Tommys anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.767
    Antall liker
    1.623
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Endelig fikk jeg satt sakene i skikkelig rack, for ett løft det ble. Hadde aldri trodd at en trebenk skulle tilføre så mye i form av varme i lydbildet. Nå er det mye mer nøytralt og balansert. I tillegg så fikk jeg sentrert suben, noe som igjen gjorde at den forsvant enda bedre i lydbildet. Utrolig moro når når man får ett solid løft!
    Vis vedlegget 318508
    Jeg kan kun opfordrer dig til at få ting væk fra imellem højttalerne. Min erfaring er, at det giver et meget bedre åbent lydbillede og med endnu bedre dybdeperspektiv. Og så er det en speciel oplevelse, at kikke imellem ens højttaler og der er ikke noget, kun "levende musiker". Det er noget jeg har arbejdet meget med. Du kan vinde så meget med det. Det er bare et godt råd.
    Angående sammenligningen imellem dit nye rack og det af træ, er der mange forskellige ting. Din træreol var meget massiv og det har påvirket lyden negativt. De nye rack er mere åbne og bedre isoleret.
    M.v.h. Sven
    Takk for tipset Sven. Det gamle var av typen Ikea Tv benk med løse plater og ikke særlig massiv faktisk så det er nok ikke rart det løftet kom. Jeg er også enige med at det burde være mindre imellom høyttalerene men det begrenser seg i stua mi, plassen er gitt pga korte kabler og rett og slett ikke annet sted å sette det.
    Med massiv mente jeg ikke massivt træ, men massivt mange ting som en væg nærmest.
    Tillykke med de nye højttalere. Ser godt ud med karbon sider.
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.202
    Antall liker
    8.965
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Grattis med å endeli få de i hus!! Det ser absolutt kanon ut! :)
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.202
    Antall liker
    8.965
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Hva er det for no kraftwerk du har til å fyre disse? :)
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.200
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Sett en 1,5 liter brus oppe på de, da ser folk hvor store de er.
    Når jeg så de hjemme hos fikk jeg begrep om hvor digre de er.

    Steinar.
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.202
    Antall liker
    8.965
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Det var du som hadde de små søte der ja ;) hva yter en kubbik med amper? ;)
     

    Tand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.12.2002
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    1.370
    Det var du som hadde de små søte der ja ;) hva yter en kubbik med amper? ;)
    De gir 1000 watt pr i 8 ohm og dobler seg hele veien ned til 0,5 Ohm. M Pro er oppgitt til 4 ohm så MRA holder de i jerngrep:)
     
    Sist redigert:

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Gratulerer med tunge saker. Ser flott ut. Hadde ikke du de tynne kimber høyttaler kablene til Roysen og? :)
     

    Tand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.12.2002
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    1.370
    Gratulerer med tunge saker. Ser flott ut. Hadde ikke du de tynne kimber høyttaler kablene til Roysen og? :)
    Jo, "tynne og lette" var de, 2 x 3,3 meter = ca 40 kg:). Gikk over til Synergistic Research for å få alt fra samme leverandør.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.202
    Antall liker
    8.965
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Det var du som hadde de små søte der ja ;) hva yter en kubbik med amper? ;)
    De gir 1000 watt pr i 8 ohm og dobler seg hele veien ned til 0,5 Ohm. M Pro er oppgitt til 4 ohm så MRA holder de i jerngrep:)
    Ååja.. ikke mer ;) hehe hvordan i alle dager klarer du å få strøm til disse i en gammel bygård?? ;)
    Eget aggregat på altanen?

    Men en ting er bannabein uansett.. et sykt rått anlegg. Gjennomført hele veien og jeg kan nok ikke forestille meg hvordan det låter :)
     

    Tand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.12.2002
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    1.370
    Det var du som hadde de små søte der ja ;) hva yter en kubbik med amper? ;)
    De gir 1000 watt pr i 8 ohm og dobler seg hele veien ned til 0,5 Ohm. M Pro er oppgitt til 4 ohm så MRA holder de i jerngrep:)
    Ååja.. ikke mer ;) hehe hvordan i alle dager klarer du å få strøm til disse i en gammel bygård?? ;)
    Eget aggregat på altanen?

    Men en ting er bannabein uansett.. et sykt rått anlegg. Gjennomført hele veien og jeg kan nok ikke forestille meg hvordan det låter :)
    Ikke noe annet enn 16 amp skrusikring, 4 softstart releer i hver monoblokk og en haug med kondensatorer:). Men jeg var faktisk ikke sikker på om jeg fikk brukt de når jeg kjøpte de, da Roysen brukte 32 amp 1-fas støpsel pr. Det har ikke jeg i kåken. Men når jeg får mulighet til å bygge eget lytterom så skal jeg legg inn 32 amp kurs med uttak for MRAene.
     

    SAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Innlegg
    3.415
    Antall liker
    4.021
    Torget vurderinger
    10
    God aften!
    Litt smale hjul til deg å være tommy.............


    Mvh.
    Lindvall
     

    Tand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.12.2002
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    1.370
    Hei SAL
    Jeg liker nok bedre feste på asfalten ja. Er jo heftig lavprofil på disse også:)
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    aircanada

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.07.2012
    Innlegg
    636
    Antall liker
    318
    Sted
    Ørsta
    Torget vurderinger
    3
    Denne tråden fortjener et "full frontal" bilde :cool:

    Stort rom eller? Grattis med sjukt flott anlegg!
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Gratulerer! Det vanvittig fett ut.
     

    RBN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.05.2007
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    1.600
    Gratulerer med siste tilskuddet til "familien" Tand.
    Dette er jo bare gjennomført, rått og flott. Tung hifi i ordets rette forstand.
    Håper det er muligheter for en liten lytt en gang?

    Mvh
    RBN
     

    Tand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.12.2002
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    1.370
    Det har vært stille her inne en stund nå men det betyr ikke at det har vært lite som har skjedd hjemme:). Nå har vel M Pro fått anslagsvis 400-500 timer på seg og det høres. Lydbildet har vokst og fått en bedre sammenheng. Detaljnivå er nesten som å stå med en lupe over et konsertlokalet og kunne flytte fokus fra vokalist, kor, til bassist.

    Litt om kilden min som dukket brått og uventet opp. Jeg har levd lenge, dvs 5 år, med Linn Klimax DS og gjorde den siste oppgraderingen til DS2 i mai og var igrunn veldig fornøyd med det. DS2 oppgraderingen ga enda mer ro i lydbildet og spilte veldig bra, ihvertfall i to uker til den ble "parkert" av min nåværende.

    Det som dukket opp var en Dac jeg umiddelbart fikk lyst å høre etter å ha lest tester hos TAS og CA og da anledningen bøy seg så ble det gjort en avtale, penger ble overført og esken kom på døra, dvs 2 esker kom på døra. Dette var da Berkeley Alpha Dac Reference og Alpha USB konverter.

    Berkeleyene ble satt opp og koblet til en enkel Linn Sneaky med Spdif ut for anledningen. Det fungerte, men det var det også. Uten å hatt en definitiv plan på kilden så begynte jeg å snuse på muligheten til å bruke min Mac mini 2010 modell som avspiller. Det fungerte greit, bedre enn Sneaky med iTunes som avspiller. Jeg begynte å søke etter mer info og fant masse inspirasjon på Computer Audiophile - CA - Where HiFi and High Tech Converge. Jeg kjøpte meg en ny mini for å kunne bruke den gamle minien som server. Den fikk da en stor SSD disk på 1 tb som nå er koblet opp mot den nye minien med ett optisk nettverk imellom for å få galvanisert skille.

    Den nye minien (i7, 2011 modell) skulle nå gjøres om til en blodtrimma avspiller. Full pakke fra UpTone audio ble bestilt, dvs LPS strømforsyning, den originale er tatt ut av minien. MMK viftestyring og Regen. I tillegg til dette så bruker jeg nå Amarra iRC med romkorreksjon og Tidal for Amarra med iRC også. Diverse USB kabler er blitt kjøpt og testet og nå sitter jeg med TotalDac D1 USB til Regen og 0,2 meter Curious Regen link til Alpha USB. Digitalt mellom Alpha USB og Ref Dac står en Shunyata Anaconda AES for.

    Andre ting som har kommet inn er Jitterbug (3 stk), Synergistic Reaseach - Tranquility Base, og Grounding Block med HD kabler. S.R sine produkter har jeg virkelig blitt glad i og særlig Grounding Blocken. Den reduserte rett og slett støynivået jeg ikke ante jeg hadde.


    Bilder må vi jo ha :).

    IMG_0091.jpg


    IMG_4953.jpg
     
    Sist redigert:

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.205
    Antall liker
    62.246
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Skjønte ikke så mye, men det høres jo bra ut :D
     

    Tand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.12.2002
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    1.370
    Skjønte ikke så mye, men det høres jo bra ut :D
    Det er heldigvis enklere å bruke enn det høres ut som;). Bruker Apple sin Remote App eller skjermdeling fra laptopen. Macene er heldivis veldig stabile, ikke mye nede tid eller knotting. Liker det enkelt;)
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Fint å se det skjer ting. Grounding block, kan sikkert Google, men bedre med en som bruker det. Fortell gjerne litt om det.
     

    Tand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.12.2002
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    1.370
    Fint å se det skjer ting. Grounding block, kan sikkert Google, men bedre med en som bruker det. Fortell gjerne litt om det.
    Ser sånn ut. Den kan kobles med standard kabler og "High Def" kabler. Hos meg så har det blitt mindre støy som igjen gjør at musikken kommer klarere fram. Har koblet opp forsterker, pre, dac og kilde. Tror faktisk ikke jeg kan unnvære den nå etter å ha hørt forbedringen den gir i lyden.

    High-Def-Ground-USB-Apple-632.jpg


    http://www.synergisticresearch.com/new-product-synergistic-research-grounding-block/
     

    Tand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.12.2002
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    1.370
    Da har jeg fått opp noen absorbenter i 1 refleksjonspunktene mine. Jeg fikk tilslaget på 2 x 120 cm Sound of Science absorbenter på brukten. Førsteinntrykket er utelukkende positivt med mindre gjenklang - mer ro og mer fokus. Jeg har lyst å teste ut deres bassfeller etterhvert for dette ga mersmak.

    De får vist en ny type som skal kalles Mega Chunk Corner, passe laidback navn - herlig! Iflg Pontus skal MCC være en bredbåndsabsorbent på 100 cm bredde og ha en målsetting om effekt ned mot 30-35 hz. Slippes over sommeren.

    Er det noen som har testet Super Chunk Corner?

    Tommy
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.989
    Antall liker
    20.125
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Høres litt utrolig ut at en passiv absorbent skal klare så dypt med tanke på bølgelengden ved 30hz.

    Men har tatt feil før jeg.

    Morro med tiltak i rommet. det utgjør så ufattelig mye.
     

    Tand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.12.2002
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    1.370
    Høres litt utrolig ut at en passiv absorbent skal klare så dypt med tanke på bølgelengden ved 30hz.

    Men har tatt feil før jeg.

    Morro med tiltak i rommet. det utgjør så ufattelig mye.

    Enig i det. Det er prikken over i`en :)

    De venter vist på å få den testet hos SP (?)....

    Vi arbetar dock på en produkt som för närvarande har arbetsnamnet ”Mega Chunk Corner” och är även den en bredbandsabsorbent. Den blir 100 cm bred, istället för SCC som är är 60 cm bred, och målsättningen med den är att få god effekt ner till 30-35 Hertz. Den är dock inte testad hos SP ännu och därmed ännu inte släppt.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.989
    Antall liker
    20.125
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Hvilke andre mål har den. Høyde og dybde?

    Tøft om det fungerer. Min bakvegg er 480cm bred. 240cm til 125cm på kneveggene høy. Og 40-70cm dyp. Hele veggen er en absorbent og den tar ikke lenger ned en ca 65hz....
     

    Tand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.12.2002
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    1.370
    Sommerferien i år startet med 1 uke i Nordland med 5 dager på sykkel i Lofoten. Været har vært skiftende fra litt yr og regn, vind og nå på slutten 25 grader med sol. Turen gikk med Hurtigruten fra Ørnes med stopp innom Bodø, Stamsund og til slutt hvor jeg skulle starte, Svolvær. Ved ankomst søndag kveld så var det lavt skydekke med lett regn. Yr ga løfte om oppbrudd senere i uken så natten ble tatt med godt mot.

    image.jpg

    Stopp med Hurtigruten i Bodø ga sjans til å bygge opp kraftreservene med en mør hvalbiff


    Den første etappen ble lagt til Eggum. Dette var et flott, litt trollsk sted som mandag var Lofotens forblåst utpost mot nord, trodde virkelig at teltet mitt skulle havne ett sted opp i Lofotenfjella med med ekstra god bardunering og noen steiner som forankring så stod teltet godt men natten var sterkt preget av vind og regn og noe blodskutte øyne dagen derpå.

    image.jpg

    Solnedgang ved Eggum

    Dag to gikk videre til turens høydepunkt, Uttakleiv. Dvs jeg trodde jeg var framme men så var det "bare" Haukland strand. Riktignok ett fantstisk vakkert sted det også. Når jeg ble bevist fadesen så syklet jeg straks gjennom tunnelen og fikk sett Uttakleiv også. Mye folk på området selv om det ifølge skilting ikke var lov. Men ifølge lokalavisa så var det vist greit med opp til 2 overnattinger (eks bobil).


    image.jpg

    Haukland med min faste følgesvenn, Nomaden


    Siste etappe gikk til veis enda, nesten i hvert fall, Moskenes Camping. Pga store nedbørsmengder så var alle telt satt opp på den eneste nogenlunde tørre halvdelen. Telt noviser som skal prate mykt med sin kjære, er nok ikke klar over hvor lytt det er når 50 telt deler 50 kvadrat gressmatte.

    I det hele en fantastisk tur med kun 2 bilister som "hilste" ved bruk av hornet. Hei til deg også kjære lastebilsjåfør for Tine på vei over brua til Vestvågøy :) !


    image.jpg

    Her fra Moskenes Camping. Hyggelig finsk familie med 3 gutter og en hund. Teltet til høyre er ikke deres :)


    Sykling i Lofoten kan helt klart anbefales. Husk shorts og Goretex!


    image.jpg

    Lofoten. Blått og rått


    Oppdatering.

    Glemte å nevne følgesvenn nr 2, mitt portable anlegg - i rendyrket lettvektsutgave, dette veier ikke mye og pakker kompakt :). Lyden derimot spiller sammen de tyngre gutta. Dette ble brukt sammen med iPhone 6 og Tidal hi-fi og Spotify. Det tok sin tid før RHA S500i begynte å spille akseptabelt. Rett fra esken så har de litt skarp topp, en ekstra betoning i diskanten som gjorde at jeg måtte holde lydnivået nede. Etter kanskje 20-30 timer så har de myknet til og spiller detaljert og fint og etter min mening verdt sine 500 kr. I tillegg følger det med 7 par silikonplugger så man kan finne et sett som passer ens ører og den snertne posen hvor alt, også Red og CCK (Camera Connection Kit) får plass. Lyden ble hevet et godt hakk sammen med Audioquest Dragonfly Red portabel Dac. Apples CCK sørger for digital tapping fra Lightning til USB :).


    image.jpg

    Red & his Buds
     
    Sist redigert:

    Joppe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    Hadde aldri trodd jeg skulle se studioutstyr i dette anlegget, men big ups for å søke utenfor tradisjonelle hifikanaler.

    Er selv stor fan av studioutstyr.

    Hva håper du å oppnå med denne?
     

    Tand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.12.2002
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    1.370
    Hadde aldri trodd jeg skulle se studioutstyr i dette anlegget, men big ups for å søke utenfor tradisjonelle hifikanaler.

    Er selv stor fan av studioutstyr.

    Hva håper du å oppnå med denne?
    Først og fremst bedre lyd :)

    Jeg synes USB kjeden min begynner å ta av med ekstra strømforsyning, Regen, 2 x kabler, Jitterbugger.... Ønsket også å forenkle det noe.

    Rednet 16 tapper lyden fra min Mac mini over ethernet ved å bruke Dante Virtuelt lydkort noe som gjør at jeg klarer meg med en enkel nettverkskabel i første rekke. Skal koble opp det jeg har etterhvert og se hva jeg klarer å få ut av den. Det som skal inn senere er FMC med optisk nettverkskabel og Mutecen.

    Etter 30 sekunder så var hakesleppet et faktum! :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn