Tips til ny pick-up?

Bat78

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.02.2011
Innlegg
368
Antall liker
436
Torget vurderinger
7
Hei😊

Har nu en Luxman PD-310 med en SME M2 arm og ASR Mini Basis mk iii riaa. Har tidligere byttet litt mellom Ortofon Cadenza Bronze og en Denon DL 103 pu. Bronzen er nå solgt.

Jeg var i utgangspunktet glad i å spille vinyl, men så begynte en tiltagende irritasjon over opplevd sjenerende rillestøy (om det er korrekt betegnelse på støyen☺) å ødelegge for kosen. Platene mine er godt vasket, og jeg har hørt fra andre at det ikke er særlig mer «støy» enn jeg må regne med.

Likevel; ønsker veldig gjerne tips til pu som vil matche øvrig utstyr og som har rykte på seg for å være god- uten at den drar med seg mer knitring og ulumskheter enn det man kanskje må leve med.

Alle som leser dette skjønner sikkert at jeg er relativt grønn hva gjelder analog avspilling, men har hatt god hjelp når det kommer til problemsøking og innstilling av utstyret, så har forsøkt tiltak for å minimere statisk elektrisitet og denslags.

En pu jeg har hørt har rykte på seg for å være god på det jeg etterlyser er Kiseki Blue?
 

Bat78

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.02.2011
Innlegg
368
Antall liker
436
Torget vurderinger
7
Hva men en god MM pickup, mye større signal og større avstand til rillestøy enn MC
Jeg er åpen for alle mulige løsninger, bare det låter bra😊 Har du noen konkrete forslag i tankene?
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.215
Antall liker
9.443
Torget vurderinger
2
Har MC på idag og har ikke noen MM sammenligne med. Kan bare fraråde alt fra Grado om du vil unngå støyproblemer.Se testene på nettsidene til HifiNews

Forøvrig er Min AudioTechnica ATOC9 ML/II MC pickup er helt stille på mim SME V og Michell Gyro. Men det er viktig å holde RIAA en min godt unna forsterkerens transformatorområde.
 
Sist redigert:

Sigma62

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.03.2016
Innlegg
892
Antall liker
572
Jeg har både en knosti og spin-clean pladevasker. Jeg oplever konsekvent mere rillestøj, når jeg har vasket pladerne. Både når jeg bruger det medfølgende væske, og når jeg selv blander.
Jeg synes man får rigtig god lyd med audio technica ART-9 uden det bliver vanvittigt dyrt.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.690
Antall liker
7.929
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Kiseki blue er "min" pickup, og den samlar lite støy. Den beste eg har prøvd når det gjeld å vere kjekk på denne måten er Koetsu Black (sikkert dei dyrare også) og Ikeda. Eg vil også seie at Benz er veldig bra når det gjeld platestøy - særleg dei dyre versjonarne. VdH frå Frog og oppover har svært liten nålespiss, slik at dei går djupare i rillene enn andre pickupar. Har du god platehygiene, kjem du då ned på eit sjikt i rilla som er ganske jomfrueleg.
Når det gjeld dei andre lydlege eigenskapane vil eg ikkje trekke fram nokon spesiell, bortsett frå at eg har Kiseki.
 

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Innlegg
3.082
Antall liker
1.063
Torget vurderinger
10
Det du beskriver kan høres ut som dårlig sporing, kanskje pga. feil justering i headshellet eller begynnende slitasje på nåla. Opplevde noe lignende selv med en Dynavector xx2 MkII som egentlig ikke skulle begynne å vise tegn til slitasje. Kjøpte derfor en Audio-Technica AT 33 PTG II og like etter en AT 33 Sa og problemet var borte med begge. Mener også å ha lest at disse Audio-Technica sporer veldig bra.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Jeg har ikke all verdens erfaring med forskjellige pu'er, men syns de AT'ene jeg har alle er ganske gode på støynivå. AT ART-9 opplever jeg som tilnærmet støyfri.
 

Sigma62

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.03.2016
Innlegg
892
Antall liker
572
Det du beskriver kan høres ut som dårlig sporing, kanskje pga. feil justering i headshellet eller begynnende slitasje på nåla. Opplevde noe lignende selv med en Dynavector xx2 MkII som egentlig ikke skulle begynne å vise tegn til slitasje. Kjøpte derfor en Audio-Technica AT 33 PTG II og like etter en AT 33 Sa og problemet var borte med begge. Mener også å ha lest at disse Audio-Technica sporer veldig bra.
Hvorfor skulle man få rillestøj med en dårlig/anderledes sporing?
 

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Innlegg
3.082
Antall liker
1.063
Torget vurderinger
10
Hvorfor skulle man få rillestøj med en dårlig/anderledes sporing?
Jeg er ingen ekspert, men regner med at redusert kontakt rille/nål pga. slitasje på nåla, eventuelt pga. innstillingen av pickupen, kan gi mulighet for økt rillestøy.
 

Sigma62

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.03.2016
Innlegg
892
Antall liker
572
Jeg er ingen ekspert, men regner med at redusert kontakt rille/nål pga. slitasje på nåla, eventuelt pga. innstillingen av pickupen, kan gi mulighet for økt rillestøy.
Du kan jo opnå den rette sporing flere steder på pladen. Jeg har ikke oplevet en forskel ift. rillestøj.
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.458
Antall liker
7.978
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Det kan være vanskelig å identifisere årsakene til rillestøy, men for egen del er min erfaring at den har blitt redusert hovedsaklig gjennom oppgradering av arm og innkjøp av RIIA med massivt headroom. Formodentlig kontrollerer en bedre arm pickupens utsvingninger bedre og en RIIA med (mer enn) tilstrekkelig headroom undertrykker effektivt både normal rillestøy og "clicks & pops" fra riper og hakk.

Når det gjelder selve pickupen/nålen så betyr nåleslipningen litt, men jeg opplever egentlig at MicroLine, VdH, Gyger og koniske nåler låter ganske så likt her når det gjelder rillestøy. Skarpere slipning betyr som regel mindre rillestøy hvis det er snakk om brukte plater, som jo i de fleste tilfeller vil ha blitt spilt med en konisk eller elliptisk nål. Da graver en skarpere nål dypere, ned i "jomfruelig terreng" som ikke allerede er slitt eller skadet. Og sporer i tillegg bedre.

Jeg tviler veldig på at noen pickup vil eller kan forbedre støyen noe særlig utover din Cadenza med Replicant slipning. Jeg samstemmer gjerne i at Audio-Technica ART9 og PTG/II er svært støysvake pickuper, men det er vanskelig å se hvordan de skulle yte signifikant bedre enn det du allerede har. Istedet tipper jeg at problemet, hvis det er noe problem٭, ligger i arm og/eller RIIA.

٭ kanskje er du helt enkelt er spesielt var på rillestøy?
 
Sist redigert:

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
7.974
Antall liker
20.019
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
En pu jeg har hørt har rykte på seg for å være god på det jeg etterlyser er Kiseki Blue?
Kan "vouch" for denne.
En pickup, jeg virkelig fortryder at ha´ solgt. Faktisk en af de bedre "all rounder" jeg nogensinde har haft i mit opsett. :)
 

Bat78

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.02.2011
Innlegg
368
Antall liker
436
Torget vurderinger
7
Det kan være vanskelig å identifisere årsakene til rillestøy, men for egen del er min erfaring at den har blitt redusert hovedsaklig gjennom oppgradering av arm og innkjøp av RIIA med massivt headroom. Formodentlig kontrollerer en bedre arm pickupens utsvingninger bedre og en RIIA med (mer enn) tilstrekkelig headroom undertrykker effektivt både normal rillestøy og "clicks & pops" fra riper og hakk.

Når det gjelder selve pickupen/nålen så betyr nåleslipningen litt, men jeg opplever egentlig at MicroLine, VdH, Gyger og koniske nåler låter ganske så likt her når det gjelder rillestøy. Skarpere slipning betyr som regel mindre rillestøy hvis det er snakk om brukte plater, som jo i de fleste tilfeller vil ha blitt spilt med en konisk eller elliptisk nål. Da graver en skarpere nål dypere, ned i "jomfruelig terreng" som ikke allerede er slitt eller skadet. Og sporer i tillegg bedre.

Jeg tviler veldig på at noen pickup vil eller kan forbedre støyen noe særlig utover din Cadenza med Replicant slipning. Jeg samstemmer gjerne i at Audio-Technica ART9 og PTG/II er svært støysvake pickuper, men det er vanskelig å se hvordan de skulle yte signifikant bedre enn det du allerede har. Istedet tipper jeg at problemet, hvis det er noe problem٭, ligger i arm og/eller RIIA.

٭ kanskje er du helt enkelt er spesielt var på rillestøy?
Jeg er nok absolutt var for rillestøy☺

Jeg er nok bevandret innen den audiofile verden til å erkjenne at armen jeg har anskaffet meg ikke er i øverste ligaen, dog må den vel på mange vis kunne betegnes å være noen knepp over typiske innstegsmodeller, den kan selvfølgelig likevel være en dårlig match med det øvrige utstyret. Det må sies at jeg enda ikke har koblet opp og testet riaa’en. Erfaringene jeg har hatt var med en Primare riaa som nå er solgt.

ART-9 har jeg og kikket litt på, så takk for det tipset og👍
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.458
Antall liker
7.978
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
ART9 er ganske fabelaktig, en av de subjektivt beste pickuper jeg har hørt. Fremdeles å finne på eBay hvis man er interessert og, som meg, uten videre antar at prisen er eneste forandring ved de nye modellene.
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.330
Antall liker
35.018
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Hos meg ble det utvilsomt mindre støy ved riaa-bytte.
 

Bat78

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.02.2011
Innlegg
368
Antall liker
436
Torget vurderinger
7
Har du prøvet at afspille en lp uden den er vasket?
Ja, har spilt både uvaskede og vaskede plater. Noen plater er jo helt klart tystere enn andre, men gjengs over er det mer støy enn jeg setter pris på☺
 

LESSisdox@

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.10.2006
Innlegg
706
Antall liker
242
Sted
Åkrehamn,karmøy
Torget vurderinger
1
Hei😊

Har nu en Luxman PD-310 med en SME M2 arm og ASR Mini Basis mk iii riaa. Har tidligere byttet litt mellom Ortofon Cadenza Bronze og en Denon DL 103 pu. Bronzen er nå solgt.

Jeg var i utgangspunktet glad i å spille vinyl, men så begynte en tiltagende irritasjon over opplevd sjenerende rillestøy (om det er korrekt betegnelse på støyen☺) å ødelegge for kosen. Platene mine er godt vasket, og jeg har hørt fra andre at det ikke er særlig mer «støy» enn jeg må regne med.

Likevel; ønsker veldig gjerne tips til pu som vil matche øvrig utstyr og som har rykte på seg for å være god- uten at den drar med seg mer knitring og ulumskheter enn det man kanskje må leve med.

Alle som leser dette skjønner sikkert at jeg er relativt grønn hva gjelder analog avspilling, men har hatt god hjelp når det kommer til problemsøking og innstilling av utstyret, så har forsøkt tiltak for å minimere statisk elektrisitet og denslags.

En pu jeg har hørt har rykte på seg for å være god på det jeg etterlyser er Kiseki Blue?
Hei Har samme RIAA -den liker seg m noe varme i lyden har flere nåler å velge i her ,ortofon,AT,Dynavector,FR,Benz,,,
Bens i S utgave er super i lyd åpent m alt av detaljer å tuch av varme i mellomtone det er den Blanke utgaven ,Lyrik forhandler disse.
Se test av arm hos Rudi og anbefaling av complicanse til denne.
Her er bilde av nål
Mvh Roy
 

Bat78

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.02.2011
Innlegg
368
Antall liker
436
Torget vurderinger
7
Tusen takk for mange gode tips og innspill. Har snakket med Terje på AudioAktøren om Kiseki Blue. Er veldig bekvem med å handle derfra, likevel er det en relativt kostbar sak i min verden. Kikker vel mest på Audio-Technica ART9 som den mest realiserbare løsningen akkurat nå..
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.458
Antall liker
7.978
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Hva ligger Kiseki Blue på? Ser den koster 1700 pund i øyriket, så det blir vel high twenties antar jeg?
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.458
Antall liker
7.978
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Aha, så low twenties. Hyggeligere det da. Interessant sak, men heldigvis for høyimpedant til at jeg kan lage en optimal match her, så slipper jeg å lure mer på den.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
BAT78: Mini Basis er da langtfra noe støymonster, så det skal litt til for at det ligger i RIAA. SME og AT er en klassisk match, brukt blant annet av Oracle. Riktig sporing er en selvfølge-den må være på plass. Og det gjelder platehygiene også. Så da sitter vi igjen med drivverket: Vurdert å bytte det? Terje veit ett og annet om kombinasjonen Oracle/SME…og canadierne er ute med en særs spennende ny modell, kalt Origine😈 Ellers er ART9 en ekte High-Ender. Men hva resultatet blir her avhenger av resten av matchen, like mye som plateriggen isolert.
 

Bat78

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.02.2011
Innlegg
368
Antall liker
436
Torget vurderinger
7
Da har det blitt kjøp av en Audio Technica AT-ART9. Får hjelp av en kompetent kar til å sette den opp en av dagene- blir spennende. Takk til alle som kom med innspill. Kan hende jeg kommer til å prøve noen av de andre forslagene og etterhvert. Kiseki fremstår fortsatt som veldig fristende☺
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.458
Antall liker
7.978
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Håper du forfatter en rapport når den er på plass og har fått spilt litt.
 
Topp Bunn