har hatt 301 lyric i noen år. Bra høytaler.

    Mvh Roar
     
    P

    patato

    Gjest
    En liten detalj som jeg tror mange ikke er klar over når det gjelder Tr1000/1010, høtalervelger kan trekkes ut for å få power reading i signalmeter. Forøvrig har TR1000 separat stømforsyning til hver kanal, i motsetning til Huldra 10, det gir vel Tr1000 et mer dynamisk preg.
     
    K

    Kjell_B.

    Gjest
    Ja det med separat strømforsyning til hvert utgangstrinn, og separat strømforyning til forforsterker-delen, er nettopp noe som plasserer Tandberg over mange andre på den tiden - f.eks. var samtidige Bang & Olufsen ikke så avansert oppbygget.

    At Huldra 10 ikke er fullt så "separert", skyldes nok at det ikke er helt så kritisk ved lavere effekter, men også et tegn på at TR-1000 dog er bedre enn Huldra til å drive høyttalere direkte. Hvilket faktisk ble klart hos meg med en gang jeg sammenlignet de to.
     
    J

    jekri

    Gjest
    Apropos Bang & Olufsen, hvordan går det med den Beomaster 901 du har under testing? Måler den seg med TR200?
     
    K

    Kjell_B.

    Gjest
    Står fortsatt i kjeller-verkstedet - tiden gikk til min TR-1000 pluss en Schaub-Lorenz reiseradio fra 1965 som bare er helt fantastisk.

    På kontoret har jeg fått på plass min Tandberg TP 41 reiseradio med ekstra-høyttaler: HiFi System 12. Folk kommer innom og lurer på hva i all verden jeg spiller på. En ny lydtype for dagens ungdom ja.
     ;D

    TP 41-radioen fikk jeg skiftet knappesett på hos Ivar Midtskogen - helt nye trykkknapp-brytere. Den ser ut og fungerer helt som fabrikkny.

    Men 901'eren skal igang over påske. Husker den som en god forsterker.
     
    J

    jekri

    Gjest
    Scaub-Lorez ja. Bare navnet er jo fantastisk flott, mye bedre enn det senere ITT
     
    K

    Kjell_B.

    Gjest
    Ja, det er jo en TR-1010. Den har en veldig god mellombølge-tuner også, i tillegg til FM.
    Jeg la inn spørsmål om hvorfor han selger den.
     

    PAR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.04.2006
    Innlegg
    542
    Antall liker
    1
    TR-1000 spiller rett og slett fletta av det meste jeg har hørt av nye forsterkere, relativt sett. Man skal dog huske å benytte lettdrevene høytalere. Jeg bruker mine Adire HE 10.1 Mk II, som ble bygget for min rørforsterker. Og, ja det svinger (svingte, se annen tråd) i stua. Det første som fikk meg til å få bakoversveis, var stereoperspektivet. Har aldri hørt makan. Lyddetaljene var klare som krystall-glass, og det var kontroll i alle ledd. Har hørt at om Tandberg sin "slaskebass", men dette er bare tull. Får man slaskebass med TR-1000, er det avslørende og dårlige høytalere som har skylden (dårlige her, kan være for lav følsomhet) Stram og kontrolert bass er mitt resultat.
    Med lettdrevene høytalere, får man faktisk stua til å riste, dersom det er ønskelig.
    På TR-1000 kan "alt" justeres. Mange klager på at man har ulik volum ettersom man benytter platespiller, radio og CD spiller. Dette løser Tandberg TR-1000 med å ha regulerbare innganger.
    Når det gjelder TR-1000, har denne tonekontroller som fungerer. Ikke nok med at de fungerer, men de kan justeres individuelt på hver kanal.
    FM-delen er bare en drøm. Sette den opp mot "verdens beste radio Tivoli", og jeg tror Tivoli blekner i skyggen av TR-1000, og med mange andre Tandberg radioer. For øvrig det er ikke noe jeg tror, men har erfart selv.

    Det som er sikkert er at TR-1000 kommer til å få fast plass i mitt oppsett.

    Skal prøve å benytte den som forforsterker sammen med Ella El34, med KT88 rør, men det er ingen hast........
     
    K

    Kjell_B.

    Gjest
    Veldig viktig det du skriver. For det har vært så viktig for bransjen å slenge dritt om de fine gamle apparatene fra begynnelsen av 70-tallet. Katastrofe, hvis folk flest og t.o.m. myndighetene (kulturråd, m.m.) skulle oppdage dette.

    Tenk, her finner du diskret transistor-teknologi på sitt beste. Flotte karbon-motstander. De beste kondensatorer som har vært laget (ERO film/folie og FRAKO elektrolytter, m.fl.). Tre separate strømforsynger - meget fin elektronisk regulering til forforsterkeren.
    Og single-ended konstruksjon nesten hele veien. Moderne utstyr er forkrøblet i sammenligning.

    Og den har utgangskondensatorer (som kanskje må byttes etter 30-40 år, hva i all verden gjør det ? De er lette å skifte). Utgangskondensatorene skyldes single-ended konstruksjon, som gir langt bedre lyd.

    Vi hadde den perfekte lyden sånn rundt 1970, deretter har ingeniørene massakrert god lyd (i den overkommelige prisklassen spesielt).

    Ja, jeg ba Ivar Midtskogen ta en grundig sjekk på særlig utgangstrinnene, og nå har jeg den straks tilbake og skal teste den videre. Gleder meg veldig !
     

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Hei!
    Ja, da er TR 1000 tatt ned fra loftet, støvsugd der jeg kom til inni, men det var minimalt med støv.
    Derimot fikk jeg litt sjokk da jeg sjekket phonokontaktene for de så nærmest sjokoladebrune ut og faktisk ikke brukbare ut.
    Jeg har pusset litt på dem uten at de så ut som kobber av den grunn :)
    Jeg har koblet den til på soverommet og det var et helvete å få festet mine Audio Magic 6 kvadrat (solid core) til disse ganske puslete ht. terminalene.
    Fikk det til til slutt og koblet den til mine Mission 750 LE og en Marantz 63 KI Signature cdspiller.
    Første overraskele var at det virket (litt antydning til kontaktproblem ved bruk av volumbryteren men ikke mye).
    Jeg innbillte meg at det var alt for dårlig kontakt ved phonobøsingene, men det viste seg at det var greit.
    Cdspilleren har heller ikke vært brukt på svært lenge, så det knirket fælt i cdskuffen når den var på vei ut og inn.
    Det spillte musikk og det på en helt grei måte og med en gang, noe jeg vel ikke hadde ventet.
    Det spillte forøvrig en god del bedre enn jeg hadde forventet og med fin klang.
    Jeg har kun lyttet til 2 cder foreløpig og det var "Løsrivelse" med Bremnes og en med Norah Jones.
    Min foreløpige konklusjon er at jeg skal prøve mer og bl.a. på mitt hovedanlegg om ikke lenge (det kan bli spennende ;)
    Jeg føler meg akkurat nå rimelig sikker på at den kan bli stående som forsterker/radio på soverommet og anlegget der.
    Radiodelen er jo udiskutabelt god og fjernkontroll har jeg jo til cdspiller (med volumjustering)
    Er det forresten vanskelig å skifte netkabel til f.eks. diy Supra Loroad?
    Kronglete å komme til?

    Mvh.KW
     
    K

    Kjell_B.

    Gjest
    Etter initial prøving bør du gjerne la Ivar Midtskogen se på den. Det kan være dårlige loddinger i effektdelen som bør gjenoppfriskes. Og Ivar er flink å kontrollere kvaliteten på de store (kritiske) kondensatorene.

    Ellers så er det en veldig driftssikker forsterker.
     

    TJ

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.08.2003
    Innlegg
    754
    Antall liker
    2
    Hvor finner man denne mye omtalte Ivar Midtskogen?
    TJ
     

    bluesman

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.01.2003
    Innlegg
    193
    Antall liker
    28
    Torget vurderinger
    1
    Prøv her : www.gpfweb.com/shop kikk nede i høyre hjørne på siden.
    Eller :
    Har du behov for reparasjon av din Tandberg radio!

    Ivar Midtskogen tar på seg reparasjoner av Tandberg radio,
    båndspillere og TV. 20 års erfaring i denne bransjen.

    Kontakt:
    Ivar Midtskogen
    Åmot (Buskerud)
    Tlf: 91382475
    E-mail: midti@online.no
     

    PAR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.04.2006
    Innlegg
    542
    Antall liker
    1
    Hei!
    Ja, da er TR 1000 tatt ned fra loftet, støvsugd der jeg kom til inni, men det var minimalt med støv.
    Derimot fikk jeg litt sjokk da jeg sjekket phonokontaktene for de så nærmest sjokoladebrune ut og faktisk ikke brukbare ut.
    Jeg har pusset litt på dem uten at de så ut som kobber av den grunn :)
    Jeg har koblet den til på soverommet og det var et helvete å få festet mine Audio Magic 6 kvadrat (solid core) til disse ganske puslete ht. terminalene.
    Fikk det til til slutt og koblet den til mine Mission 750 LE og en Marantz 63 KI Signature cdspiller.
    Første overraskele var at det virket (litt antydning til kontaktproblem ved bruk av volumbryteren men ikke mye).
    Jeg innbillte meg at det var alt for dårlig kontakt ved phonobøsingene, men det viste seg at det var greit.
    Cdspilleren har heller ikke vært brukt på svært lenge, så det knirket fælt i cdskuffen når den var på vei ut og inn.
    Det spillte musikk og det på en helt grei måte og med en gang, noe jeg vel ikke hadde ventet.
    Det spillte forøvrig en god del bedre enn jeg hadde forventet og med fin klang.
    Jeg har kun lyttet til 2 cder foreløpig og det var "Løsrivelse" med Bremnes og en med Norah Jones.
    Min foreløpige konklusjon er at jeg skal prøve mer og bl.a. på mitt hovedanlegg om ikke lenge (det kan bli spennende ;)
    Jeg føler meg akkurat nå rimelig sikker på at den kan bli stående som forsterker/radio på soverommet og anlegget der.
    Radiodelen er jo udiskutabelt god og fjernkontroll har jeg jo til cdspiller (med volumjustering)
    Er det forresten vanskelig å skifte netkabel til f.eks. diy Supra Loroad?
    Kronglete å komme til?

    Mvh.KW
    Tror nok at alle phonobøssinger på TR-1000 har samme farge som dine! Selv bruker jeg DIN-inngangene, da disse holder en høyere kvalitet. Det er fort gjort å ødelegge phonobøssingen med dagens stramme phonoplugger, da pinnene som sitter loddet fast på print er svake.

    Merk at det er fort gjort å ødelegge gjengene på høytalerterminalene.

    Hvorfor bytte nettkabel? Nettkabelen på TR-1000, og andre Tandberg radioer, går fra bakside og fram til front, der bryter sitter. Fra bryter går det så ledninger til trafo, som igjen sitter i bakkant. Tviler på at du oppnår "nirvana" med å bytte kabler her. Selv har jeg bare byttet støpsel. (Jordet opplegg i huset, synes ikke det ser så fint ut å spikke til det originale støpselet)

    Dersom du ønsker å bytte kabel, er ikke dette så vanskelig. Bryter sitter greit til.

    Lettdrevene høytalere er tingen til TR-1000…….. Da fungerer denne faktisk meget bra som effektforsterker

    Tips: Knepper det i høytalerene når du slår radio på / av, kan utgangskondensatorene være på vei til å legge inn årene......... Selvsagt kan dette også skyldes dårlig kontakt i bryter, men vær obs..........
     
    K

    Kjell_B.

    Gjest
    Phono-kontakter på GAMLE radioer/hifi er laget av helt andre legeringer enn moderne. De gir god kontakt til tross for det grå utseendet.

    Moderne blanke phono-kontakter kan motsatt gi dårlig kontakt til tross for blankt utseende.

