Tråden for (muligens) verdifulle vinylplater.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • soa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.453
    Antall liker
    982
    Torget vurderinger
    18
    Vet ikke om den er så mye verdt, men vanskelig å få tak i er sikkert. Har ikke greid å spore den sålangt....verken CD eller vinyl

    Fra 1984 prod Peter Walsh (bla Simple Minds)
     

    Vedlegg

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.031
    Antall liker
    8.243
    Torget vurderinger
    1
    Konseptalbum over alle? Her har Dave Greenslade (han fra Colosseum og Greenslade - naturligvis) gått amokk og utgitt en dobbel LP med elektronika/prog (Med det upretensiøse navnet "The Pentateuch of the Cosmogony" ;)) med 50 siders hardbackbok med fantastiske illustrasjoner av Patrick Woodroffe! Han har kun hjelp fra Phil Collins på perkusjon. Produsert av Robin Lumley (fra Brand X). Plata er utgitt i 1979 og var ekstremt politisk ukorrekt for sin tid! Gitt ut på EMI til og med!
    Ryktet gikk på 90-tallet at plata var svært sjelden - lagret hadde visst nok brent ned! Imidlertid har dette vist seg å være tull (desverre ;D); den er ikke spesielt verdifull, men fliden i hele prosjektet illustrerer hvorfor vinyl er så gøy (og lyden da).
     

    Vedlegg

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.031
    Antall liker
    8.243
    Torget vurderinger
    1
    Det franske folkrock banded Gwendal finnes heller ikke i de tusen hjem. Gwendal 2 med cover av tegneserieskaperen Bilal.
     

    Vedlegg

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.031
    Antall liker
    8.243
    Torget vurderinger
    1
    Gong's Camenbert Electrique på original fransk pressing med alle inserts - Gong er jo tross alt fransk. Deretter Angels egg på original engelsk pressing...
     

    Vedlegg

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.031
    Antall liker
    8.243
    Torget vurderinger
    1
    Progbandet Fantasy's andre LP; Beyond the beyond. Førsteplata deres - Paint a picture - er den sjeldneste på Polydor. Verdt ca, 3000. Pga null salg fikk de ikke utgitt oppfølgeren Beyond the Beyond i 1974 selv om den var innspilt. Først i 1993 ga det norske plateselskapet Colours den ut for første gang i et begrenset opplag på 1045stk med bok. Min er nummer 203. Denne går for rundt 1000kr i dag....
     

    Vedlegg

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.031
    Antall liker
    8.243
    Torget vurderinger
    1
    Frank Zappa "Mystery Disc" på Barking Pumpkin - hans eget selskap. Denne ble aldri gitt ut separat, men bare som del av en boks med hans komplette produksjon - nei jeg har ikke boksen. Denne går også for rundt tusenlappen....
     

    Vedlegg

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.031
    Antall liker
    8.243
    Torget vurderinger
    1
    Bo Hanssons konseptalbum "Lord of the rings" fra 1972. Dette er et av de få eksempler på at reutgivelsen er verdt mer enn originalen; dette er en reutgivesle fra 1979 med nytt cover. Den er kanskje ikke spesielt verdifull, men er den eneste av Bo Hanssons plater som er listet i Record Collectors prisguide.
    Cover av Rodney Matthews og insert med bilde av Tolkien.

    Ellers hadde jeg gleden av å høre flere kutt fra denne på radioen nylig. I programmet Englefjes; hvor ellers....
     

    Vedlegg

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.031
    Antall liker
    8.243
    Torget vurderinger
    1
    Caravan har vi vært inne på før. Her er deres sjeldneste plate - bortsett fra førsteplata da. Best of Caravan Live. En formidabel dobbel live LP tatt opp i 1974, men kun utgitt i Frankrike på Kingdom Records. Plata avsluttes med en 18 minutter versjon av "For Richard". Ubetalelig....
     

    Vedlegg

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.031
    Antall liker
    8.243
    Torget vurderinger
    1
    Denne "Bonzo Dog Doo-Dah Band" plata er verdt noen hundrelapper. Original med bokcover...
     

    Vedlegg

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.031
    Antall liker
    8.243
    Torget vurderinger
    1
    Her er noen virkelig sære plater for de med "spesiell" smak. ;D ;)

    1. Ivor Cutler "Dandruff" på original Virgin pressing.
    2. Lol Coxhill "Fleas in custard" på Caroline promo
    3. Tom Newman "Fine old Tom" på Virgin
     

    Vedlegg

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.031
    Antall liker
    8.243
    Torget vurderinger
    1
    David Cousins "Two weeks last summer" var verdt 600kr på 90-tallet på original brun A&M...
     

    Vedlegg

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.031
    Antall liker
    8.243
    Torget vurderinger
    1
    De tre første platene til Wishbone Ash på mint, originale pressinger. Den første på amerikansk Decca. De to øvrige på britiske MCA pressinger - dengang presset av Decca.
    Pilgrimage er den mest interesante her. Den har rød MCA label. Guidene sier at denne skal ha sort label slik som Argus. Sort label tok over fra den røde som ble brukt tidligere. I tilegg har min Pilgrimage en original poster (platenummeret er trykt på) som heller ikke guidene har fått med seg. Kan være at jeg har fått et veldig sjeldent eksemplar...eller...
     

    Vedlegg

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.031
    Antall liker
    8.243
    Torget vurderinger
    1
    Jade Warrior "Released" på spiral Vertigo. Dette er den tyske utgaven som er den ultimate og sjeldneste versjonen av denne plata. Denne har et noen annet cover enn den engelske versjonen, og har inkludert poster noe den engelske mangler... En liten perle...
     

    Vedlegg

    aplodon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.07.2004
    Innlegg
    135
    Antall liker
    0
    Den här EPn lånade jag ut för många år sedan. Jag har inte fått tillbaka den och minns inte vem som lånade den. Har sett den säljas för 14 000 SEK !!! (svenska kronor). Mer normalt är kanske 2-3000 SEK.
    Den är väldigt bra, men om jag hade haft den idag så hade jag nog sålt den.

     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.031
    Antall liker
    8.243
    Torget vurderinger
    1
    The story of Genesis.
    Dobbelt samlealbum kun utgitt i Japan i forbindelse med Genesis Japan turne i 1978.
    Med billedbok og tekstark.
     

    Vedlegg

    KHH

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2005
    Innlegg
    2.805
    Antall liker
    18
    Tenkte jeg skulle høre med folket her, om det er verdt å samle på de platene som jeg ramser opp, eller om de ikke har noe verdi..
    For jeg kommer ikke til å spille platene mer enn jeg har gjort, eller noen av de vil jeg nok spille innimellom..
    Alt sammen er Norske plater og jeg gjør det kort og brutalt uten bilder eller linker..
    Ordner bilder og mye mer info om det er ønskelig..


    Mr. Walker And The Walkmen - Walking LINK



    Hadelandslaget med Johan Bergli - utgitt på EMI i 1977 LINK



    Party - utgitt på Flora i 1972

    Over til Lake Placid Moskva 1980 - Samleplate for OL..

    Arne Domnerus Sekstett - Ja vi àlskar (kanskje svensk denne her)

    Stutum Speaking


    Stutum 2 - Hot Line


    New Jordan Swingers - mange utgivelser og kommer nok til å spare på de uansett..

    Stein Ingebrightsen - Rockollection (45 rpm mini-LP)

    EMI Norsktopper - Månedens plate anbefalt av DET NYE

    Norske Blinkskudd

    Husker du dengang.. - Slagerpotpurri over melodier vi minnes ved orgelet Thomas Muskat

    Erindringer 1 - "Fra mine mange barne-og ondomsår" Han Oluf minnes i samtale med Håkon Karlsen

    Prima Vera - Salmer og sanger vi gjerne hiver (side 7 og 8.?)

    Svelvik Mannskor 60 år

    Trond Viggo Torgersen - Bare barn er barn - (men alle er vi barnebarn)

    Banana Airlines - På Vingene

    Nordre Sving's Beste - "Vål'enga / Heia Foppal" står det på bannere på det Norske flagget..

    Kjell
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.031
    Antall liker
    8.243
    Torget vurderinger
    1
    Rotekroken skrev:
    Tenkte jeg skulle høre med folket her, om det er verdt å samle på de platene som jeg ramser opp, eller om de ikke har noe verdi..

    For å være helt ærlig tror jeg disse er verdt fint lite. Stutum, f.eks, nådde nr. 3 på VG lista og lå inne i 27 uker i 1973. Mye av disse platene er svært vanlige og representerer jo ikke akkurat musikk som vekker interesse hos samlere.... ;)
    Men man vet aldri; jeg har forstått at Øystein Sundes tidlige plater oppnår respektable summer.....
     

    Stereofix

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.07.2005
    Innlegg
    626
    Antall liker
    552
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    1
    Kent - Hagnesta Hill, denne dobbel lp`n finns bare i 500 ex. kjøpte den fra sverige, betalte 1000,-
     

    Vedlegg

    oyvjorge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Innlegg
    2.810
    Antall liker
    566
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Har Prima vera's Olav den 5te med originalt foto, som ble forandret etter påtrykk fra regjeringsadvokaten. Den ble trukket fra markedet ganske fort og erstattet med et bilde hvor de går opp Karljohan i grå eller grønne strømpebukser(to bilder eksisterer). Skyndte meg ned i butikken for å sikre meg et eks. Vet ikke om det er verdt så mye, men morro er det lell. Noen som vet hvor mange eks som ble solgt?
     

    Vedlegg

    6bm8

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2005
    Innlegg
    2.020
    Antall liker
    619
    Sted
    Gressvik/Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Har en The Beatles "rarities" Tror nok det er et album med bare B-side låter? Står oppe i hjørnet bak på coveret (sampler album not for sale)

    Noen som kan fortelle meg hva det er for noe?

    Mvh.....mj
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.031
    Antall liker
    8.243
    Torget vurderinger
    1
    Original Jethro Tull Thick as a Brick med aviscover. Dengang man gjorde seg flid med coverne ;D. Bandet brukte like mye tid på coveret som å komponere, spille inn og produsere plata! 8)
     

    Vedlegg

    OS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    1.587
    Antall liker
    11
    Torget vurderinger
    3
    ErosLoveking skrev:
    Smykket i samlinga, stryk muligens i trådtittel. 8) 8) 8)
    Kjører du Benz LP på VPI arm? Det gjør jeg også! Beklager OT.
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.747
    Antall liker
    3.916
    Sted
    Oslo
    OS skrev:
    ErosLoveking skrev:
    Smykket i samlinga, stryk muligens i trådtittel. 8) 8) 8)
    Kjører du Benz LP på VPI arm? Det gjør jeg også! Beklager OT.
    Riktig observert. ;)
    Det svarte gullet du ser på bildet, er faktisk verdt langt mer enn pickupen. ;D
     

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.080
    Antall liker
    1.085
    Sted
    '
    Dette eksemplaret med PS får være mitt norske bidrag. Tittelen High Fidelity er kanskje ikke tatt helt ut av det blå:



    JanE.
     

    Pesquera

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2005
    Innlegg
    1.381
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    11
    lark skrev:
    Steike! Så nettopp at denne gikk for 500,- USD på e-bay i 2004
    http://www.popsike.com/php/detaildata.php?itemnr=4026450640

    Hyggelig ;D
    Generelt så er direktegraverte plater mindre verdt enn hva opplagene og sjeldenheten skulle tilsi, det der må være unntaket som bekrefter regelen.

    Når det gjelder spesialpresninger, så er MFSL i en egen divisjon hva pris angår. Egentlig litt merkelig (og veldig irriterende...) da opplagene ofte var femcifrede, vil tro at DCC er en klar nummer to med enkelte Mastersounds og Nautiluser på tredje plass.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.031
    Antall liker
    8.243
    Torget vurderinger
    1
    Pesquera skrev:
    Når det gjelder spesialpresninger, så er MFSL i en egen divisjon hva pris angår. Egentlig litt merkelig (og veldig irriterende...) da opplagene ofte var femcifrede, vil tro at DCC er en klar nummer to med enkelte Mastersounds og Nautiluser på tredje plass.
    Hva med Direct-Disc Labs (Superdic)? Her er Peter Gabriel no.1 sammen med to Nautilus LP'er.
     

    Vedlegg

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.031
    Antall liker
    8.243
    Torget vurderinger
    1
    Her er noen MOFI'er jeg fant i full fart i samlinga. Har sikkert glemt noen ;)
     

    Vedlegg

    L

    lark

    Gjest
    Fin musikksmak, Voff. Har de fleste av de platene sjøl, men dessverre ikke på MFSL ;D
     

    larsggu

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.07.2007
    Innlegg
    456
    Antall liker
    21
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    Samme her, men stort sett orginalutgivelser... Hvordan er verdivurdering på en orginalutgivelse kontra re-master eller -issue? Kommer mest an på opplaget kanskje?
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.031
    Antall liker
    8.243
    Torget vurderinger
    1
    larsggu skrev:
    Samme her, men stort sett orginalutgivelser... Hvordan er verdivurdering på en orginalutgivelse kontra re-master eller -issue? Kommer mest an på opplaget kanskje?

    Når det gjelder MOFI er disse som regel verdt mer enn originalutgavene. MOFI gir jo bare ut realtivt populære ting, slik at ingen av titlene i utgangspunktet er sjeldne; bortsett fra MOFI utgavene da. MOFI, og andre audiofile pressinger, har en tendens til å falle i pris når nye, formodentlig bedre audiofile vinylpressinger kommer på markedet. MOFI's Aqualung oppnådde jo stive priser (1000kr +) før Classic Records gjenutgav den. Nå antar jeg at prisene er mer moderate....
    Ellers, så er reutgivelser nesten alltid mindre verdt enn originalene; ofte ikke verdt særlig mye i det hele tatt, såfremt det ikke er smale, audiofile pressinger.
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.747
    Antall liker
    3.916
    Sted
    Oslo
    ErosLoveking skrev:
    Kommer vi i helga få se ny rekord for en enkelt plate solgt på eBay?

    http://cgi.ebay.com/SCARCE-Northern...goryZ306QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

    Ikke langt unna ihvertfall. Denne kan komme til å gå dyrt.
    Min gjetning er et sted mellom $10000-$15000.
    Ikke dårlig gjetta om jeg skal si det selv. :)
    $15099.-, så den melder seg inn blant topp ti registrert hos popsike.
    http://www.popsike.com/php/quicksearch.php?top25=all

    Hmm blar en litt ned på "ca" 44-plass dukker det opp noe jeg har sett før i denne tråden. 8)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn