Forsterkere Tips til integrert forsterker ?

DennisNyg

Hi-Fi interessert
Ble medlem
14.01.2021
Antall liker
38
Sted
Porsgrunn
Er TVen satt opp til å sende ut stereo PCM på den optiske utgangen? Det er vanligvis en innstilling som er tilgjengelig i en meny. I tillegg må du velge optisk inngang på parasounden (men det antar jeg at du har gjort)
optisk er satt på parasounden. TV-en derimot finner jeg ingen innstillinger for optisk..hm

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Antall liker
1.930
Sted
Phobos
Den sannsynlige årsaken til at du har problemer nå og ikke hadde det med Marantzen er at PM4400 hadde flytende jord (ikke jordet kontakt), mens Parasound Hint 5 har jordet kontakt. Dette har ikke med komponentkvalitet å gjøre. Av og til har man bare uflaks med flere veier til jord i anlegget og da må det gjøres grep for å "sage" av disse andre veiene til jord med galvaniske skiller.

DennisNyg

Hi-Fi interessert
Ble medlem
14.01.2021
Antall liker
38
Sted
Porsgrunn
Den sannsynlige årsaken til at du har problemer nå og ikke hadde det med Marantzen er at PM4400 hadde flytende jord (ikke jordet kontakt), mens Parasound Hint 5 har jordet kontakt. Dette har ikke med komponentkvalitet å gjøre. Av og til har man bare uflaks med flere veier til jord i anlegget og da må det gjøres grep for å "sage" av disse andre veiene til jord med galvaniske skiller.
Med andre ord kan jeg ikke bruke RCA ? Å må bruke optisk. Men hvis ikke jeg får satt TV-en over i optisk, så må jeg koble det til en annen Tv

Marantz pm7000n funka også fint forøvrig

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.356
Torget vurderinger
1
Beklager, DennisNyg. Du har kjøpt Hint 5? Langt kraftigere enn en Elex, den.

Først: Få på plass koblingsbruene bakpå hvis du ikke kjører biwire. Så setter du kablene ned på LF på begge sider. Det er som regel standardsettingen.

Optisken må eventuelt åpnes for- både på TV og i Parasounds eventuelle meny... Eller så har du vært uheldig å knuse linsa i en aller begge ender. Pass på at pluggene sitter der de skal.

Sist redigert:

DennisNyg

Hi-Fi interessert
Ble medlem
14.01.2021
Antall liker
38
Sted
Porsgrunn
«The Pioneer PDP-508XD only has the capability to send audio from it's own internal tuner over optical and is incapable of carrying audio over from any external sources"»

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Antall liker
1.930
Sted
Phobos
Med andre ord kan jeg ikke bruke RCA ? Å må bruke optisk. Men hvis ikke jeg får satt TV-en over i optisk, så må jeg koble det til en annen Tv

Marantz pm7000n funka også fint forøvrig
Marantz PM7000N har heller ikke jordet kontakt ut i fra bildene jeg kunne finne, så det er nok riktig at den ikke fremkaller problemet.

DennisNyg

Hi-Fi interessert
Ble medlem
14.01.2021
Antall liker
38
Sted
Porsgrunn
Auda. Showstopper.
Regner med at dette betyr at dette er grunnen til at optisk ikke fungerer. Jeg er fortsatt blond i forhold til dine forklaringene angående jordings forskjeller, men jeg forstår da riktig at det ikke er noe galt med forsterkeren ? Jeg har bare aldri vært borti en forsterker som dette, som ikke er plug and play.

DennisNyg

Hi-Fi interessert
Ble medlem
14.01.2021
Antall liker
38
Sted
Porsgrunn
Marantz PM7000N har heller ikke jordet kontakt ut i fra bildene jeg kunne finne, så det er nok riktig at den ikke fremkaller problemet.
Ah ok. Men betyr det da at man ikke kan bruke rca analoge inngangene ? Fordi om de er oppgradert slik jeg har forstått det ?

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Antall liker
1.930
Sted
Phobos
RCA inngangene er nok helt fine de. Hifi-kilder har vanligvis flytende jord og da oppstår ikke dette problemet. Typisk er det når du kobler på en jordet TV eller en jordet datamaskin via f.eks HDMI eller analog audiokabling at disse problemene kommer.

Hvis du er heldig er det en opplagt ekstern årsak til at TVen har ulikt jordpotensial. Du kan jo prøve å dra ut alt unntatt strøm og RCA mot Hint fra TV og se om problemet forsvinner. Dvs HDMI-tilkoblinger mot andre enheter, antennekabel osv. Jeg mistenker dog at det ikke er noe håp. Det kan også hjelpe å plugge TV og Hint i samme grenuttak med jord slik at de ser samme jordpotensial ved kontakten.

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
16.176
Sted
Sølvbyen
Regner med at dette betyr at dette er grunnen til at optisk ikke fungerer. Jeg er fortsatt blond i forhold til dine forklaringene angående jordings forskjeller, men jeg forstår da riktig at det ikke er noe galt med forsterkeren ? Jeg har bare aldri vært borti en forsterker som dette, som ikke er plug and play.
Ikke for å være kjip, men det virker som det er TV'en din som ikke er plug & play i dette tilfellet. Kunne det vært aktuelt å bytte den ut med en nyere, så tror jeg helt sikkert problemet ville løst seg og at du kan kjøre optisk og få med lyd fra alle tilkoblete kilder. Er sånn jeg gjør det selv, iallfall. Optisk fra TV til dac i forsterker.

• Liker
Reaksjoner: KMR

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Antall liker
1.930
Sted
Phobos
Min TV dekoder alt som kommer inn både internt og eksternt, inkludert Atmos lyd og sender det ut som stereo PCM på optisk. Så du har nok blitt veldig avspist på din TV ja.

DennisNyg

Hi-Fi interessert
Ble medlem
14.01.2021
Antall liker
38
Sted
Porsgrunn
Min TV dekoder alt som kommer inn både internt og eksternt, inkludert Atmos lyd og sender det ut som stereo PCM på optisk. Så du har nok blitt veldig avspist på din TV ja.
Den er god. Har en oled tv i stua, så skal prøve å koble alt sammen opp til den på torsdag når jeg har fri.
Er godt å vite at jeg ikke har fått et mandags produkt på brukten eller noe har rista litt for mye under frakta Iallefall. 😊

Setter veldig pris på kunnskapen deres, viljen til å hjelpe og ikke minst tålmodigheten 😊👍 Gir beskjed senere om det har fungert 😊

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Antall liker
4.998
Torget vurderinger
1

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Antall liker
1.930
Sted
Phobos
Vet ikke helt, men vil en slik kunne hjelpe?
Ja, det finnes slike produkter. De er vel ikke akkurat transparente lydmessig. Jeg tenker at det er litt som å pisse i buksa for å holde seg varm når optisk er en mulighet. Men av og til har man ikke noe valg selvsagt.

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Antall liker
4.998
Torget vurderinger
1
Ja, det finnes slike produkter. De er vel ikke akkurat transparente lydmessig. Jeg tenker at det er litt som å pisse i buksa for å holde seg varm når optisk er en mulighet. Men av og til har man ikke noe valg selvsagt.
Jeg vurderer en slik selv for subbene mine, ettersom jeg ikke har noen andre valg. Mulig bedre enn ingenting, forhåpentligvis. Balanserte kabler eller optisk er helst å foretrekke såklart i slike tilfeller, om man da har mulighet for det.

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Antall liker
1.930
Sted
Phobos
Når det gjelder HDMI er det jo enda verre. Der er heller ikke galvanisk skille en del av implementasjonen. Sist gang jeg hadde slike problemer, da relatert til _både_ en datamaskin og en TV tilkoblet via HDMI, måtte jeg punge ut med omlag 4000,- for en HDMI til HDBaseT konverter for å gå via ethernet som faktisk har galvanisk skille og fremdeles bevare HDMI-funksjonaliteten og båndbredden i sin helhet. Det fungerte helt knall forresten, men rådyrt.

For SPDIF er optisk en grei fiks.

Gode DACer har også blitt flinke til å implementere skiller på inngangene for USB, siden man jo vet at den andre enden da mest sannsynlig kommer fra en datamaskin.

Digitale tilkoblinger finnes det med andre ord mulige løsninger for, men på analogsiden er det mye vanskeligere og dingser av typen du linket til er vel eneste utvei om man ikke greier å løse problemet ved roten.

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Antall liker
1.930
Sted
Phobos
Fordi jeg selv har slitt med dette tidligere, spesielt da jeg var i hjemmekinomodus med mange flere komponenter og mange veier til jord, tenker jeg nå alltid på galvanisk isolasjon og det at jeg kun har én vei til jord i den analoge stereodelen av anlegget. Det gir absolutt tysthet. Jeg greier ikke å høre noen form for sus eller støy fra mine diskanter selv med øra 1 cm unna. Vi snakker absolutt tysthet altså, ikke bare lavt nivå. Jeg kunne ikke med bind for øya avgjort om forsterker er av- eller påslått, selv med øra innpå diskanten. Dette forutsetter selvsagt ekstremt støysvak elektronikk i tillegg, men jord og støy må håndteres helt bevisst for å få utbytte av elektronikkens makspotensiale på akkurat dette.

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Antall liker
4.998
Torget vurderinger
1
Jeg greier ikke å høre noen form for sus eller støy fra mine diskanter selv med øra 1 cm unna.
Akkurat der er det 0 problemer, har det samme her selv med volum på full guff på forsterker og 0 lyd ut fra høyttalerne. Det er kun sub som har problemet, og det legges merke til når det er stille i rommet. Så får teste et slikt filter selv tenker jeg, hvis det ikke fungerer så blir det å prøve andre plateamper istedet på subbene som neste steg.

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Antall liker
1.930
Sted
Phobos
Noen suber har vel en lift funksjon for jord også. Det reddet meg en gang for type ti år siden. Mener det var et par JLAudio suber, men mulig jeg husker feil.

roeng2

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2012
Antall liker
6.148
Sted
Møre & Romsdal
Torget vurderinger
9
«The Pioneer PDP-508XD only has the capability to send audio from it's own internal tuner over optical and is incapable of carrying audio over from any external sources"»
Dette betyr vel at tv sender lydsignal ut men kan ikke motta lydsignal gjennom optisk.

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Antall liker
1.930
Sted
Phobos
Dette betyr vel at tv sender lydsignal ut men kan ikke motta lydsignal gjennom optisk.
Nei, det betyr at den ikke kan sende lyd ut på optisk dersom lyden kommer fra en annen tilkoblet kilde, f.eks AppleTV, en blu-ray spiller eller en TV boks.

Focalius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.02.2009
Antall liker
491
Sted
Arendal
Torget vurderinger
5
Ja. Før kjøpte man en boks fra Argon til 400 ish, som kunne ta optisk fra TV og gjøre det om til RCA til en pre uten dac. Men det burde fint gå an å kjøre optisk ut i fra TV til Hint-en.

1/2 Tam

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2015
Antall liker
7.512
Er ikke en slik boks en løsning på problemet?
Tuner koblet til switch via HDMI og HDMI fra switch til tv og optical til DAC / forsterker.
1612952028983.png

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Antall liker
1.930
Sted
Phobos
Er ikke en slik boks en løsning på problemet?
Tuner koblet til switch via HDMI og HDMI fra switch til tv og optical til DAC / forsterker.
Vis vedlegget 696323
Problemet er at du da ikke får med lyden fra TVens egne smart-TV apper (netflix osv), med mindre du går for en mer avansert enhet som har ARC støtte. Dersom du utelukkende bruker eksterne HDMI-kilder og ingen av TVens egne interne applikasjoner kan en slik likevel gjøre nytten. Man må da i tillegg gjøre dekoding fra surroundformater til stereo PCM på alle kildene. Når ting går via en oppegående TV så gjør den dette for deg for alle kilder, så optisk rett fra TVen er nesten alltid å foretrekke fremfor en slik boks.

1/2 Tam

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2015
Antall liker
7.512
Problemet er at du da ikke får med lyden fra TVens egne smart-TV apper (netflix osv), med mindre du går for en mer avansert enhet som har ARC støtte. Dersom du utelukkende bruker eksterne HDMI-kilder og ingen av TVens egne interne applikasjoner kan en slik likevel gjøre nytten. Man må da i tillegg gjøre dekoding fra surroundformater til stereo PCM på alle kildene. Når ting går via en oppegående TV så gjør den dette for deg for alle kilder, så optisk rett fra TVen er nesten alltid å foretrekke fremfor en slik boks.
Pioneer PDP-508XD er et utdatert tv, dumt som et brød. Den hadde hatt godt av en apple tv som tok seg av smartfunksjonene. Enig at den ultimate funksjonen er optisk fra et tv som støtter dette, det har jeg selv og fungerer knirkefritt. Rådet mitt var for å redde seg inn på et vis på et utdatert tv.

Thomasd

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.01.2009
Antall liker
2.952
Sted
Ås
Torget vurderinger
3
Hei DennisNyg.
Ser du selger dine Fyne 502, ble det ikke noen god match med Parasound forsterkeren?

teerex

Hi-Fi interessert
Ble medlem
14.12.2009
Antall liker
40
Sted
Harstad
Cambridge 851A anbefales
Ja jeg har kjøpt 2 stk 851A siste halvåret til 5-6 lapper. 2012-modeller såvidt jeg vet, hvis det går fram av serienummeret? Det står 1205 og 1212 bak.
Kjører dem sammen, altså en med fixed gain som poweramp for biamping. God lyd ja.
Var litt skeptisk da jeg leste om div. trøbbel så vi får se.

Topp Bunn