    Må ikke dømme gamle ting etter erfaringer fra moderne apparatur.
    Noen av de mest problematiske chassis phono-kontakter (kontakt-problemer) jeg har hatt var moderne gull-forgylte.

    Verden er mer komplisert enn man tror.

    Men enig i at DIN-kontakter er bedre - enten vi snakker om moderne eller gamle.
     

    PAR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.04.2006
    Innlegg
    542
    Antall liker
    1
    Moderne blanke phono-kontakter kan motsatt gi dårlig kontakt til tross for blankt utseende.
    Enig, dette er bare nok en stilighetsfaktor....., som har gått på bekostningen av kvalitet.
     

    Robert

    Medlem
    Ble medlem
    30.09.2003
    Innlegg
    33
    Antall liker
    1
    ....at DIN kontakter nærmest skulle være ubruklige er nok en myte blandt mange, oppstått blandt selvutnevnte "guruer" på sent -70 og -80 tallet
     

    PAR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.04.2006
    Innlegg
    542
    Antall liker
    1
    ....at DIN kontakter nærmest skulle være ubruklige er nok en myte blandt mange, oppstått blandt selvutnevnte "guruer" på sent -70 og -80 tallet
    Artig at kjente produsenter (Bullet Plug) prøver å kopiere DIN-pluggen i dag. Her utreder de om dens flotte egenskaper, med hensyn til minst mulig gods etc. Ja, ja, noen skal da prøve å finne opp hjulet flere ganger.
     

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Tror nok at alle phonobøssinger på TR-1000 har samme farge som dine! Selv bruker jeg DIN-inngangene, da disse holder en høyere kvalitet. Det er fort gjort å ødelegge phonobøssingen med dagens stramme phonoplugger, da pinnene som sitter loddet fast på print er svake.

    Merk at det er fort gjort å ødelegge gjengene på høytalerterminalene.

    Hvorfor bytte nettkabel? Nettkabelen på TR-1000, og andre Tandberg radioer, går fra bakside og fram til front, der bryter sitter. Fra bryter går det så ledninger til trafo, som igjen sitter i bakkant. Tviler på at du oppnår "nirvana" med å bytte kabler her. Selv har jeg bare byttet støpsel. (Jordet opplegg i huset, synes ikke det ser så fint ut å spikke til det originale støpselet)

    Dersom du ønsker å bytte kabel, er ikke dette så vanskelig. Bryter sitter greit til.

    Lettdrevene høytalere er tingen til TR-1000…….. Da fungerer denne faktisk meget bra som effektforsterker

    Tips: Knepper det i høytalerene når du slår radio på / av, kan utgangskondensatorene være på vei til å legge inn årene......... Selvsagt kan dette også skyldes dårlig kontakt i bryter, men vær obs..........
    Jeg har også "spikket" til min strømkontakt en gang i tiden ;)
    Min TR1000 har vært i mitt eie siden en gang veldig tidlig 70tall.
    Kjøpte den brukt og den var da ganske ny.
    Jeg har også den originale brukermanualen, dersom det skulle være noen som ikke har og lurer på noe.
    Jeg husker ikke noe knepping ved av og påslåing og denne er forøvrig lite brukt de siste 25 årene (husker ikke helt hvor tid den begynte sin "hvile", men det var nok på den tiden jeg kjøpte meg en Yamaha reciever med fjernkontroll.
    Din kontakter med en overgang til phono på signal/cdsiden må det jo bli da.
    Jeg har en Phillips 212 (312?) Electronic stående med dinkontakt og også noen dinkabler av litt bedre kvalitet enn normalen/standard.Så dette kan jeg prøve.

    Mvh.KW
     

    PAR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.04.2006
    Innlegg
    542
    Antall liker
    1
    Jeg har også den originale brukermanualen, dersom det skulle være noen som ikke har og lurer på noe.
    Mvh.KW
    Kjenner du til om det finnes skannede utgaver av slike manualer på nettet, koster jo "skjorta" dersom de orginale legges ut for salg?

    Det er vel helst etter lang lagring at disse kondensatorene tørker ut?
     

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Fortell hvordan det går da KW...!
    Hei!
    Er du nysgjerrig nå da ;D
    Jeg har ikke så alt for mye tid til dette nå, siden jeg bør/må benytte tiden til å lytte til en lånt ny preamp (PS Audio GPC200) og om ikke lenge er det en annen ny på gang (MF-KW)
    må ha fjernkontroll vet du (koste hva det koste må) ;D

    Mvh.KW
     

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Kjenner du til om det finnes skannede utgaver av slike manualer på nettet, koster jo "skjorta" dersom de orginale legges ut for salg?

    Det er vel helst etter lang lagring at disse kondensatorene tørker ut?
    Hei!
    Siste først: Det er sikkert riktig det.
    Jeg har ingen kjennskap til slike "Scannede" utgaver.
    Men dersom jeg får tid (på jobben) så kan jeg være behjelpelig med dette.
    Du må bare være tålmodig, for det kan ta litt tid (å få tid nok) ;)
    Jeg sitter jo å scanner som en del av jobben, så når tiden er inne så skal jeg prøve å få til noe (det er en del sider i denne).
    Skulle det gå lang tid så er det for at mine få ram er i bruk for annet og da skal du få lov å mase via en pm :)

    Mvh.KW
     

    PAR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.04.2006
    Innlegg
    542
    Antall liker
    1
    Hei!
    Siste først: Det er sikkert riktig det.
    Jeg har ingen kjennskap til slike "Scannede" utgaver.
    Men dersom jeg får tid (på jobben) så kan jeg være behjelpelig med dette.
    Du må bare være tålmodig, for det kan ta litt tid (å få tid nok) ;)
    Jeg sitter jo å scanner som en del av jobben, så når tiden er inne så skal jeg prøve å få til noe (det er en del sider i denne).
    Skulle det gå lang tid så er det for at mine få ram er i bruk for annet og da skal du få lov å mase via en pm :)

    Mvh.KW
    Høres flott ut KW!
     

    PAR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.04.2006
    Innlegg
    542
    Antall liker
    1
    Siden det er en trå om TR-1000, kan jeg vel fortsette å legge inn noen spørsmål her?

    Har ikke tenkt noe særlig over det, men oppdaget i går at bassmembranen lager noen voldsomme utslag ved på-slåing av TR-1000. Kjenner godt til dette fra mine rørforsterkere, men ikke i så stor grad. Det kommer ingen lyd! Først går membran bakover, godt stykke, så går den ut, til så å stabilisere seg i normal posisjon. Kan dette ha en sammenheng med at jeg har satt i større kondensatorer på utgangene? 3300uF-4700uF? Det beste er vel å bypasse høytalerne ved på-slåing!
     
    J

    jekri

    Gjest
    Men enig i at DIN-kontakter er bedre - enten vi snakker om moderne eller gamle.
    Ah, godt å høre for en kabelanarkist som meg. Men litt seriøst, hva med høyttalerkabel til TR1000? Noen tips?
     
    K

    Kjell_B.

    Gjest
    Har ikke tenkt noe særlig over det, men oppdaget i går at bassmembranen lager noen voldsomme utslag ved på-slåing av TR-1000. Kjenner godt til dette fra mine rørforsterkere, men ikke i så stor grad. Det kommer ingen lyd! Først går membran bakover, godt stykke, så går den ut, til så å stabilisere seg i normal posisjon. Kan dette ha en sammenheng med at jeg har satt i større kondensatorer på utgangene? 3300uF-4700uF? Det beste er vel å bypasse høytalerne ved på-slåing!

    Ja, større kondensatorer i utgangen vil bidra til større DC-svingninger ved påslag. Men TR-1000 ble brukt med både små og store høyttalere uten problemer. Foreslår du konfererer med Ivar Midtskogen.

    Jeg skal sjekke min så snart jeg har den tilbake. Kan ikke huske nå at det var et problem.
    Alle Tandberg 1970-årgang har et lite kretsløp som skal hindre/hemme dette, men bare hvis apparatets egen nettbryter brukes.

    Ellers finnes det jo byggesett til rele-forsinkelse av høyttaler-utgang (en liten boks etter forsterkeren).


    Og ja !!!!!
    Du har jo enormt følsomme høyttalere. Det blir noe HELT ANNET.
     :D
     

    PAR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.04.2006
    Innlegg
    542
    Antall liker
    1
    Ah, godt å høre for en kabelanarkist som meg. Men litt seriøst, hva med høyttalerkabel til TR1000? Noen tips?
    Kabler  :-X

    Satte på kabler ala lampettledning, noe som fungerer utrolig bra på mine lettdrevne høytalere. (104db / 3w /1m). Når forsterker benytter omtrent 7 watt, gir dette mer en nok lyd i stua.
    Selvsagt har jeg brukt mine egne DIY-kabler, som også gir bra resultat, men forskjellen var utrolig liten.

    Når det gjelder DIN i forhold til phono er konklusjonen klar. DIN er overlegen. Har nå skiftet ut phono-utgangene på min CD-spiller med DIN-utganger.

    For øvrig har jeg tatt en sammenligningstest av Huldra 10 og TR-1000. Overraskende like i lydbildet, men også klare forskjeller. TR-1000 var ikke så svulstig som Huldra 10. TR-1000 kan virke noe "steril" / klinisk i forhold til Huldra 10. Kort sagt minner Huldra 10 mer om en rør-forsterker, mens TR-1000 har litt mer lyden av transistor. Men for all del begge er flotte forsterkere, og jeg trives utrolig godt med begge. Klarer derfor ikke å bestemme meg for hvilke av dem som skal få permanent plass i stua. Det som kan gjør utslaget er FM-delen. Her var faktisk TR-1000 overlegen på mottakersiden.  

    Regner med å utføre en mer "seriøs" test av TR-200, TR-1000 og Huldra 10, først og fremst for min egen del. TR-200 ser litt liten og puslete ut, men denne byr på store overraskelser med lettdrevne høytalere.

    Når det gjelder RIAA-trinnen har jeg ikke testet disse opp mot hverandre, men det kommer……...
     

    PAR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.04.2006
    Innlegg
    542
    Antall liker
    1
    Ja, større kondensatorer i utgangen vil bidra til større DC-svingninger ved påslag. Men TR-1000 ble brukt med både små og store høyttalere uten problemer. Foreslår du konfererer med Ivar Midtskogen.

    Jeg skal sjekke min så snart jeg har den tilbake. Kan ikke huske nå at det var et problem.
    Alle Tandberg 1970-årgang har et lite kretsløp som skal hindre/hemme dette, men bare hvis apparatets egen nettbryter brukes.

    Ellers finnes det jo byggesett til rele-forsinkelse av høyttaler-utgang (en liten boks etter forsterkeren).
    Kan vel kanskje ikke kalle det et problem? Har noe av de samme utslagene når jeg bruker diverse rør-forsterkere. Så også at det til en viss grad, dog ikke så mye, var utslag på Huldra 10. Det kommer ikke noen lyder, og alt stabiliserer seg etter et øyeblikk.
    Men det kan være greit å sette høytalervelgeren i OFF, ved av / på -slag, da unngår man dette.
     
    K

    Kjell_B.

    Gjest
    Ja, jeg husket ikke i farten at høyttalerne dine er så følsomme.
    Men de tåler nok også litt medfart (tror bassen er en robust Eminence).
     

    PAR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.04.2006
    Innlegg
    542
    Antall liker
    1
    Ja, jeg husket ikke i farten at høyttalerne dine er så følsomme.
    Men de tåler nok også litt medfart (tror bassen er en robust Eminence).
    For øvrig Kjell, så skylder jeg deg en stor TAKK. Det var faktisk du som gjorde at jeg begynte å snuse litt på Tandberg igjen. Så får det så være at vi til tider ikke har vært helt enige i debatter og debattform ;)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn