tkr goes digital- tkr sitt anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Faen ikke mye moro nutildags.. Corona som ingen ende vil ta, og så dauer den ene etter den andre.....RIP Milva!

    hurrawirlebennoch.jpg



    Imens varmer Steelheaden seg opp for "Milva- Das Konzert".


    Mvh
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Siden jeg ikke eier viljestyrke, prisen ble satt litt ned og dollaren svekket seg, er nå en slik på vei inn. SAEC WE 506/30 :

    saecwe506.jpg


    Håper at den passer i et av tårnene.....det er tross alt en 12 tommer.....me fær sjå når han kjem i hus!

    mvh
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    12.891
    Og skulle den ikke passe du gale mann, så kan du jo alltids sende den videre til indre Enfold ;)
    Den passer nok tkr :)
    Dette blir skøy med utprøving av pickuper i ny arm, og en laaang "rapport" fra tkr towers :cool:
    Jeg kjenner et snev av lukt fra sirkusmanesjen helt hit ;)
     

    kjartanb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Innlegg
    955
    Antall liker
    650
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    Tenk at mange av disse tunge velbygde tonearme falt i unåde i lettvektsbølgen på 80 tallet. I hvert fald i Danmark hvor jeg bodde den gang. Mange be kassert til fordel for superlette tonearme kombinert med høy-kompliante MM pu.
    Hadde selv på den tiden en SME III med titan armrør, silikonkar og innbygget Ortofon pu, og senere en Mørch UP4 med armrør med innbygget Ortofon MC200 og et armrør med innbygget ortofon MM pu. Og dette valgte jeg i stedet for SPU (som ikke var på mode dengang, var for gammeldags) eller 12" SME med Denon dl103. DL103 har jeg nu brukt i mange år i forskjellige variasjoner i 12" tonearme samt SPU og har ikke tenkt meg tilbake til de superlette :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: tkr

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Tenk at mange av disse tunge velbygde tonearme falt i unåde i lettvektsbølgen på 80 tallet. I hvert fald i Danmark hvor jeg bodde den gang. Mange be kassert til fordel for superlette tonearme kombinert med høy-kompliante MM pu.
    Hadde selv på den tiden en SME III med titan armrør, silikonkar og innbygget Ortofon pu, og senere en Mørch UP4 med armrør med innbygget Ortofon MC200 og et armrør med innbygget ortofon MM pu. Og dette valgte jeg i stedet for SPU (som ikke var på mode dengang, var for gammeldags) eller 12" SME med Denon dl103. DL103 har jeg nu brukt i mange år i forskjellige variasjoner i 12" tonearme samt SPU og har ikke tenkt meg tilbake til de superlette :)
    Jeg har selv flere Denon DL 103, og gleder meg til å prøve dem ut på nyanskaffelsen. :) Jeg har heller aldri skjønt poenget med superlette armer. Hadde en SME III, og den ble jeg aldri helt fortrolig med. Siden den gang har det stort sett gått i medium og tunge armer.

    Mvh
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Og skulle den ikke passe du gale mann, så kan du jo alltids sende den videre til indre Enfold ;)
    Den passer nok tkr :)
    Dette blir skøy med utprøving av pickuper i ny arm, og en laaang "rapport" fra tkr towers :cool:
    Jeg kjenner et snev av lukt fra sirkusmanesjen helt hit ;)
    Me fær sjå. :)Den står i Japan, så det vil nok ta litt tid før den er i hus.

    Et annet spørsmål er hva som skal ryke ut. Min SAEC 308 L ligger allerede på brukten, og da blir det jo snakk om å kvitte seg med FR 64 Fx eller FR 64S. Foreløpig sitter det langt inne å kvitte seg med noen av dem, begge er helt topp armer.

    Hvis SAEC 506 skulle vise seg å ikke passe, kan den endelig sendes videre til Indre Enfold mot en passende kompensasjon. 😊

    Mvh
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    12.891
    Me fær sjå. :)Den står i Japan, så det vil nok ta litt tid før den er i hus.

    Et annet spørsmål er hva som skal ryke ut. Min SAEC 308 L ligger allerede på brukten, og da blir det jo snakk om å kvitte seg med FR 64 Fx eller FR 64S. Foreløpig sitter det langt inne å kvitte seg med noen av dem, begge er helt topp armer.

    Hvis SAEC 506 skulle vise seg å ikke passe, kan den endelig sendes videre til Indre Enfold mot en passende kompensasjon. 😊

    Mvh
    Her kommer det til å bli tøffe tak skjønner jeg.
    I mellomtiden er det bare å smøre seg med tålmodighet, spelle musikk og gå fine turer :)
    Livet er ikke bare en skli tur i kaviar, men også en dans på nevroser ;)
     
    • Liker
    Reaksjoner: tkr

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    En artig øvelse. Ta en LP kjøpt sånn ca. 1972. Vask den. Sett den på platetallerkenen og spill den av over en førsteklasses pickup:

    onthrthresholdofadream.jpg


    Kan ikke huske at det låt sånn over Dual kompaktanlegget mitt i 1973, nei! Snakk om å høre ting en ikke har hørt før....Fremdeles flott musikk, IMO.

    Mvh
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.204
    Antall liker
    62.213
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    En artig øvelse. Ta en LP kjøpt sånn ca. 1972. Vask den. Sett den på platetallerkenen og spill den av over en førsteklasses pickup:

    Vis vedlegget 720614

    Kan ikke huske at det låt sånn over Dual kompaktanlegget mitt i 1973, nei! Snakk om å høre ting en ikke har hørt før....Fremdeles flott musikk, IMO.

    Mvh
    Tviler ikke et øyeblikk på at Koetsu bringer med seg pupper og lår, men at du er særlig troverdig på husken fra ‘73.....er deilig overdrevent 😊
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Tviler ikke et øyeblikk på at Koetsu bringer med seg pupper og lår, men at du er særlig troverdig på husken fra ‘73.....er deilig overdrevent 😊
    Jeg skriver da vitterlig at "jeg kan ikke huske". :LOL:

    Mitt første anlegg:

    grundig2.jpg

    Jeg kunne ikke engang huske hvilket merke det var. It`s all coming back to me now, og det var ikke Dual. Det var Braun.

    Mvh
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.806
    Antall liker
    13.464
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Pappa hadde noe sånt, Nordmende tror jeg.
    Har blitt meg fortalt at jeg «forsket» på hvor mye småpenger som fikk plass inni den, via åpningene i kabinettet. 🙈😅
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Litt nerding inn i langhelgen. Ikke at jeg merker store forskjellen, og polet rakk jeg i går:

    SAEC WE 506/30 er fremdeles noen uker borte, men hva skal velges bort? Koetsuen flyttet over på FR 64 S, og SoundSmith på FR 64 FX:

    eWj69uXmTLS159EeDWg0EA.jpg


    af4SryzjQde3D6ltvdW4ag.jpg


    Ikke lett, dette her. Steike gode armer begge to.....


    mvh
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Godt jeg har noe pakket og klart til deg , så du kan komme deg ut å nyte frisk luft istedetfor å gruble på gåte over gåte, arm over arm..
     
    • Liker
    Reaksjoner: tkr

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Godt jeg har noe pakket og klart til deg , så du kan komme deg ut å nyte frisk luft istedetfor å gruble på gåte over gåte, arm over arm..
    Det var gledelige nyheter! Er veldig takknemlig. :)

    Ellers har jeg det fælt....Men frisk luft har jeg fått senest i dag:

    E6nvnFhuS1mU%vezkIlz8Q.jpg


    Potetene i jorda, bringebærene flyttet til et sted med bedre jord og mer sol. Og oppe i venstre hjørne av bildet vil "pakken" få en frodig og solrik plass.

    Mvh
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Hmmm, litt overraskende, dette, men foreløpig ser det ut til at FR 64 Fx med sølvkabling trekker det lengste strået.....Skal teste mer, seff.

    mvh
    ...Og selvsagt var det ikke så enkelt og entydig. Satte på denne, som selvsagt låt forrykende på FR 64 S 😕:

    h5rGS%LFSamZaH9UiqPdng.jpg


    Vettafaenhvemdetvar-moddet DL 103 S.

    Mvh
     

    E. Largo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Innlegg
    8.784
    Antall liker
    15.782
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Her er det tøffe prioriteringer som må gjøres. Ett problem som jeg ville unt de fleste :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: tkr

    stianG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    628
    Antall liker
    663
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    27
    FR64s er selve lyset og veien! Jeg fikk nye ledninger i min nettopp, og da er den klar for 40 år til. Har hatt masse flotte armer, men ingenting som føles så selvfølgelig som dette. Graham, Kuzma, sme V og annet lettvekts greier er bare leketøy 😜
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    FR64s er selve lyset og veien! Jeg fikk nye ledninger i min nettopp, og da er den klar for 40 år til. Har hatt masse flotte armer, men ingenting som føles så selvfølgelig som dette. Graham, Kuzma, sme V og annet lettvekts greier er bare leketøy 😜
    Joda, en praktfull arm!

    Akkurat som den litt lettere FR 64 Fx, og denne, som er på vei inn:

    1620851513938.png


    Et absolutt luksusproblem, det må sies, men jeg hadde jo ønsket at det hadde vært en entydig vinner eller taper i dette her.

    mvh
     

    kjartanb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Innlegg
    955
    Antall liker
    650
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    tkr, tror du må akseptere at de er alle gode, hver på sin måte. Jeg har leget lidt med forstærkere og har nu en del, rør, mosfet, vfet og chip amps ( hovedsaklig DIY). De har alle sine styrker og svagheter. Når jeg bytter forsterkere oppdager jeg de positive sider på nytt men etter det kan jeg leve med en forstærker i månedsvis inntil der oppstår en spesifikk situasjon, stykke musikk eller sindstilstand hvor jeg erindrer at en anden forstærker gjorde ett eller andet en større opplevelse og da bytter jeg igjen :) I mellomtiden bygger jeg flere forstærkere - men er nok der at hvis forstærkere og høttalere ellers matcher noenlunde - så er de alle gode hver på sin måte :)
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    tkr, tror du må akseptere at de er alle gode, hver på sin måte. Jeg har leget lidt med forstærkere og har nu en del, rør, mosfet, vfet og chip amps ( hovedsaklig DIY). De har alle sine styrker og svagheter. Når jeg bytter forsterkere oppdager jeg de positive sider på nytt men etter det kan jeg leve med en forstærker i månedsvis inntil der oppstår en spesifikk situasjon, stykke musikk eller sindstilstand hvor jeg erindrer at en anden forstærker gjorde ett eller andet en større opplevelse og da bytter jeg igjen :) I mellomtiden bygger jeg flere forstærkere - men er nok der at hvis forstærkere og høttalere ellers matcher noenlunde - så er de alle gode hver på sin måte :)
    Du har selvsagt rett. Men jeg har litt problemer med å overvinne min indre latkuk....

    FR 64 Fx og S har samme lengde og geometri, og en PU lar seg transplantere temmelig kjapt uten å måtte ratte på geometrien når de står fast i hvert sitt headshell. Det er bare snakk om å stille vekt og VTA. Litt mer pes når du må begynne helt på nytt hver gang du skifter arm.

    mvh
     

    kjartanb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Innlegg
    955
    Antall liker
    650
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    FR armene er veldig fine tonearme, skulle ha køpt en i sin tid når vinyl var i nedgang. Jeg har desverre ikke arbeidet med min Lenco i noe tid. Så vinyl hos meg er suboptimalt. Må bestille mellomhjul, jeg har en del støy fra mellomhjulet ( slitasje formoder jeg) og en av mine phono amper er uten kasse ( så jeg har lidt brum). Må rydde opp i det neste vinter.
    Jeg har i de siste 8år stort sett holdt meg til denon dl103 ( har nu en moddet av meg i alu hus og en jubileums utgave i grafit headshell) i 12” arm. Har SPU-A i en anden arm som er lidt lengre ( dedikert til SPU-A). Har også en 9” til MM PU. 12” armene er basert på gamle Ortofon 212 arme. 9” er en std 212 og jeg synes ikke den lyder godt nok med Ortofon 2M black, har bestillt nye lager, lagerhus mm til den og har tenk meg at renovere den på et tidspunkt.
     
    • Liker
    Reaksjoner: tkr

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Ich brauch Tapetenwechsel, sprach die Birke. Lett ommøblering på en stille himmelsprett:

    fullsizeoutput_1709.jpeg


    Teppe opp av kjelleren og opp på veggen.

    XFSPmosOTBap4Pa3isxdMw.jpg


    ...Og hain Æspolin fikk selskap med hain Æspolin på veggen mot kjøkkenet. Litt spent på om teppet gjør noen lydmessig forskjell.

    Mvh
     
    Sist redigert:

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    FR armene er veldig fine tonearme, skulle ha køpt en i sin tid når vinyl var i nedgang. Jeg har desverre ikke arbeidet med min Lenco i noe tid. Så vinyl hos meg er suboptimalt. Må bestille mellomhjul, jeg har en del støy fra mellomhjulet ( slitasje formoder jeg) og en av mine phono amper er uten kasse ( så jeg har lidt brum). Må rydde opp i det neste vinter.
    Jeg har i de siste 8år stort sett holdt meg til denon dl103 ( har nu en moddet av meg i alu hus og en jubileums utgave i grafit headshell) i 12” arm. Har SPU-A i en anden arm som er lidt lengre ( dedikert til SPU-A). Har også en 9” til MM PU. 12” armene er basert på gamle Ortofon 212 arme. 9” er en std 212 og jeg synes ikke den lyder godt nok med Ortofon 2M black, har bestillt nye lager, lagerhus mm til den og har tenk meg at renovere den på et tidspunkt.
    😲Jeg blir imponert. Jeg kan selv knapt slå en spiker i en vegg.

    Da vet jeg jo hvor jeg skal henvende meg hvis det må gjøres noe med en arm!😃

    Mvh
     

    kjartanb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Innlegg
    955
    Antall liker
    650
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    Du må vente og se om operasjonen på 9” armen bli vellykket eller ei ;)
     
    • Haha
    Reaksjoner: tkr

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Han kom fra Nord

    Jammen gjorde han det! :)

    En flott kunstner. Bildene har jeg hatt i noen år, og jeg går ikke lei av dem. Skulle gjerne hatt fler, men det skorter på veggplass. Har allerede "støtlager" av kunst i kjelleren. ☹

    mvh
     
    Sist redigert:

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.794
    Antall liker
    11.189
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    For noen tiår siden sto jeg i en kunstbutikk og talte på knappene om å kjøpe bildet "Hjemkomst" av Karl Erik Harr... men konkluderte med at jeg ikke syntes jeg kunne prioritere det der og da... det kosta 6000..... Dæven som jeg har angret på den avgjørelsen...
    Jeg har forresten hele samlinga med krus og platter med Espolins bilder... serien ble utgitt av Nordnorges Salgslag som gaver til forhandlere...
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Har vært fascinert av Karl Erik Harr siden jeg hørte Tove Karoline Knutsens "Blå Kveill" med dette bildet på omslaget:

    naustnordpå.jpg


    Det henger i Nasjonalmuseet, og jeg tviler jo litt på at jeg kan få klørne mine i det......Eller betale for det, for den saks skyld.......
    Får kanskje ta en Benny Bankboks og sette en stige oppetter veggen der en sen kveld. 🤔

    Mvh
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Har du sett bildene til søsteren Eva Harr? Mye vakkert der også, men en annen stil...
    Ja. Men det var det med stilen, da........Jeg synes at noen av maleriene til Karl Erik Harr, spesielt de med mye hav i seg, er så spesielle at det er det jeg sikler etter.

    Mvh
     
    Sist redigert:

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Stille her i tkr Towers. Madammen på jobb, alene hjemme og søndag er ikke den dagen du kan gå ut og sage ved, nei! Ikke her ute i Indremisjonsland. Kjedet meg så mye at jeg dro opp arsenalet fra kjelleren og tok en "våpenpuss og forefallende vedlikehold" som det het i FABN/Brig N. når det virkelig, virkelig ikke fantes noe annet å gjøre på......

    fullsizeoutput_170a.jpeg


    Gamle børser bommer mest. Begge de her er over pensjonsalderen og vel så det. Gjelder som antikviteter og ikke som våpen.

    fullsizeoutput_170f.jpeg


    Men litt av noen kaliber, gitt! Riflet løp, og måtte over til pussesaker for hagle kaliber 12. Og det gikk glatt igjennom løpet. 😃

    ymCElOgCQTShnWcxH%KD3w.jpg


    Vet i grunn ikke hvofor jeg holder på min gamle Sako .222 Remington. Har ikke avfyrt et skudd med den på snart 40 år. Men flott våpen, da.

    mvh
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn