Diverse Tråden for morgenfugler.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.959
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Morgen er et definisjonsspørsmål, eller et relativt spørsmål om opplevelse. (kabel?)
    Av og til får man(nen) denne merkelige trangen til å være først ute, kombinert med et rastløst godt humør, så derfor.
    ´Ein kan ikkje sitje her med spjotet senkja´
    -så god morgon!

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.777
    Torget vurderinger
    0
    God morgen til deg også. :D

Nå har jeg ikke vært i seng siden forrige natt, men det har vel ikke mye å si ??

Men er det morgen nå tror jeg at jeg satser på en formiddagsdupp i løpet av dagen. Sånn fra 02:30 til 10:00 eller deromkring. ;D

Men alle morgenfugler, dere får nå ha en fin dag da. :D

svingen68

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2008
    Antall liker
    35
    Torget vurderinger
    1
    Kategorisk nei, det er ikke på noen som helst måte morgen nå, samme hvor utålmodig man er. Det er tidlig natt

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.959
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    svingen68 skrev:
    Kategorisk nei, det er ikke på noen som helst måte morgen nå, samme hvor utolmodig man er. Det er tidlig natt
    God morgen, din pingle !

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.782
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Etter nøye vurdering fann eg det klokast i å ta ein repetisjon på gårsdagen, med rundstykke, retting av norsktentamen (men no sidemål) og ikkje alt for krevjande bakgrunnsmusikk.
    I går bakte eg 19 lefser etter oppskrifta hennar Olga i Skotneset. Veldig, veldig gode,,,,
    Smurde også lefsene. Slik at det vart ein del skalkar. Som forsvann i ein fart.

svingen68

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2008
    Antall liker
    35
    Torget vurderinger
    1
    Jøgga skrev:
    svingen68 skrev:
    Kategorisk nei, det er ikke på noen som helst måte morgen nå, samme hvor utolmodig man er. Det er tidlig natt
    God morgen, din pingle !
    Ok da, god morgen nå som det er blitt kvelden ;D

VilhelmW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Audiophile-Arve skrev:
    Etter nøye vurdering fann eg det klokast i å ta ein repetisjon på gårsdagen, med rundstykke, retting av norsktentamen (men no sidemål) og ikkje alt for krevjande bakgrunnsmusikk.
    I går bakte eg 19 lefser etter oppskrifta hennar Olga i Skotneset. Veldig, veldig gode,,,,
    Smurde også lefsene. Slik at det vart ein del skalkar. Som forsvann i ein fart.
    Go'morn! På tide å stå opp og ikke ligge og dra seg til langt utpå dagen. Det er mandag, og arbeidsdag, for svingende!!!

Kunne du tenke deg til å dele lefseoppskrifta med oss? Samt fremgangsmåte?? Bruker du takke, eller steiker du i steikomnen? Jeg er en skikkelig lefsenyter, og suger til meg all mulig visdom om lefse og lefsebaking. Sjøl liker jeg tjukklefsa best. Den er stright rett fram, enkel å få til, og steikanes god til svartkaffen. Gi leivene en god omgang med smør, sukker og kanel som er rørt sammen med omhu, og nyyyt....Men det er et herk å steike de...uten takke. Trur jeg må nedprioritere platevasker og heller kjøpe meg lefsetakke! Oppskrifta...??

mvh. VilhelmW

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.167
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    God morgen godtfolk.

Da er endelig helgen her igjen. Ett par timer på øyet etter jobb nå, så er det juletrepynting med utålmodige barn.

Terka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2007
    Antall liker
    4
    God morgen ja! Bikkjekaldt i huset i morges.. kroppen må fortsatt vennes til kulden.
    Eller er det jeg som begynner å bli gammel?

room

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2008
    Antall liker
    387
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    0
    Terka skrev:
    God morgen ja! Bikkjekaldt i huset i morges.. kroppen må fortsatt vennes til kulden.

Varmepumpe var min smarteste oppgradering i 2009.
    Vedfyring ved siden av for kos og evt få opp tempen litt ekstra.

Nå skal jeg ha meg en tekopp ;)

Terka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2007
    Antall liker
    4
    room skrev:
    Terka skrev:

Varmepumpe var min smarteste oppgradering i 2009.
    Vedfyring ved siden av for kos og evt få opp tempen litt ekstra.

Nå skal jeg ha meg en tekopp ;)
    Takk for tips. :) Vi har varmekabler på badet i underetasjen og en flyttbar oljeovn i overetasjen som brukes innimellom. Ellers så varmes huset opp av en stor vedovn som står sentralt i underetasjen. ("Gratis" ved, koster bare innsatsen med å kappe, stable osv, samt litt bensin til motorsag.) Blir kanskje en varmepumpe etterhvert her også slik at det er litt mer stabil varme over natten når tempen ute kryper ned såpass som nå. Det fungerer også å fyre i ovenen før man legger seg men det er visst litt lett å glemme på kvelden...

Nå skal jeg ha meg en solid kopp kaffe og en snus. :)
    Kanskje jeg skal slutte med snus før jul.. ::)

G

Gjestemedlem

Gjest
    God morgen.

[video]38H9BOkulcI[/video]

Fin liten låt til en kaffekopp før jobb.

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.167
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    God morgen.

Lykke til med snømåkingen i store deler av sørøstlandet. 35-40 cm snø i natt. Jeg har allerede måket 1 time...på jobb. Må hjem og måke også.

G

Gjestemedlem

Gjest
    God morgen og god jul,

Kaffekopp og en liten trudelutt før jobb:

[video]WPPG3ZNJ9LA[/video]

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.504
    Sted
    Trondheim
    Her er det variasjonsverker av Beethoven med Brendel, sammen med en kaffekopp og litt julekake før resten av huset våkner.

Torja

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.03.2008
    Antall liker
    1.032
    Våger meg til å si god morgen så pass sent på dagen :D

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.777
    Torget vurderinger
    0
    Har juleferie, Sto opp klokka halv ti, ;D

Etter det har jeg ligget på sofaen stua og lest aviser på nett i min ensomhet. Barna har snudd døgnrytmen så deligger i sengene sine og sover. ;) Fruen kom hjem fra nattevakt i morges og ligger i sengen og sover mens far har hele huset og STOR fred og ro helt for seg selv!! ;D

Livet er egentlig godt å leve under et pledd på en god sofa! :D

Men nå må jeg vel opp, skal på postkontoret og hente pakke! ;D ;D

Ha en fin dag allle sammen.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Spiralis skrev:

Etter det har jeg ligget på sofaen stua og lest aviser på nett i min ensomhet. Barna har snudd døgnrytmen så deligger i sengene sine og sover. ;) Fruen kom hjem fra nattevakt i morges og ligger i sengen og sover mens far har hele huset og STOR fred og ro helt for seg selv!! ;D

Leses som en glimrende formiddag. Her i huset er hjelmen litt trang etter litt mye øl og portvin samt støyende konsertopplevelse

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.782
    Sted
    Torget vurderinger
    0
    Spiralis skrev:

Men har du ikkje spelt litt musikk i dag, då?

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.777
    Torget vurderinger
    0
    Audiophile-Arve skrev:
    Men har du ikkje spelt litt musikk i dag, då?
    Må man skrive det da?? Er ikke det en selvfølge?? ::)

Tine Thing Helseth sin siste CD.
    Ooooouuuuuuuuuuuh !!
    "Førr ei dama!" :D ( Som Halvdan Sivertsen synger! )

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.959
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Så deilig det er med juleferie. Jeg sover til solen skinner meg i trynet, og for en gangs skyld våkner jeg ikke først.
    Hva skal vi finne på idag da, etter en romjulsfrokost med sild og potetkaker? Vet ikke helt, får vel handle litt musikk igjen tenker jeg.

-sender en varm tanke til de stakkarene som sitter på jobb og gjesper, men de leser selvfølgelig ikke dette

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.782
    Sted
    Torget vurderinger
    0
    Travel dag i går, og no skal det gamle året fullbyrdast. Her i huset skjer det ved ov-eting og nyttårsfeiring i tradisjonell stil. Det vil seie bukkeribbe (sjølvsagt), som no er lagt i bløyt, der ribba skal ligge i 4 timar (full suksess julaftan med same prosess)

Svineribbe er også ynskjeleg. Denne la eg i relativt svak saltlake i går kveld (med litt sukker og pepar), og brukar den nye, bøygde svineribberista som får svoren til å sprike. Dette skal få stå på 90 grader i steikeomnen utover, så girar eg opp temperaturen når vi kjem til kl 17 (middag ca kl 1800). Må sjølvsagt vaktast med haukeblikket.

Karamellpuddingen er for lengst ferdig. Denne er laga etter oldemor si oppskrift, og er enkel jobbing, når fyrst karamellen har hamna i formene. Kunsten er å gjere han akkurat passeleg brend. Svake menneske ynskjer berre såvidt smelta sukker, medan dei med ekstremt mykje hår på brøstet vil ha knekk. Eg ligg midt i mellom...

Så er det dessert nr 2, og her kjem oppskrifta på den beste bærdessert eg veit (Nyttårsgåve til alle lekkermunnar på sentralen;)

Fyrst treng du molte. Dei plukkast typisk i juli, i to omgongar. Fyrst treng du perfekte bær. Desse er ikkje fullstendig gule. Dei skal ha tydeleg raudskjær, men likevel vere modne, langt frå kart. Du må gå ei stund for å finne akkurat desse, og dei skal frysast for seg sjølv. Og du treng rundt 1,2 - 1,5 liter til ein skikkeleg porsjonsform. Neste moltetur går du når molta er gul. Det du treng no, er molte som saftar seg. Slike ein brukar i kjedeleg moltekrem og sånn. Frysast - utan sukker, det er så vanskeleg å rekne ut kva du treng om du driv med sukring fyrst.

Så ventar du til desember.
    Ein stor familieporsjon lagast slik:
    Legg 6-8 gelatinplater i kaldt vatn. 6 om du skal servere desserten kjøleskåpskald, 8 dersom du vil ha romtemperatur (smaken er meir markant og betre då, meiner no eg.)
    Skil 4 egg. Ha ca 1-1,5 dl sukker i plommane, og lag eggedosis. Her skal du ha i ca 1 dl av safta frå dei gule moltene, 1/2 dl sydlandsk brandy (ikkje for "stram" konjakk) og 1/2 dl heimelaga moltelikør. Eller berre moltesaft - evt heimelaga moltelikør av det brutale slaget (fyll eit 1 l norgesglas med saftmolter. Ha på 4 ss sukker eller bruk din gode smak. Fyll glaset til randen med 60% sprit). Då treng du sannsynlegvis litt ekstra sukker.

Så skal du tilsette safta frå 1/2 sitron. Dette er særleg viktig om du har folk som er skeptiske til molte til bords. (Det som er problemet med molte, er at dei har veldig lite syresmak, og det vert då veldig mektig og søtt utan sitronsaft. Nko som er heilt greitt etter julemat, då orkar du ikkje store porsjonar uansett. Men skal det vere ein perfekt dessert, må du ha sitron).
    Neste jobb er å stivpiske eggekvitene. Hald på lenge, og ha gjerne i litt sukker før du startar.
    Så piskar du 5 dl kremfløyte passeleg stivt. Då skal vispane kunne stå i kremen, men ikkje noko meir. Smør er ikkje godt til dessert.
    No skal alt skje fort. Du treng to passeleg store serveringsbollar, som berre skal fyllast halvfulle. Og ein stor bolle, med plass til alt som skal blandast.
    Lat ein assistent vri ut vatnet frå gelatinplatene, og smelte desse, det må vere akkurat passeleg varmt, utan å være nær ved å koke. Og så må guffa vere klar med fingertemperatur når det skal i fromasjen.

1. Vend kremen inn i eggedosisen.
    2. Ha i gelatinen, og rør om relativt godt.
    3. Vend forsiktig i eggekrivtane.
    4. Fyll serveringsbollane halvfulle. Ikkje glatt (noko særleg. Det kan vere litt smårufsete overflate før bæra tømast over).
    5. Tøm over dei raude bæra, tilsatt akkurat passeleg med sukker. Det skal ikkje vere for søtt. Hugs moltene er poenget her.

Eit alternativ er å bruke søte villbringebær over moltefromasjen. Funkar vanvittig godt. Vi har prøvd med industribær også, men det vert litt for voldsomt, tykkjer eg...

Ha eit feitt nyttår, og hugs å gå inn på www.audiophile.no når vi får ny layout og nye artiklar.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Audiophile-Arve skrev:
    Travel dag i går, og no skal det gamle året fullbyrdast. Her i huset skjer det ved ov-eting og nyttårsfeiring i tradisjonell stil. Det vil seie bukkeribbe (sjølvsagt), som no er lagt i bløyt, der ribba skal ligge i 4 timar (full suksess julaftan med same prosess)

Svineribbe er også ynskjeleg. Denne la eg i relativt svak saltlake i går kveld (med litt sukker og pepar), og brukar den nye, bøygde svineribberista som får svoren til å sprike. Dette skal få stå på 90 grader i steikeomnen utover, så girar eg opp temperaturen når vi kjem til kl 17 (middag ca kl 1800). Må sjølvsagt vaktast med haukeblikket.

Karamellpuddingen er for lengst ferdig. Denne er laga etter oldemor si oppskrift, og er enkel jobbing, når fyrst karamellen har hamna i formene. Kunsten er å gjere han akkurat passeleg brend. Svake menneske ynskjer berre såvidt smelta sukker, medan dei med ekstremt mykje hår på brøstet vil ha knekk. Eg ligg midt i mellom...

Så er det dessert nr 2, og her kjem oppskrifta på den beste bærdessert eg veit (Nyttårsgåve til alle lekkermunnar på sentralen;)

Fyrst treng du molte. Dei plukkast typisk i juli, i to omgongar. Fyrst treng du perfekte bær. Desse er ikkje fullstendig gule. Dei skal ha tydeleg raudskjær, men likevel vere modne, langt frå kart. Du må gå ei stund for å finne akkurat desse, og dei skal frysast for seg sjølv. Og du treng rundt 1,2 - 1,5 liter til ein skikkeleg porsjonsform. Neste moltetur går du når molta er gul. Det du treng no, er molte som saftar seg. Slike ein brukar i kjedeleg moltekrem og sånn. Frysast - utan sukker, det er så vanskeleg å rekne ut kva du treng om du driv med sukring fyrst.

Så ventar du til desember.
    Ein stor familieporsjon lagast slik:
    Legg 6-8 gelatinplater i kaldt vatn. 6 om du skal servere desserten kjøleskåpskald, 8 dersom du vil ha romtemperatur (smaken er meir markant og betre då, meiner no eg.)
    Skil 4 egg. Ha ca 1-1,5 dl sukker i plommane, og lag eggedosis. Her skal du ha i ca 1 dl av safta frå dei gule moltene, 1/2 dl sydlandsk brandy (ikkje for "stram" konjakk) og 1/2 dl heimelaga moltelikør. Eller berre moltesaft - evt heimelaga moltelikør av det brutale slaget (fyll eit 1 l norgesglas med saftmolter. Ha på 4 ss sukker eller bruk din gode smak. Fyll glaset til randen med 60% sprit). Då treng du sannsynlegvis litt ekstra sukker.

Så skal du tilsette safta frå 1/2 sitron. Dette er særleg viktig om du har folk som er skeptiske til molte til bords. (Det som er problemet med molte, er at dei har veldig lite syresmak, og det vert då veldig mektig og søtt utan sitronsaft. Nko som er heilt greitt etter julemat, då orkar du ikkje store porsjonar uansett. Men skal det vere ein perfekt dessert, må du ha sitron).
    Neste jobb er å stivpiske eggekvitene. Hald på lenge, og ha gjerne i litt sukker før du startar.
    Så piskar du 5 dl kremfløyte passeleg stivt. Då skal vispane kunne stå i kremen, men ikkje noko meir. Smør er ikkje godt til dessert.
    No skal alt skje fort. Du treng to passeleg store serveringsbollar, som berre skal fyllast halvfulle. Og ein stor bolle, med plass til alt som skal blandast.
    Lat ein assistent vri ut vatnet frå gelatinplatene, og smelte desse, det må vere akkurat passeleg varmt, utan å være nær ved å koke. Og så må guffa vere klar med fingertemperatur når det skal i fromasjen.

1. Vend kremen inn i eggedosisen.
    2. Ha i gelatinen, og rør om relativt godt.
    3. Vend forsiktig i eggekrivtane.
    4. Fyll serveringsbollane halvfulle. Ikkje glatt (noko særleg. Det kan vere litt smårufsete overflate før bæra tømast over).
    5. Tøm over dei raude bæra, tilsatt akkurat passeleg med sukker. Det skal ikkje vere for søtt. Hugs moltene er poenget her.

Eit alternativ er å bruke søte villbringebær over moltefromasjen. Funkar vanvittig godt. Vi har prøvd med industribær også, men det vert litt for voldsomt, tykkjer eg...

Ha eit feitt nyttår, og hugs å gå inn på www.audiophile.no når vi får ny layout og nye artiklar.
    Fantastisk! dette må jeg oppleve før jeg forlater denne tilværelsen

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.906
    Sted
    Oslo
    Rise and shine!!

Etter gårsdagens, og deler av nattas kjøkkentjeneste, etterfulgt av endel øl på byens mer dunkle steder i de sene morgentimer, er det på tide å stå opp og ta imot det nye året. Snill er hu jeg lever sammen med, som lar en "stakkar" sove ut. :D

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    ErosLoveking skrev:
    Rise and shine!!

Etter gårsdagens, og deler av nattas kjøkkentjeneste, etterfulgt av endel øl på byens mer dunkle steder i de sene morgentimer, er det på tide å stå opp og ta imot det nye året. Snill er hu jeg lever sammen med, som lar en "stakkar" sove ut. :D
    en sjelden perle (din bedre halvdel)

VilhelmW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    God morgen.....her i kåken er vi nå så døgnville, både de litt voksne og de yngre, at nå er det faktisk morra for min del - om jeg nå ikke søvner av i go'stolen mens jeg lytter til mine nyervervede cd'er med Esperanza Spalding, "Esperanza" og "Junjo"....Jeg har armert meg med sterk te, type Lapsang Souchong, så det å få døgnet på rett trall igjen, bør gå bra.

Så derfor, go'morn!!

;D mvh. VilhelmW

Psychonaut

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.01.2008
    Antall liker
    6
    God morgon folkens, eller god kveld??

Etter å ha hørt litt på Brooklyn Funk Essentials, så er det no på tide med ein film trur eg, Howard Stern Private Part.. Husker eg såg den for mange mange år siden og mener å huske at den var ganske så underholdende;)

Ha en fortsatt fin dag!!;)

Elektron

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.07.2007
    Antall liker
    120
    Sted
    Bergen
    Litt tidlig oppe jeg også. Det har skyet over i løpet av natten så nå er det kun -7 grader. Tar en god kopp kaffe og fyrerr litt i peisen slik at det er godt og varmt når resten av familien våkner.

Elektron

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn