Tråden for nyere jazz på vinyl

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Liten tvil om at jeg skal ha denne:

    rlp-3141-hedvig-mollestad-trio-all-of-them-witches-lp-white-_19_2013-02-25-12-06-29.jpg




    Limited white vinyl edition including the whole album on CD.
    Only 100 pressed!

    And max 1 copy per customer!!

    Hedvig Mollestad Thomassen is a guitar heroine for our times. She first picked up her mother’s nylon-strung acoustic guitar at the age of ten and as an exploratory teenager she dug deep into her father’s jazz and rock record collection. Then she was given an electric guitar and amplifier as a confirmation present, and never looked back.
    But there’s nothing pious about her music. Her molten, overdriven guitar sound is forged in the same fiery furnace as Hendrix, Tony Iommi, Jimmy Page, then plunged into a steaming vat of free jazz in the Sonny Sharrock/Fred Frith mould. In tracks like “The Rex” and “Lake Acid”, you’ll hear the megalithic riffology of Led Zeppelin’s “Kashmir” and “Rock’n’Roll”, but with an agility and intensity peculiar to the dark Northern regions where she and her bandmates were raised. “All Of Them Witches” follows the Trio’s previous Rune Grammofon release, “Shoot!” (2011) and, like labelmates Elephant9 and Grand General, represent a thrilling new progressive wave of Norwegian avant rock/free metal energy. And like the debut, this latest batch of electrifying instrumentals was recorded live in the island environment of Ocean Sound studio, a grass-roofed wooden barn on the edge of the Norwegian Sea fitted with state of the art equipment.
    Her debut album received great reviews in places like Mojo, Uncut and New York Times, but this new one is another step up and we simply cannot recommend it enough.

    Released 15.03.13
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Liten tvil om at jeg skal ha denne:

    Vis vedlegget 185703



    Limited white vinyl edition including the whole album on CD.
    Only 100 pressed!

    And max 1 copy per customer!!
    Ditto, men jeg vil ha den i sort.

    Hva er folkets erfaring med lyden fra vanlig sort utgave i forhold til lyden fra fargede limited-utgaver? Det jeg har av erfaring med farget vinyl er stort sett negativ.
     

    Townes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Innlegg
    15.639
    Antall liker
    10.642
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Farge er vel kanskje ikkje så nøye? Så lenge det ikkje er pic disc.

    Men har hørt at mange mener at "clear vinyl" skal låte bedre enn annet, uten at eg vet korfor.

    Tror eg nøyer meg med svart her eg også, men den må nok i hus. Den forrige var jo tidvis skikkelig barsk.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    rico har skrevet litt om det noen innlegg over. Jeg har bare en plate på både hvit/sort men bare for at jeg var litt for kjapp med å bestille en ny bundle uten å sjekke at det faktisk kun var fargen som var ny på en ene platen. (Motorpsycho and Ståle Storløkken: The Death Defying Unicorn)
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Virker å være bra vinylkvalitet på denne, men lydkvaliteten viker litt low -fi. Får sjekke cden som følgte med om den er noe bedre på lydkvalitet.

    Edit: Tilsvarende lydkvalitet på cden, kanskje ørlite bedre.

    Plukket med meg denne i dag:

    Vis vedlegget 184852
     
    Sist redigert:

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Denne fungerer bedre på cd en på vinyl (hos meg), bra at cden følger med vinylen.
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.690
    Antall liker
    5.124
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Den Hedvig Mollestad Trio plata skal jeg ha også, har meget sansen for den forrige plata! Har lenge tenkt til å sjekke ut flere av platene i Rune gramofon katalogen, men har ikke kommet så langt enda. Bushman's revenge står på lista.
     

    Pesquera

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2005
    Innlegg
    1.381
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    11
    Liker du Hedvig Mollestad Trio, så er chancen svært stor for at du også liker Bushman’s Revenge. ”All of them Witches” er en skikkelig gitarfest med referanser i øst og vest og svært kompetent spilling. Kjøp LP’en, så får du CD på kjøpet! (Har ikke drevet og sammenlignet så veldig nøye, men det kan være at LP har bedre ”punch” i trommelyden mens CD er klarere)
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Kommer snart ny plate også: Electric Komle - Live! (LP+7").
    m/7" av Depeche Mode´s "Enjoy The Silence" mmed Susanne Sundfør på vokal og keyboards på 200 stk.

    bushman.PNG
     
    Sist redigert:

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Disse er også underveis fra Rune Grammofon:

    RLP3143 - Motorpsycho - Still Life With Eggplant
    RLP3142 - Jenny Hval - Innocence Is Kinky
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Den Hedvig Mollestad Trio plata skal jeg ha også, har meget sansen for den forrige plata! Har lenge tenkt til å sjekke ut flere av platene i Rune gramofon katalogen, men har ikke kommet så langt enda. Bushman's revenge står på lista.
    Om du liker Zappa så kan jeg anbefale Jono El Grande's Neo Dada om du ikke har den. En liten personlig favoritt.
    Jono El Grande – Neo Dada
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Nå tar det av i denne tråden! Vi er vel i nærheten tosifret antall medlemmer som har postet her nå :).
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Lento - Youn Sun Nah [LP with bonus CD of the album included]

    Youn-Sun-Nah-cover2.jpg
     

    Godalive

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.02.2007
    Innlegg
    569
    Antall liker
    335
    Torget vurderinger
    0
    Mine tre siste anskaffelser på vinyl...
    Lydmessig er Radio Music Society i en særklasse, men de andre to er også svært gode!

    301.jpg


    Spalding2.jpg


    Spalding1.jpg
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.690
    Antall liker
    5.124
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Mye gode tips i tråden her, kjøpte Hedvig Mollestad Trio plata i dag på Skien platemesse - skal prøve å sjekke ut mer fremover.

    Ellers ble det lite andre plater som passer i denne tråden denne gang ;)
     
    R

    rico

    Gjest
    Denne er også på vei (om en stund..), kommer på samme label som Gary Burton plata rett over her...

    Kenny Garrett-Seeds From The Underground-180 Gram Vinyl Record | Acoustic Sounds
    Alltid tøft å quote seg selv...

    Har fått spilt denne noen ganger nå og må si at den er veldig bra, moderne jazz med tidvis klare referanser til Coltrane. Plata er gitt ut på Mack Avenue, samme selskap som Christian McBride og Gary Burton platene som er nevnt lengre bak i tråden. I likhet med nevnte så er det også veldig bra lyd på denne selv om jeg synes det er litt åpnere og klarere lyd på Burton plata, også bedre definisjon i bassen på denne. Som Burton plata så er også denne mastret av Kevin Gray/Cohearant. Det eneste er at det også denne gang er en dobbel LP uten utbrettcover...
    I den grad det betyr noe så vil jeg absolutt anbefale denne.

    Mack Avenue | Acoustic Sounds

    AMAC_1063__85590__09062012040452-7669.jpg
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Møster plata kjøpte jeg nettopp, denne er nå notert.
     
    R

    rico

    Gjest
    Jeg får mer og mer sansen for disse Hubro utgivelsene, denne Erland Dahlen soloen er veldig bra synes jeg, er nok ikke det man vil finne på salglister men rytmeinstrumenter spilt med feeling og innlevelse. Jeg liker slike labler som gir fritt spillerom til kreative folk. Og så er det flotte produksjoner med meget bra lyd alle som en.

    Kan jo også nevne den 1982 plata med B.J.Cole som ble omtalt tidligere her i tråden, den er bra!

    Grappa musikkforlag Erland Dahlen: Rolling Bomber LP


    erland-dahlen-rolling-bomber-lp_2_2012-01-23-11-56-32.jpg



    http://www.grappa.no/no/hubro/1982-bj-cole/


    1982-bj-cole_2_2012-10-08-15-45-26.jpg
     

    Bulter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2003
    Innlegg
    1.662
    Antall liker
    3.090
    Jeg anbefaler denne, med spennende musikk fra tubaist Lars Arndreas Haug med band, og ikke minst fantastiske fotografier fra pianisten, Helge Lien. Sjekk coverbildet!

    Haug.jpg
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Limited edition mini-LP with the new HUBRO signing Moon Relay. 150 numbered copies only. The Oslo-based quartet Moon Relay is guitar players Daniel Meyer Grønvold (Jessica Sligter, Now We've got memver) and Håvard Volden (Nude on Sand, Nakamura / Volden, Jenny Whale), bass player Ola Høyer (Cortex, Akode) and Martin Larsen on drums and percussion. Moon Relay combines influences from surf, Kosmische, no-wave and electronic music in a quite irresistible way.

    HUBROCD2531_350.jpg


    Hu-huuu-hu hu hu!
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Jeg får mer og mer sansen for disse Hubro utgivelsene, denne Erland Dahlen soloen er veldig bra synes jeg, er nok ikke det man vil finne på salglister men rytmeinstrumenter spilt med feeling og innlevelse. Jeg liker slike labler som gir fritt spillerom til kreative folk. Og så er det flotte produksjoner med meget bra lyd alle som en.

    Kan jo også nevne den 1982 plata med B.J.Cole som ble omtalt tidligere her i tråden, den er bra!



    Grappa musikkforlag Erland Dahlen: Rolling Bomber LP





    Grappa musikkforlag 1982 + BJ Cole

    Hmm... rico står som Guest , noe jeg ikke har fått med meg her?
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Fin lyd på denne: Mats Eilertsen: SkyDive

    HUBROCD2507.jpg
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.690
    Antall liker
    5.124
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Noen som har kjennskap til Swedish azz? Står en liten anmeldelse i Aftenposten i dag, hørtes litt interessant ut. Vet ikke om anmeldelsen er på nett men det er volym 1&2 som hadde kommet på vinyl nå såvidt jeg forstod.


    swedish azz
     

    Pesquera

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2005
    Innlegg
    1.381
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    11
    Live-with-Britten-Sinfonia.jpg


    Fersk plate, innkjøpt på konsert. Normalt er koblingen symfonikere – elektrisk en oppskrift på fiasko, men Jagas musikk vokser på den økte harmoniske dybde og ”gøys” som tilføres av stryk/messing/slagverk. Spillingen er inspirert og komposisjonene vokser på den utvidede instrumenteringen, for øvrig et imponerende arbeid av Lars Horntvedt som har skrevet arrangementene. Lyden er skjønnsomt balansert og dynamisk; platen kommer med utbrett omslag, trykte inneposer, fete presninger og fil. (Filen er for sikkerhets skyld 24/48, noe som viser hvor absurd det er å selge nedlastninger til € 20). Alt i alt en strålende utgivelse.
     

    Pesquera

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2005
    Innlegg
    1.381
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    11
    37537_18.jpg


    Det er alltid stas når Fire! gir ut nye plate og Without noticing er intet unntak. Svenskene har alltid vært påpasselige med å slippe verkene sine på vinyl. På denne utgivelsen er de tilbake i trioformatet og et mer temperert uttrykk med vekt på de rytmiske forløpene. Kommunikasjon og gjensidighet er på topp og platen har et herlig ”uprodusert” utrykk som understøtter det tidvis brutale utrykket til denne krafttrioen. Dette er nåtid i særklasse og nok en liten perle fra herrene Berthling /Gustafsson /Werliin. (RLP 3146 - hvit vinyl og diskett følger med)
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Mack Avenue Label Announces Audiophile Double-LP Series
    Eight titles to be released on 180-gram virgin vinyl


    Cécile McLorin Salvant—WomanChild
    Christian McBride Big Band—The Good Feeling
    Gary Burton—Common Ground
    Stanley Jordan—Friends
    Kevin Eubanks—Zen Food
    Yellowjackets—Timeline
    Kenny Garrett—Seeds From the Underground
    Christian McBride & Inside Straight—Kind of Brown

    Jazz Articles: Mack Avenue Label Announces Audiophile Double-LP Series - By Jeff Tamarkin — Jazz Articles
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Da er det mulig å bestille denne, regner med den blir utsolgt om ikke så altfor lenge. ( 4 x 10" LP boks fra Rune Grammofon)

    rlp-2150-various-sailing-to-byzantium-4x10_19_2013-11-05-11-11-_3.jpg





    To celebrate 150 releases we have put together a selection of tracks showing where we are now, some label mainstays, personal favourites, hidden treasures and to round it off; a beautiful exclusive from Arve Henriksen. No expenses have been spared to make this a sublime and highly desirable collection: 4 x 10 inch records - a format loved by collectors - different coloured vinyl for each record, a big two sided poster and a long, unedited and frank interview with label founder Rune Kristoffersen and house designer Kim Hiorthøy by UK music writer Rob Young. And all beautifully designed by Kim and individually numbered by hand in a strictly one-off edition of only 500 copies. The title is borrowed from William Butler Yeats´ meditation on art and immortality and follows in the tradition of previous compilations where we have borrowed from song lyrics and poems; Love Comes Shining Over The Mountains (Jimi Hendrix), Until Human Voices Wake Us And We Drown (T.S. Eliot) and Twenty Centuries Of Stony Sleep (W.B. Yeats).
    Tracks
    Hedvig Mollestad Trio – Sing, Goddess
    Bushman´s Revenge – As We Used To Sing (Live)
    Scorch Trio – Kjøle Høle
    Motorpsycho – Year Zero (A Damage Report)
    FIRE! – Your Silhouette On Each (Without Noticing)
    Elephant9 – Hardcore Orientale
    Phaedra – Honeydewed Autumn
    Jenny Hval – Blood Flight
    The Last Hurrah!! – The Lonely Whistle Call
    Hilde Marie Kjersem – That Day In The Shower
    Tove Nilsen – Jordan
    Sidsel Endresen & Stian Westerhus - Drawing An Arc
    Maja Ratkje - Intro
    Alog – Baklandet
    Espen Eriksen Trio – In The Woods
    Nils Økland – Blond Blå
    Arve Henriksen – Silver Box

    Released 06.12.13

     

    Tor S

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.10.2005
    Innlegg
    333
    Antall liker
    117
    Torget vurderinger
    2
    Da er det mulig å bestille denne, regner med den blir utsolgt om ikke så altfor lenge. ( 4 x 10" LP boks fra Rune Grammofon)

    Vis vedlegget 229169




    To celebrate 150 releases we have put together a selection of tracks showing where we are now, some label mainstays, personal favourites, hidden treasures and to round it off; a beautiful exclusive from Arve Henriksen. No expenses have been spared to make this a sublime and highly desirable collection: 4 x 10 inch records - a format loved by collectors - different coloured vinyl for each record, a big two sided poster and a long, unedited and frank interview with label founder Rune Kristoffersen and house designer Kim Hiorthøy by UK music writer Rob Young. And all beautifully designed by Kim and individually numbered by hand in a strictly one-off edition of only 500 copies. The title is borrowed from William Butler Yeats´ meditation on art and immortality and follows in the tradition of previous compilations where we have borrowed from song lyrics and poems; Love Comes Shining Over The Mountains (Jimi Hendrix), Until Human Voices Wake Us And We Drown (T.S. Eliot) and Twenty Centuries Of Stony Sleep (W.B. Yeats).
    Tracks
    Hedvig Mollestad Trio – Sing, Goddess
    Bushman´s Revenge – As We Used To Sing (Live)
    Scorch Trio – Kjøle Høle
    Motorpsycho – Year Zero (A Damage Report)
    FIRE! – Your Silhouette On Each (Without Noticing)
    Elephant9 – Hardcore Orientale
    Phaedra – Honeydewed Autumn
    Jenny Hval – Blood Flight
    The Last Hurrah!! – The Lonely Whistle Call
    Hilde Marie Kjersem – That Day In The Shower
    Tove Nilsen – Jordan
    Sidsel Endresen & Stian Westerhus - Drawing An Arc
    Maja Ratkje - Intro
    Alog – Baklandet
    Espen Eriksen Trio – In The Woods
    Nils Økland – Blond Blå
    Arve Henriksen – Silver Box

    Released 06.12.13

    ..og i dag hentet jeg mine to eks på postkontoret:cool:
    En julegave til meg selv, og en julegave til ( ja, det sier jeg ikke her da)....
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Da er det mulig å bestille denne, regner med den blir utsolgt om ikke så altfor lenge. ( 4 x 10" LP boks fra Rune Grammofon)

    Vis vedlegget 229169




    To celebrate 150 releases we have put together a selection of tracks showing where we are now, some label mainstays, personal favourites, hidden treasures and to round it off; a beautiful exclusive from Arve Henriksen. No expenses have been spared to make this a sublime and highly desirable collection: 4 x 10 inch records - a format loved by collectors - different coloured vinyl for each record, a big two sided poster and a long, unedited and frank interview with label founder Rune Kristoffersen and house designer Kim Hiorthøy by UK music writer Rob Young. And all beautifully designed by Kim and individually numbered by hand in a strictly one-off edition of only 500 copies. The title is borrowed from William Butler Yeats´ meditation on art and immortality and follows in the tradition of previous compilations where we have borrowed from song lyrics and poems; Love Comes Shining Over The Mountains (Jimi Hendrix), Until Human Voices Wake Us And We Drown (T.S. Eliot) and Twenty Centuries Of Stony Sleep (W.B. Yeats).
    Tracks
    Hedvig Mollestad Trio – Sing, Goddess
    Bushman´s Revenge – As We Used To Sing (Live)
    Scorch Trio – Kjøle Høle
    Motorpsycho – Year Zero (A Damage Report)
    FIRE! – Your Silhouette On Each (Without Noticing)
    Elephant9 – Hardcore Orientale
    Phaedra – Honeydewed Autumn
    Jenny Hval – Blood Flight
    The Last Hurrah!! – The Lonely Whistle Call
    Hilde Marie Kjersem – That Day In The Shower
    Tove Nilsen – Jordan
    Sidsel Endresen & Stian Westerhus - Drawing An Arc
    Maja Ratkje - Intro
    Alog – Baklandet
    Espen Eriksen Trio – In The Woods
    Nils Økland – Blond Blå
    Arve Henriksen – Silver Box

    Released 06.12.13

    ..og i dag hentet jeg mine to eks på postkontoret:cool:
    En julegave til meg selv, og en julegave til ( ja, det sier jeg ikke her da)....
    Dette må vel være den perfekte oppfølgingspresang, så kan du bare stikke over og ta opp de platene du gir bort i gave :)
    http://www.psaudio.com/shop/nuwave-phono-converter/
    Likte kommentaren fra sist Rocky Mountain messe hvor folk kom bort til Paul McGowan og fortalte hvor befriende det var med en stand som bare spilte analogt, hvor det var et digitalisert transcodet opptak fra platespiller de hørte på.....
     
    Sist redigert:

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Tråden handler om vinyl og digital/analog debatten kan tas en annen plass.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn