Tråden for (muligens) verdifulle vinylplater.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Fremtidige sjeldenheter?
    Middelalderprogrockbandet(!) Circulus to album på vinyl. Føste album med poster. Jeg var desverre for sen til å få den ultrasjeldne versjonen på blank vinyl (100 eks).
    Nr.2 er den sjeldne versjonen med hvit vinyl + single. 500 eks.

    Anbefales forøvrig til hippier i alle aldre... ;D
     

    Vedlegg

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Godbiter på samlelabelen Regal Zonophone:

    Flamencoprog(!) banded Carmens two album "Fandangos in space" og "Dancing on a cold wind".
    John Glascock spiller her som senere ble bassist i Jethro Tull...
     

    Vedlegg

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Ikke dagligvare; blues-psykedelia-prog banded Steamhammer's plater "Mountains" og "Speech". Sistnevnte kun utgitt i Tyskland. Original grønn Brain-label...
     

    Vedlegg

    Slabbedask

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    3.077
    Antall liker
    34
    Kan denne være verdt noe mon tro? Jeg har ihvertfall ikke sett den hos noen på de tredve åra som er gått siden den ble innspilt.

     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Malo's to første album på original, mint japanske pressinger. Den første er på blå Warner promolabel.
    Med Jorge Santana, bror til Carlos. Ypperlig latinorock. For fans av klassisk Santana (ca. Santana 3).
     

    Vedlegg

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    ...Når vi er inne på latinorock...Chango's første og siste plate på hvite label promo.
    Forrykende bra. Et must for Santana fans....
     

    Vedlegg

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Magma's "Mekanik Destruktiw Komandoh" på original brun A&M label....
     

    Vedlegg

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    De tre første platene til Strawbs på originale, brune A&M pressinger...
    Disse er ikke enkle å finne (særlig ikke de to første)...
     

    Vedlegg

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Wolf's komplette produksjon på Deram records...
    "Night music" inneholder tidenes proglåt - "the envoy"
     

    Vedlegg

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Hatfield & The North to plater på Virgin. Originalpressinger...
     

    Vedlegg

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Jazzrockbandet IF's første plate på rosa Island. Riktignok tysk pressing, men dog...

    Jeg har forøvrig IF komplett på vinyl (selvfølgelig)
     

    Vedlegg

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Badger "One live Badger". Selvfølgelig har jeg utgaven med pop-up grevling... ;) ;D
     

    Vedlegg

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    ...når vi er inne på pop-up covere....
    Her er Jethro Tull's "Stand up"
     

    Vedlegg

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Komplett Flash på Sovereign records...
    Fine covere... ;)
     

    Vedlegg

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Egg's samlede verk. Første på Deram Nova, Deram, siste på Caroline records. Disse er ikke lett å finne...
     

    Vedlegg

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Disse vet jeg ikke hva er verdt ??? ??? Noen forslag?
    1. Dave Grusin "Discovered again". Sheffield lab boks. Direktegravert. Verdien på audiofile innspillinger varierer mye og synes å droppe når en ny (og bedre?) audiofil versjon kommer på markedet. Men direktegraverte plater er jo et engangstilfelle i alle fall...
    2. Kate Bush "Hounds of love". Limited Amerikansk pressing på spraglete vinyl som i tillegg er en promoutgave...
     

    Vedlegg

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Atomic Rooster første og tredje album. Førsteplata på B&C records (som senere ble til Charisma). Den andre på Pegasus labelen. Disse, spesielt førsteplata, er vanskelig å finne i mint tilstand...
     

    Vedlegg

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Atomic Rooster siste og kanskje beste plate. Også deres sjeldneste. Med Chris Farlowe på vokal; fra bla. Colosseum.
    "Nice'n'greasy" og "IV" er samme plate, engelsk og US utgave, men to av låtene er forskjellig så kompletister trenge begge! Nice'n'greasy er på Dawn records som er en typisk samlelabel. "IV" er på Elektra. Min utgave er en hvite label promo....
    I grunnen merkelig at Nice'n'greasy ble døpt "IV" i statene da det er deres femte album! :D
     

    Vedlegg

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Ikke alle sjeldne plater er nødvendigvis verdifulle. Det har noe med tilbud og etterspørsel å gjøre. Også at visse stilarter samt plateselskaper får mer oppmerksonhet hos samlere.
    Azteca har jeg slitt med å få tak i. Førsteplata deres er gitt ut på CD men ikke lengre i sirkulasjon. Det finnes en senere US repressing av denne LP'en på Columbia, men denne har ikke gatefold cover og låter mye dårligere enn originalene. "Pyramid of the moon" er aldri ugitt på CD eller reutgitt på vinyl! Jeg måtte få mine fra Japan selv om det var hollandske original CBS pressinger! Disse er den definitive utgave av disse platene.
    Azteca er formidabel latinorock i stil med Santana's midtperiode. Blanding av latino, rock, soul, funk og jazz. Med Coke og Pete Escovedo + endel folk som har vært innom Santana. 17-manns band. Anbefales.
     

    Vedlegg

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Disse to Hugh Hopper skivene er ikke dagligvare.
    "Hoppertunity Box" er gitt ut på Compenduim Records med adresse Bernt Ankersgate 1, Oslo 1! Den er imidlertid pressa i England.
     

    Vedlegg

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    De tre første til The Nice på Immediate Records + originalpressing av Elegy på rød Charisma.
    De er kanskje ikke de mest verdifulle plater, med det er artig med feilfri og strøken vinyl fra 60'tallet... :)
     

    Vedlegg

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Noen MOFI godbiter. Noen er villige til å betale mye for disse... ;)
     

    Vedlegg

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Khan's eneste album på Deram records. Aldeles uovertruffen Canterburyprog med bla Steve Hillage og Dave Stewart...say no more... 8)
     

    Vedlegg

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Richard Harveys to plater. Disse var verdt mellom 500-1000kr på 90'tallet men har antakelig droppet noe i pris i den senere tid. "Divisions on a ground" gitt ut på Transatlantic records.
    "A new way of seing" er private pressing. Singelen er "Elegy"; kjenningslåta til TV serien om Inspector Dalghliesh som var påskekrim for noen år tilbake...
     

    Vedlegg

    L

    lark

    Gjest
    Du verden for en platesamling ;D Har selv Stones "Sticky Fingers" på MoFi. Hva går den for i disse dager?
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    lark skrev:
    Du verden for en platesamling ;D Har selv Stones "Sticky Fingers" på MoFi. Hva går den for i disse dager?
    Aner i grunnen ikke. Disse audiofile platene er ikke å finne i de vanlige katalogene. Jeg mener imidlertid å huske at sticky fingers er verdt ganske mye; sikkert mer enn 1000kr...
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    En lekkerbisken for samlere av Dawn Records. Et lytefritt eksemplar av Gravy Train's "Staircase to the day".
     

    Vedlegg

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Centipede: Septober energy. Sjelden! Juryen er fremdeles ute om dette er et makkverk eller genistrek. Jeg heller til geniforklaringa. Avantgarde jazz/rock m bla Robert Fripp og minst 7000 andre kjente britiske musikere...minst... ;D
    Musikken er skrevet av Keith Tippett. Kjærringa, Julie Tippett er også med. Før hun giftet seg het hun Julie Driscoll og laget flere knall plater med Brian Auger; som jeg forøvrig også har komplett 8)
     

    Vedlegg

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Eksentrikeren og galningen (han var flere ganger inn og ut av tunge psykiatriske institusjoner) Robert Calvert's to plater for United Artists; "Lucky Leif and the longships" og "Captain Lockheed and the starfighters". Konseptalbum om Leif Eriksson og Starfighter jagerfly, respektivt! Sprø ja! ;D ;D
    Deretter Michael Moorcocks eneste plate. Ja, det er science fiction forfatteren!
    Disse var verdt omkring 500kr pr. stykk på 90'tallet....
     

    Vedlegg

    pang

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    308
    Antall liker
    13
    Tubesnake skrev:
    Kan denne være verdt noe mon tro? Jeg har ihvertfall ikke sett den hos noen på de tredve åra som er gått siden den ble innspilt.

    Dette er er en godbit , en av Mai skivene som ikke akkurat er dusinvare. Solgte et eks for 500 flekkers og har knapt nok sett den
    siden.

    Amund
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Har det meste av Zappa på vinyl. Dise to er vel de som er verdt mest selv om de fleste Zappa plater holder anstendig verdi.
    200 Motels på original Engelsk United Artist pressing m/poster. Verdi ca. 600kr
    Shut up'n play yer guitar. Trippel boks. ca. 400kr
     

    Vedlegg

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.119
    Antall liker
    3.889
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Voff skrev:
    Disse vet jeg ikke hva er verdt ??? ??? Noen forslag?
    1. Dave Grusin "Discovered again". Sheffield lab boks. Direktegravert. Verdien på audiofile innspillinger varierer mye og synes å droppe når en ny (og bedre?) audiofil versjon kommer på markedet. Men direktegraverte plater er jo et engangstilfelle i alle fall...
    Denne er ganske ofte på ebay, men personlig så er den for bra til å selges. ;D Går for ca $20 i m- utgave. Forseglet så kan jeg tenkte meg en plass mellom 50 og 100.

    Kjempefin tråd dette her.
     

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    lark skrev:
    Mange av oss har nok betydelige samlinger av vinyl som helt sikkert inneholder relativt verdifulle godbiter uten at vi er klar over det. Dersom en har noe i platehyllene som man lurer på om har samlerverdi utover det normale kan man presentere det her, så ser man om noen sitter på kunnskap om saken. Tråden er ikke ment å være en bruktbørs.

    Jeg starter med denne: Mountain - "Nantucket Sleighride" Utgitt 1971. Originalutgivelse med "gatefold cover".
    Fin ide!
    Til ære for deg ;) så legger jeg inn bilde av min Mountain "Live" fra 72.



    Mvh.KW
     

    Vedlegg

    L

    lark

    Gjest
    Takker for den KW ;D

    Her har vi forsyne meg "Photos Of Ghosts" fra 1973 med PFM (Premiata Forneria Marconi), et italiensk progrock-band som Emerson, Lake & Palmer tok under sine vinger og ga ut platene deres på sin Manticore-label.

    Og jamen fant jeg også "Prologue" med engelske "Renaissance" fra 1972. Lenge siden disse har vært på tallerkenen, gitt :eek:

    Begge er førsteutgivelser.
     

    Vedlegg

    L

    lark

    Gjest
    Her er en annen raritet. Det engelske pub-rock bandet "Ace" sin eneste utgivelse fra tidlig 70-tall. Paul Carrack var medlem her.
     

    Vedlegg

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Hei!
    Jeg tror vel ikke at jeg har noen lp. som er noe særlig verdt.
    Dog ble jeg overasket for noen år siden, når en gjest hos naboen var innom for å ta en kikk på mine Irske vinylplater og mente at denne kunne være verdt ca. 1k (ikke aner jeg)
    Han kunne til og med se på plata at den kun var spilt noen få ganger, det skulle jeg likt og lært meg gitt.
    Det var snakk om den med Lindisfarne.


    Den andre er meget tidlig Clannad (76), med slengbukser og det hele.

    Mvh.KW
     

    Vedlegg

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Jeg får kvittere med mine to Renaissance da ;)


    Ganske sikkert ikke verdt mye og jeg husket vel knapt hva slags musikk det driede seg om ;D
    Hvilken genre er dette snakk om?

    Mvh.KW
     

    Vedlegg

    L

    lark

    Gjest
    "Scheherazade" har jeg også. Enslags form for symfonisk prog-rock? Vokalisten Annie Haslam har en av de mest klokkeklare stemmer jeg har hørt. (Såvidt jeg kan huske ;D)

    Har forøvrig Led Zeppelin komplett på vinyl, men det regnes som obligatorisk i alle platesamlinger ;D
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn