Tråden for nyere jazz på vinyl

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    Jeg rakk det, fikk nr. 20/50 men eiergleden av denne er ikke rare greiene. Kjøpte den vel bare fordi jeg har kjøpt alle RG de siste årene, men vurderer å slutte med det om dette fortsetter. Er det hipt å gi ut plater uten cover og et kipt A4 ark med minimalt med info nå, eller er det bare melking av dumme kunder med minimalt arbeid? Begynner vel å bli for gammel, men forstår ikke trenden. En er OK, men kan du tenke deg å ha x100 stk av slike ståene i hylla, tar lenger tid å finne platen en å spille den :)
     

    SoundRebels

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.11.2014
    Innlegg
    24
    Antall liker
    16
    Sted
    Warsaw, Poland
    Great released box (2LP+1CD), and a lot of wonderful music - Chad Wackerman "Dreams Nightmares And Improvisations"

    Audiocave-0011.jpg
    Audiocave-0013.jpg
    Audiocave-0016.jpg
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    Denne fra ECM er kommet på vinyl:

    Keith-Jarrett-Charlie-Haden.jpg
     
    J

    Jim.I.Hendriksen

    Gjest
    En nydelig LP fra tubaisten Michel Godard som må anbefales. Dere kjenner sikkert til hans utgivelser på Tod Garfinkels MA Recordings og ikke minst på Enja Records, han var veldig sentral i gruppa til Rabih Abou-Khalil i flere år. Her sammen med Steve Swallow på el.bass, det eneste elektriske innslaget på plata, ellers sax, violin, gitar. Spilt inn i en gammal kirke i Frankrike og det er derfor en fantastisk akustikk på plata. Musikken er flott og melodiøs og litt nedpå, den låter alldeles nydelig. Plata er presset hos Pallas. All analog innspilling der man har brukt Studer fra begynnelse til slutt.:)

    Jeg har den også på en 1:1 direkte kopi på tape fra den analoge masteren og har man muligheten til å spille slikt så går man for den, da er man virkelig tilstede i kirka.

    Michel Godard - Soyeusement Live In Noirlac - sommelier du son

    mgo1.jpg


    mgo.jpg
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    3 nye lper fra ECM som også er relativt rimelige ,139.- og 199.- (2LP), men jeg står over så kjøp på eget ansvar. (bra musikk men varierende kvalitet på ny vinyl fra ECM )


    jakob-bro-trio-gefion2_2_2015-05-15-10-33-34.jpg
    chris-potter-underground-orchestra-imaginary-cities2_2_2015-05-15-10-33-29.jpg
    vijay-iyer-trio-break-stuff2_2_2015-05-15-10-33-26.jpg
     

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.419
    Antall liker
    14.431
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Ikke rykende ferske, men et par av mine sist kjøpte som ikke er reutgivelser.

    image.jpg
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    jason moran lp.jpg



    The Vinyl Factory took the Venice Biennale by storm this week as the 56th International Art Exhibition vibrated to the sound of trailblazing jazz pianist Jason Moran, whose live shows across the city were the highlight of VF’s ambitious programme of events and collaborations.
    From the series of performances cut direct to disc by The Vinyl Factory Lathe in the new David Adjaye-designed Arena at the heart of the Biennale and the Factory Records jukebox by Jeremy Deller to the jazz clubs re-created by Jason Moran in the Arsenale, music was the binding force to all The Vinyl Factory’s activities during the opening days of the event.
    Jason Moran and his trio The Bandwagon gave a unique performance at the re-born Three Deuces, one of two iconic New York jazz clubs resurrected by the pianist and artist for his project STAGED, a collaboration between The Vinyl Factory and New York gallery Luhring Augustine. A new three track EP of the same name by Moran will be released on VF shortly.
    Taking on the kindred spirits of the UK’s industrial and musical heritage, Jeremy Deller’s new work Factory Records saw sixty 7-inch records of factory sounds installed in a vintage jukebox, accompanied by performances of urban folk songs at the Biennale Arena.
    The Vinyl Factory Lathe made its debut outing installed in the Biennale Arena space to cut performances by Jeremy, Olaf Nicolai, Jason and Alicia Moran and Matthieu Abonnenc presents Julius Eastman direct-to-disc.

    The VF Lathe cuts performances by Jason Moran and Jeremy Deller direct-to-disc at the Venice Biennale – The Vinyl Factory
     
    J

    Jim.I.Hendriksen

    Gjest
    Det siste året har det gått stort sett i tape men samtidig så har det kommet noen LP`er i hus og da fra RG og Hubro, det eneste jeg har handlet utenom tape. I dag begynte jeg å vaske platene og da dukket det opp ting som man ikke husket var kommet.

    F.eks. denne, Stian Westerhus & Pale Horses (Moen og Dahlen..)-Maelstrom. Denne likte jeg, en litt annerleds Westerhus dette selv om det kan støye her også. Dette er mer rocka og da i det mørke landskapet, det er ballader og det er syke gitarlyder. Og med vokal, jeg liker synginga hans, bra stemme som passer inn i dette prosjektet. Dbl LP med OK lyd, kommer også med CD`en oppi.


    R-5536600-1395922372-4412.jpeg.jpg
     
    Sist redigert:

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    Bør ha den en plass, men kan ikke huske å ha spilt den enda og spiller selv noen Hubro plater i dag,
     
    J

    Jim.I.Hendriksen

    Gjest
    Er noen Hubro også her som jeg ikke har hørt, de har vært produktive det siste året. Ser også at det er noen som kom i vinter som jeg ikke har. De må til gards.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    Tror Frode Haltlis Vagabonde Blu var den siste jeg hentet, men regner med resten er klar til henting.
    Spiller denne nå:

    SkyDive_72dpi.jpg
     
    J

    Jim.I.Hendriksen

    Gjest
    ^En stund siden den ble spilt her men synes å huske at det er fin plate.

    Ser forøvrig at Christian Wallumrød har gitt ut en solo på vinyl på Hubro, den skal jeg ha.

    Nå går det i Sandell & Nilssen-Love på RG, fra Kongsberg Jazz, har du den? Synes det er tøffe saker, det er jo far out men.....bra lyd egentlig.

    Av det som dukket opp i dag fra bunken var nok dette det "flaueste"; Alog-Unemployed, 4 LP utg., 3 i hvit og èn i sort vinyl. No 158/300. Kom ut i 2011 så den må ha stått baki der en stund....

    alog.jpg
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    Spilte faktisk Christian Wallumrød før Mats Eilertsen i dag. Ellers så har jeg også mye vinyl jeg ikke har split enda så jeg har ikke det helt store behovet for å kjøpe nye plater, selv om det jo blir litt.
     
    J

    Jim.I.Hendriksen

    Gjest
    Denne liker jeg! Vanskelig å sette i bås denne men en proggete rocka impro-jazz?:)
    Og så er det veldig bra lyd på den.


    ABC_72dpi.jpg
     
    Sist redigert:

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    Ref: Jason Moran platen over.

     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    Plukket med meg denne i dag.

    itc frida ånnevik.jpg
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    Bra plate men dessverre veldig mye støy på vinylen, etter +10 runder i platevaskeren er det fortsatt støy på den.

    sky drive trio.jpg
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    Den har jeg ikke fått med meg, må ordnes. (Skei eller online kjøp?)
     
    J

    Jim.I.Hendriksen

    Gjest
    Sandnes ja....

    Edit; jo Sandnes men Platekompaniet av alle plasser.
     
    Sist redigert:

    Bulter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2003
    Innlegg
    1.656
    Antall liker
    3.076
    Her er Morten Qvenilds nye soloplate, som ble solgt i forbindelse med konserten hans på Kongsberg Jazzfestival sist lørdag. Den kommer i vanlig salg til høsten.

    Som han sa fra scenen: «Alle vet at CD låter bedre enn vinyl. Men det er fordi mange ikke lager gode vinylpressinger. Denne har suveren lyd!»

    MQ.jpg
     
    J

    Jim.I.Hendriksen

    Gjest
    De aller fleste platene fra Hubro låter veldig bra, både lyden og selve pressingen er som regel bra. Unntaket i det siste er Skydive plata, den er det noe overflatestøy på.
     
    J

    Jim.I.Hendriksen

    Gjest
    Prøver meg på noe vinyl på formiddagen, det står for mange her jeg ikke har hørt enda.

    Phaedra-Blackwinged night på RG. En litt mørkere og tyngre plate enn den forrige. Noen flotte melodier og noe som er mer eksperimentelt. Får litt Kate Bush asso underveis. Jeg liker den, en flott Søndags plate.

    Plata er mastret hos Sterling Sound og har en veldig fin lyd. Dønn stille vinyl.

    Lydspor her. Rune Grammofon RCD2172 - Phaedra: Blackwinged Night (CD/LP)


     
    J

    Jim.I.Hendriksen

    Gjest
    Krokofant sin siste på RG. Dette er tøft! Sax, gitar og trommer uten særlig med hvileskjær. Er man i det litt råere prog hjørnet og liker heftig jazzrock så liker man dette.

    Men lyden kunne vært bedre, den kunne med hell vært mer dynamisk og åpnere, det hadde gjort plata enda bedre. I det minste så vil vi som er opptatt av lyd synes det. Ingenting å si på selve pressingen.

    Lydspor og info her....Rune Grammofon RCD2177 - Krokofant: Krokofant II (CD/LP)


     
    Sist redigert:

    Frikken

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.11.2004
    Innlegg
    670
    Antall liker
    850
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    9
    Hei Griff,hvor kjøper du jazzvinyl? Synes utvalget er magert der jeg handler.
     

    Tor S

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.10.2005
    Innlegg
    333
    Antall liker
    117
    Torget vurderinger
    2
    Et skikkelig trist vår-/påskevær ute nå, så da passer det med litt lytting i Bua.
    To ny innkjøpte vinyler fra ECM har snurret og spilt flere ganger i dag.

    Denne med Nik Bärtsch's Mobile var først ut
    ECM 2464.jpeg

    Flott plate, men jeg syns den skiller seg noe ut fra de andre med litt annen lyd og noe tyngre stemning.
    Kanskje bare jeg som syns det...

    Avishai Cohen med "Into The Silence"...
    ECM 2482.jpeg

    ...var en stor overraskelse.
    Har lest flere anmeldelser, og den får jevnt over god omtale.
     

    Tor S

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.10.2005
    Innlegg
    333
    Antall liker
    117
    Torget vurderinger
    2
    Jeg fortsetter på denne tråden med nyere jazz på vinyl og håper at ikke alle her ute kjøper gammel jazz på vinyl:)

    Her er neste skive ut
    fire-ritual.jpg

    Førr ei plate:eek::eek:
    Her må vi over i hoppterminologi, for her setter Fire "bakkerekord" og det blir 20 i stil fra denne dommeren:)
    Kan ikke si mer for øyeblikket enn løp og kjøp. Er du heldig får du tak i den hvite utgaven....
     
    J

    Jim.I.Hendriksen

    Gjest
    Sist redigert:

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    Ble bestilt for et par tre uker siden. Vurderer seriøs å kutte ut lp innkjøp da det har hopet seg opp alt for mye, kan sikkert spille en ny plate hver dag i noen år før jeg kommer gjennom alt. Kanskje jeg kjøper noen få utvalgte plater men stopper nok med å "samle" som jeg har gjort de siste årene.
     
    J

    Jim.I.Hendriksen

    Gjest
    Samme som her det.:)
    Har ikke kjøpt en eneste plate siden i fjor høst men disse + Fire! platene er på vei. Kun få utvalgte på vinyl fremover, ellers kun tape.
     

    ja33

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2014
    Innlegg
    108
    Antall liker
    125
    Torget vurderinger
    11
    Dobbel LP på CamJazz fra 2015.. 3 trioer med Antonio Sanchez bak trommene..

     
    Sist redigert:

    ja33

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2014
    Innlegg
    108
    Antall liker
    125
    Torget vurderinger
    11

    [h=1]Ambrose Akinmusire: Imagined Savior Is Far Easier To Paint
    fra 2014 med god lyd på Blue Note
    [/h]

     

    ja33

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2014
    Innlegg
    108
    Antall liker
    125
    Torget vurderinger
    11
    Matthew Halsall på Gondwana fra 2011 - bra lyd


     

    ja33

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2014
    Innlegg
    108
    Antall liker
    125
    Torget vurderinger
    11
    Lite rørelse på denne tråden, men jeg får bidra med ytterligere en... Robert Glasper/Double Booked..



     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn