TR1000

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • J

    jekri

    Gjest
    Jeg har samme erfaring som du med TR1000/H10. Bruker de også rett i høyttaler. TR200 er litt mer forsiktig enn H10, men meget veloppdragen.
     

    Jet_Silver

    Medlem
    Ble medlem
    23.11.2004
    Innlegg
    27
    Antall liker
    0
    14174.18 i følge SSBs kalkulater (Snitt 1973 til jan. 2005)
    Det var endel penger det, den gangen. Mange lurte på hva i all verden jeg skulle med så mye krefter som TR1000 hadde. 50 W i 4 ohm var ganske mye den gangen. Alt i alt kosta anlegget ca 10000 i 74-kroner.

    Lyden var bra, bortsett fra en ting, DET BLE ALDRI HØYT NOK. Spilte stadig på og over klippegrensen så diskantdomene nærmest føk rundt øra på oss.

    Pokker, det skulle vært morro å testa den på Klipschene.
    Tips meg, dersom det skulle være en brukt en til salgs.
     
    J

    jekri

    Gjest
    .
    Tips meg, dersom det skulle være en brukt en til salgs.
    De er blitt dyre, takket være et av våre medlemmer:)
    (Dette var vennligsinnet mobbing, er jeg tilgitt?)

    Det er vel en på QXL
     

    PAR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.04.2006
    Innlegg
    542
    Antall liker
    1
    De er blitt dyre, takket være et av våre medlemmer:)
    (Dette var vennligsinnet mobbing, er jeg tilgitt?)

    Det er vel en på QXL
    Denne må du nok koste på litt for å få liv i ;)
     

    PAR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.04.2006
    Innlegg
    542
    Antall liker
    1
    Lyden var bra, bortsett fra en ting, DET BLE ALDRI HØYT NOK. Spilte stadig på og over klippegrensen så diskantdomene nærmest føk rundt øra på oss.
    Bruk av feil høytalere! Det er her vi har problemet med "sjikaneringen" av Tandberg-produkter. Sett på rett høytalere, gjerne høytalere med høy følsomhet, og du er en lykkelige eier av et anlegg med masse god lyd.
     

    Jet_Silver

    Medlem
    Ble medlem
    23.11.2004
    Innlegg
    27
    Antall liker
    0
    Denne må du nok koste på litt for å få liv i  ;)
    Så det, bød ikke på den. Får følge med litt.
    Æsj, alt dette pratet om tr100 har fått meg nostalgisk. Får starte en ny tråd med angreliste.
     

    Jet_Silver

    Medlem
    Ble medlem
    23.11.2004
    Innlegg
    27
    Antall liker
    0
    Bruk av feil høytalere! Det er her vi har problemet med "sjikaneringen" av Tandberg-produkter. Sett på rett høytalere, gjerne høytalere med høy følsomhet, og du er en lykkelige eier av et anlegg med masse god lyd.
    Det har du sikkert rett i. Men det var ingen i min omgangskrets som var klar over dette i 74 og vi hadde Tandberg alle som en. Fantes det overhodet høyttalere innenfor realiserbart budsjett den gangen som hadde følsomhet nok ?
     

    PAR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.04.2006
    Innlegg
    542
    Antall liker
    1
    Tandberg selv anbefalte å bruke TL 2510 og TL 5010 i sin tid. Har ikke hørt denne kombinasjonen selv, men skulle tro at det fantes bedre høytalere på markedet på denne tiden? Har selv ikke grunnlag for å uttale meg om høytalere anno '74.
     
    R

    roar

    Gjest
    Tandberg selv anbefalte å bruke TL 2510 og TL 5010 i sin tid. Har ikke hørt denne kombinasjonen selv, men skulle tro at det fantes bedre høytalere på markedet på denne tiden? Har selv ikke grunnlag for å uttale meg om høytalere anno '74.
    Skulle tro et par snell jIII skulle passe bra til disse tandbergreceiverene.

    Driver og prøver en ta 300 på et par tl 1520,men disse syntes jeg blir i minste laget.

    Mvh Roar
     
    J

    jekri

    Gjest
    Noe som visstnok skulle være bra var ITT. Hørte litt på dem, lyden var grei men de varte ikke mer enn et par år. De skulle visst ha hett drITT
     
    J

    jekri

    Gjest
    Skulle tro et par snell jIII skulle passe bra til disse tandbergreceiverene.

    Driver og prøver en ta 300 på et par tl 1520,men disse syntes jeg blir i minste laget.

                Mvh Roar
    Du burd prøve å få tak i 3520. De ligger mellom 1520 og 5020. Ofte er opphenget til basselementet smuldret bort, men Eltek har nye Seas som passer
     

    karl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2006
    Innlegg
    1.192
    Antall liker
    0
    Sett på nye skumkanter! Det er lett, koster ca. 500,-kr og du får originalelementet!

    Kjøp fra Decware.com

    ;)
     

    Vapor

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2002
    Innlegg
    873
    Antall liker
    127
    Sted
    Bergen
    De er blitt dyre, takket være et av våre medlemmer
    He he,jeg var jo ikke den eneste som la inn bud.(jeg var bare den som ikke hadde vett til å gi meg!)
     
    J

    jekri

    Gjest
    He he,jeg var jo ikke den eneste som la inn bud.(jeg var bare den som ikke hadde vett til å gi meg!)
    Ja, jeg vet hvordan det er. Jeg sier ikke mer :-[
     

    PAR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.04.2006
    Innlegg
    542
    Antall liker
    1
    He he,jeg var jo ikke den eneste som la inn bud.(jeg var bare den som ikke hadde vett til å gi meg!)
    Selv legger jeg alltid inn bud når slike godsaker dukker opp, men jeg har da vett til å gi meg ;D
    Ellers er ikke QXL stedet å handle vintageutstyr, herunder Tandberg. Selgere er kjent med produktets popularitet, og setter minsteprisen deretter. Og vi "tullinger" byr over hverandre ;) En annonse i lokalavisa eller en tur innom noen bruktbutikker kan gi en flott gevinst.

    Det er tre problemer med Tandberg-produkter. De som vokste opp med Tandberg, har problemer med å kvitte seg med disse produktene. Det virker nesten som mange har et personlig forhold til "Huldra'n". Det andre problemet er "barn av Tandberg-genrasjonens" uvitenhet. Mang en flott radio har blitt skrotet..... Det tredje problemet finner vi på QXL
     

    Olav_E

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.10.2006
    Innlegg
    222
    Antall liker
    1
    God situasjonsbeskrivelse PAR. Har sett prisene gå i været på rimelig mye herpa produkter, for å ikke snakke om strøkne... Oppfordrer uansett til bergingsaksjon på loppis og bruktsjapper. Sjekk også med alle bekjente.

    Har sett samme tendens til prisøkning på enkelte andre merker. Ønsker selvfølgelig ikke å nevne navn da jeg fortsatt er på kjøpern.... :-X ;)
     

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Det var endel penger det, den gangen. Mange lurte på hva i all verden jeg skulle med så mye krefter som TR1000 hadde. 50 W i 4 ohm var ganske mye den gangen. Alt i alt kosta anlegget  ca 10000 i 74-kroner.

    Lyden var bra, bortsett fra en ting, DET BLE ALDRI HØYT NOK. Spilte stadig på og over klippegrensen så diskantdomene nærmest føk rundt øra på oss.

    Pokker, det skulle vært morro å testa den på Klipschene.
    Tips meg, dersom det skulle være en brukt en til salgs.
    Hei!
    Så langt jeg vet er oppgitt effekt 2x50watt i 4ohm og 2x35 i 8ohm oppgitt ved 1khz og 0,2 %klirr.
    I gamle dager og mer etter hvert ble dette hevdet å være skrytewatt::)
    Nå er det mer "normalt" med 2X50 WATT 20-20KHZ og thd (=klirr?)
    på 0,01% og under.(med forbehold om mine ikke alt for gode kunnskaper om slikt)
    Mvh.KW
     

    PAR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.04.2006
    Innlegg
    542
    Antall liker
    1
    Hei!
    Så langt jeg vet er oppgitt effekt 2x50watt i 4ohm og 2x35 i 8ohm oppgitt ved 1khz og 0,2 %klirr.
    I gamle dager og mer etter hvert ble dette hevdet å være skrytewatt::)
    Nå er det mer "normalt" med 2X50 WATT 20-20KHZ og thd (=klirr?)
    på 0,01% og under.(med forbehold om mine ikke alt for gode kunnskaper om slikt)
    Mvh.KW
    Nå synes jeg du ødelegger den hyggelige tonen i denne tråden ;D Mulig du har rett, wattene blir oppgitt i sinus!
     

    karl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2006
    Innlegg
    1.192
    Antall liker
    0
    Det var vanlig å oppgi watt i "sinus" på -70 tallet. En forsterker på 50w sinus ved 1khz kunne godt være 50 watt ved 20 hz. Den kunne også være mye mindre ved 20hz. Så kom FTC normen som krevde effektoppgivelser for hele det hørbare området. Senere kom krav om å oppgi strømstyrke, dempingsfaktor og evne til å drive kapasitive laster.

    Tandberg var alltid oppdatert på hvilken måte effekt skulle oppgis så langt jeg kan huske.
     

    Jet_Silver

    Medlem
    Ble medlem
    23.11.2004
    Innlegg
    27
    Antall liker
    0
    Hei!
    Så langt jeg vet er oppgitt effekt 2x50watt i 4ohm og 2x35 i 8ohm oppgitt ved 1khz og 0,2 %klirr.
    I gamle dager og mer etter hvert ble dette hevdet å være skrytewatt::)
    Nå er det mer "normalt" med 2X50 WATT 20-20KHZ og thd (=klirr?)
    på 0,01% og under.(med forbehold om mine ikke alt for gode kunnskaper om slikt)
    Mvh.KW
    Ja, akkurat sånn stod det i manualen. Ikke akkurat superkrefter etter dagens standard.

    Kom akkurat på at dama mi har en Huldra 10 i perfekt stand stående. Skal jammen se å få prøvd den på Klipschene. Blir ikke denne helga da skal vi være hos henne og stelle hage og "sånn"..., men til uka så blir det muligheter. Hmmm..., kan bli en bra tråd det der, Huldra og Klipsch.

    Har også kjøpt og testa ut Shure M97 på Philipsen min, bør skrive litt om det også. Shure-pickupen fikk jeg montert etter vennlig assistanse fra Jekri, som sendte meg en slede som muliggjorde montering av pickupen. Takk skal du ha Jekri ! Neste gang jeg er i Sarpsborg mynthandel skal jeg se om jeg finner en godbit til deg.

    Men tilbake til Huldra. Høyttalerterminalene er jo ikke akkurat dagens standard, for å si det soft. Hvordan løser jeg dette? Modifisering kommer ikke på tale, blir vel heller å forsøke å få tak disse din-pluggene som passer inn i terminalene. Noen som vet hvor jeg kan få tak i slike ?

    Det hadde også vært morro med litt diskusjon rundt høyttalere fra denne tiden, hittil har jo vintage-tråden vært dominert av platespillere og forsterkere.
     
    R

    roar

    Gjest
    Hva synes du om m97,og vilken philips har du testet den på.
    Har noen forskjellige philipser som jeg har prøvd shure m75 og m91 på.

    Men resultatet med shure ble bedre på dual spillere.
    Du er jo fra Fredrikstad så du vet hvor vetatoppen er,kjenner du han som bor der. Han som driver med frimarked der hver søndag.

    Mvh Roar
     

    Jet_Silver

    Medlem
    Ble medlem
    23.11.2004
    Innlegg
    27
    Antall liker
    0
    Hva synes du om m97,og vilken philips har du testet den på.
    Har noen forskjellige philipser som jeg har prøvd shure m75 og m91 på.

    Men resultatet med shure ble bedre på dual spillere.
    Du er jo fra Fredrikstad så du vet hvor vetatoppen er,kjenner du han som bor der. Han som driver med frimarked der hver søndag.

                       Mvh Roar
    Hadde tenkt å lage en egen tråd med Shure vs. Philips orignal-pickup så jeg sparer synspunktene mine til det.

    Philipsen min er en 212 electronic, som jeg kjøpte ny sommeren 75.

    Nei, jeg kjenner ikke han frimarkedfyren. For tiden bor jeg ikke i Fredrikstad, jeg bor i Marker kommune, ikke langt fra Ørje. Bra plass, jeg kan spille til taksteinene rives av taket og panelet flåes av veggen og for et par måneder siden så jeg ulv også !

    Men som sagt, jeg lager en egen tråd om mine erfaringer med Shure, antakelig til uken.
     
    J

    jekri

    Gjest
    Høyttalerplugger ti Huldra, og nesten alle 70 tallere er DIN standard og fåes b.l.a. på Biltema
     
    R

    roar

    Gjest
    :)

    Kvitter meg med huldraen og ta 300,for og prøve og få tak i en 2080 eller tr 1000.

    Men de er jo blitt dyre etter alle trådene her.
    Hvordan er 2080 kontra tr1000.

    Mvh Roar
     

    Jet_Silver

    Medlem
    Ble medlem
    23.11.2004
    Innlegg
    27
    Antall liker
    0
    Høyttalerplugger ti Huldra, og nesten alle 70 tallere er DIN standard og fåes b.l.a. på Biltema
    Biltema ? Da blir det tur til Sarpsborg da. Får kjøpe noen billige Biltema-kabler og koble de på på (!). Dette blir spennende.
     

    karl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2006
    Innlegg
    1.192
    Antall liker
    0
    Nærmeste forhandler av bilstereo muligens...Har sett at det brukes noe din koplinger i denne underlige delen av hifimarkedet.
     

    Jet_Silver

    Medlem
    Ble medlem
    23.11.2004
    Innlegg
    27
    Antall liker
    0
    Så at Kjell B hadde vist interesse. Har han tenkt å kjøpe opp alt som er av gammelt Tandbergutstyr ? Har han blitt spekulant ? Vi får be ham om å la det være igjen litt til oss også når han blir tatt inn i varmen igjen her på forumet
     

    Jet_Silver

    Medlem
    Ble medlem
    23.11.2004
    Innlegg
    27
    Antall liker
    0
    Nå falt jeg av......
    Vist interesse for hva?
    Var jekri som hadde lagt ut en link med tr1010 til salgs og der hadde Kjell B allerede vist sin interesse
    Jeg glemte å svare på innlegget hans med quotes, derfor forvirringen
     

    Sam_Bell

    Medlem
    Ble medlem
    05.10.2004
    Innlegg
    31
    Antall liker
    0
    Jeg henger fortsatt ikke helt med.
    Mente at Kjell hadde et "nick" på qxl som var temmelig lette gjennkjennelig i forhold til det han har her.
    (Fulgte auksjonen der han kjøpte seg en TR1000)
     

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Nå synes jeg du ødelegger den hyggelige tonen i denne tråden  ;D Mulig du har rett, wattene blir oppgitt i sinus!
    Hei!
    Det var ikke meningen ::)
    Men dersom eventuelle nye "interessenter" (nykommere) dukker opp så er det jo greit å holde seg mest mulig til fakta ;)
    Jeg kommer sikkert ikke til å skrive alt for mye her.
    Men jeg har jo noen apparater av eldre dato jeg også.
    Ser at JetSilver har Phillips 212 electronic og det er han ikke aleine om ;D og den (i alle fall min , har dinplugger)
    Min fikk jeg av en arbeidskollega som hadde både datter og kone på Phillips og denne platespillern var så godt som ubrukt da jeg overtok den, og det er den fortsatt.
    En eldre Sansui kasettspiller (AU717?) har jeg også, ved siden av et par Sonab OA50 (52?), som riktignok ikke er i orden bassmembranen har røket.
    Så egentlig har jeg et fullt sett med Vintageutstyr.
    En av de første cdspillerne som kom til landet (Akers-MIc ) Yamahacd2 (tror jeg den heter) står også på loftet.
    Så kom ikke her ;D

    Mvh.KW
     

    Vapor

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2002
    Innlegg
    873
    Antall liker
    127
    Sted
    Bergen
    Fikk min TR 1010 i dag!

    Ene kanalen er død,så det var som svarte!!!!

    Koblet den som preamp via phones utgangen uten ekstra motstander som impedans tilpassning.
    Joda,det kom jo lyd og det hørtes absolutt bra ut,men det var en del susing også.

    Nå har jeg koblet tilbake igjen til sånn det var før Tandbergen kom i hus,og det låter jo helt digg ;D ;D ;D

    Jeg kommer nok til å lever den til en kvalifisert repratør så får vi se.....

    André
     
    J

    jekri

    Gjest
    En død kanal behøver ikke være katastrofe. Hvis du trykker på mono/stereoknappene som sitter under den nedre blanke listen litt frem og tilbake kan det hjelpe. Det kan også være at du må snu den på hodet og skru frem og tilbake på justeringsskruene til innsignal under forsterkeren.
    Du kan bruke som pre ved å koble til Tape3 utgangen på fronten og trykke inn preknappen under den nedre listen
     

    PAR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.04.2006
    Innlegg
    542
    Antall liker
    1
    Fikk min TR 1010 i dag!

    Ene kanalen er død,så det var som svarte!!!!

    Koblet den som preamp via phones utgangen uten ekstra motstander som impedans tilpassning.
    Joda,det kom jo lyd og det hørtes absolutt bra ut,men det var en del susing også.

    Nå har jeg koblet tilbake igjen til sånn det var før Tandbergen kom i hus,og det låter jo helt digg ;D ;D ;D

    Jeg kommer nok til å lever den til en kvalifisert repratør så får vi se.....    

      André
    Var sikkert sus på lyden ved denne koblingen,ja. Er sikringen på aktuelle strømforsyning inntakt?
     

    PAR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.04.2006
    Innlegg
    542
    Antall liker
    1
    Hmmm. lurer på om det dumper ned en TR-1010 i "postkassa" snart? ;D
     

    Sam_Bell

    Medlem
    Ble medlem
    05.10.2004
    Innlegg
    31
    Antall liker
    0
    Pris?
    (om det ikke er for frekt)

    Det skal selvfølgelig være TR 1000 i forrige innlegg.
     

    PAR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.04.2006
    Innlegg
    542
    Antall liker
    1
    Pris?
    (om det ikke er for frekt)

    Det skal selvfølgelig være TR 1000 i forrige innlegg.
    Du så den sikkert på QXL. 900 NOK. Ordne skala-snora og den ene utgangen, så kan jeg sikkert selge den med litt fortjeneste. Har en del reservedeler liggende, blant annet CAR kondensatorer til strømforsyningen og utgangen.

    Egentlig ikke noe røverkjøp, men noe tap blir det ikke.........
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn