Tråden for nyere jazz på vinyl

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • R

    rico

    Gjest
    Minutten skrev:
    Har som nevnt kjøpt lp katalogen til http://nobusinessrecords.com/nobusiness-lp-catalogue.php og vil komme med litt info etter hvert som jeg får hørt i gjennom dem.
    Kjøpte du hele bunten??

    Nå er det denne; Ultralyd "Inertiadrome" fra R.G., en av de som jeg har likt best av det som er kommet fra den kanten i den seneste tiden; tøff, tung og "drive" er vel en lettvindt beskrivelse av denne, ingen problemer med å anbefale den, men er det jazz? Vel...
     

    Vedlegg

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Hadde de to fra Atomic fra før av, men de andre står nå på "musikkrommet".
     
    R

    rico

    Gjest
    Minutten skrev:
    Hadde de to fra Atomic fra før av, men de andre står nå på "musikkrommet".
    Nei det blir ikke fritidsproblemer av slikt, minnes at du fikk en haug fra "over there" også?

    Spent på hva du synes om disse nobbusiness platene.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Er ikke mer en ca 2 år siden jeg begynte seriøst å kjøpe vinyl og det var litt lite variasjon i samlingen min, samt at det meste var ting jeg hadde på cd fra før av.
    Kommer nok til ha fokus på mere nytt fremover( RG/NR) men må jo plusse på med litt gamle "klasskere" da. Satser på å unngå de store hw innkjøpene neste år, men en pu når/om jeg får Garrarden opp kjøre blir det nok.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    rico skrev:
    Nå er det denne; Ultralyd "Inertiadrome" fra R.G., en av de som jeg har likt best av det som er kommet fra den kanten i den seneste tiden; tøff, tung og "drive" er vel en lettvindt beskrivelse av denne, ingen problemer med å anbefale den, men er det jazz? Vel...
    Er litt fleksible med jazzbegrepet her i denne tråden, det meste fra RG og tilsvarende selskap går bra. Poenget er å få litt fokus på bra ny (jazz) musikk på vinyl.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Rico & Minutten;
    Dere har veldig bra smak (i forhold til mine musikkpreferanser, selvsagt)!

    Jeg savner en tilsvarende link for denne formen for musikk her inne for alle medier - også streaming.
    Prøvde meg for en tid tilbake med 0 tilbakemeldinger.......
     
    R

    rico

    Gjest
    Minutten skrev:
    rico skrev:
    Nå er det denne; Ultralyd "Inertiadrome" fra R.G., en av de som jeg har likt best av det som er kommet fra den kanten i den seneste tiden; tøff, tung og "drive" er vel en lettvindt beskrivelse av denne, ingen problemer med å anbefale den, men er det jazz? Vel...
    Er litt fleksible med jazzbegrepet her i denne tråden, det meste fra RG og tilsvarende selskap går bra. Poenget er å få litt fokus på bra ny (jazz) musikk på vinyl.
    Ser ut som det er klart flere på sentralen som er interessert i de gamle klassikerene enn ny jazz, hadde nok håpet at det var flere som kom med tips/synspunkter på plater, vi vet at det ikke kryr av ny jazz på vinyl men det finnes og det er alltid noen som har dem.

    Er også konstant på jakt etter ny musikk, de gode gamle kommer jo ut i nye versjoner stort sett hele tiden og er ikke noe problem å få tak i så når jeg definerer "nytt" så blir det ofte at jeg ser tilbake på 80-90 tallet for få dosen med det vi kaller moderne jazz. Det ble gitt ut mye bra på vinyl på den tiden og det spilles rimelig ofte her i huset.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Da er det bare å legge ut noen eksempler da...
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Distinctive skrev:
    Rico & Minutten;
    Dere har veldig bra smak (i forhold til mine musikkpreferanser, selvsagt)!

    Jeg savner en tilsvarende link for denne formen for musikk her inne for alle medier - også streaming.
    Prøvde meg for en tid tilbake med 0 tilbakemeldinger.......
    Litt OT: De fleste av platene her er og gitt ut på cd. Er noen få som bare er på vinyl. Enkelte av disse er og på Spotify men det virker som om det er de store selskapene som dominerer der.Flere mindre har og fjernet platene sine i det siste.
     
    R

    rico

    Gjest
    Minutten skrev:
    Da er det bare å legge ut noen eksempler da...
    Det kan jeg godt hvis du ikke tror at tråden blir vannet ut da...

    Men jeg vil ha det tilgode til senere da jeg reiser bort for en tid i morgen tidlig, greit å kunne lete frem plater hvis jeg skal tipse om disse.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Er bare å legge ut, for ellers er det stort sett er jeg som legger ut plater. Hadde jo håpet på litt mer interesse men det er nok rett det du sier om interessen for klassikere. Er jo gøy (og dyrt) og samle på Music Matters ol, men merker at "samleren" i meg og vil ha en samtidssamling og den "musikkinteresserte" delen liker å oppdage nye artister og band. Er jo og en stor fordel at de flest av disse er mulig å få oppleve live om man ønsker det.
     
    R

    rico

    Gjest

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Fant frem denne i dag: Karl Seglem Ossicles.
    Folkemusikk inspirert jazz som er lett tilgjengelig. Utgitt av ozella music i en flott vinylutgave med utbrettcover med litt ru tekstur.
    Bra lyd og vinylen er helt tyst. (tror jeg har vasket den)
     

    Vedlegg

    R

    rico

    Gjest
    Minutten skrev:
    Er bare å legge ut, for ellers er det stort sett er jeg som legger ut plater.
    Det jeg mente med å vanne ut tråden var at hvis jeg (vi) begynner å anbefale vinyl fra 80-90 tallet så anbefaler vi plater som man høyst sannsynlig kun kan få tak i på bruktmarkedet og da forsvinner kanskje litt av meningen med tråden din (?).
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Kjør på. Var jo som du sier nyere jazz som var utgangspunktet med tråden, men når det ikke er noe særlig interesse så er vi litt fleksible.
    Om det er plater som bare er tilgjengelig brukt så hadde det vært nyttig med litt info om tilgjengelighet, utgaver og kanskje en ca. pris brukt.
     
    R

    rico

    Gjest
    OK, da håper vi at det er flere som tar oppfordringen, er som sagt alltid på jakt etter godsaker på vinyl fra 80-90 tallet. "Faren" er vel at vi får en del ECM anbefalinger men det gjør vel ikke så mye, gitt ut mye fint der.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    *Brukt

    Mens vi venter på Rico så fant jeg denne blant mine plater jeg ikke har fått spilt enda:Charles Lloyd Quartet : A Night in Copenhagen. (84)
    Ikke blant de flotteste av Blue Notes covere dette her, for å si det mildt. En gammel favoritt Michel Petrucciani er også med her.
    Min er en av de "utskjelte" DMM masteringene, men det låter bra dette her. Lett å skaffe for 50-100 kr. brukt.
     

    Vedlegg

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    rico skrev:
    OK, da håper vi at det er flere som tar oppfordringen, er som sagt alltid på jakt etter godsaker på vinyl fra 80-90 tallet. "Faren" er vel at vi får en del ECM anbefalinger men det gjør vel ikke så mye, gitt ut mye fint der.
    *Brukt

    Fikk årets første plater i dag, bla 2 fra ECM. En tidlig Garbarek (Sart) og denne: Dave Holland: Extensions (90)
    Digital innspilling fra 89 og som vanlig låter det bra fra ECM. Lett å skaffe for rett over hundrelappen.
    Som du sier er det mye fint fra ECM, og denne er en av dem.
     

    Vedlegg

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    rico skrev:
    Og mens man først er i gang så er jo Trilok Gurtu & Simon Phillips "21 spices" gitt ut på LP. Storband jazz som utenom 2 kutt er et konsert opptak. Plata har et fantastisk utbrett cover, akkurat et slikt et man hadde i gamle dager, det er en flott og støyfri pressing, lyden kunne vært litt klarere og mer dynamisk, men en man absolutt kan ha i samlingen. Utgitt i 1500 ex.

    http://www.jazzloft.com/p-53947-21-spices-3-sided-lp.aspx

    Jazzloft har forøvrig en del vinyl...

    http://www.jazzloft.com/t-lps.aspx
    Har litt ekstra fri og sitter og spiller litt musikk i natt. Er enig i din beskrivelse av denne, bra musikk men lyden er dessverre litt "innleukket".
    Ikke hørt om dette før så takk igjen for tips. Bilde er under er fra "utbretten" for andre interesserte.
     

    Vedlegg

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Scorch Trio with Mars Williams: Made in Norway (desember 2011)
    Dobbel lp utgitt i 500 eks på nummerert hvit vinyl fra Rune Grammofon. Frank Rosaly har erstattet Paal Nilsen-Love på trommer.
    Har kun spilt den en gang, men jeg liker det jeg hører. NB! Dette er ikke "Easy listening" og noen vil nok kalle noe av det for støy.
    Lyden er bra, men coveret er kanskje vel kunstnerisk?
     

    Vedlegg

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4

    Vedlegg

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Jeg får begge utgivelsene på Vinyl i postkassen snart. Har Gard Nilsen ( perkusjon ) som venn på Facebook og får dermed anledning til å følge med når de er i studioet. Har ventet en liten stund på disse.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Er en uker siden de ble utgitt, men har vært ut å reist så jeg fikk dem ikke før i dag.
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Jeg hadde inne en reservasjon, men de ble ikke sendt før i går. Offisielt ble de sluppet den 20.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Griffenfeldt skrev:
    Jeg hadde inne en reservasjon, men de ble ikke sendt før i går. Offisielt ble de sluppet den 20.
    Har begynt å bli bruktbart med utvalg av vinyl hos lokal platebutikk (Skei), så jeg plukket dem med meg derfra i dag.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Minutten skrev:
    Scorch Trio with Mars Williams: Made in Norway (desember 2011)
    Dobbel lp utgitt i 500 eks på nummerert hvit vinyl fra Rune Grammofon. Frank Rosaly har erstattet Paal Nilsen-Love på trommer.
    Har kun spilt den en gang, men jeg liker det jeg hører. NB! Dette er ikke "Easy listening" og noen vil nok kalle noe av det for støy.
    Lyden er bra, men coveret er kanskje vel kunstnerisk?
    Litt mer El Doom.




     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Bushman´s Revenge: Never Mind The Botox (Kun vinyl!)

    Her er det coverlåter som gjelder: (Dette er mist like tøft)

    Track list:
    Bushman Rock (Bushman´s Revenge)
    War Pigs (Black Sabbath)
    Lonely Woman (Ornette Coleman)
    Bob Hunds 115:e Sång (Bob Hund)
    No Time This Time (Police)
    We Travel The Spaceways (Sun Ra)
    Monkey Gone To Heaven (Pixies)


    http://www.runegrammofon.com/artist...25-bushman-s-revenge-never-mind-the-botox-lp/
     

    Vedlegg

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Kan være jeg er sulteforet på ny musikk etter litt vel mye "Blue Note", men det har kommer ut mye bra norsk nå i de siste.
    Liker du gitar basert musikk så er Hedvig Mollestad Trio, El Doom & The Born Electric og de to siste til Bushman´s Revenge "løp og kjøp" plater IMHO.
     

    Pesquera

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2005
    Innlegg
    1.381
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    11
    Rune er virkelig i steamen om dagen med en røys av solide LP-utgivelser, og jeg er enig i at Scorch Trio’s siste muligens ikke er noe naturlig innsteg for legmenn. Derimot er Bushman’s Revenge «Bonanza» en herlig plate med gitarmusikk av det helt fundamentale slaget. Her er det chorus på gitaren og fuzz på bassen, kort sagt jazz-rock’roll!

    Elephant9 «Live at the BBC» er en forrykende sak fra denne orgeltrioen som befinner seg et sted mellom Miles’ «Agharta» og et gitarløst Deep Purple. Svært kompetente musikere som fyrer på samtlige sylindre og med en flott friskhet i uttrykket.

     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Bill Evans - Vans Joint (2009)
    Bill Evans,saksofonisten ikke pianisten, her med fult storband. Dobbelt album med utbrettcover, bra vinylkvalitet og bra lyd.
    Litt i samme stil som Trilok Gurtu & Simon Phillips "21 spices. Jeg kjøpte den nettopp i lokal platebutikk så den bør ikke være vanskelig å skaffe.
     

    Vedlegg

    slowmotion

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Innlegg
    6.400
    Antall liker
    3.183
    Bill Evans, saksofonisten, gjorde godt arbeid sammen med Miles.
    Takk for tipset, tror jeg skal bestille den der!
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Motorpsycho and Ståle Storløkken: The Death Defying Unicorn ( m/Ola Kvernberg og Trondheim Jazz Orchestra )
    Veldig flott papirkvalitet på denne nye Motorpsycho platen med utbrettcover. Vinylkvaliteten virker og å være veldig bra, mens lyder må vel sies å være grei, men ikke noe mere. (NB!Den er ikke dårlig, men er blitt litt kresen på lyd på vinylutgivelser.)
     

    Vedlegg

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Vijay Iyer Trio- Historicity (2009)
    Nytt bekjentskap for meg. Gitt ut på Act med flott utbrettcover, billige innercover og vinylen så ikke så bra, ut men spiller tilfredsstillende under tvil. Moderne og god lyd på denne. NB! Dobbel lp men bare 3 sider med musikk.
    Edit: Etter å ha spilt den en gang til så tror jeg at vi oppgraderer lydkvaliteten til meget bra.

    Låner noen bilder fra web:
     

    Vedlegg

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Utsolgt på vinyl på en uke! Det kjøpes tydeligvis litt vinyl for tiden.

    Fra Rune Gramofon:
    "Motorpsycho vinyl sold out!
    The Death Defying Unicorn LP has sold out much earlier than we could have predicted, but no worries, it will be back in stock around 22nd of February."
     
    R

    rico

    Gjest
    Ja her var det liv...

    2 nye LP`er fra ACT som det absolutt er verdt å ha i samlingen.

    Lars Danielsson plata er en litt "neppå" typisk scandinavisk jazz med flotte melodier, dette er absolutt lett tilgjengelig moderne jazz fra en av sveriges største bassister og de har noen av dem.

    Wollny er for meg et nytt bekjenskap, dette er en litt uptempo triojazz, ja nesten litt rocka på enkelte spor. En tøff plate synes jeg som jeg liker meget godt.

    Begge platene er utstyrt med veldig bra lyd, ikke den litt tette udynamiske og ullne lyden som veldig mange nye innspillinger har, her er det et stort og klart lybilde.
     

    Vedlegg

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Det kan jeg godt hvis du ikke tror at tråden blir vannet ut da...

    Men jeg vil ha det tilgode til senere da jeg reiser bort for en tid i morgen tidlig, greit å kunne lete frem plater hvis jeg skal tipse om disse.
    Ja her var det liv...

    2 nye LP`er fra ACT som det absolutt er verdt å ha i samlingen.

    Lars Danielsson plata er en litt "neppå" typisk scandinavisk jazz med flotte melodier, dette er absolutt lett tilgjengelig moderne jazz fra en av sveriges største bassister og de har noen av dem.

    Wollny er for meg et nytt bekjenskap, dette er en litt uptempo triojazz, ja nesten litt rocka på enkelte spor. En tøff plate synes jeg som jeg liker meget godt.

    Begge platene er utstyrt med veldig bra lyd, ikke den litt tette udynamiske og ullne lyden som veldig mange nye innspillinger har, her er det et stort og klart lybilde.
    Det var en lang tur!
    Har tatt det litt rolig på musikk/platefronten i det siste, men har begynt å "våkne " litt nå i det siste. Har blitt endel klassikere men må snart sjekke ut de siste fra Rune Grammofon. (Må få litt liv i denne tråden igjen)
     
    R

    rico

    Gjest
    Det var en lang tur!
    Har tatt det litt rolig på musikk/platefronten i det siste, men har begynt å "våkne " litt nå i det siste. Har blitt endel klassikere men må snart sjekke ut de siste fra Rune Grammofon. (Må få litt liv i denne tråden igjen)
    Ja det er litt andre ting som er første pri på vinterstid...

    Ellers så ligger to vinyler fra RG og venter hjemme; siste til Espen Eriksen trio og den nye Fire!. For samlerene så er det kanskje viktig å få med seg at de første 100 ex av Fire! er på hvit vinyl og kan kun bestilles fra RG. Rune Grammofon RLP 3130W - Fire! with Oren Ambarchi: In The Mouth... (white

    Venter på "noen greier" så jeg får ikke hørt dem med det første men likevel viktig å få i hus....
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Plukket med meg 2 "nye" plater fra Gemini Records i platebutikken i dag, den ene fra Theodor Christian Frølich «Totti» Bergh.
    I hear a rhapsody 1988. Med Per Husby/Egil Kapstad ved flygelet, Ole Jacob Hansen /Egil Johansen (1934-199 på trommer og Terje Venaas bass.
    Min er en 1995 "Audiophile Edition" som det så fint står på coveret, og lydkvaliteten er det ingenting å si på.

    totti berg.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn