En liten epistel om hvordan alt henger sammen med alt:
Tkr i rød caps. Stedet er Monte Carlo, året er 1972.
Vi ble kjent med hverandre her, på Lias pølsebu på Kammerherreløkka i Porsgrunn høsten 1971:
-Det var ikke så mange steder å henge i Porsgrunn på 70-tallet, og Lia var stedet hvor du kunne henge, spise en pølse og høre om noen hadde fest. Utelivet ellers var puritansk, for å si det litt forsiktig, og de hvithårede her kan sikkert huske uttrykket
slipstvang. Og vi hadde ikke et slips på deling engang.........
Fast forward til 2021 og tkr Towers.
Knut ( han med hatt på Monte-Carlo-bildet) sitter i sofaen og spør om vi ikke skal ta en gjenforening i Porsgrunn for å feire at det en 50 år siden vi traff hverandre tørste gang.
En glimrende ide. Vi ringer Hans, og spør om han blir med. Selvsagt! Fjerdemann, Anders, døde i en ulykke i 1975. Hans googler seg frem til at foreldrene til Anders fremdeles lever, og tar kontakt. Vi tre blir prompte invitert på kaffebesøk. Visst vil de gjerne se de tre bestevennene til Anders nesten 50 år etter siste gang vi møttes.
Alt forberedes grundig. Tkr får et helt stereoanlegg og en masse drikkevarer osv. stappet inn i Nissanen og drar over fjellet på mandag. Vi skal treffes i Porsgrunn i huset vårt der på torsdag. Tirsdag får jeg en telefon fra Knut. Reidun, kona hans, har vært på kurs i Oslo i helgen. Kursholderen, en vaksinemotstander, kommer ned med Corona etter kurset. Knut og Reidun tester seg. Etter en nesten uutholdelig ventetid kommer svaret: Knut er negativ, men Reidun tester positivt og blir sjuk. Vi avblåser, ikke minst fordi faren til vår avdøde venn Anders er over nitti, og ikke helt frisk lenger. Vi er alle tre så skuffet og triste som det går an å bli.
Foredragsholderen, som greier å smitte fire deltakere på kurset, hevder at hennes immunforsvar er så fremragende at Corona ikke biter på henne. Hun har proppet seg så full av selen, magnesium, vitaminer og hva-faen-vet-jeg, at hennes immunforsvar takler det meste. Og holder kurs uten noen form for smittevern. Jeg lurer på om hun forutsetter at alle deltakene også har like framifrå immunsystemer? Eller tenker hun i det hele tatt?
Hvor jævla nedsnødd går det an å bli?
Hvis hun ikke vil beskytte seg med en vaksine, greit nok for meg. Men da skal hun vel for Faen ikke holde kurs! Det må da gå an å få hodet såpass høyt over egen navlelo at du kan kanskje se at du utsetter andre for fare, skulle man tro. Men tydeligvis ikke. Jeg blir ganske deprimert over slike folk. Idioter!
Og alt henger sammen med alt. Reidun har en liten teatergruppe som hadde fått engasjement til å holde forestillinger i førjulstiden på sykehjem rundt i Sogn og Fjordane. Nå fører en tomsings adferd i Oslo til en litt traurigere førjulstid for beboerne på sykehjemmet i Nordfjordeid.....
Mvh