TR1000

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • PAR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.04.2006
    Innlegg
    542
    Antall liker
    1
    Sitter å leser instruksjonsboken til TR-1000, og det er noe dere må passe på gutter.

    Jeg siterer:

    Når man anvender en stor forsterker, f.eks. TR-1000, er mulighten for å ødelegge diskanthøttaleren til stede. Risikoen øker med økende lydstyrke i diskanten, og er spesielt stor når man skal gjengi elektronisk musikk eller ekstrem popmusikk med store lydstyrker.
     
    J

    jekri

    Gjest
    Oi, slikt er godt å vite.


    Hva er ekstrem popmusikk?


    Tok en snartest av TR1000 mot TA300 i dag. TA300 spilte meget bra, varmt og fint men TR1000 låter mektigere. P.g.a. individene i heimen ble det ikke noen storskalatest med høyt volum men TR1000 virker som den har større kontroll på bassen og bare venter på å kunne vise hva den duger til.
    Jeg får sende kone og barn og kanin på en helgetur et sted slik at jeg kan teste litt
     

    PAR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.04.2006
    Innlegg
    542
    Antall liker
    1
    Send kone, barn og kanin på et spahotell...... ;D
     
    J

    jekri

    Gjest
    Serverer de kone og barn kanin der??? Nei.....det ble feil...kone og barn OG kanin....

    God ide!!!
     

    Vapor

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2002
    Innlegg
    873
    Antall liker
    127
    Sted
    Bergen
    Har lest alle disse Tanberg trådene og blitt både nysgjerrig og sugen på å prøve.

    Nå har jeg en mulighet til å få hånden på en TR1000.
    Er i grunnen litt skeptisk,da jeg synes lyden hos meg er rett og slett "jævla bra".

    Tviler på om den kan danke ut Doxa`n. Jeg skal prøve det,men høytalerene mine er vel ikke spesielt lettdrevne.

    Med en Kjell_B kobling kan det bli spennende å høre den mot Vincent SA 31.

    For ikke å snakke om radioen,jeg har en Rega Radio som er mye brukt,men jeg regner med at Tanberen er mye bedre.

    André
     
    P

    Parelius

    Gjest
    Ja jeg er virkelig imponert over TR-1000 på alle måter etter at jeg selv har begynt å bruke en slik i et anlegg der den driver høyttalere direkte.
    Hva med å bruke den som forforsterker? Like god der som Huldra 8/9/10?
     

    Vapor

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2002
    Innlegg
    873
    Antall liker
    127
    Sted
    Bergen
    Hva med å bruke den som forforsterker? Like god der som Huldra 8/9/10?
    Det var det jeg prøvde å si,hvis den ikke klarer å drive høytalerene mine direkte ,kan jeg få den modifisert ála Kjell-B å bruke den som forforsteker(erstatte Vincent SA31)

    André
     

    karl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2006
    Innlegg
    1.192
    Antall liker
    0
    Jeg har prøvd å ha Huldra 10 som forforsterker til Parasound Z-amp. Det var mislykket. Kan noen si meg hvorfor?
    Jeg er vant til NAD 3020. Huldra var bedre (med Z-amp)på detaljering og oppløsning, spesielt i mellomtone. Dårlig på dynamikk i bass og på perspektiv. Dessuten et urolig lydbilde.
    :)
     
    P

    Parelius

    Gjest
    Det var det jeg prøvde å si,hvis den ikke klarer å drive høytalerene mine direkte ,kan jeg få den modifisert ála Kjell-B å bruke den som forforsteker(erstatte Vincent SA31)
    Mulig vi misforstår hverandre litt, jeg tenkte på om noen hadde sjekket ut lyden og sammenliknet de nevte forsterker brukt som forforsterkere. Hadde du gjort det?
     

    Vapor

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2002
    Innlegg
    873
    Antall liker
    127
    Sted
    Bergen
    Mulig vi misforstår hverandre litt, jeg tenkte på om noen hadde sjekket ut lyden og sammenliknet de nevte forsterker brukt som forforsterkere. Hadde du gjort det?
    Neida,jeg har ikke prøvd ennå,men i følge diverse andre tråder her inne så er det Huldra 9 og 10 + TR 200 og TR 1000 som egner seg best brukt som forforsterker.
     

    Vapor

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2002
    Innlegg
    873
    Antall liker
    127
    Sted
    Bergen
    eg er vant til NAD 3020. Huldra var bedre (med Z-amp)på detaljering og oppløsning, spesielt i mellomtone. Dårlig på dynamikk i bass og på perspektiv. Dessuten et urolig lydbilde.
    Har du prøvd Huldra som forforsterker til Naden?

    André
     

    karl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2006
    Innlegg
    1.192
    Antall liker
    0
    Nei, men jeg har kjapt sammenlignet NAD effekttrinnet med Parasound Z-amp. Bedre kontroll i Z-amp.
     

    Vapor

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2002
    Innlegg
    873
    Antall liker
    127
    Sted
    Bergen
    Jeg har prøvd å ha Huldra 10 som forforsterker til Parasound Z-amp.
    Hvordan har du koblet?
    Er det mulig å få laget en overgang fra phones kontakten (jack plugg?) til rca hunner?
    Og så koble kablene til en effekt-forsterker til her?
    For å slippe å rote inni apparatet....
     

    karl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2006
    Innlegg
    1.192
    Antall liker
    0
    Jeg lager sånt selv. Jeg har utdanning i og har jobbet med elektronikk.
     

    karl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2006
    Innlegg
    1.192
    Antall liker
    0
    Dette har Kjell forklart før. Fra jack til rca. Fra tuppen på jack til senter på hvit (eller svart) rca, fra midtleder på jack til senter på rød rca og to fra jord (eller innerst) på jack til jord eller kappe på begge. Legg 50 ohm mellom jord og hver av de to kanalene for impedanstilpasning. :)
     

    Vapor

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2002
    Innlegg
    873
    Antall liker
    127
    Sted
    Bergen
    Takk skal du ha! ;)
    Jeg må få laget en sånn overgang,det ligger litt utenfor mitt kompetanseområde.
    Kvir meg til å forklare dette til en radioreperatør.
     

    karl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2006
    Innlegg
    1.192
    Antall liker
    0
    Det enkleste er å gå til elektrobutikken og be om å få en kabel til å kople walkman til stereoanlegget med. Så kan du sette på en overgang på minijacken som gjør den til stor jack (følger med hodetelefoner). Du får ikke impedanstilpasning men det er ikke så kritisk. Eller du slakter et par gamle ørepropper og setter rca der ørepluggene var. Da må du også ha overgangsledd til stor jack.
    :)
     
    K

    Kjell_B.

    Gjest
    Har fått min TR-1000 tilbake fra Ivar Midtskogen. Mitt eksemplar inneholdt 4 stk 3300 uF/70V elektrolytt-kondensatorer av fabrikat Micro (også merket CAR - en type ukjent for meg, men er en gammel type som ble brukt hos Tandberg).
    De to som sto i strømforsyningen ble byttet til moderne Jamicon (4700 uF), da den ene var defekt.

    Resultat: stor flott lyd, littegrann mere moderne kontrollert enn før, men flott bass og rytme, og masse sting oppover. Tror jeg sier meg fornøyd her.

    Men vil absolutt anbefale IKKE å skifte alle 4 elektrolyttene til moderne typer. Man kan ta utgangskondensator fra en Huldra 10 og bruke i TR-1000.

    Skal snart teste flere høyttalere.
     

    Vapor

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2002
    Innlegg
    873
    Antall liker
    127
    Sted
    Bergen
    Når jeg får min i hus skal jeg prøve å la den drive høyttalerene direkte,i hvertfall en liten stund.
    Jeg har også ett par Celestion 15 jeg kan bruke på den,før jeg prøver den som preamp +Doxa
     
    K

    Kjell_B.

    Gjest
    Har nå testet TR-1000 mere grundig hos meg.
    Når det gjelder å drive de store Tannoy-høyttalerne, så klarer den det bedre enn Rotel RA-971 på de fleste områder. Mye mer musikalsk. Også dypbassen går overraskende bra.

    Men dette er likevel ingen rørforsterker, så både med Rotel og Tandberg kreves det rør-trinn i tillegg, for at lyden over Tannoy Turnberry skal bli tilfredstillende.

    På KEF Q35 og Q55 klarer den brasene godt også uten rør-medisinering. Så det gjelder å optimalisere høyttaleren.

    I forhold til den moderne skarpe mellomtonen på Rotel så er Tandberg mye mer organisk og helhetlig, så spesielt dette området vinner klart - det er jo en gammel Tandberg-spesialitet.
     

    PAR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.04.2006
    Innlegg
    542
    Antall liker
    1
    Har fått min TR-1000 tilbake fra Ivar Midtskogen. Mitt eksemplar inneholdt 4 stk 3300 uF/70V elektrolytt-kondensatorer av fabrikat Micro (også merket CAR - en type ukjent for meg, men er en gammel type som ble brukt hos Tandberg).
    De to som sto i strømforsyningen ble byttet til moderne Jamicon (4700 uF), da den ene var defekt.

    Resultat: stor flott lyd, littegrann mere moderne kontrollert enn før, men flott bass og rytme, og masse sting oppover. Tror jeg sier meg fornøyd her.

    Men vil absolutt anbefale IKKE å skifte alle 4 elektrolyttene til moderne typer. Man kan ta utgangskondensator fra en Huldra 10 og bruke i TR-1000.

    Skal snart teste flere høyttalere.
    Ja, opplevde det samme selv, men ikke til så stor grad at jeg ikke kan leve med det. Har prøvd å bytte mellom CAR og de jeg kjøpte (ukjenet produsent for meg), men kunne ikke høre de store forskjellene. Men, når det er sagt, lyden kan oppleves litt spissere med de nye kondensatorene.
     

    PAR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.04.2006
    Innlegg
    542
    Antall liker
    1
    Har nå testet TR-1000 mere grundig hos meg.
    Når det gjelder å drive de store Tannoy-høyttalerne, så klarer den det bedre enn Rotel RA-971 på de fleste områder. Mye mer musikalsk. Også dypbassen går overraskende bra.

    Men dette er likevel ingen rørforsterker, så både med Rotel og Tandberg kreves det rør-trinn i tillegg, for at lyden over Tannoy Turnberry skal bli tilfredstillende.

    På KEF Q35 og Q55 klarer den brasene godt også uten rør-medisinering. Så det gjelder å optimalisere høyttaleren.

    I forhold til den moderne skarpe mellomtonen på Rotel så er Tandberg mye mer organisk og helhetlig, så spesielt dette området vinner klart - det er jo en gammel Tandberg-spesialitet.
    Jeg kjører nå selv TR-1000 sammen med rør CD-spiller, og opplever dette som en fin kombinasjon.
     

    Vapor

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2002
    Innlegg
    873
    Antall liker
    127
    Sted
    Bergen
    Dette er den dyreste TR1010 jeg har sett på bruktmarkedet
    Ble litt dyrt ja...får håpe den værd prisen,gleder meg til den er i hus i alle fall
     

    PAR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.04.2006
    Innlegg
    542
    Antall liker
    1
    Ble litt dyrt ja...får håpe den værd prisen,gleder meg til den er i hus i alle fall
    ;D Du er gal man! Får håpe du slipper å koste på nye kondensatorer med en gang!
    Men når det er sagt, ikke ille pris for en så god radio og dens flotte forsterker.
     

    PAR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.04.2006
    Innlegg
    542
    Antall liker
    1
    Har ikke prøvd det enda, da jeg ikke har fått laget meg en kabel, men er det så at man kan benytte Tape 3, og bruke TR-1000 til pre-amp? Selvsagt må man da trykke inn PreAmp-Rec -knappen, for å kunne styre volum etc....
     

    PAR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.04.2006
    Innlegg
    542
    Antall liker
    1
    Har ikke prøvd det enda, da jeg ikke har fått laget meg en kabel, men er det så at man kan benytte Tape 3, og bruke TR-1000 til pre-amp? Selvsagt må man da trykke inn PreAmp-Rec -knappen, for å kunne styre volum etc....
    Det stemmer ;D Kjørte TR-1000 som pre og inn på Ella.
     

    Vapor

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2002
    Innlegg
    873
    Antall liker
    127
    Sted
    Bergen
    Det stemmer Kjørte TR-1000 som pre og inn på Ella.
    Dæven,dette var jo interessant,jeg må jeg prøve når jeg får min.
    Kanskje jeg kan selge forforsterkeren og tuneren ;D

    Hvordan opplever du lyden på denne måten?

    André
     

    PAR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.04.2006
    Innlegg
    542
    Antall liker
    1
    Dæven,dette var jo interessant,jeg må jeg prøve når jeg får min.
    Kanskje jeg kan selge forforsterkeren og tuneren   ;D

    Hvordan opplever du lyden på denne måten?

    André
    Det var det da! Lyden jeg fikk var glimrende. TR-1000 som pre og Ella som sluttrinn er nok en god kombinasjon. Problemet med denne kombinasjonen, er at Tape 3 gir for lite gain. Dette skyldes at jeg måtte kjøre signalene gjennom pot på Ella, som da var justert på topp. Dersom jeg erstatter pot med 46K / 2 W, motstander, tror jeg dette vil løse problemet.

    Bare for moro, kjørte jeg signalene fra hodetelefonutgangen, og inn på Ella. Utrolig flott lyd, klarer og mer detaljert. Men selvsagt fikk man også en del sus her.

    Noe mer detaljert lytteinntrykk har jeg ikke å gi. Men hittil spiller TR-1000 best alene, med høytalere direkte koblet til.

    Regner med at du prøver TR-1000 som pre, når du får den? I så fall, kom med rapport!
     

    PAR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.04.2006
    Innlegg
    542
    Antall liker
    1
    Kanskje jeg kan selge forforsterkeren og tuneren   ;D

    André
    Uten å kjenne din Tuner, kan jeg nok si at du blir glad i TR-1010 sin FM-del. Min erfaring er at TR-1000 /1010 har bedre FM-del en til eksempel Huldra 10. Kjell_B har jo også begge, men vi får nok ikke hørt hans bedømmelse av dette?
     
    J

    jekri

    Gjest
    Noe mer detaljert lytteinntrykk har jeg ikke å gi. Men hittil spiller TR-1000 best alene, med høytalere direkte koblet til.

    !
    Hva for slag høyttalere brukte du da? Og signalkilde?
     

    PAR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.04.2006
    Innlegg
    542
    Antall liker
    1
    Høytalere: Adire HE 10.1 MKII.
    Signalkilde: ShengYa S-10 CD-spiller, med rør.

    Dette er en flott kombinasjon med rør i kilde, meget god effektdel i TR-1000 og noen meget lettdrevne høytalere.
     

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Dette er den dyreste TR1010 jeg har sett på bruktmarkedet:

    http://my.qxl.no/accdb/viewItem.asp?IDI=17364995&ListingType=0&ListingSort=1&PageNum=1&Catg=11644

    En strøken TR-1000 i palisander bør vel kanskje komme opp i denne prisen også?
    Hei PAR!
    Nå mener jo "Tandbergsjefen" at TR 1000 spiller bedre eller på høyde med alle (moderne) forsterkere opp til 25000.-
    Da må det vel være greit for alle som deler det synet å betale langt mer enn 1700.- ;)
    En ting vil jeg nevne og det er brukermanualen, der er det mange moderne produsenter som har mye å lære.

    Et spørsmål til hva var nyprisen på TR1000?
    Jeg betalte 1300,. for min (brukt) i begynnelsen av 70.

    Mvh.KW
     

    PAR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.04.2006
    Innlegg
    542
    Antall liker
    1
    Hei PAR!
    Nå mener jo "Tandbergsjefen" at TR 1000 spiller bedre eller på høyde med alle (moderne) forsterkere opp til 25000.-
    Da må det vel være greit for alle som deler det synet å betale langt mer enn 1700.- ;)
    En ting vil jeg nevne og det er brukermanualen, der er det mange moderne produsenter som har mye å lære.

    Et spørsmål til hva var nyprisen på TR1000?
    Jeg betalte 1300,. for min (brukt) i begynnelsen av 70.

    Mvh.KW
    Du har jo et poeng her ;) Selv betalte jeg 3500 NOK for Huldra 10, TR-1000 og TR-200. Alle i palisander og med stereodekoder. TR-1000 har jeg kostet på 628 NOK, men da vet jeg at denne er i tipp topp stand. Hvordan nevnte TR-1000's "helsetilstand" er vites ikke. Men som oftest må man bytte kondensatorene på forsterkerdel etter så mange år. Men skal man si det slik, for en samler og med en lidenskaplig interesse for Tandberg, er sikkert ikke dette så ille pris? Man betaler jo tross alt mange hundre tusen for et lite og spesielt frimerke.

    Brukermanualen er laget slik at mor kan forstå hvordan denne virker.
     
    J

    jekri

    Gjest
    Et spørsmål til hva var nyprisen på TR1000?
    Jeg betalte 1300,. for min (brukt) i begynnelsen av 70.

    Mvh.KW
    I følge Andorsen side Kr. 2745 i 1973. Hvor mye er det i 2005 kroner?
     
    J

    jekri

    Gjest
    Er jo litt det, da. Hyggelig tråd dette her, alle er vennlige og greie.
    Du har jo både TR200, TR1000 og Huldra 10. Hva mener du om dem?
     

    PAR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.04.2006
    Innlegg
    542
    Antall liker
    1
    Siden jeg har satset på å bruke Tandberg direkte til høytalere, kan jeg ikke uttale med om Tandberg som fortrinn. Bortsett fra en test med TR-1000 som pre, se tidligere tråd.

    TR-1000 kommer helt klart best ut. Dette gjelder både FM-radioen og forsterkerdelen. Denne gir meg et stereo-persepektiv som jeg sjelden har hørt. Full kontroll i alle ledd. Stram fin bass, selv om noen snakker om "slaskebass"? Jeg kjenner meg ikke igjen her. Man kan si at TR-1000 har litt mer transistorklang en Huldra 10. Huldra 10 er varmere og mer lik en rørforsterker. Når det gjelder TR-200 har jeg ikke rukket å teste denne ut så veldig.

    Nå skal det sies at Huldra 10 har de originale kondensatorene, mens det er satt i nye på TR-1000. Hadde håpet at Kjell kunne kommet med en sammenligning, slik at man fikk mer kjøtt på beinet, men som du vet (uten å diskutere det ytterligere).
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn