Tips til Billig kabler som er like god som dyre HI-END.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Disse prisene har intet med normalitet å gjøre; det er ren idioti.

    Det som ikke er idioti er at slike priser er med på å heve terskelen for hva folk anser som relativ verdi for dem (=folk som tror at kabel utgjøre en lydlig forskjell som trenger pengeinvestering).

    Det er en logikk i det hele.
    Den enkle logikken er at man lanserer en statement utgave til oligark pris og deretter lanserer man en trickle-down variant av denne med små kompromisser. Da virker billigvarianten som en 'real steal' til prisen.
    Veldig vanlig stategi på det meste der ute.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.532
    Antall liker
    35.432
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Apropos sympatiske Nordost: Er det noen som vet utfallet av rettssaken mellom Nordost og superkabelselgeren Lars Kristensen? Jeg fikk med meg at Nordost saksøkte LK med krav om erstatning for at han skulle ha underslått demokabler og formodentlig videresolgt dem for egen fortjeneste. Det var en krangel om saken skulle føres i USA eller Danmark, men siden ble det stille. Forlik?

    https://www.gpo.gov/fdsys/pkg/USCOURTS-mad-1_14-cv-10179/pdf/USCOURTS-mad-1_14-cv-10179-0.pdf
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.957
    Antall liker
    11.365
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Leste gjennom den gamle tråden Hardingfele linket til.. denne fortjener virkelig å leses på nytt, så jeg tar meg den utsøkte frihet

    Sitat fra vredensgnag
    Stakkars kabler. De skal fryses ned, eller i mikrobølgeovnen, varmes opp i stekeovnen, brennes inn med VIDAR, spilles inn over 1000 timer, pakkes inn i dielektrikk av riktig farge, kobles til bananer, spader, plugger eller gå med rein tråd i connector, de skal biwires og triwires, de skal legges på spesialklosser langsetter gulvet, det er viktig at de ligger geometrisk/symmetrisk/speilvendt, er på millimeteren like lange, er tykke, nei, tynne, nei, flate, nei vevde og flate og tynne, solid-core, woven core, threaded core eller parallell core. Det må skilles mellom kabler til ulike frekvenser, og man må være ytterst kritisk med å matche materiale til musikktype, for ikke å si rom, og de må kobles til filtre, eller gå filterløse, og noen ganger er filteret en enkelt liten motstand, men jammen er den sjeldent fin, for den må pakkes inn i en gjev trekloss.

    Kabler både vinner og taper seg over tid, men de kan friskes opp, eller også er de blitt langt bedre enn de var da de ble lagd, bare fordi du har brukt dem. Men du kan smøre dem inn, massere dem, glatte dem ut, eller kveile dem i helt bestemte mønstre.
    De må være 3m lange, eller 4.5 meter eksakt, noen ganger kan de være 1.8m lange, men enkelte ganger må de være en funksjon av frekvensresponsen i rommet, og da er det ikke millimeternøyaktighet vi snakker om, da er det finere graderinger som skal til.

    Og er vi nå sikre på at de veier like mye, kablene? Hva med et lite avvik der, hva har det av katastrofal effekt på de små nyansene vi er ute etter? De må være av kobber, nei av gull, nei av en blanding, men helst med sølv. Er du gal, platina er løsningen, om ikke aluminium.

    Det er ikke lett, men det skal helst være dyrt.

    Og etter alle disse videreverdighetene, og alle mulige slags påstander om de enorme forskjellene som ulike kabler bevirker i ulike anlegg, er det ennå ikke en kjeft som kun ved hjelp av ørene har klart å skille en enkel liten Monsterkabel som koster det man ville betalt for et par CDer fra en kabel som koster det du ville gitt for å få bandet til å spille til fødselsdag, sølvbryllup og begravelse.
     
    Sist redigert:

    xtz 69

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2011
    Innlegg
    555
    Antall liker
    102
    Torget vurderinger
    8
    Xindak

    Har ett sett Xindak fs 1.0 tror jeg, Og sammenliknet med meget dyre blå kabler fra Bergen, med sølv og olje.. si hva dere vil... kjøpte nylig sølvkablene som er nokså dyre.
    Kan love at mine rimelige Xindak gruser de blå pene kablene på ALLE! parametere.. så tvil ikke.. det fins rimelige kabler som er meget gode :)
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Har ett sett Xindak fs 1.0 tror jeg, Og sammenliknet med meget dyre blå kabler fra Bergen, med sølv og olje.. si hva dere vil... kjøpte nylig sølvkablene som er nokså dyre.
    Kan love at mine rimelige Xindak gruser de blå pene kablene på ALLE! parametere.. så tvil ikke.. det fins rimelige kabler som er meget gode :)
    Det er altså forskjell på kabler - det var en lettelse å høre ;)
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Disse prisene har intet med normalitet å gjøre; det er ren idioti.

    Det som ikke er idioti er at slike priser er med på å heve terskelen for hva folk anser som relativ verdi for dem (=folk som tror at kabel utgjøre en lydlig forskjell som trenger pengeinvestering).

    Det er en logikk i det hele.
    Den enkle logikken er at man lanserer en statement utgave til oligark pris og deretter lanserer man en trickle-down variant av denne med små kompromisser. Da virker billigvarianten som en 'real steal' til prisen.
    Veldig vanlig stategi på det meste der ute.
    Usikker på om det gir mening å snakke om trickle-down… Må være prisen da.
     

    extrema

    Medlem
    Ble medlem
    05.12.2013
    Innlegg
    43
    Antall liker
    21
    Leste gjennom den gamle tråden Hardingfele linket til.. denne fortjener virkelig å leses på nytt, så jeg tar med den utsøkte frihet

    Sitat Sitat fra vredensgnag
    Stakkars kabler. De skal fryses ned, eller i mikrobølgeovnen, varmes opp i stekeovnen, brennes inn med VIDAR, spilles inn over 1000 timer, pakkes inn i dielektrikk av riktig farge, kobles til bananer, spader, plugger eller gå med rein tråd i connector, de skal biwires og triwires, de skal legges på spesialklosser langsetter gulvet, det er viktig at de ligger geometrisk/symmetrisk/speilvendt, er på millimeteren like lange, er tykke, nei, tynne, nei, flate, nei vevde og flate og tynne, solid-core, woven core, threaded core eller parallell core. Det må skilles mellom kabler til ulike frekvenser, og man må være ytterst kritisk med å matche materiale til musikktype, for ikke å si rom, og de må kobles til filtre, eller gå filterløse, og noen ganger er filteret en enkelt liten motstand, men jammen er den sjeldent fin, for den må pakkes inn i en gjev trekloss.

    Kabler både vinner og taper seg over tid, men de kan friskes opp, eller også er de blitt langt bedre enn de var da de ble lagd, bare fordi du har brukt dem. Men du kan smøre dem inn, massere dem, glatte dem ut, eller kveile dem i helt bestemte mønstre.
    De må være 3m lange, eller 4.5 meter eksakt, noen ganger kan de være 1.8m lange, men enkelte ganger må de være en funksjon av frekvensresponsen i rommet, og da er det ikke millimeternøyaktighet vi snakker om, da er det finere graderinger som skal til.

    Og er vi nå sikre på at de veier like mye, kablene? Hva med et lite avvik der, hva har det av katastrofal effekt på de små nyansene vi er ute etter? De må være av kobber, nei av gull, nei av en blanding, men helst med sølv. Er du gal, platina er løsningen, om ikke aluminium.

    Det er ikke lett, men det skal helst være dyrt.

    Og etter alle disse videreverdighetene, og alle mulige slags påstander om de enorme forskjellene som ulike kabler bevirker i ulike anlegg, er det ennå ikke en kjeft som kun ved hjelp av ørene har klart å skille en enkel liten Monsterkabel som koster det man ville betalt for et par CDer fra en kabel som koster det du ville gitt for å få bandet til å spille til fødselsdag, sølvbryllup og begravelse.[/QUOTEHØRES

    Å Snipp snapp snute så var kabeleventyret ute
     

    xtz 69

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2011
    Innlegg
    555
    Antall liker
    102
    Torget vurderinger
    8
    Har ett sett Xindak fs 1.0 tror jeg, Og sammenliknet med meget dyre blå kabler fra Bergen, med sølv og olje.. si hva dere vil... kjøpte nylig sølvkablene som er nokså dyre.
    Kan love at mine rimelige Xindak gruser de blå pene kablene på ALLE! parametere.. så tvil ikke.. det fins rimelige kabler som er meget gode :)
    Det er altså forskjell på kabler - det var en lettelse å høre ;)
    Vil absolutt påstå det ja :p Xindak gir bedre oppløsning Tightere bass og bedre mellomtone.. Så min konklusjon er ! det er forskjell JA!
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.611
    Antall liker
    14.571
    Sted
    Langesund
    Har ett sett Xindak fs 1.0 tror jeg, Og sammenliknet med meget dyre blå kabler fra Bergen, med sølv og olje.. si hva dere vil... kjøpte nylig sølvkablene som er nokså dyre.
    Kan love at mine rimelige Xindak gruser de blå pene kablene på ALLE! parametere.. så tvil ikke.. det fins rimelige kabler som er meget gode :)
    Det er altså forskjell på kabler - det var en lettelse å høre ;)
    Ja det er det, men forskjellen er fryktelig små, og det som er viktig å få med seg er at det er de godt konstruerte kablene til nesten ingen penger, som virker best etter hensikt.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Har selv brukt lavkost mikrofonkabler. Var godt fornøyd med dem - til jeg hørte noen andre.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Disse prisene har intet med normalitet å gjøre; det er ren idioti.

    Det som ikke er idioti er at slike priser er med på å heve terskelen for hva folk anser som relativ verdi for dem (=folk som tror at kabel utgjøre en lydlig forskjell som trenger pengeinvestering).

    Det er en logikk i det hele.
    Den enkle logikken er at man lanserer en statement utgave til oligark pris og deretter lanserer man en trickle-down variant av denne med små kompromisser. Da virker billigvarianten som en 'real steal' til prisen.
    Veldig vanlig stategi på det meste der ute.
    Usikker på om det gir mening å snakke om trickle-down… Må være prisen da.
    Ja, det trenger ikke være noe særlig annet, men fabrikanten må selvsagt rettferdiggjøre dette gjennom blomsterspråk.
    Og når du er klar for oppgradering så leverer du inn din trickle-down variant og får oligark utgaven med et minimalt pristillegg.
    Sånn, nå sover du godt og kabelpusheren ler hele veien til banken - win win ;)
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.881
    Torget vurderinger
    23
    Torsjonskrefter i IEC apparatkontakten pga. stive eksotiske kabler er et klart problem, ja.
    Problemet er minst like relevant på RCA og XLR - har sett mange eksempler på kontakter som har løsnet fra print kort etc. p.g.a. for stor belastning fra tykke og tunge kabler.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Et problem til er at det ikke er nok plass bak apparatet og kabelen bendes mer enn godt er mot bakvegg eller baksiden av racket.
    Hvis apparatet er for lett, så vil det også stå ustødig pga. ugunstig kraft og vektfordeling.
    Det er en av grunnene til at jeg liker Crystal Cable.
     
    Sist redigert:

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.940
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Vis vedlegget 456998
    Brennenstuhl Premium-Alu-Line grenuttak | Clas Ohlson

    Så vidt jeg vet er den ufiltrert. Kan ikke si at jeg merket noen endring etter å ha fjernet Supra-filteret som satt der i 2012 da sitatet ovenfor ble skrevet. Derimot gjorde strømfiltrering lett hørbar forbedring med Electrocompaniet-komponentene jeg hadde tidligere.
    Det er ikke ofte man kan skryte på seg å ha fått gode tips til kjøp av utstyr i en kabeltråd, men denne Brennenstuhl falt jeg for :) Mest av branntekniske grunner siden jeg har altfor mange bokser som trenger strøm, og denne er 10-veis. Tidligere har jeg bare hatt maks 6-veis padder. Jeg måtte riktignok ha to 10-veis for å få stappa i alle støpslene, men da slipper jeg iallfall å koble sammen padder som jeg har gjort tidligere (og som vel er litt brannfarlig) siden det kun er én dobbel stikkontakt på veggen.

    padder.jpg


    Siden jeg likevel måtte rydde bakom racket i dag, plukka jeg i samme slengen vekk den eneste 'eksotiske' strømkabelen jeg har hatt og erstatta denne med en ordinær apparatledning. For de som måtte lure på om jeg med det mista den sorte bakgrunnen, holografien eller en ekstra oktav i bassen, så kan jeg fortelle at det gikk bra :) Fristende å skrive at det låter mye bedre med nye padder, men jeg klarer heldigvis å sortere ut at det bare er hjernen min som spiller meg et puss, altså vår venn forventningsbias :D

    P.S. Den 'eksotiske' kabelen ligger forresten på Torget under "Gis bort". Regner ikke med en storm av henvendelser etter en ganske ærlig annonsetekst :)
     
    Sist redigert:

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.579
    Antall liker
    2.772
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Har ett sett Xindak fs 1.0 tror jeg, Og sammenliknet med meget dyre blå kabler fra Bergen, med sølv og olje.. si hva dere vil... kjøpte nylig sølvkablene som er nokså dyre.
    Kan love at mine rimelige Xindak gruser de blå pene kablene på ALLE! parametere.. så tvil ikke.. det fins rimelige kabler som er meget gode :)
    Blir spennende å koble opp mine neste signalkabler til uken. Rapport vil følge, sammen med bilder. Inntil da avslører jeg ingenting om hva det er snakk om, annet enn at de er rimelige.....

    mvh
    Proffen
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.940
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    P.S. Den 'eksotiske' kabelen ligger forresten på Torget under "Gis bort". Regner ikke med en storm av henvendelser etter en ganske ærlig annonsetekst :)
    Vel, her tok jeg grundig feil. Det tok 26 minutter, og så kom den første meldingen i innboksen. Litt seinere kom det en til. Dette til tross for at jeg har gjort meg flid med å skrive en annonsetekst som er ærlig, i motsetning til hvordan kabelpusherne formulerer seg. Men kanskje det var bildet av ufo-en som gjorde utslaget.

    kabelens_egenskaper.PNG


    annonsetekst.jpg
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.864
    Antall liker
    38.662
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    P.S. Den 'eksotiske' kabelen ligger forresten på Torget under "Gis bort". Regner ikke med en storm av henvendelser etter en ganske ærlig annonsetekst :)
    Vel, her tok jeg grundig feil. Det tok 26 minutter, og så kom den første meldingen i innboksen. Litt seinere kom det en til. Dette til tross for at jeg har gjort meg flid med å skrive en annonsetekst som er ærlig, i motsetning til hvordan kabelpusherne formulerer seg. Men kanskje det var bildet av ufo-en som gjorde utslaget.

    Vis vedlegget 458811

    Vis vedlegget 458812

    iam beliver men jeg sliter med signal kabler :)

    mvh
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Det er bare å smelte om arvesølvet og kontakte en kabelpusher.
    Ingenting å tenke over, egentlig....
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Mon tro om min drømmehøyttaler er ugunstig konstruert


    MBL1010FIG1_LI (2).jpg


    electrical impedance (solid) and phase (dashed). (2 ohms/vertical div.)


    MBL1010FIG2_LI (2).jpg


    individual electrical impedance (solid) and phase (dashed) of upper-frequency and bandpass woofer sections (2 ohms/vertical div.)
     
    L

    larkus!

    Gjest
    Overprisete strømfiltre har vært nevnt tidligere i denne tråden. Her er Shunyata Hydra-6 til €1500,-
    Produsentens beskrivelse:
    "Shunyata's "Venom filter" consists of one MOV and two caps, one across the AC inlet the other across the AC outlet."

    En MOV ser slik ut
    MFG_MOV-20.jpg


    Ikke mye innmat for 1500 Euro her. En vanlig Clas Ohlsson strømfordeler med overspenningsvern inneholder vel stort sett det samme, og gjør jobben like godt.
    hydra.jpg
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.532
    Antall liker
    35.432
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Mon tro om min drømmehøyttaler er ugunstig konstruert
    Det finnes verre ting enn den der. Impedansen går bare såvidt under 4 ohm ved 4-500 Hz, men da kombinert med en nokså snill fasevinkel. Du skal likevel ha en strømsterk forsterker for å drive dem, for 4,5 ohm og -45 grader ved 40 Hz vil kreve litt krefter for å få en stortromme til å låte riktig.

    Når jeg raljerer litt med elektrostater er det på grunn av impedanskurver som disse:
    666SLA1JAfig01.jpg

    Ml3fig1.jpg


    Som Atkinson skrev om den første: "If this isn't hell for a power amplifier, I don't know what is." Den tilsvarer en kortslutning av forsterkerutgangene fra 30-40 kHz og opp. Da utgjør seriemotstanden og induktansen i kablingen stort sett hele forsterkerlasten. Se også her: https://www.stereophile.com/reference/707heavy/index.html

    Det blir ikke noe bedre av at det er vanskelig å få dem til å spille bra i et normalt rom pga den ekstremt smale spredningskarakteristikken i diskanten eller av at de har store dynamiske begrensninger før membranen treffer høyspent og brenner hull på seg selv. Elektrostater kommer gjerne helt sist i blindtester. Bevares, de kan se flotte ut og har en viss nerdefaktor, men når jeg tilstreber naturlig dynamikk og kontrollert spredning i rommet er det ikke min tekopp, akkurat.
     
    Sist redigert:

    JonasH

    Naturlig nysgjerrig
    Ble medlem
    22.11.2012
    Innlegg
    1.008
    Antall liker
    2.052
    Sted
    Nord Trøndelag
    Torget vurderinger
    15
    Sånn fra sidelinjen :rolleyes:

    I menneskes natur er det helt naturlig å frykte det ukjente og uforklarlige.
    Dette stammer tilbake fra tiden som huleboere, da alt utenfor inngangen til den trygge kjente hulen var farlig og mest sannsynlig være en tragedie for egen eksistens.
    Nyt dagen i hulen deres karer, kanskje sitter vi fortsatt slik om noen tiår :cool:

    Jonas

    cave Hifi.jpg
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.611
    Antall liker
    14.571
    Sted
    Langesund
    Innrømmer å være eier av et Shunyata strømfilter til over 20k. Kjøpt på den tiden jeg ikke var så opplyst. Hadde en positiv virkning som egentlig varte noen måneder - tilregner denne virkninge som ren placebo. Skal byttes ut med vanlig fordeler det ikke spraker og gnistrer innvendig ved bruk - et par stikk virker ikke lengre. Har mange ganger tenkt på å åpne og kanskje lodde de dårlige kontaktene, men den er faen ikke så lett å åpne uten vinkelsliper. Kan jo spørre seg hvorfor de lager de så ikke-åpne-bare.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.881
    Torget vurderinger
    23
    :D:D:D Akkurat sånn er det!
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Det blir ikke noe bedre av at det er vanskelig å få dem til å spille bra i et normalt rom pga den ekstremt smale spredningskarakteristikken i diskanten eller av at de har store dynamiske begrensninger før membranen treffer høyspent og brenner hull på seg selv.
    Her synes jeg du bommer. Tvert imot så fører en smal spredning til at det mye enklere å få til i de fleste rom p.g.a. mindre reflektert energi, selvsagt da med begrensninger på sweetspot arealet. At de beamer en del er ikke perfekt og ideelt, men ikke nødvendigvis noe krise heller. Foruten smalere sweetspot, så fører det til at de låter noe mørkere. I minimalistisk hjem uten mye møblement kan det også ha sine fordeler.


    Elektrostater kommer gjerne helt sist i blindtester.
    Eneste blindtesten jeg har sett her er Harman sin hvor en Martin Logan hybrid var med. Det virket ikke ut som de tok hensyn til plassering i det hele tatt. En elektrostat bør helt klart ha god avstand til frontvegg og helst også brukes noe akustiske tiltak på frontveggen. I tillegg har spesielt eldre hybrider slitt litt med overgangen fra elektrostatpanelet til basseksjonen som er et hørbart problem. Så jeg tror ikke man bør legg for stor vekt på en slik enkelstående blindtest.

    En veldig stor fordel med planar høyttalere er mangel på overgang i det sensitive område. Resultatet av det er en vokalgjengivelse og homogentitet som ikke tradisjonelle flerveis høyttalere kan matche.
    Svakheten er først og fremst de dynamiske egenskapene. Det blir fort tamt, så sant man ikke supplerer med noe dipole basstårn med litt høy deling.

    For min del hadde jeg valgt en elektrostat som f.eks Quad supplert med basstårn framfor de aller fleste apekister.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Heller våtdrakt! Tørrknulling er ikke noe å bale med!
     

    osc

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2004
    Innlegg
    718
    Antall liker
    395
    Innrømmer å være eier av et Shunyata strømfilter til over 20k. Kjøpt på den tiden jeg ikke var så opplyst. Hadde en positiv virkning som egentlig varte noen måneder - tilregner denne virkninge som ren placebo. Skal byttes ut med vanlig fordeler det ikke spraker og gnistrer innvendig ved bruk - et par stikk virker ikke lengre. Har mange ganger tenkt på å åpne og kanskje lodde de dårlige kontaktene, men den er faen ikke så lett å åpne uten vinkelsliper. Kan jo spørre seg hvorfor de lager de så ikke-åpne-bare.
    Har prøvd flere av disse "strømfiltrene", noen i relativt høye prisklasser, men har ikke likt noen av dem. Musikkgjengivelsen påvirkes helt klart, men ikke i en retning jeg liker. Har også prøvd flere DYI filterløsninger med samme resultat. Dette er ikke placebo, men hørbare forskjeller. Jeg har også like dårlige erfaringer med skilletrafoer. Påvirker gjengivelsen negtivt etter min mening uansett hvor stor trafo som brukes.

    Jeg har aldri prøvd regeneratorer. Disse kan faktisk ha noe for seg hvis de er kraftige nok, eller hvis du bare skal koble til komponenter med lavt strømforbruk.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    @osc;
    PS Audio kommer snart med P20 regenerator.
    Denne har 20A inngang.
    Hadde sikkert vært ypperlig for deg.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.611
    Antall liker
    14.571
    Sted
    Langesund
    Innrømmer å være eier av et Shunyata strømfilter til over 20k. Kjøpt på den tiden jeg ikke var så opplyst. Hadde en positiv virkning som egentlig varte noen måneder - tilregner denne virkninge som ren placebo. Skal byttes ut med vanlig fordeler det ikke spraker og gnistrer innvendig ved bruk - et par stikk virker ikke lengre. Har mange ganger tenkt på å åpne og kanskje lodde de dårlige kontaktene, men den er faen ikke så lett å åpne uten vinkelsliper. Kan jo spørre seg hvorfor de lager de så ikke-åpne-bare.
    Har prøvd flere av disse "strømfiltrene", noen i relativt høye prisklasser, men har ikke likt noen av dem. Musikkgjengivelsen påvirkes helt klart, men ikke i en retning jeg liker. Har også prøvd flere DYI filterløsninger med samme resultat. Dette er ikke placebo, men hørbare forskjeller. Jeg har også like dårlige erfaringer med skilletrafoer. Påvirker gjengivelsen negtivt etter min mening uansett hvor stor trafo som brukes.

    Jeg har aldri prøvd regeneratorer. Disse kan faktisk ha noe for seg hvis de er kraftige nok, eller hvis du bare skal koble til komponenter med lavt strømforbruk.
    Hvor stor er den største skilletrafoen du har prøvd? Er spendt på hva jeg vil oppleve med min egen, og blir vel bare beroliget over å høre hva du mener om dette.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    @Shy;
    Har du tenkt å koble hele anlegget på kunstig jord punktet på sekundærsiden av iso trafoen?
    Jeg ville tilstrebet dette.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.611
    Antall liker
    14.571
    Sted
    Langesund
    @Shy;
    Har du tenkt å koble hele anlegget på kunstig jord punktet på sekundærsiden av iso trafoen?
    Jeg ville tilstrebet dette.
    Jeg forholder meg til elektrikeren. Ser at det er to måter og koble opp på. Søker forskjellige strømnett og ser det er tre typer: IT- nett, TT- nett, TN-nett, det sier meg ingenting, er forresten snekker med nedsatte evner når det kommer til hørsel også.
     
    L

    larkus!

    Gjest
    Et støpsel med god plass innvendig, slik som dette
    Free-shipping-10-pieces-Oyaide-P-079E-Gold-Plated-Copper-EUR-Power-font-b-Plug-b.jpg


    En kondensator mellom hver av fasene og jord, og en mellom fasene innvendig i støpselet.
    Plugg så støpselet i et ledig vegguttak, og vips så har en et strømfilter.
    Er det viktig å bruke dyre high-end støpsler hvis en skal lage noe slikt?
    Gjelder regelen om at dyrt er best her også? Hva mener den gemene hop om det?
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    @Shy; Det du nevner er primært tilførsel, feks. om 220VAC er tatt fra to av fasene på tre-fase feeder med nøytral og jord som 'samme' potensiale og 220VAC på live, eller om det er 110 VAC mellom fasene som er den eldre måten.
    Det er bare å måle med et multimeter.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Et støpsel med god plass innvendig, slik som dette
    Vis vedlegget 458667

    En kondensator mellom hver av fasene og jord, og en mellom fasene innvendig i støpselet.
    Plugg så støpselet i et ledig vegguttak, og vips så har en et strømfilter.
    Er det viktig å bruke dyre high-end støpsler hvis en skal lage noe slikt?
    Gjelder regelen om at dyrt er best her også? Hva mener den gemene hop om det?
    Her inne er det vel billigst som er best, eller ihvertfall like bra.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn