Tråden for nyere jazz på vinyl

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Nytt album fra Vijay Iyer Trio, Accelerando.

    YCrrJ.jpg
     
    R

    rico

    Gjest
    De siste som jeg kjøpte fra Act (Danielsson og Wollny) var veldig bra synes jeg, også lydmessig er de helt på topp. Hvis du har hørt disse hvordan er Iyer plata sammenlignet med disse?
     

    roarh

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.06.2005
    Innlegg
    131
    Antall liker
    6
    De er kanskje i jazzens grenseland, men Pelbos siste kommer på vinyl i dag.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Neneh Cherry og The Thing virker som en litt rar kobling men dette her fungerer over all forventing. Dette er noe at det bedre jeg har hør av vokaljazz på lenge. (ikke hørt så mye da) Løp å kjøp....


    Neneh-Cherry-TheCherryThing.jpg
     

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.480
    Antall liker
    15.084
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Neneh Cherry og The Thing virker som en litt rar kobling men dette her fungerer over all forventing. Dette er noe at det bedre jeg har hør av vokaljazz på lenge. (ikke hørt så mye da) Løp å kjøp....


    Vis vedlegget 140598
    Slett ingen dårlig skive, men synes lyden er litt lukket og Neneh befinner seg litt langt bak i lydbildet (vinylutgave).

    OU812
     
    R

    rico

    Gjest
    Espen Eriksen trio sin siste plate får en sterk anbefaling, spesielt til de som er glad i piano trio med god lyd...Innspilt, mikset og mastret i Rainbow studio av Kongshaug og den låter alldeles nydelig. Vinyl utgaven inneholder også den første plata utgitt på RG, første gang denne er på vinyl.

    Rune Grammofon RLP 3129 - Espen Eriksen Trio: What Took You So Long (2LP)

    Den siste til Elephant 9 har også fått noen runder, denne gang med gjestegitaristen Reine Fiske. Som vanlig fra E9 så er dette veldig tøffe saker, progjazz på sitt aller beste. Lyden derimot kunne vært adskillig bedre, det må være mulig å gjøre det bedre i 2012, rimelig flatt og kjedelig lydbilde men musikken er så bra at den kommer til å bli spilt uansett. Live at the BBC låter klart bedre. Det er gitt ut 200 ex. på hvit vinyl bare så det er sagt. Dette er en dobbel LP.

    Rune Grammofon RLP 3134 - Elephant9 with Reine Fiske: Atlantis (2LP) white

    Rune Grammofon RLP 3134 - Elephant9 with Reine Fiske: Atlantis (2LP)



    rlp-3129-espen-eriksen-trio-what-took-you-so-long_19_2012-03-15-14-50-01.jpg
    rlp-3134-elephant9-with-reine-fiske-atlantis-2lp-white-vinyl_19_2012-08-13-11-20-02.jpg
     
    R

    rico

    Gjest
    En anbefaling til i tifelle det skulle være noen der ute som av en eller annen grunn er nyskjerrig på noe nytt. Fire! sin siste LP der de har med seg Oren Ambarchi på gitar. For det første så er ikke dette for de lettskremte, kanskje heller ikke for de som skal introduseres til nymoderne jazz. Dette er en herlig blanding av jazz, psykedelica, prog, syrerock etc. Det er tungt, bråkete og tøft som f..n! Liker du sen Coltrane, Fripp, Supersilent osv. så vil du like dette. Lyden er mer enn god nok på min hvite utgave, finnes også på svart vinyl.


    Rune Grammofon RLP 3130W - Fire! with Oren Ambarchi: In The Mouth... (white

    Rune Grammofon RLP 3130 - Fire! with Oren Ambarchi: In The Mouth A Hand (2L



    rlp-3130w-fire-with-oren-ambarch-in-the-mouth-a-hand-white-v_19_2012-04-30-11-32-41.jpg
     
    R

    rico

    Gjest
    Motorpsycho and Ståle Storløkken: The Death Defying Unicorn ( m/Ola Kvernberg og Trondheim Jazz Orchestra )
    Veldig flott papirkvalitet på denne nye Motorpsycho platen med utbrettcover. Vinylkvaliteten virker og å være veldig bra, mens lyder må vel sies å være grei, men ikke noe mere. (NB!Den er ikke dårlig, men er blitt litt kresen på lyd på vinylutgivelser.)
    De ihuga og samlerene er sikkert klar over det men man kan likevel tipse om at denne nå også er kommet i en utgave med hvit vinyl, 300 ex. og sikkert noe som blir et samleobjekt en gang.

    Rune Grammofon RLP 3124 - Motorpsycho and Ståle Storløkken: The Death Defyi
     
    R

    rico

    Gjest
    Brukt*

    Nå har vel ikke akkurat halve norge ventet men bedre sent enn aldri....

    De fleste som har vært interessert i norsk jazz noen år har et forhold til Odin records. Odin ga ut mange meget bra plater på 80/tidlig 90 tallet og flere av de som er "store" i dag var med og preget utgivelsene; Molvær, Kleive, Balke, Wesseltoft, Brunborg ++. Tenkte jeg kunne tipse om noen av disse LP`ene bare sånn i tilfelle det er noen som er kommet til de siste årene som kunne være interessert.

    The Talisman Group ga ut 2 plater på Odin Rec. men kun "Dating" er på vinyl. Dette er en av mine favoritter på Odin rec., rytmisk musikk som vel kan kalles en blanding av norsk/brasiliansk/afrikansk folkejazz...ikke lett å båssette disse tingene. Lyden på plata er veldig bra, liker spesielt den litt tunge og kontante bass og trommelyden, veldig bra bassing av Hovensjø og ikke minst kanontøff tromming av Ole Hamre. Ellers medvirker Bugge W., Arne Frang, Celio og Miki N`Doye. Noen kutt spilt inn i Rainbow og resten fra Big T i Larvik. Kan være jeg husker feil men mener å huske at denne plata var den siste Odin ga ut på vinyl, utgitt i 1991. Regner med at den dukker opp på brukten innimellom så det er bare å lete og kjøpe.


    27226_XL-1.jpg
     
    R

    rico

    Gjest
    Brukt*


    En til fra Odin records.
    Balke, Jørgensen, Kleive-On and on, første plata til det som senere ble Jøkleba. En nydelig plate fra 1991, kanskje ikke fullt så tilgjengelig som senere Jøkleba plater men likevel på min topp 5 liste over Odin utgivelser. Meget bra + lyd fra Rainbow. Sees sånn av og til på brukten har jeg sett. Husker enda konserten i etterkant av denne utgivelsen, magisk fra noen av mine desiderte favoritter. Skal forøvrig spille live i høst, Folken 29 Nov.....


    15480_XL.jpg
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.505
    Antall liker
    2.944
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Nyere enn dette får dere det ikke- lansert som digitalis i dag:

    Peder Sinonsen - No2

    Peder No.2.jpg


    Dette er minimalistisk tuba og elektronikk.
    Han selv kaller det "sakte tuba i dur og moll"

    Går og venter på vinyl og hirez.
    Blir sendt meg når vinylen er klar.
     
    Sist redigert:
    R

    rico

    Gjest
    Nyere enn dette får dere det ikke- lansert som digitalis i dag:

    Peder Sinonsen - No2

    Vis vedlegget 158919

    Dette er minimalistisk tuba og elektronikk.
    Han selv kaller det "sakte tuba i dur og moll"

    Går og venter på vinyl og hirez.
    Blir sendt meg når vinylen er klar.
    Jøss er det flere her? Hvilken label kommer vinylen på?
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.505
    Antall liker
    2.944
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    ;)
    Den kommer ut på unn records

    Og så presterte jeg å skrive feil.
    Peder SIMONSEN skal det seff være.
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Panzerpappa er etterlengtet og på vei i posten :)
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Stian Westerhus: The Matriarch And The Wrong Kind Of Flowers, Rune Grammofon. (for spesielt interesserte)
    Denne ble ved en feil levert på blå i stedet for sort vinyl som standar, jeg har en av de 100 som er på rød vinyl.

    Stian Westerhus The Matriarch And The Wrong Kind Of Flowers.jpg
     
    R

    rico

    Gjest
    Har også den på rød vinyl men har ikke fått hørt den enda.

    Ellers så er det sikker lov å tipse om en 7 LP boks med Arve Henriksen som kommer ut på RG om ikke altfor lenge, den inneholder alt som han har gitt ut på RG samt nytt materiale, alt for første gang på vinyl, jeg gleder meg stort!
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Denne har vel vært vanskelig å finne på vinyl tidligere.

    "The result was performed at a concert at the art centre in april 1970 and later documented on a double LP release on Sonet in 1973. It was pressed in 500 copies, and is now one of Norway’s rarest records.
    This reissue is produced by Lars Mørch Finborud and Lasse Marhaug for Prisma Records, 2012. The release comes in a limited edition of 500 copies"


    popofoni.jpg


    Prisma Records
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.505
    Antall liker
    2.944
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Ellers så er det sikker lov å tipse om en 7 LP boks med Arve Henriksen som kommer ut på RG om ikke altfor lenge, den inneholder alt som han har gitt ut på RG samt nytt materiale, alt for første gang på vinyl, jeg gleder meg stort!
    Denne har jeg gledet meg til siden i sommer.
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.505
    Antall liker
    2.944
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Denne kom sendt til meg for noen uker siden:
    Streifenjunko ; Sval Torv
    sofa539.large.jpg


    Mer enn spennende konstellasjon dette
    Anbefales? Jepp

    SOFAMUSIC - releases

    Edit:
    Mye spennede i SOFA-katalogen
     
    Sist redigert:

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Bobby Bradford, Frode Gjerstad, Ingebrigt Håker Flaten, Paal Nilssen-Love - “Kampen”
    Har ikke fått hørt den enda, men halve Atomic som også finnes på vinyl er med her.


    kampen_lp_sp (1).jpg

    NBLP 51 - Bobby Bradford, Frode Gjerstad, Ingebrigt Håker Flaten, Paal Nilssen-Love - “Kampen”

    • Bobby Bradford - cornet
    • Frode Gjerstad - clarinets and alto sax
    • Ingebrigt Håker Flaten - bass
    • Paal Nilssen-Love - drums



    All music by Gjerstad / Bradford / Håker Flaten / Nilssen-Love
    Recorded live in concert on November 17th, 2010 at Kampenjazz, Oslo, Norway
     
    R

    rico

    Gjest
    *Brukt


    Er litt i tvil om det er noe poeng i å tipse om disse "nyere jazz" platene på vinyl men kan vel prøve noen til....

    Creativ Music Production (CMP) var en tysk label som ga ut moderne kvalitetsjazz på 80 og første del av 90 tallet. Mye av musikken var nok litt på siden av det etablerte og salgbare men uansett hva de gjorde så oste det kvalitet, lydmessig var/er det ikke mye som matcher disse utgivelsene. De hadde en Eicher i Kurt Renker og ikke minst studio Zerkall og Walter Quintus.

    En av de mer tilgjengelige platene derfra, og en stoor favoritt, er Mark Nauseef-Personal Note. Den kom ut i `83 (eller var det 81..?). Uansett så kom Nauseef fra Ian Gillan Band og G Force med Gary Moore før dette, var vel også på turnè med Thin Lizzy. Dette er noe heeelt annet, det kan vel enkelt betegnes som jazzrock. Veldig bra trøkk med utrolig flinke folk; Trilok Gurtu, Jan Akkerman, Phil Lynott (på en sang...) og ikke minst Joachim Kühn på keys og sax. Uten at det ligner så har de nok hørt på Miles tidlig 70.

    Disse platene solgte nok ikke allverden men de dukker opp nå og da på brukten. Nauseef ga ut flere soloplater på CMP sammen med Gurtu, Torn og Jack Bruce men de var nok mer "far out" enn denne, han ga også ut 2 veldig bra plater med gruppa Dark (Tadic, Torn, ++), men det er en annen story....


    492_1.jpg
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Kjør på! Sjekker ut Mark Nauseef på Spotify nå...
     
    R

    rico

    Gjest
    OK...

    *Brukt


    En perle fra CMP er saksofonisten Marty Fogel sin "Many bobbing heads, at last...". Her sammen med David Torn (som han også spilte med i Everyman Band, 2 utg. på ECM...finnes på vinyl..er veldig bra..), Michael Shrieve (ex Santana trommis...) og Dean Johnson. Her er det trøkk! Kanonlyd.

    Et kutt fra plata, en Don Cherry låt..?

    http://www.youtube.com/watch?v=B_YYzggycrs



    R-3299764-1324643308.jpeg
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Har det meste av RG på vinyl så den blir nok snart innkjøpt. Var litt kjapp med den siste bundle fra RG, la ikke merke til at Motorpsycho and Ståle Storløkken´s "The Death Defying Unicorn var med enda en gang, så da har jeg 2 av den (selv om den siste var på hvit vinyl).
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Mulighet for å se dem live her:
    Espen Eriksen Trio
    25.10 Kolbotn (Kolben Kulturhus), Norway
    28.10 Midsund (Otrøy kirke), Norway
    03.11 Ås (Kulturhus), Norway
    24.11 Bergen (Hotell Neptun), Norway
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Christian McBride Big Band - The Good Feeling (2012 Grammy winner for Best Large Jazz Ensemble)

    Christian McBride Big Band - The Good Feeling.jpg
     
    R

    rico

    Gjest
    *Brukt


    Som sagt tidligere så er jeg usikker på om det er noen poeng i disse brukt anbefalingene men prøver likevel en til, det er veldig mye bra som sirkulerer der ute (og i hyllene...) så jeg prøver en norsk utgivelse fra Odin rec. igjen, de er vel tross alt lettere å finne på brukten en plater fra ørsmø utenlandske labler fra for lenge siden...

    Lines-Lines kom ut i 1989 og bestod av Vigleik Storaas piano, Olaf Kamfjord bass, Trond Kopperud trommer og Tore Brunborg saxer. Musikken kan man vel kalle moderne norsk jazz med flotte melodier, denne er musikalsk lett tilgjengelig. Innspilt i Rainbow og inneholder noe som er borti referanse lyd. I det hele tatt så var Odin katalogen preget av gode pressinger og meget god lyd. Dette er plate som har fått mye spilletid her i huset oppigjennom åra.

    Selv om dette er en vinyltråd så kan man jo informere om at veldig mange av disse Odin platene enda er tilgjengelig på CD og for nedlastning. Kan jo lytte der før man event. leter opp vinylen....:)

    Jeg har de aller fleste vinyl utgivelsene derfra+ CD`ene som kom etter de stoppet med vinyl så har du kommet til de siste åra så vil jeg anbefale sterkt å lete opp Odin platene på brukten, dette er kvalitet tvers igjennom

    http://www.curlinglegs.musiconline.no/shop/displayLabel.asp?id=73




    15461_XL.jpg
     
    Sist redigert:
    R

    rico

    Gjest
    Mer fra R.G.....

    Colin Stetson & Mats Gustafsson - Stones - LP / CD
    Explosive meeting of two sax giants.
    Available to order now as CD and LP with CD included.

    Arve Henriksen - Solidification (7LP)
    Sakuteiki, Chiaroscuro and Strjon, all with bonus tracks
    as well as a brand new album, Chron. Release date 30. November.


    Stetson & Gustafsson - Stones
    In the history of jazz and improvisation the saxophone duet is remarkably rare. Sax players tend to lock horns with drummers, bassists, trumpeters, even cellists and violinists, but rarely with each other. But here to blow that convention out of the water come two of the planet’s most uncompromising and inventive young hornithologists, Colin Stetson and Mats Gustafsson. Mats Gustafsson has perfected the art of the vein-popping, no-compromise blowout, and has appeared with Sonic Youth, Jim O’Rourke, improvising legends Derek Bailey, Joe McPhee, Peter Brötzmann and Ken Vandermark. His own free jazz power trio The Thing recently released the acclaimed Cherry Thing album with Neneh Cherry; while his Fire! trio with Johan Berthling and Andreas Werliin have released three albums on Rune Grammofon. The four tracks on Stones were recorded live on stage at the 2011 Vancouver Jazz Festival. Miraculously, this explosive encounter was also their first meeting. "It was completely magic", remembers Mats. "All was there, the communication, the interaction, the music, the mystery..." This is fire music that smoulders in the dark. Perhaps this will give the sax duo a new lease of life. After all, as Mats says, there’s "No escape... nothing to hide... you just need to go out there and interact!"

    Rune Grammofon Rune Grammofon




    rlp-3136-colin-stetson-mats-gustafsson-stones-lp_19_2012-10-27-15-32-05.jpg
     
    • Liker
    Reaksjoner: 2m
    R

    rico

    Gjest
    Denne kommer i neste pakke så jeg har ikke hørt den, men det er ikke så ofte det kommer noe nytt fra de gamle på vinyl så her et tips...

    Vinyl Records, SACDs, DVD Audio, Audiophile Equipment | Acoustic Sounds





    Vis vedlegget 161606
    Har fått hørt igjennom denne nå og dette er en veldig fin plate som låter meget bra, åpen og klar lyd med flott dynamik, ikke tendens til hardhet i det hele tatt. For de interesserte så kan det nevnes at den er mastret av Kevin Gray.

    Eneste å sette fingeren på er at det er en dbl. LP uten utbrett....ikke mye å utsette altså.
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Christian McBride Big Band - The Good Feeling (2012 Grammy winner for Best Large Jazz Ensemble)

    Vis vedlegget 161574
    Kommer tilbake til denne. Her er det ikke bare nyere jazz, men også jazz med dype røtter i det som ble utviklet på 40- og 50 tallet, og for så vidt også før det.
    Noe av det beste av nyere storband som er produsert på mange år.
     
    R

    rico

    Gjest
    Ny utgivelse fra RG samt litt info om fremtiden....

    Grand General - Grand General - CD/LP
    Heavy and melodic prog/jazz/rock from new group consisting of some very prolific musicians from the Norwegian scene:
    Even Helte Hermansen - guitar (Bushman´s Revenge)
    Ola Kvernberg - violin
    Erlend Slettevoll - keyboards (The Core)
    Trond Frønes - bass (Sunswitch, El Doom & The Born Electric)
    Kenneth Kapstad - drums (Motorpsycho)

    Having played a few sensational gigs as Kenneth Kapstad Group this impressive line-up is now ready with a more fitting name for their debut album. With gifted violinist Ola Kvernberg, who won a Norwegian Grammy for his album ”Liarbird”, on board, it´s difficult not to think of the Mahavishnu Orchestra when trying to place Grand General in a musical perspective. The interplay between the soloists is superb and with this rhythm section you can´t go wrong.
    Already getting great reviews in the Norwegian press.

    Available now on CD and LP.

    We have other very strong releases coming up over the next few months:
    15.02 SPUNK - Das Wohltemperierte Spunk (6CD)
    15.03 Hedvig Mollestad Trio - All Of Them Witches
    12.04 Motorpsycho - Still Life With Eggplant
    19.04 Jenny Hval - Innocence Is Kinky
    20.04 Bushman´s Revenge - TBA (Live, LP only)

    Rune Grammofon Rune Grammofon
     
    R

    rico

    Gjest
    Har hørt på Grand General plata noen ganger nå og dette er tøfft! Skikkelig heavy prog spilt av meget dyktige musikere. Ser at RG refererer til Mahavishnu Orchestra for å plassere de en eller annen plass og det er ikke malplassert for å si det sånn...Med gitarist fra Bushman´s, trommis fra Motorpsycho og skikkelig tøff bassing fra bassisten i El doom så må det bli bra. Lyden kunne vært mer dynamisk og klarere men er OK. Anbefales!

    Kjøper man en av de 500 første så følger også CD`en med..

    Rune Grammofon RLP 3139 - Grand General: Grand General (LP)

    rlp-3139-grand-general-grand-general-lp_19_2012-12-12-10-22-41.jpg
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Den der står på lista mi. Pleier normal å kjøpe direkte fra RG men jeg plukket med meg de siste fra Fire! og Mats Gustavsson sist jeg var innom Skei, men denne var ikke kommet inn enda.
     
    R

    rico

    Gjest
    Synes du om de siste til Fire!? Den med Ambarchi synes jeg er kanonbra, en av mine RG favoritter. Sitter å spiller Orchestra! Exit! for første gang nå og jeg liker det jeg hører. Har en 10" også som jeg ikke har hørt enda...en med O`Rourke..nr 14/500..:)

    Heller ikke fått hørt på Gustavsson & Stetson enda men den kommer på snart..
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn