Tommys anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Tand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.12.2002
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    1.370
    Har fått spilt ett par døgn på Rednet 16R nettverksstreameren og koblet i går inn Mutec MC3+USB og kan med letthet si at dette overgår min noe påkostede usb kjede. Musikken flyter med større letthet, detaljer står tydeligere fram med fremragende driv. :)
     
    Sist redigert:

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Morsomt at studio utstyr oppdages blant de med kostbare oppsett.

    Synes også det er tøft gjort å teste dette ut. Studio utstyr altså.
     

    Tand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.12.2002
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    1.370
    Morsomt at studio utstyr oppdages blant de med kostbare oppsett.

    Synes også det er tøft gjort å teste dette ut. Studio utstyr altså.
    Moro å prøve også! Særlig når det spiller så bra som det gjør! Jeg er av mening av at alt har en betydning i ett anlegg og har erfart store forskjeller fra standard Mac mini til min modifiserte med påkostet USB kjede. Studio utstyr som Rednet 16R sin nettverkskoblet avspiller har jo ett hav av muligheter og er mye mer avansert enn hva jeg bruker den til her i anlegget - men at den spiller bra er det ingen som helst tvil om!

    Jeg tipper at det vil komme versjoner av denne i 2 kanals utgaver til hifi bruk innen 1-2 år. Den vil nok ha ett mer stuevennlig utseende selv om jeg synes den er tøff i rød!

    Inspirasjonen til Rednet 16R (og til dels Mutec MC3+ USB) fant jeg her: AUDIO over IP - REDNET 3 & 16 Review. AES67 Sets A New Standard for Computer Audio
     

    G-nøkkel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.03.2011
    Innlegg
    433
    Antall liker
    199
    Sted
    Mysen
    Torget vurderinger
    3
    Hei Tommy

    Kjører du uten Berkeley-dac-en nå med disse nye vidunderboksene?

    Hilsen G
     

    Tand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.12.2002
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    1.370
    Hei Tommy

    Kjører du uten Berkeley-dac-en nå med disse nye vidunderboksene?

    Hilsen G
    Hei Gunnar

    Nei, den spiller på lag også, til gangs (hold jeg på å si :) )! Berkeley ddc / usb be konverteren er ikke i bruk sammen med resten av usb kjeden. For en åpenbaring det har vært! Her klarer jeg med kun en ethernet kabel evt re-klokking gjennom Mutec MC3 + USB med Straightwire AES 1,5 m inn og Shunyata Anaconda AES 1,5 meter ut til Berkeley dacen. Re-klokking ga også et godt løft men kvantespranget ble gjort av Rednet 16!
     

    Spissoy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Innlegg
    2.023
    Antall liker
    4.120
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    14
    Gratulerer med det som må være en av de tøffeste preampene på markedet! :)
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.357
    Antall liker
    63.264
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Gratulerer med nyanskaffelse på det som på alle måter må være et av de tyngste oppsettene i kongeriket :) God helg i samme slengen. Regner med det blir mye innetjeneste :)
     

    Tand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.12.2002
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    1.370
    Da ble 2 bokser til 4 og jeg fikk landet min drømmepre her om dagen. Evolution Two spiller som min gamle 202 på steroider!

    Gratulerer så mye Tand

    Håper virkelig den står til forventningene dine?������
    Det gjør det virkelig Puristen, Evo Two spiller nydelig sammen med MRA gjennom Cast kabel.

    Jeg har ikke prøvd Berkeley Refen direkte til ampene, sånn sett så har jeg har ikke noe sammenligningsgrunnlag. Men at det er forskjell på Pre er ikke noe tvil om, tror det ender opp med smag og behag om man foretrekker med eller uten pre.
     

    Tand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.12.2002
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    1.370
    Gratulerer med det som må være en av de tøffeste preampene på markedet! :)
    Takk for det Spissoy. Har drømt om den siden jeg så Evo Two for sikkert 8-10 år siden. Alltid gøy å realisere drømmene!
     
    Sist redigert:

    Tand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.12.2002
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    1.370
    Takk for det Karmana. Tror det eller ei, nå er det ute å teste ski med fell på Gålå. Har ikke kjøpt langrennsski på over 30 år så det var moro med noe nytt. Viktig å balansere sofatjenesten med noen naturopplevelser innimellom :).

    God helg til deg også. Du har mye å kose deg med du også, hørte Bricasti M1 hos Final i våres og den var virkelig bra!
     
    Sist redigert:

    hifipuristen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Innlegg
    2.799
    Antall liker
    3.160
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    Da ble 2 bokser til 4 og jeg fikk landet min drømmepre her om dagen. Evolution Two spiller som min gamle 202 på steroider!

    Gratulerer så mye Tand

    Håper virkelig den står til forventningene dine?😀
    Det gjør det virkelig Puristen, Evo Two spiller nydelig sammen med MRA gjennom Cast kabel.

    Jeg har ikke prøvd Berkeley Refen direkte til ampene, sånn sett så har jeg har ikke noe sammenligningsgrunnlag. Men at det er forskjell på Pre er ikke noe tvil om, tror det ender opp med smag og behag om man foretrekker med eller uten pre.
    Det er nok ikke mange som greier å konstruere en bedre buffer i en Dac
    enn en topp preamp.😀
    Det skjer likevel av og til.😀
    Derfor er det bare å prøve?😱
     

    Tand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.12.2002
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    1.370
    Da ble 2 bokser til 4 og jeg fikk landet min drømmepre her om dagen. Evolution Two spiller som min gamle 202 på steroider!

    Gratulerer så mye Tand

    Håper virkelig den står til forventningene dine?������
    Det gjør det virkelig Puristen, Evo Two spiller nydelig sammen med MRA gjennom Cast kabel.

    Jeg har ikke prøvd Berkeley Refen direkte til ampene, sånn sett så har jeg har ikke noe sammenligningsgrunnlag. Men at det er forskjell på Pre er ikke noe tvil om, tror det ender opp med smag og behag om man foretrekker med eller uten pre.
    Det er nok ikke mange som greier å konstruere en bedre buffer i en Dac
    enn en topp preamp.������
    Det skjer likevel av og til.������
    Derfor er det bare å prøve?������
    Ja, det er noen med tre bokstaver i navnet som får det til har jeg hørt :).

    Skal nok teste det ved anledning. Problemet er at jeg da ikke får koblet til suben sånn oppsettet mitt er nå, i hvert fall.
     
    Sist redigert:

    Tand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.12.2002
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    1.370
    For å tyne maksimalt ut av min Rednet 16 R AOIP boks så har jeg investert i en UpTone LPS-1 og bygget om 16 R til å kunne gå på 7 volt. Lydmessig ett realt løft igjen i forhold til min gamle relativt oppadgående USB kjede (Berkeley USB konverter, Regen med JS-2 lps, Curious usb kabler).

    En forklaring på hva LPS-1 gjør finner du på UpTone sin hjemmeside men her er litt info hentet derfra:


    Ultracapacitors (often called supercapacitors) are unique and somewhat new high-energy density storage devices, and can be thought of as a cross between batteries and traditional capacitors. While they are now finding use in electric cars, medical devices, and many other demanding circuits, they have never been designed as the heart of an external DC power supply for audio components as we have done with the UltraCap LPS-1.

    Here are some highlights of this fascinating new power supply:
    *100% galvanic isolation from the AC mains at all times. The output of the LPS-1 is NEVER connected to the “energizing/charging” supply that feeds it. Its sophisticated bank-switching/charging circuitry and logic charges one string of ultracapacitors (60 Farads worth!) while the other string supplies a cascade of ultra-low-noise output regulators.

    *The LPS-1 is like a miniature power plant. You could think of it like a battery supply—but without all the disadvantages of batteries. It silently charges and discharges its banks—and can do so millions of times without wearing out.

    *The LPS-1 completely blocks the path of AC leakage currents from entering into the portion of your audio system it is connected to. This is a complex and not broadly understood area, but our research—and likely some of your own component listening experiments—proves that reducing leakage currents and loops is one of the most important final steps to improving audio system performance.

    IMG_0181.jpg
     

    Tand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.12.2002
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    1.370
    Frode er alltids klar til innsats! :)
    Tipper det er montering av Mpod på gang!
    Grattis Tand :)



    Mvh: Espen L
    Takk for det Espen. Hadde aldri trodd de skulle ha så positiv effekt på sub og høyttalere. Mer ro i hele lydbildet, dynamikken er bedre, dybde og høyde perspektiv har strekt seg i alle retninger.

    Du er velkommen opp for en lytt om du er i nærheten :)
     

    Espen L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2010
    Innlegg
    3.988
    Antall liker
    10.624
    Sted
    Skien
    Frode er alltids klar til innsats! :)
    Tipper det er montering av Mpod på gang!
    Grattis Tand :)



    Mvh: Espen L
    Takk for det Espen. Hadde aldri trodd de skulle ha så positiv effekt på sub og høyttalere. Mer ro i hele lydbildet, dynamikken er bedre, dybde og høyde perspektiv har strekt seg i alle retninger.

    Du er velkommen opp for en lytt om du er i nærheten :)
    Vil gjerne høre et av de råeste systemene i Norge Tand så jeg dukker opp om ikke så alt for lenge:)
    Gøy og følge tråden din og se hvordan du stadig "utvikler" systemet ditt!



    Mvh: Espen L
     
    Sist redigert:

    JackX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2002
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    1.377
    Følger opp det Espen L sier: Du får kjenne min besøkelsestid ;)

    Cheers!
     

    Tand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.12.2002
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    1.370
    Frode er alltids klar til innsats! :)
    Tipper det er montering av Mpod på gang!
    Grattis Tand :)



    Mvh: Espen L
    Takk for det Espen. Hadde aldri trodd de skulle ha så positiv effekt på sub og høyttalere. Mer ro i hele lydbildet, dynamikken er bedre, dybde og høyde perspektiv har strekt seg i alle retninger.

    Du er velkommen opp for en lytt om du er i nærheten :)
    Vil gjerne høre et av de råeste systemene i Norge Tand så jeg dukker opp om ikke så alt for lenge:)
    Gøy og følgetråden din og se hvordan du stadig "utvikler" systemet ditt!



    Mvh: Espen L

    Takk for det Espen. Moro å høre hva du synes nå, du har jo hørt Q5 her før. Vi talast :)
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.357
    Antall liker
    63.264
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Gratulerer!!! En ekte herre ville aldri drømme om å vise seg, uten pent og anvendelig fottøy ;)

    En gang på høsten hører du nok bergenske skrapelyder på døren :D
     

    Tand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.12.2002
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    1.370
    Så hva i all verden er MPod, hva gjør de og ikke minst hvordan lyder de under høytterene?

    Mine MPro ble levert med trinsehjul for enkelt å flytte de ut av kassen de kom i og ikke minst for å enkle justeringen av de på plass. Etter en stund så fikk jeg satt på original spikes. Lyden ble noe bedre med solid forankring til gulv. Lydbildet ble realistisk plassert mellom høyttalerne, utflytingen av perspektivet ble redusert. I tillegg så ble bassen noe tightere. Alt i alt en greit oppgradering.

    I mellomtiden så har Magico utviklet M3 som er en lillebror til mine MPro. De så samtidig på en mulighet til å lage en større versjon av deres QPod som er beregnet å stå under elektronikk som CD-spiller, pre, effekt etc. De lager dermed en større utgave som de kaller MPod. MPod er beregnet på bruk på høyttalere opp til sine Q7 på 340 kg og kan brukes hele veien nedover. Men den passer bare på Q7, MPro og S7 evt andre større høyttalere så lenge gjenger passer.

    Hva gjør så MPod som ikke spikes gjør? Iflg Yair Tamman fra Magico så fungerer den som en bredbåndet dempefot med flere lag materialer som aluminium, kobber, isodamp. Den gjør at alle mikrovibrasjonene fra elementene blir redusert og gjort om til varme.

    Fungerer det? Hvis man får mer ro i hele lydbildet og beholder oppløsningen så skjer det ting. Bassen blir bedre definert, mellomtonen får mer kropp og diskanten får en bedre utklinging. Summen av dette gjør av man får et lydbilde som vokser men likevel høres roligere ut. Man får mer kropp kombinert med en allerede god oppløsning. Dette gjør også at rommet innspillingen er gjort i vokser i alle retninger.

    Er de verdt pengene? Alt er jo relativt, kostbare er de. Men for meg som nå har holdt på med denne hobbyen lenge og jager detaljene, helt klart ja. Jeg er veldig fornøyd ;)

    201701_magico_parts.jpg


    201701_magico.jpg
     
    Sist redigert:

    Tand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.12.2002
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    1.370
    Gratulerer!!! En ekte herre ville aldri drømme om å vise seg, uten pent og anvendelig fottøy ;)

    En gang på høsten hører du nok bergenske skrapelyder på døren :D
    Hehe. Velkommen skal du være Tom! Men bra at han Frode ikke tok på seg "Keiserens nye klær". Det hadde vært noe bekvemt:)
     

    EiK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2007
    Innlegg
    1.207
    Antall liker
    714
    Sted
    Haslum
    Torget vurderinger
    3
    Ikke tvil på at dette fungerer, Tand.

    Når jeg leste dette, så kom jeg på en samtale jeg hadde med sjefen sjøl, Alon Wolf. Det var spørsmål om å sette noe under Magico høyttalere for å ta bort vibrasjoner. Da sa han at det var ingenting man kunne bruke som kunne forbedre lyden. De hadde tatt høyde for dette inne i kabinettet, og han mente at de hadde tattt bort det som var av vibrasjoner.

    Men verden går videre, og selv Alon Wulf får ny kunnskap:rolleyes:

    Min erfaring er at vibrasjoner (både horisontale og vertikale) reduserer lydsignalet. Disse strekker seg over hele frekvensområdet, og det skal mye til for å temme alle. De fleste produktene som tilbys leverer i et begrenset frekvensområde, og har en egenresonanse som tilfører lyden noe. Noe som selvfølgelig ikke er ønskelig etter min mening.
     

    hifipuristen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Innlegg
    2.799
    Antall liker
    3.160
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    Hei Tand

    Gratulerer så mye med nye dubeditter.
    Mange små skritt i riktig retning gir på sikt store forbedringer.😄
    Keep up the good work.😇
     

    Tand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.12.2002
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    1.370
    Ikke tvil på at dette fungerer, Tand.

    Når jeg leste dette, så kom jeg på en samtale jeg hadde med sjefen sjøl, Alon Wolf. Det var spørsmål om å sette noe under Magico høyttalere for å ta bort vibrasjoner. Da sa han at det var ingenting man kunne bruke som kunne forbedre lyden. De hadde tatt høyde for dette inne i kabinettet, og han mente at de hadde tattt bort det som var av vibrasjoner.

    Men verden går videre, og selv Alon Wulf får ny kunnskap:rolleyes:

    Min erfaring er at vibrasjoner (både horisontale og vertikale) reduserer lydsignalet. Disse strekker seg over hele frekvensområdet, og det skal mye til for å temme alle. De fleste produktene som tilbys leverer i et begrenset frekvensområde, og har en egenresonanse som tilfører lyden noe. Noe som selvfølgelig ikke er ønskelig etter min mening.
    Enig i det. Greia med MPod er nok bredbåndsegenskapene og at de ikke flytter resonansen eller betoner ett spesielt område. Alon Wolf har som du sier gått hardt ut med at det ikke er vits i å gjøre noe med Magicos egne høyttalere enn å bruke originale spikes, inntil nå :)
     

    Tand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.12.2002
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    1.370
    Da har jeg hatt denne dacen i hus en stund. Må si meg meget fornøyd med oppgraderingen. Hadde vært moro å teste ut Vivaldi clock også men det får komme senere. Har også kjøpt meg en Mutec Ref10 10 mhz klokke som skal brukes på Mutec MC3+ USB og Rednet.

    I tillegg så er min Rednet 16 over til SOtM nå for sCLK-EX oppgradering i tillegg til en del andre ting. Den vil få strøm fra 2 x UpTone LPS-1.2. Blir moro å få stablet ting på plass utover sommeren:eek:

    xyGAZXz0QFK6E95EM4h0cA.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn