Tråden for (muligens) verdifulle vinylplater.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har lagt merke til at norsk noen ganger kan være verdt litt, men ofte må jo kvaliteten på både cover og selve plata da være topp.
    Her har vi litt nordnorsk en Svolværing og en Bodøværing.



    Jack Berntsen har faktisk vært her for mange år siden og tittet på min platesamling og lyttet litt.
    Han er en meget godt bekjent av min bror helt fra militæret (mener jeg og huske)

    Her er en ung versjon av Halvdan Sivertsen "23,5 år" forøvrig (tidvis) discjockey på Polar Club det året jeg var der.
    Debutplata som nevnes her kom vel ca. samtidig med at jeg var i ferd med å forlate Bodø (73)



    En til nordfra "Med Hammar og Høtt" (Viseklubben Lovisa)



    Mvh.KW
     

    Vedlegg

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.507
    Antall liker
    2.953
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Hva må en ut med for et strøkent eks. av De Press "Block to Block"?
     

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    @ lark
    Bare ren forglemmelse ;)



    Får ta med et par Dave Cruisin i samme slengen.



    For noen år siden var det en som nevnte at han hadde sett Dave Cruisin( den til venstre?)solgt for 2k (internasjonalt), jeg svarte da at min glatt går for 1k ;D og det gjelder fortsatt.
    Mvh.KW
     

    Vedlegg

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Har noen få med navnetrekk også.
    Taste med Rory Gallagher.



    Her med navnetrekket til Sølvi Wang og Lasse Kolstad ;D Fra 68.
    Den må da være verdt noe? MiniLP og greier, hva heter de (i mellomstørrelse)?


    Mvh.KW
     

    Vedlegg

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.507
    Antall liker
    2.953
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    mteinum skrev:
    emotikon skrev:
    Hva må en ut med for et strøkent eks. av De Press "Block to Block"?
    gemm har en til $70: http://www.gemm.com/item/DE--PRESS/BLOCK--TO--BLOCK/GML764428342/
    Takker, da vet jeg ca. hva plata mi er verdt ;)
    For meg er den ubetalelig.

    Da jeg var 16 (1981) begynte jeg å spille bass i "punkband" og en kompis spillte denne om og om igjen på en gammel Gerrard spiller.
    Den gangen var bla. De Press, PIL og DAF de store forbildene.
    Ett par år senere skaffet jeg meg et splitter nytt eks. av B to B og samtidig skiftet musikksmak totalt til fusion/jazzrock etc. ::) :)
    Men så tok trompeten over og det akselrerte raskt mot klassisk musikk.

    Edit:
    Bilde av mitt eks. av BtB

     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.507
    Antall liker
    2.953
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    KW:
    Her er mine Cruisin skiver.
    Er veldig glade i disse -også fordi de er pedantisk behandlet og kjøpt samtidig.
    Muligens ikke verdt så mange kronene på markedet.....men skaljo ikke selges uansett :)




    PS
    To utgivelser av "Mountain Dance"
    For JVC og GRP/Teldec
     

    Petre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2007
    Innlegg
    1.720
    Antall liker
    1.205
    Sted
    Siggerud
    Jeg vet at det ikke er særlig kult å like disse gutta, men jeg gjør det nå likevel. Nå kjøpte jeg akkurat denne på bayen, og den ER sjelden, vaffal i uspilt MINT condition. Uriah Heep DownUnda ble utgitt kun i New Zealand og Australia i -74
    Litt av beskrivelsen:
    this is an original VERY FIRST pressing with the LAMINATED GATEFOLD COVER from a small archive hard rock collection

    the records are MINT, PERFECT, UNPLAYED and AS NEW

    all 4 labels are MINT and IMMACULATE with NO SPINDLE TRACES

    the laminated gatefold original cover (later issues were matt) is INCREDIBLY GLOSSY (blazing, DAZZLING shine!) and MINT

    NO WEAR or any other defects whatsoever - it is 34 years old but AS NEW
     

    Vedlegg

    L

    lark

    Gjest
    Ikke kult å like Uriah Heep????? Fortell meg hvem som sier det, så skal jeg "#*%%@ og #"$*#!!! vedkommende på flekken :mad:
     

    joje

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.09.2004
    Innlegg
    527
    Antall liker
    50
    Veldig mye rare artister her (synes jeg da ;D). Her følger noen bidrag fra meg, kanskje ikke alle er like verdifulle/sjeldne, men de er vel ikke helt på jordet tror jeg.



    Dette skal være førstutgavene av de to første platene til Raga Rockers. Jeg ble fortalt at opplagene på disse var 500 og 1000. Kommenter gjerne, dere kunnskapsrike lesere..
     

    joje

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.09.2004
    Innlegg
    527
    Antall liker
    50
    Her er et par singler som jeg vet at selges for noen hundrelapper pr stk, kanskje høyere?

     

    joje

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.09.2004
    Innlegg
    527
    Antall liker
    50
    Denne hadde visstnok et opplag på 50, men det tar jeg med en klype salt. Morsom souvenir er det allikevel. Jeg vant den i en konkurranse på nærradioen.

     

    joje

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.09.2004
    Innlegg
    527
    Antall liker
    50
    Det ville vel ikke overraske meg om noen av forumets medlemmer kunne tenkt seg disse, men spesielt verdifulle er de kanskje ikke. Eller?

     

    joje

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.09.2004
    Innlegg
    527
    Antall liker
    50
    Siden denne tråden har vært dominert av "sære" utgivelser, så får jeg vel bidra med en jeg også.

     

    joje

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.09.2004
    Innlegg
    527
    Antall liker
    50
    Disse Swinging Pig-utgivelsene angrer jeg fælt på at jeg ikke kjøpte flere av. En platebutikk på Liertoppen kjøpesenter solgte disse i sin tid - fantastiske utgivelser!!



     

    OS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    1.587
    Antall liker
    11
    Torget vurderinger
    3
    Åh at ikke jeg så denne tråden før! Her er noen av mine godbiter med Genesis. Jeg har også mange meget sjeldne Japanske utgivelser av Pink Floyd, FRank Zappa, Caravan, Camel og Gentle Giant. Skal ta noen bilder i morgen å legge ut.

    mvh,
    OS

    Først Genesis (Trespass er 2. utgivelsen i Japan mens de andre her er 1. utgivelser):






    Sistnevnte er limited på gul vinyl og ser slik ut:


    mvh,
    OS
     

    OS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    1.587
    Antall liker
    11
    Torget vurderinger
    3
    Og Frank Zappa/Mothers (klikk for større bilde):
     

    Vedlegg

    OS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    1.587
    Antall liker
    11
    Torget vurderinger
    3
    Engelsk 1. utgivelse av Genesis - Nursery Cryme på "pink scroll" label:
     

    Vedlegg

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.031
    Antall liker
    8.243
    Torget vurderinger
    1
    OS skrev:
    Engelsk 1. utgivelse av Genesis - Nursery Cryme på "pink scroll" label:

    Hei!
    Har du sammenligna lyden på Nursery cryme originalpressing kontra den Japanske?
     

    OS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    1.587
    Antall liker
    11
    Torget vurderinger
    3
    Nei det har jeg ikke men jeg må innrømme at lyden på remasteret CD er mye bedre enn den orginale vinylutgivelsen.

    mvh,
    OS
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.031
    Antall liker
    8.243
    Torget vurderinger
    1
    OS skrev:
    Nei det har jeg ikke men jeg må innrømme at lyden på remasteret CD er mye bedre enn den orginale vinylutgivelsen.
    Hva er det som hindrer deg? ;D
    Enig i at lyden er bedre på remaster enn originalvinylen selv remasterjobben høres endel manipulert ut
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.031
    Antall liker
    8.243
    Torget vurderinger
    1
    lark skrev:
    Her har vi forsyne meg "Photos Of Ghosts" fra 1973 med PFM (Premiata Forneria Marconi), et italiensk progrock-band som Emerson, Lake & Palmer tok under sine vinger og ga ut platene deres på sin Manticore-label.

    Ja, PFM er virkelig bra saker. Her ser dere både den engelske originalutgaven + den japanske. Merk at insiden av utbretten er forskjellig på de to utgavene.
     

    Vedlegg

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.031
    Antall liker
    8.243
    Torget vurderinger
    1
    Mer PFM:
    The World became the world og Jet Lag på originale Japanske pressinger. Den førstnevnte har bevart den utstansede delen av de sentrale deler av coveret; ikke vanlig!
     

    Vedlegg

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.031
    Antall liker
    8.243
    Torget vurderinger
    1
    KW skrev:
    Hei!
    Jeg tror vel ikke at jeg har noen lp. som er noe særlig verdt.
    Dog ble jeg overasket for noen år siden, når en gjest hos naboen var innom for å ta en kikk på mine Irske vinylplater og mente at denne kunne være verdt ca. 1k (ikke aner jeg)
    Han kunne til og med se på plata at den kun var spilt noen få ganger, det skulle jeg likt og lært meg gitt.
    Det var snakk om den med Lindisfarne.


    Den andre er meget tidlig Clannad (76), med slengbukser og det hele.

    Mvh.KW

    Dingly Dell er vert ca. 150kr hvis den har poster og jeg vil anta er på rød Charisma label. Dette i følge Record Collectors pris guide 2008. Jeg har også Dulaman med Clannad men tviler på om den er verdt noe særlig. Clannad er ikke å finne i pris guiden (bortsett fra en singel) noen som normalt betyr at den har en verdi på under 100kr... Sorry :'(
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.031
    Antall liker
    8.243
    Torget vurderinger
    1
    KW skrev:
    Jeg får kvittere med mine to Renaissance da ;)
    Ganske sikkert ikke verdt mye og jeg husket vel knapt hva slags musikk det driede seg om ;D
    Hvilken genre er dette snakk om?

    Mvh.KW

    Høh? Lytter du ikke på platene dine? ::)
    Renaissance er Symphonisk prog av aldeles fortreffelig kvalitet. Begge du har er blant deres beste. Personlig syntes jeg opprinnelig at de var litt gørr, men lønner seg å virkelig lytte! Disse kommer seg!
    Ellers er Novella på Absolute Sounds (eller var det Stereophiles?) liste over absolutte referanseplater. Lyden er aldeles formidabel på Novella; særlig på den Japanske promoutgaven jeg er i besittelse av ;D. Virkelig hyperdetaljert lyd! Det er mer detaljer på denne enn på noen CD jeg har hørt. Ser forøvrig at du har den amerikanske pressinga med eget cover.
    Nrdenfor er noen av mine japanske pressde Renaissance plater. Novella er på hvite label promo...
     

    Vedlegg

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.031
    Antall liker
    8.243
    Torget vurderinger
    1
    Jon Anderson: Olias of Sunhillow på Japansk hvite label promo...
     

    Vedlegg

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.031
    Antall liker
    8.243
    Torget vurderinger
    1
    Return To Forever: Live. Trippel LP Box med bok. Hvite label promo. Fyrrykende live album. Anbefales!!!
     

    Vedlegg

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.031
    Antall liker
    8.243
    Torget vurderinger
    1
    Mer Nucleus på Vertigo.
    (desverre er coveret på Labyrinth noe slitt. Får finne meg en japansk pressing av denne ;))
     

    Vedlegg

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    @Voff!
    Takk for info, og som jeg sa jeg aner ikke prisen på Dingly Dell, men han som var innom samlet på (bl.a.) irsk (trad) vinyl.
    Jeg må virkelig få si at du sitter på en meget god samling av spesielle vinylplater, det er vel noe slikt man drømmer om å komme over for en billig penge (p.g.a. at de som selger bare har gått lei eller knapt vet hva de besitter f.eks. dødsbo e.l.)
    Jeg har hørt rykter om at småprofesjonelle oppkjøpere nærmest har avtale med div. loppemarkedsaktører om gjennomgang/kjøp av vinyl før det blir lagt ut på selve markedet.
    Kan det være noe i det ryktet?


    Jeg har nok en del vinyl som jeg aldri har hørt på og som du sier Renaissance virket litt vanskelig å komme oprdentlig inn i for meg den gang jeg anskaffet de ( de var sikkert billige den gang ;D )
    Mvh.K
     

    OS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    1.587
    Antall liker
    11
    Torget vurderinger
    3
    Flere Japanske utgivelser. Øverst til høyre Hatfield And The North - The Rotters' Club som av flere er regnet som det beste prog. albumet noen sinne. Resten av platene er Caravan. Alle Caravan er komplette 1. utgivelser med obi og det hele. Usikker på om Hatfield er 1. utgivelsen.

    mvh,
    OS
     

    Vedlegg

    OS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    1.587
    Antall liker
    11
    Torget vurderinger
    3
    Glemte å skrive at Genesis - Nursery Cryme ovenfor er promo med hvit label:
     

    Vedlegg

    OS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    1.587
    Antall liker
    11
    Torget vurderinger
    3
    Apropos verdifulle plater. Noen her som har de to første Pink Floyd på Japansk 1. pressing med Obi? Jeg har enda ikke sett de på bruktmarkedet. Mine mest verdifulle plater er nettopp med Pink Floyd. Jeg har More (2. press), Relics (1. press), A Saucerful Of Secrets (2. press), Atom Heart Mother (1. press) og Meddle (1. press). Alle komplett med obi, innlegg og rød vinyl i den orginale Toshiba innerposen.

    mvh,
    OS
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.031
    Antall liker
    8.243
    Torget vurderinger
    1
    KW skrev:
    @Voff!
    Takk for info, og som jeg sa jeg aner ikke prisen på Dingly Dell, men han som var innom samlet på (bl.a.) irsk (trad) vinyl.

    Hvis Dingly Dell er på Irsk pressing kan jo prisbildet være noe annet. Når tenker meg om er Dulaman på Irsk pressing. Record Collectors pris guide tar kun for seg engelske pressinger. Derfor kan den jo teoretisk være verdt noe....
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.031
    Antall liker
    8.243
    Torget vurderinger
    1
    OS skrev:
    Flere Japanske utgivelser. Øverst til høyre Hatfield And The North - The Rotters' Club som av flere er regnet som det beste prog. albumet noen sinne. Resten av platene er Caravan. Alle Caravan er komplette 1. utgivelser med obi og det hele. Usikker på om Hatfield er 1. utgivelsen.

    Jeg skulle gjerne hatt de der Caravan platene på Japanske pressinger. Har sjøl Land of grey and pink + cunning stunts + For girls...på japanske pressinger; resten på engelske.
    The Rotters Club er en reutgivelse fra 1978; det ser jeg på Obi'en. Originalen har rød obi. Når det er sagt er min erfaring at nettop Virgin utgivelsene fra 1978 har en fantastisk lydkvalitet...når har jeg ikke sammenlignet med de japanske originalene, men 1978 årganger er definitivt verdt å ha...
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.031
    Antall liker
    8.243
    Torget vurderinger
    1
    OS skrev:
    Apropos verdifulle plater. Noen her som har de to første Pink Floyd på Japansk 1. pressing med Obi?
    Nei, men jeg kan få tak i 2.utgaven av Piper at the gates of dawn dersom jeg ønsker. Med eller uten obi. Den er jævla dyr....
     

    OS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    1.587
    Antall liker
    11
    Torget vurderinger
    3
    Voff skrev:
    OS skrev:
    Apropos verdifulle plater. Noen her som har de to første Pink Floyd på Japansk 1. pressing med Obi?
    Nei, men jeg kan få tak i 2.utgaven av Piper at the gates of dawn dersom jeg ønsker. Med eller uten obi. Den er jævla dyr....
    Sjekk PM.
     

    pang

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    308
    Antall liker
    13
    Tenkte jeg kunne legge ut noen bilder av noen singler. Ikke nødvendigvis sjeldenheter , men mest på grunn av
    de flotte covrene.

    Amund
     

    Vedlegg

    OS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    1.587
    Antall liker
    11
    Torget vurderinger
    3
    En kamerat av meg som leste tråden her ba meg legge inn denne. Han har 5000+ LP'er og dette er hans sjeldneste. Det er en Giles, Giles & Fripp demo LP. Platen kom bare i innerposen og koveret er fra en annen kopi av samme tittel.
     

    Vedlegg

  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn