Tips til ny pick-up?

Bat78

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.02.2011
Innlegg
368
Antall liker
436
Torget vurderinger
7
Hei😊

Har nu en Luxman PD-310 med en SME M2 arm og ASR Mini Basis mk iii riaa. Har tidligere byttet litt mellom Ortofon Cadenza Bronze og en Denon DL 103 pu. Bronzen er nÄ solgt.

Jeg var i utgangspunktet glad i Ă„ spille vinyl, men sĂ„ begynte en tiltagende irritasjon over opplevd sjenerende rillestĂžy (om det er korrekt betegnelse pĂ„ stĂžyenâ˜ș) Ă„ Ăždelegge for kosen. Platene mine er godt vasket, og jeg har hĂžrt fra andre at det ikke er sĂŠrlig mer «stĂžy» enn jeg mĂ„ regne med.

Likevel; Þnsker veldig gjerne tips til pu som vil matche Þvrig utstyr og som har rykte pÄ seg for Ä vÊre god- uten at den drar med seg mer knitring og ulumskheter enn det man kanskje mÄ leve med.

Alle som leser dette skjÞnner sikkert at jeg er relativt grÞnn hva gjelder analog avspilling, men har hatt god hjelp nÄr det kommer til problemsÞking og innstilling av utstyret, sÄ har forsÞkt tiltak for Ä minimere statisk elektrisitet og denslags.

En pu jeg har hÞrt har rykte pÄ seg for Ä vÊre god pÄ det jeg etterlyser er Kiseki Blue?
 

Bat78

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.02.2011
Innlegg
368
Antall liker
436
Torget vurderinger
7
Hva men en god MM pickup, mye stĂžrre signal og stĂžrre avstand til rillestĂžy enn MC
Jeg er Ă„pen for alle mulige lĂžsninger, bare det lĂ„ter bra😊 Har du noen konkrete forslag i tankene?
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.250
Antall liker
9.484
Torget vurderinger
2
Har MC pÄ idag og har ikke noen MM sammenligne med. Kan bare frarÄde alt fra Grado om du vil unngÄ stÞyproblemer.Se testene pÄ nettsidene til HifiNews

ForÞvrig er Min AudioTechnica ATOC9 ML/II MC pickup er helt stille pÄ mim SME V og Michell Gyro. Men det er viktig Ä holde RIAA en min godt unna forsterkerens transformatoromrÄde.
 
Sist redigert:

Sigma62

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.03.2016
Innlegg
895
Antall liker
579
Jeg har bÄde en knosti og spin-clean pladevasker. Jeg oplever konsekvent mere rillestÞj, nÄr jeg har vasket pladerne. BÄde nÄr jeg bruger det medfÞlgende vÊske, og nÄr jeg selv blander.
Jeg synes man fÄr rigtig god lyd med audio technica ART-9 uden det bliver vanvittigt dyrt.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.701
Antall liker
7.945
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Kiseki blue er "min" pickup, og den samlar lite stÞy. Den beste eg har prÞvd nÄr det gjeld Ä vere kjekk pÄ denne mÄten er Koetsu Black (sikkert dei dyrare ogsÄ) og Ikeda. Eg vil ogsÄ seie at Benz er veldig bra nÄr det gjeld platestÞy - sÊrleg dei dyre versjonarne. VdH frÄ Frog og oppover har svÊrt liten nÄlespiss, slik at dei gÄr djupare i rillene enn andre pickupar. Har du god platehygiene, kjem du dÄ ned pÄ eit sjikt i rilla som er ganske jomfrueleg.
NÄr det gjeld dei andre lydlege eigenskapane vil eg ikkje trekke fram nokon spesiell, bortsett frÄ at eg har Kiseki.
 

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Innlegg
3.083
Antall liker
1.063
Torget vurderinger
10
Det du beskriver kan hÞres ut som dÄrlig sporing, kanskje pga. feil justering i headshellet eller begynnende slitasje pÄ nÄla. Opplevde noe lignende selv med en Dynavector xx2 MkII som egentlig ikke skulle begynne Ä vise tegn til slitasje. KjÞpte derfor en Audio-Technica AT 33 PTG II og like etter en AT 33 Sa og problemet var borte med begge. Mener ogsÄ Ä ha lest at disse Audio-Technica sporer veldig bra.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Jeg har ikke all verdens erfaring med forskjellige pu'er, men syns de AT'ene jeg har alle er ganske gode pÄ stÞynivÄ. AT ART-9 opplever jeg som tilnÊrmet stÞyfri.
 

Sigma62

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.03.2016
Innlegg
895
Antall liker
579
Det du beskriver kan hÞres ut som dÄrlig sporing, kanskje pga. feil justering i headshellet eller begynnende slitasje pÄ nÄla. Opplevde noe lignende selv med en Dynavector xx2 MkII som egentlig ikke skulle begynne Ä vise tegn til slitasje. KjÞpte derfor en Audio-Technica AT 33 PTG II og like etter en AT 33 Sa og problemet var borte med begge. Mener ogsÄ Ä ha lest at disse Audio-Technica sporer veldig bra.
Hvorfor skulle man fÄ rillestÞj med en dÄrlig/anderledes sporing?
 

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Innlegg
3.083
Antall liker
1.063
Torget vurderinger
10
Hvorfor skulle man fÄ rillestÞj med en dÄrlig/anderledes sporing?
Jeg er ingen ekspert, men regner med at redusert kontakt rille/nÄl pga. slitasje pÄ nÄla, eventuelt pga. innstillingen av pickupen, kan gi mulighet for Þkt rillestÞy.
 

Sigma62

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.03.2016
Innlegg
895
Antall liker
579
Jeg er ingen ekspert, men regner med at redusert kontakt rille/nÄl pga. slitasje pÄ nÄla, eventuelt pga. innstillingen av pickupen, kan gi mulighet for Þkt rillestÞy.
Du kan jo opnÄ den rette sporing flere steder pÄ pladen. Jeg har ikke oplevet en forskel ift. rillestÞj.
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.505
Antall liker
8.046
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Det kan vÊre vanskelig Ä identifisere Ärsakene til rillestÞy, men for egen del er min erfaring at den har blitt redusert hovedsaklig gjennom oppgradering av arm og innkjÞp av RIIA med massivt headroom. Formodentlig kontrollerer en bedre arm pickupens utsvingninger bedre og en RIIA med (mer enn) tilstrekkelig headroom undertrykker effektivt bÄde normal rillestÞy og "clicks & pops" fra riper og hakk.

NÄr det gjelder selve pickupen/nÄlen sÄ betyr nÄleslipningen litt, men jeg opplever egentlig at MicroLine, VdH, Gyger og koniske nÄler lÄter ganske sÄ likt her nÄr det gjelder rillestÞy. Skarpere slipning betyr som regel mindre rillestÞy hvis det er snakk om brukte plater, som jo i de fleste tilfeller vil ha blitt spilt med en konisk eller elliptisk nÄl. Da graver en skarpere nÄl dypere, ned i "jomfruelig terreng" som ikke allerede er slitt eller skadet. Og sporer i tillegg bedre.

Jeg tviler veldig pĂ„ at noen pickup vil eller kan forbedre stĂžyen noe sĂŠrlig utover din Cadenza med Replicant slipning. Jeg samstemmer gjerne i at Audio-Technica ART9 og PTG/II er svĂŠrt stĂžysvake pickuper, men det er vanskelig Ă„ se hvordan de skulle yte signifikant bedre enn det du allerede har. Istedet tipper jeg at problemet, hvis det er noe problemÙ­, ligger i arm og/eller RIIA.

Ù­ kanskje er du helt enkelt er spesielt var pĂ„ rillestĂžy?
 
Sist redigert:

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
8.023
Antall liker
20.177
Sted
HjortshĂžj, Danmark.
Torget vurderinger
2
En pu jeg har hÞrt har rykte pÄ seg for Ä vÊre god pÄ det jeg etterlyser er Kiseki Blue?
Kan "vouch" for denne.
En pickup, jeg virkelig fortryder at haÂŽ solgt. Faktisk en af de bedre "all rounder" jeg nogensinde har haft i mit opsett. :)
 

Bat78

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.02.2011
Innlegg
368
Antall liker
436
Torget vurderinger
7
Det kan vÊre vanskelig Ä identifisere Ärsakene til rillestÞy, men for egen del er min erfaring at den har blitt redusert hovedsaklig gjennom oppgradering av arm og innkjÞp av RIIA med massivt headroom. Formodentlig kontrollerer en bedre arm pickupens utsvingninger bedre og en RIIA med (mer enn) tilstrekkelig headroom undertrykker effektivt bÄde normal rillestÞy og "clicks & pops" fra riper og hakk.

NÄr det gjelder selve pickupen/nÄlen sÄ betyr nÄleslipningen litt, men jeg opplever egentlig at MicroLine, VdH, Gyger og koniske nÄler lÄter ganske sÄ likt her nÄr det gjelder rillestÞy. Skarpere slipning betyr som regel mindre rillestÞy hvis det er snakk om brukte plater, som jo i de fleste tilfeller vil ha blitt spilt med en konisk eller elliptisk nÄl. Da graver en skarpere nÄl dypere, ned i "jomfruelig terreng" som ikke allerede er slitt eller skadet. Og sporer i tillegg bedre.

Jeg tviler veldig pĂ„ at noen pickup vil eller kan forbedre stĂžyen noe sĂŠrlig utover din Cadenza med Replicant slipning. Jeg samstemmer gjerne i at Audio-Technica ART9 og PTG/II er svĂŠrt stĂžysvake pickuper, men det er vanskelig Ă„ se hvordan de skulle yte signifikant bedre enn det du allerede har. Istedet tipper jeg at problemet, hvis det er noe problemÙ­, ligger i arm og/eller RIIA.

Ù­ kanskje er du helt enkelt er spesielt var pĂ„ rillestĂžy?
Jeg er nok absolutt var for rillestĂžyâ˜ș

Jeg er nok bevandret innen den audiofile verden til Ă„ erkjenne at armen jeg har anskaffet meg ikke er i Ăžverste ligaen, dog mĂ„ den vel pĂ„ mange vis kunne betegnes Ă„ vĂŠre noen knepp over typiske innstegsmodeller, den kan selvfĂžlgelig likevel vĂŠre en dĂ„rlig match med det Ăžvrige utstyret. Det mĂ„ sies at jeg enda ikke har koblet opp og testet riaa’en. Erfaringene jeg har hatt var med en Primare riaa som nĂ„ er solgt.

ART-9 har jeg og kikket litt pĂ„, sĂ„ takk for det tipset og👍
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.505
Antall liker
8.046
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
ART9 er ganske fabelaktig, en av de subjektivt beste pickuper jeg har hÞrt. Fremdeles Ä finne pÄ eBay hvis man er interessert og, som meg, uten videre antar at prisen er eneste forandring ved de nye modellene.
 

HoJ

En glad amatĂžr.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.444
Antall liker
35.260
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Hos meg ble det utvilsomt mindre stĂžy ved riaa-bytte.
 

Bat78

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.02.2011
Innlegg
368
Antall liker
436
Torget vurderinger
7
Har du prĂžvet at afspille en lp uden den er vasket?
Ja, har spilt bĂ„de uvaskede og vaskede plater. Noen plater er jo helt klart tystere enn andre, men gjengs over er det mer stĂžy enn jeg setter pris pĂ„â˜ș
 

LESSisdox@

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.10.2006
Innlegg
706
Antall liker
242
Sted
Åkrehamn,karmþy
Torget vurderinger
1
Hei😊

Har nu en Luxman PD-310 med en SME M2 arm og ASR Mini Basis mk iii riaa. Har tidligere byttet litt mellom Ortofon Cadenza Bronze og en Denon DL 103 pu. Bronzen er nÄ solgt.

Jeg var i utgangspunktet glad i Ă„ spille vinyl, men sĂ„ begynte en tiltagende irritasjon over opplevd sjenerende rillestĂžy (om det er korrekt betegnelse pĂ„ stĂžyenâ˜ș) Ă„ Ăždelegge for kosen. Platene mine er godt vasket, og jeg har hĂžrt fra andre at det ikke er sĂŠrlig mer «stĂžy» enn jeg mĂ„ regne med.

Likevel; Þnsker veldig gjerne tips til pu som vil matche Þvrig utstyr og som har rykte pÄ seg for Ä vÊre god- uten at den drar med seg mer knitring og ulumskheter enn det man kanskje mÄ leve med.

Alle som leser dette skjÞnner sikkert at jeg er relativt grÞnn hva gjelder analog avspilling, men har hatt god hjelp nÄr det kommer til problemsÞking og innstilling av utstyret, sÄ har forsÞkt tiltak for Ä minimere statisk elektrisitet og denslags.

En pu jeg har hÞrt har rykte pÄ seg for Ä vÊre god pÄ det jeg etterlyser er Kiseki Blue?
Hei Har samme RIAA -den liker seg m noe varme i lyden har flere nÄler Ä velge i her ,ortofon,AT,Dynavector,FR,Benz,,,
Bens i S utgave er super i lyd Ă„pent m alt av detaljer Ă„ tuch av varme i mellomtone det er den Blanke utgaven ,Lyrik forhandler disse.
Se test av arm hos Rudi og anbefaling av complicanse til denne.
Her er bilde av nÄl
Mvh Roy
 

Bat78

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.02.2011
Innlegg
368
Antall liker
436
Torget vurderinger
7
Tusen takk for mange gode tips og innspill. Har snakket med Terje pÄ AudioAktÞren om Kiseki Blue. Er veldig bekvem med Ä handle derfra, likevel er det en relativt kostbar sak i min verden. Kikker vel mest pÄ Audio-Technica ART9 som den mest realiserbare lÞsningen akkurat nÄ..
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.505
Antall liker
8.046
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Hva ligger Kiseki Blue pÄ? Ser den koster 1700 pund i Þyriket, sÄ det blir vel high twenties antar jeg?
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.505
Antall liker
8.046
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Aha, sÄ low twenties. Hyggeligere det da. Interessant sak, men heldigvis for hÞyimpedant til at jeg kan lage en optimal match her, sÄ slipper jeg Ä lure mer pÄ den.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
BAT78: Mini Basis er da langtfra noe stĂžymonster, sĂ„ det skal litt til for at det ligger i RIAA. SME og AT er en klassisk match, brukt blant annet av Oracle. Riktig sporing er en selvfĂžlge-den mĂ„ vĂŠre pĂ„ plass. Og det gjelder platehygiene ogsĂ„. SĂ„ da sitter vi igjen med drivverket: Vurdert Ă„ bytte det? Terje veit ett og annet om kombinasjonen Oracle/SME
og canadierne er ute med en sĂŠrs spennende ny modell, kalt Origine😈 Ellers er ART9 en ekte High-Ender. Men hva resultatet blir her avhenger av resten av matchen, like mye som plateriggen isolert.
 

Bat78

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.02.2011
Innlegg
368
Antall liker
436
Torget vurderinger
7
Da har det blitt kjĂžp av en Audio Technica AT-ART9. FĂ„r hjelp av en kompetent kar til Ă„ sette den opp en av dagene- blir spennende. Takk til alle som kom med innspill. Kan hende jeg kommer til Ă„ prĂžve noen av de andre forslagene og etterhvert. Kiseki fremstĂ„r fortsatt som veldig fristendeâ˜ș
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.505
Antall liker
8.046
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
HÄper du forfatter en rapport nÄr den er pÄ plass og har fÄtt spilt litt.
 
Topp Bunn