Tråden for (muligens) verdifulle vinylplater.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • R

    rico

    Gjest
    Fin tråd dette, tenkte jeg kunne bidra litt. Populært å legge ut prog plater ser jeg, her er noen tilfeldig utvalgte, kanskje ikke blandt de vanligste. Fuzzy Duck og Aardvark, de nederste er Ginhouse og Hannibal på B&C labelen.
     

    Vedlegg

    R

    rico

    Gjest
    Tractor og The way we live (samme folka...) på Dandelion. Leste en plass at disse er planlagt gitt ut på vinyl igjen. Liker du prog er disse ett must, flotte plater. Maldoon på Purple reords.
     

    Vedlegg

    R

    rico

    Gjest
    Nazareth (av alle ting...) og Ritchie Francis på Pegasus. Er nok en bedre platesamler enn fotograf, håper det går greit. :)
     

    Vedlegg

    R

    rico

    Gjest
    Ett par til før kvelden slår til, Jericho og Jericho Jones, Israelsk(!) prog fra tidlig 70 tallet på A&M, disse er veldig bra og sjeldne...

    Aunt Mary sine første inkl. den helt første som het Aunt Mary, kom ut igjen (nede til høyre..) på nytt i 74 som "Whispering farewell".
     

    Vedlegg

    R

    rico

    Gjest
    Litt japansk++; Deep Purple "Live in Japan" som var den japanske utgivelsen av "Made in Japan", DCC pressingen av den samme, masteret av Steve Hoffman, den utgivelsen er utrolig bra!

    Beck, Bogert and Appice, også "Live in Japan" og kun utgitt der.
     

    Vedlegg

    R

    rico

    Gjest
    Mine norske og tyske favorittplater.

    Subject Esq. og Sperrmüll, dette er prog på det aller beste!
    Jerusalem fra `72, produsert av Ian Gillan
     

    Vedlegg

    OS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    1.587
    Antall liker
    11
    Torget vurderinger
    3
    Her er noen av mine Japanske pressinger av Pink Floyd. Piper, Relics, Meddle, More og Atom Heart er på rød vinyl.
     

    Vedlegg

    R

    rico

    Gjest
    Populært å vise frem japanere, de lager jo fantastiske cover og insert da, men lyden....jeg ga opp å samle på disse for noen år siden, prøver å kjøpe plater jeg kommer til å spille også, ikke alltid bare lett. Tenkte derfor å legge ut noen flere norske .

    Høst platene er ikke de vanligste lenger, Saluki med Freddy Dahl, og med Radka Toneff i koret, en ung Bjørn Jensen senere i Dance with a stranger på trommer.
    Noen Popul Vuh/Ace plater. Utopian Fields på Colours labelen med Bård Tufte Johansen(!).
     

    Vedlegg

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.644
    Antall liker
    1.376
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Posen er viktig!

    Må bare skaffe meg et digitalt kamera, har prioritert plater forran alt i det siste ;o)
     

    High_def

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.04.2005
    Innlegg
    194
    Antall liker
    4
    Sted
    Oslo
    Hei! Her er noen av godsakene mine. Jeg liker vel lydbildet bedre fra monopressingene, men dynamikken og musikkgleden i disse er strålende. Som kjenneren ser så mangler jeg tre: "With the Beatles", UHQR-utgaven av "Sgt. Pepper" og testpressingen av "Rarities".
    Men vet de jeg har er verdifulle for musikkopplevelsen min! :D
     

    Vedlegg

    Rokko

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.12.2004
    Innlegg
    248
    Antall liker
    5
    Fikk tak i MOODY BLUES - TO OUR CHILDRENS CHILDRENS CHILDREN i dag. 1969, THS 1, Hvit label/magenta trykk.
    Tekstark og orange innerpose. Tror ikke innerposen er orginal siden det står "EMIDISC" på den. Noen som har noe input på denne plata? På forhånd takk.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.052
    Antall liker
    8.305
    Torget vurderinger
    1
    thorgir666 skrev:
    Fikk tak i MOODY BLUES - TO OUR CHILDRENS CHILDRENS CHILDREN i dag. 1969, THS 1, Hvit label/magenta trykk.
    Tekstark og orange innerpose. Tror ikke innerposen er orginal siden det står "EMIDISC" på den. Noen som har noe input på denne plata? På forhånd takk.
    Hvis du tenker på verdien så er den ikke verdt så mye. Moody Blues solgte meget godt dengang. Den finnes en mono utgave av denne og den er verdt omlag 150kr. Stereoutgaven er verdt mindre. Men, en slik plate tror jeg likevel du greit kan få 200kr for i mint tilstand. Det finnes endel som vil ha førsteutgivelsene.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.052
    Antall liker
    8.305
    Torget vurderinger
    1
    rico skrev:
    Populært å vise frem japanere, de lager jo fantastiske cover og insert da, men lyden....jeg ga opp å samle på disse for noen år siden,
    Det er jo nettopp lyden som gjør Japanske pressinger så ettertraktet blant samlere og audiofile. Med unntak av noen CBS/Sony (Mastersound) pressinger fra rundt 1980 +/-, så er japanske pressinger ypperlige både når det gjelder mastring, men spesielt når det gjelder pressekvalitet/vinylkvalitet; den er helt tyst. Etter krigen gjorde japanerne alt for å vise at de kunne produsere kvalitet, noe som spesielt vises på deres produkter fra 60-70-tallet.
    Faktisk var de japanske pressingene som var forløper for hele den audiofile vinylindustrien. Japanske pressinger ble oppdaget av amerikanske audiofile på 60 og 70-tallet, og etterhvert ble en tildels betydelig import av japansk vinly til USA etablert. Mobile Fidelity ble startet på bakgrunn av dette; hvorfor ikke etablere et selskap som lager førsteklasses pressinger? Ikke uten grunn fikk MOFI sine plater presset i Japan.
    Her er en liten snutt:

    Japanese vinyl releases are premium quality pressings, much sought after by audiophiles and collectors alike. In the 1960s Toshiba pioneered top quality red vinyl pressings using their trademark ‘Ever-Clean’ process this utilised a special ingredient intended to prevent the build-up of static electricity on the vinyl. Japanese pressings are synonymous with quality - the vinyl shines like no other vinyl - everything about their releases feels special.
    When US audiophile label Mobile Fidelity Sound Lab first released their series of high quality pressings the records were manufactured in Japan. The sonic quality of Japanese pressings is considered to be among the best in the world and, in addition, they are beautifully presented, their covers usually printed on better quality heavy stock paper and often including a bonus lyric insert with dual language Japanese & English text.
    Nearly all Japanese LPs were issued with an ‘obi’ - literally translated this means ‘sash’ and is derived from the obi (sash) worn around the traditional kimono dress. This delicate paper strip, usually wrapped around the left side of the album cover, often contains marketing information and album content details, all printed in Japanese kanji and ~kana script. Obi designs can be as varied as the LPs they adorn, and some series of obi designs can be as collectable as the artists’ albums they decorate. ‘Hankake’ (3/4 length obis) are nearly impossible to find, and the ‘Rock Age’ series of obis are especially rare and valuable. Obis make a unique, attractive addition to the overall package and are becoming increasingly rare, especially on LPs from the 1960s and 70s. Their delicate and disposable nature meant that very early obis were routinely discarded, so that now they can often be worth several times more than the record they accompany.
    In addition to Japanese pressings of regular albums there are numerous Japanese-only releases. Labels and artists often issued exclusive records timed to coincide with their Far East tour, or they re-released back catalogue albums with a re-designed obi, displaying revised graphics and other consumer information. Regardless of your musical taste, Japanese records make a stunning addition to any collection. Audibly and visually they present the collector with a feast of delights. Genuine mint condition records, complete with inserts and obi, are becoming rarer every day.
    Whatever the digital age throws at you there is still a valid opinion that says vinyl sounds best; with Japanese records you get top quality pressings, a tactile picture sleeve that looks stunning and you can sing along from the lyric insert. This is the real alternative to a download!
     
    R

    rico

    Gjest
    Voff skrev:
    rico skrev:
    Populært å vise frem japanere, de lager jo fantastiske cover og insert da, men lyden....jeg ga opp å samle på disse for noen år siden,
    Det er jo nettopp lyden som gjør Japanske pressinger så ettertraktet blant samlere og audiofile. Med unntak av noen CBS/Sony (Mastersound) pressinger fra rundt 1980 +/-, så er japanske pressinger ypperlige både når det gjelder mastring, men spesielt når det gjelder pressekvalitet/vinylkvalitet; den er helt tyst. Etter krigen gjorde japanerne alt for å vise at de kunne produsere kvalitet, noe som spesielt vises på deres produkter fra 60-70-tallet.
    Faktisk var de japanske pressingene som var forløper for hele den audiofile vinylindustrien. Japanske pressinger ble oppdaget av amerikanske audiofile på 60 og 70-tallet, og etterhvert ble en tildels betydelig import av japansk vinly til USA etablert. Mobile Fidelity ble startet på bakgrunn av dette; hvorfor ikke etablere et selskap som lager førsteklasses pressinger? Ikke uten grunn fikk MOFI sine plater presset i Japan.
    Nå er vel ikke MOFI det største som har hendt lyden?!? :)

    For det første så er jeg enig i at kvaliteten på selve vinylen og pressingen er en nytelse, cover og inserts er en nytelse, men når det gjelder lyden så er jeg ikke enig. Jeg begynte på 70 tallet og samle på japanere og ble fort glad i disse platene grunnet overnevnte. Etterhvert når jeg ble mer lydinteressert fant jeg ut at original pressingene fra europa i de aller fleste tilfeller var bedre lydmessig, lyden var som oftest tynn og pistrete, det var som regel et trangt lydbilde, lite dynamik. Selvfølgelig er det noen få som låter bra. Som samler så syntes jeg det kjekkeste var å få tak i plater som kun var gitt ut i Japan eller hadde et annet cover enn UK/US utg. Du synes de låter bra, helt OK for meg, jeg liker de stort sett ikke og det regner jeg med er OK for deg. :)
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.052
    Antall liker
    8.305
    Torget vurderinger
    1
    rico skrev:
    For det første så er jeg enig i at kvaliteten på selve vinylen og pressingen er en nytelse, cover og inserts er en nytelse, men når det gjelder lyden så er jeg ikke enig. Jeg begynte på 70 tallet og samle på japanere og ble fort glad i disse platene grunnet overnevnte. Etterhvert når jeg ble mer lydinteressert fant jeg ut at original pressingene fra europa i de aller fleste tilfeller var bedre lydmessig, lyden var som oftest tynn og pistrete, det var som regel et trangt lydbilde, lite dynamik.

    Det er da merkelig at plater som låter udynamisk, tynt og pistrete blir ettertraktet i så stor grad av audiofile at det utvikles en hel industri på å kopiere dem?
    Jeg har et par hundre Japanske pressinger og kun et fåtall av dem (CBS Mastersound) passer beskrivelsen. Faktisk låter de Japanske mer dynamisk enn de fleste andre pressinger. Dette kan faktisk ses på rillene på hvor store utslag de har og hvor my plass de tar sammenlignet med andre pressinger. Her er et eksempel på en Virginpressing. Den første er en engelsk original. Den andre en Japansk. Samme musikkstykke. Sjekk størrelsen på utgangsrilla for å få et inttrykk av forskjellen. Japaneren fyller mere av plata; rilleutslagene er større. Variasjon i rilleutslagene er større. Den engelse originalen er kraftig komprimert. Dette høres (gjett om!); dypere bass og større dynamikk i den japanske.
    Men hver sin smak og erfaring. :)

    Sjekk forøvrig pick-up og spesielt RIAA. Jeg hadde trøbbel med pistrete topp på gode plater (eks Cisco Aja og MOFI), men det skyltest utstyret (RIAA)
     

    Vedlegg

    R

    rico

    Gjest
    Voff skrev:
    rico skrev:
    For det første så er jeg enig i at kvaliteten på selve vinylen og pressingen er en nytelse, cover og inserts er en nytelse, men når det gjelder lyden så er jeg ikke enig. Jeg begynte på 70 tallet og samle på japanere og ble fort glad i disse platene grunnet overnevnte. Etterhvert når jeg ble mer lydinteressert fant jeg ut at original pressingene fra europa i de aller fleste tilfeller var bedre lydmessig, lyden var som oftest tynn og pistrete, det var som regel et trangt lydbilde, lite dynamik.
    Sjekk forøvrig pick-up og spesielt RIAA. Jeg hadde trøbbel med pistrete topp på gode plater (eks Cisco Aja og MOFI), men det skyltest utstyret (RIAA)
    Pick-up`ene (Bl.a. Benz LP, Lyra Titan "i"++), RIAA`en (BAT P-10SE) og alt annet på spilleren sjekkes med jevne mellomrom, heldigvis for meg så er alt i orden. :)
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.747
    Antall liker
    3.916
    Sted
    Oslo
    Etter å ha vært på Rockefeller og platemesse idag, sitter jeg igjen med et inntrykk av at "alt" er verdifullt nå for tida. :eek:
    Sjeldent at jeg har sett så mye stive priser. Skjønner godt at salget gikk treigt idag, snøen har ikke all skylda. ::)
     
    L

    lark

    Gjest
    Hadde engang en link til en side der man kunne finne ut hvilke priser plater har oppnådd på e-bay. Noen som har denne linken og kan legge den ut?
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    ErosLoveking skrev:
    www.popsike.com

    Edit: Fungerer i et begrenset antall søk. Etter det må du registrere deg å betale 150-200.- i året. Tar PayPal.
    fin link, tommy første pressing fra 100gbp til 150gbp hehe godt kjøp
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.747
    Antall liker
    3.916
    Sted
    Oslo
    L

    lark

    Gjest
    ErosLoveking skrev:
    www.popsike.com

    Edit: Fungerer i et begrenset antall søk. Etter det må du registrere deg å betale 150-200.- i året. Tar PayPal.
    Logget inn med mitt brukernavn og passord. Har ikke betalt noe som helst.
     
    L

    lark

    Gjest
    ErosLoveking skrev:
    lark skrev:
    ErosLoveking skrev:
    www.popsike.com

    Edit: Fungerer i et begrenset antall søk. Etter det må du registrere deg å betale 150-200.- i året. Tar PayPal.
    Logget inn med mitt brukernavn og passord. Har ikke betalt noe som helst.
    Går for en stund.
    Hmm... tror at uregistrerte bruker har et begrenset antall søk pr døgn. hvis man registrerer seg har man ubegrenset tilgang. Log-in siden kom iallefall opp etter to - tre søk som ikke innlogget her.
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.747
    Antall liker
    3.916
    Sted
    Oslo
    Bruker popsike daglig og har gjort det i flere år. I høst ble det slutt på gratismoroa for min del ihvertfall.
    Det samme vet jeg andre har opplevd etter en tids bruk.
     
    L

    lark

    Gjest
    ErosLoveking skrev:
    Bruker popsike daglig og har gjort det i flere år. I høst ble det slutt på gratismoroa for min del ihvertfall.
    Det samme vet jeg andre har opplevd etter en tids bruk.
    Ai ai ai ;D Der nådde jeg grensen for antall søk. Du hadde rett, Eros ;)
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.644
    Antall liker
    1.376
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    ErosLoveking skrev:
    Etter å ha vært på Rockefeller og platemesse idag, sitter jeg igjen med et inntrykk av at "alt" er verdifullt nå for tida. :eek:
    Sjeldent at jeg har sett så mye stive priser. Skjønner godt at salget gikk treigt idag, snøen har ikke all skylda. ::)
    Så har rockefeller stive bordpriser, som selgere må ta inn på skivene. Pluss at selgere ikke får inn så mye plater som de en gang gjorde. Folk sitter på det selv, eller legger ut på nett.
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.747
    Antall liker
    3.916
    Sted
    Oslo
    Ok, så er det klart for en av de virkelig spennende auksjoner av kostbar vinyl noengang.
    Her snakker vi "verdifull" og ikke minst legendarisk.

    http://www.goldminemag.com/article/Rare_Frank_Wilson_45_could_fetch_100000/


    Og for de som ikke kjenner til John Manship, så er han (de) en sinnsyk fet ressurs for den som er interessert i soul/funk, hovedsaklig på 7 tommer. Regnes for å være verdensledende innenfor sitt samlefelt
    Lydkutt på en hel masse, ofte noe overpriset , men veldig ryddig å handle med.

    http://www.raresoulman.co.uk/
     

    R.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Innlegg
    3.476
    Antall liker
    12
    Fant en nærmest mint utgave av Jimi Hendrix "electic ladyland" i en platehaug. Definitivt en nyutgivelse fra Polydor, finner ikke årstall på plata/coveret. Serde får bra pris på ebay.



    Mvh. RS
     

    Andy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.07.2003
    Innlegg
    2.737
    Antall liker
    4.622
    Sted
    Nøtterøy
    Det ser ut som du har mye bra norsk vinyl rico? Blir litt våt i øyekroken når jeg ser bildene dine. Skulle jeg invistert i vinyl både for musikkgleden og det økonomiske så tror jeg at jeg ville gått for norsk musikk.
     

    Andy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.07.2003
    Innlegg
    2.737
    Antall liker
    4.622
    Sted
    Nøtterøy
    Har denne i førsteopplag. Tror den er litt verdifull. Tidlig "Black Metal" spilt inn i 1970.
    Dessverre i dårlig forfatning. :(




    Har også denne i førsteopplag. Innspilt i 1969.




    Denne fra 1977 er i allefall meget bra. ;)



    Vet ikke om denne førsteopplagen har noen verdi, men kanskje andre vet?



    Har denne også.



    Om noen år kanskje denne blir verdifull. :)

     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn